رئیسجمهور سابق در یکی از آخرین سخنرانی های خود اخیرا گفت: چنانچه برجام ادامه پیدا میکرد؛ تاکنون ۲۰۰ هواپیمای جدید وارد کشور میشد اما توانستیم فقط ۱۶ هواپیما خریداری کنیم. حجت الاسلام حسن روحانی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی در دولت های یازدهم و دوازدهم تلاش ها و اقدامات زیادی در زمینه توسعه راه […]
رئیسجمهور سابق در یکی از آخرین سخنرانی های خود اخیرا گفت: چنانچه برجام ادامه پیدا میکرد؛ تاکنون ۲۰۰ هواپیمای جدید وارد کشور میشد اما توانستیم فقط ۱۶ هواپیما خریداری کنیم.
حجت الاسلام حسن روحانی اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی در دولت های یازدهم و دوازدهم تلاش ها و اقدامات زیادی در زمینه توسعه راه آهن و همچنین بزرگراه ها و راه های ارتباطی در کشور به رغم وجود مشکلات ناشی از جنگ اقتصادی، کرونا و حوادث طبیعی انجام داد.
این در حالی است که صنعت هوایی کشور در زمینه توسعه هوانوردی، تعمیر و نگهداری هواپیما و خدمات فرودگاهی در طول سال های گذشته دستاوردهای قابل توجهی داشته است و همچنان این پروژهها در حال پیگیری هستند.
در همین زمینه اخیرا رئيس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران از اجرای ۱۳ پروژه عمرانی در فرودگاههای کشور خبر داد و افزود: اين ۱۳ پروژه با بيش از ۴۰۲۶ ميليارد ريال منابع مالی در دست اجرا قرار گرفته است.
سیاوش امیرمکری افزود: علاوه بر اجرای این ۱۳ پروژه عمرانی در فرودگاههای کشور، خرید دستگاههای کمک بازرسی و سوئیچینگ و نیز ارایه طرحهای تقرب جدید در دستور کار شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران بوده است.
رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه از این ۱۳ پروژه هم اکنون باند چپ فرودگاه بینالمللی مهرآباد در حال بهسازی است گفت: احداث ساختمان جانبی و آشیانه پروازی مهرآباد و ساختمان سپاه فرودگاه مشهد به اتمام رسیده و محوطه دی آیسینگ فرودگاه مشهد نیز هم اکنون ۸۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
امیرمکری از پیشرفت ۸۰ درصدی توسعه و بهسازی اپرون و تاکسی ویهای ارتباطی فرودگاه بندرعباس خبر داد و افزود: طرح احداث سطوح پروازی فرودگاه گناباد نیز به پایان رسیده و ساخت ترمینال و ساختمان جانبی این فرودگاه نیز ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها وناوبری هوایی ایران اظهارداشت: در حال حاضر بهسازی سطوح پروازی فرودگاه اردبیل به پایان رسیده و ساخت ترمینال بینالمللی فرودگاه ایلام نیز به ۷۴ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.
رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه از این ۱۳ پروژه، تکمیل سطوح پروازی فرودگاه سقز به بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، افزود: ساخت ترمینال و ساختمانهای جانبی این فرودگاه نیز بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
امیرمکری، در ادامه همچنین از پیشرفت ۳۷ درصدی توسعه ترمینال داخلی فرودگاه مشهد، ۷۷ درصدی توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند و ۹۱ درصدی ساخت ترمینال جدید فرودگاه سمنان خبر داد.
خرید، نصب و راه اندازی ۵۳ دستگاه کمک بازرسی ایکس ری در مبادی سالنهای مسافری در فرودگاههای کشور
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اهمیت اجرای طرحهای دیگر در حوزه عملیات هوانوردی کشور یادآور شد: از مهمترین اقداماتی که اخیرا در اداره کل ارتباطات و ناوبری هوایی ایران انجام شده نصب و راه اندازی سامانه ILS/DME باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد، ایجاد ارتینگ و حفاظت در برابر صاعقه سایتهای هوانوردی و خرید، نصب و راه اندازی ۵۳ دستگاه کمک بازرسی ایکس ری در مبادی سالنهای مسافری در فرودگاههای کشور بوده است.
رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه هم اکنون عملیات نصب سامانه رادار تقرب فرودگاه شیراز ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: در چند ماه اخیر ضمن خرید دستگاههای UPS مرکز کنترل فرودگاههای زاهدان، ایلام، اهواز، اردبیل و کرمان و UPS برای سایتهای راداری کوشک و شیراز، چند دستگاه مبدل اطلاعات راداری نیز توسط متخصصان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران تولید شده است.
امیرمکری با اشاره به اجرای طرح توسعه VSAT هوانوردی، از پیشرفت ۲۰ درصدی طرح نصب ۶ دستگاه سوئیچینگ و ۲۰ کنسول برای فرودگاههای مهرآباد، زنجان، همدان، اراک، نوشهر و بجنورد و نیز پیشرفت ۶۰ درصدی ساخت دکل و ریدوم سایت تنگریز شیراز خبر داد.
تجهیز ۶۴ دستگاه شاسی ولوو به سیستم آتشنشانی
امیرمکری همچنین با اشاره به موفقیت اداره کل آتش نشانی و هدایت زمینی هواپیما در تجهیز ۶۴ دستگاه شاسی ولوو به سیستم آتشنشانی و برگزاری مناقصه خرید ۱۰ دستگاه برفخوار فرودگاهی گفت: از دیگر اقدامات مهم طی ماههای اخیر تهیه قطعات اساسی خودروهای کفساز آتش نشانی در فرودگاهها و خرید ۲۳ ژنراتور سیار برای شرکت فرودگاهها میتواند اشاره کرد.
طراحی و استقرار سامانه جامع آمار هوانوردی و فرودگاهی کشور
مدیرعامل شرکت فرودگاهها وناوبری هوایی ایران همچنین با اشاره به طراحی و استقرار سامانه جامع آمار هوانوردی و فرودگاهی و نیز بهرهبرداری از سیستم پردازش اطلاعات راداری فرودگاه مهرآباد، گفت: با تلاش متخصصان اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی هماکنون این سامانه به بهرهبرداری رسیده است.
امیرمکری اظهارداشت: از مهمترین اقدامات شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران میتوان به انجام پروژه خدمات مشاوره معماری سازمانی، استقرار ماژول قیمت تمام شده نرمافزار بودجهریزی عملیاتی، بهرهبرداری از سامانه مدیریت دانش، نصب نرم افزار مدیریت ارزیابی عملکرد، راهاندازی مرکز عملیات شبکه دوم، راه اندازی MPLS کشوری و بهرهبرداری از سامانه پایش شبکه اشاره کرد.
تدوین دستورالعمل عملیاتی فرودگاهها
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران همچنین به مهمترین اقدامات اداره کل کنترل ترافیک هوایی اشاره کرد و افزود: تدوین دستورالعمل عملیاتی فرودگاهها، ارایه طرحهای تقرب جدید، بازبینی مسیرهای هوایی، اجرای دو طرح ملی ۸۴WGS- در فرودگاهها، متمرکز کردن بریفینگ مرکزی فرودگاههای مهم کشور در تهران و اصلاح نقشه هوانوردی طرح تقرب IAC از مهمترین اقدامات اداره کل کنترل ترافیک هوایی در چند ماه اخیر اعلام کرد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها وناوبری هوایی ایران در پایان یادآورشد: در ۴ ماه اخیر نقشه هوانوردی دستورالعمل ورودی STAR و نقشههای ADC و APDC برای اجرا در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به روز رسانی شده است.
دستاوردهای صنعت فرودگاهی و اهمیت نجهیز به سیستم رادار
اکنون ۵۳ فرودگاه تحت مالکیت و نظارت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشوری قرار دارند. در مجموع، در کشور ۹۷ فرودگاه وجود دارد. اط نظر تجهیزات، شرکت فرودگاه ها ۲۵ سیستم رادار عملیاتی دارد. برخی فرودگاه ها مجهز به دو رادار PSR&MSSR هستند و برخی فقط به رادارMSSR مجهزند. فرودگاه هایی مانند طبس و ایرانشهر که فقط برای راه های هوایی سرویس ارایه می کنند، رادارهای MSSR دارند اما فرودگاه هایی که سرویس تقرب پرواز ارایه می دهند، هر دو رادار را دارند. این ۲۵ رادار در ۱۷ ایستگاه و فرودگاه نصب شده اند. رادارها از سال ۱۳۷۸ یک به یک وارد مدار و در سال ۱۳۸۰ مرکز کنترل پرواز با ۱۰ سیستم رادار راه اندازی شد. رادار اهواز و کوشک بزم تهران و ایستگاه دستجرد تبریز قبل از این که مرکز کنترل پرواز جدید تهران راه اندازی شود، آغاز به کار کردند و اطلاعاتشان را به مرکز کنترل قدیم ارسال می کردند.
مرکز کنترل پرواز تهران(TEHRAN FIR) در زمین های ایستگاه فرستنده واقع در تهرانسر ساخته شد و به همراه ۱۰ ایستگاه رادار که در باره آن صحبت کردم، ۹ آبان ۱۳۸۰ افتتاح شد. اطلاعات این ۱۰ رادار که برای پوشش راه های هوایی کشور به کار گرفته شدند به مرکز کنترل وارد و در آن جا پردازش می شود.اطلاعات دو رادار ریتیون مهرآباد و شیراز نیز در این مرکز کنترل پردازش می شود.
در سال ۸۳ طی فراخوان بین المللی۵ سیستم رادار به قیمت ۳۵ میلیون یورو برای فرودگاه ها خریداری و در فرودگاه های بین المللی اصفهان، مشهد، امام خمینی(ره) و کیش نصب شد. البته رادار کیش به دلیل پوشش حوزه خلیج فارس در مرز تبادل ترافیک هوایی با امارات نصب شد. پنجمین رادار نیز به دلیل تحریم ها وارد کشور نشد تا دو سال پیش که تحویل و در فرودگاه بندرعباس نصب و عملیاتی شد. در پسابرجام نیز دو رادار فرودگاهی دیگر از کشور فرانسه خریداری کردیم و آن را جایگزین دو رادار فرسوده برای فرودگاه های شیراز و مهرآباد در نظر گرفته شده است. عملیات جایگزینی برای فرودگاه مهرآباد شروع و تجهیزات این سیستم در قله کوشک بزم(علی آباد قم) نصب شده و به صورت آزمایشی در حال کار کردن است.
از آنجا که راه های هوایی جدیدی تاسیس شده است، برای تکمیل پوشش حوزه خلیج فارس به آذربایجان غربی و از آن جا به ترکیه و نیز تکمیل پوشش جنوب شرق کشور نیاز به ۵ رادار MSSR داریم که فرایند خرید آن قبل از اردیبهشت ۹۷ در حال انجام بود اما بعد از تحریم های جدید ادامه پیدا نکرد. ما به این ۵ رادار نیاز داریم و برای غلبه بر این مشکل در حال مبادله قراردادی با دانشگاه صنعتی اصفهان هستیم تا این دانشگاه نخستین رادار منوپالس را برای این شرکت بسازد. قرارداد در بهمن ماه مبادله خواهد شد و ۲۲ ماه بعد این رادار را به ما تحویل خواهند داد.