احداث ۱۴۲ کیلومتر مسیر ریلی جدید طی یک سال گذشته
احداث ۱۴۲ کیلومتر مسیر ریلی جدید طی یک سال گذشته

مدیرعامل شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از احداث ۱۴۲ کیلومتر مسیر ریلی جدید طی یک سال گذشته خبر داد و گفت:‌ این ۱۴۲ کیلومتر در حال حاضر آماده بهره‌برداری است. خیراله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص عملکرد این شرکت […]

مدیرعامل شرکت ساخت‌وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از احداث ۱۴۲ کیلومتر مسیر ریلی جدید طی یک سال گذشته خبر داد و گفت:‌ این ۱۴۲ کیلومتر در حال حاضر آماده بهره‌برداری است.

خیراله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص عملکرد این شرکت درحوزه ساخت و سازهای ریلی طی عمر یکساله دولت سیزدهم خاطر نشان کرد: ۱۴۲ کیلومتر مسیر ریلی جدیدی طی یک سال گذشته احداث شده و آماده استفاده است.
مدیر عامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهارکرد: اولین پروژه ریلی که در سال ۱۴۰۱ افتتاح می‌شود، پروژه راه‌آهن زاهدان به خاش خواهد بود که بخشی از مسیر ریلی زاهدان به چابهار است.
وی افزود: خط ریلی زاهدان به چابهار نیز قسمتی از کریدور ریلی شمال به جنوب است که از چابهار به سمت سرخس خواهد بود.
خادمی ادامه داد: ۱۵۴ کیلومتر از این راه‌آهن ریل‌گذاری و آماده شده و در انتظار اعلام رئیس جمهور برای بهره‌برداری قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه این پروژه ریلی باید از سوی شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز تحویل گرفته شود،‌ گفت: درخواست بازدید و تحویل راه‌آهن خاش- زاهدان را به شرکت راه‌آهن ارسال کرده‌ایم.
خادمی درباره راه‌آهن چابهار-زاهدان نیز خاطرنشان کرد: این پروژه با تاکید وزیر راه و شهرسازی در دو فاز انجام شده که فاز نخست آن اتصال چابهار به شبکه ریلی است. معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: زیرسازی فاز اول این پروژه به طول ۶۳۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد رو به اتمام بوده و از زاهدان به بیرجند یک قطعه بین زاهدان به طول ۷۰ کیلومتر با منابع اعتباری محدود آغاز شده است.
خادمی گفت: قطعه‌ای نیز از بیرجند به طول ۴۰ کیلومتر به بالا را شروع کردیم. یک قطعه نیز از ۵۰ کیلومتر به بالا از یونسی آغاز شده است. این شرایط به دلیل تقاضای استان‌ها برای آغاز این پروژه ریلی بوده است.
این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ادامه این مسیر از زاهدان به یونسی در فاز دوم از مسیرهای سرخس، بیرجند و یونسی حدود ۹۰۰ کیلومتر است و چهار قطعه آن با پیشرفت فیزیکی حدود ۱۰ درصد همراه شده و این بخش در مرحله دوم است که با تکمیل این فاز کریدور شمال-جنوب تکمیل می‌شود.

 

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای اعلام کرد؛
برنامه‌ریزی برای افزایش ظرفیت ناوگان مورد نیاز برای بازگشت زائران اربعین حسینی

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای از انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش ظرفیت ناوگان مورد نیاز جهت بازگشت زائران اربعین خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمیدرضا شهرکی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در جلسه هم‌اندیشی تامین ناوگان کمکی اربعین ۱۴۰۱ که به میزبانی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان و به صورت ویدئو کنفرانس با مدیران کل سراسر استان‌های کشور برگزار شد، گفت: برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش ظرفیت بهره‌وری و ظرفیت ناوگان مورد نیاز جهت بازگشت زائران اربعین شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در بخش حمل و نقل جاده‌ای صورت پذیرفته است.
وی افزود: در سال ۹۸، بیش از سه میلیون زائر از مرزهای ایران جهت مراسم اربعین خارج شده‌اند که قریب به یک میلیون نفر از این زائران توسط حمل و نقل عمومی جاده‌ای و با به کارگیری هشت هزار دستگاه اتوبوس جاده‌ای جا به جا شدند. معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اضافه شدن ظرفیت مرزهای خسروی، باشماق و تمرچین برای جا به جایی زوار اربعین اظهار کرد: با توجه به پیش بینی اعلام شده تعداد زوارحسینی از سه میلیون به پنج میلیون نفر افزایش می‌یابد.
شهرکی با بیان اینکه سهم حمل و نقل عمومی جاده‌ای از این میزان ۳۰ درصد است که برای جا به جایی این حجم از مسافر به ۱۵ هزار ناوگان اتوبوس نیاز است، گفت:‌ برای تامین ظرفیت ناوگان حمل و نقل مورد نیاز، برنامه‌ریزی‌های لازم برای افزایش بهره‌وری ناوگان موجود، تامین راننده و کاهش سرفاصله سفر، کنترل هدر رفت زمان، هماهنگی با پلیس فراجا، شرکت‌های حمل و نقل و استفاده از ظرفیت سرویس‌های ایاب و ذهاب سایر دستگاه‌ها و کارخانجات صنعتی و دستگاه‌های نظامی انجام شده است. وی از تمام مردم خواست با مدیریت سفرهای داخل کشور در زمان سفرهای اربعین به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برای خدمت رسانی به زوار امام حسین (ع) یاری دهند و خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از ظرفیت ناوگان اتوبوسی برای انتقال زائران به سمت مرزهای هدف و از مرزها به استان های مقصد اختصاص خواهد یافت و ۲۰ درصد نیز برای ارائه خدمات به سفرهای ضروری مردم در داخل کشور اختصاص می‌یابد. شهرکی همچنین ارائه خدماتی همچون خوابگاه، حمام و… به رانندگان در مرزها برای ارتقا ایمنی سفرهای جاده‌ای را یکی از برنامه‌های سازمان راهداری اعلام کرد و گفت: استان اصفهان اولین گام اجرایی را برای استقرار کانکس های مجهز برای استراحت رانندگان برداشته است. معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از مردم خواست با مشارکت در اعلام مرزهای ورودی مورد نظر خود در زمان بازگشت از عراق از طریق سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱، سازمان راهداری را جهت برنامه ریزی برای اعزام ناوگان حمل ونقل به مرزها کمک کنند.

é استقرار ۱۲ موکب برای خدمت رسانی به رانندگان در مرزها
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان نیز در این جلسه خدمت به زائران اربعین حسینی را سعادتی برای دست اندرکاران توصیف کرد و گفت: تشکل‌های صنفی استان اصفهان همواره در صف اول خدمت به زائران بوده‌اند.
فرزاد دادخواه با بیان اینکه برای رفاه حال رانندگان و دست اندرکاران اربعین حسینی نیازمند موکب مجهز در مرزها هستیم، پیشنهاد داد که در حرکتی خیرخواهانه شرکت های حمل ونقل اقدام به خرید و استقرار کانکس با تجهیزات در مرزها کنند.
به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای،‌ در پایان این جلسه شرکت‌های حمل و نقل استان آمادگی خود را برای خرید و انتقال ۱۲ کانکس با تجهیزات لازم برای خدمت به رانندگان زوار اربعین حسینی اعلام کردند.

 

مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه اعلام کرد؛
تمرکز دولت سیزدهم بر مشارکت بخش خصوصی داخلی در احداث پروژه‌ها

مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه گفت: یکی از مهمترین راهکارها در جذب سرمایه گذاری بخش خصوصی در پروژه ها، تغییر نگرش های سنتی و وابستگی به منابع دولتی است که در دولت سیزدهم تعریف مشوق های جذب سرمایه بخش خصوصی داخلی به ویژه در حوزه زیرساخت های حمل ونقل با بررسی چالش ها و تقویت نقاط قوت در دستور کار این حوزه است و پی گیری در جهت ایجاد مشوق ها و حمایت از بخش خصوصی در این راستا در ارکان دولت با جدیت پیگیری می شود.
به گزارش مدیریت ارتباطات و اطلاع رسانی شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، سید جلال افتخاریان با تاکید بر اهمیت مشارکت بخش خصوصی در احداث پروژه های عمرانی گفت: یکی از مهمترین راهکارها در دولت سیزدهم تعریف مشوق¬ های جذب سرمایه بخش خصوصی با بررسی چالش ها و تقویت نقاط قوت است که در حال حاضر تصمیم گیری در این حوزه در ارکان اصلی دولت با جدیت در حال پیگیری است.
مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه، احداث و تکمیل کریدورهای آزادراهی با حمایت بخش خصوصی را یکی از مهمترین اهداف دولت سیزدهم در حوزه جذب مشارکت اعلام کرد و گفت:‌ از سال گذشته تاکنون فرآیند اخذ مجوزهای سرمایه گذاری در ۴۰۷ کیلومتر مسیر آزادراهی با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد ریال انجام شده است و به مرحله انعقاد تفاهم نامه، اخذ مصوبه و انعقاد قرارداد مشارکت رسیده است.
وی ادامه داد: ضمن ابلاغ قرارداد مشارکت کنارگذر ماهشهر در سالجاری، آزادراه لامرد- پارسیان و قطعات ۷ و ۸ آزادراه اصفهان – شیراز در مرحله اخذ مصوبه و انعقاد قرارداد مشارکت قرار دارد و آزادراه کمربندی چهارم شهر اصفهان وآزادراه شرق تهران نیز در مرحله ابلاغ تفاهم نامه، اخذ مجوز ماده ۲۳ و مجوز انعقاد قرارداد مشارکت است.
افتخاریان همچنین مذاکره در خصوص مشارکت در احداث دو آزادراه دیگر را از برنامه های این اداره کل عنوان کرد و گفت: انعقاد تفاهم نامه های تامین مالی و احداث بخشی از آزادراه سیرجان- بندرعباس به طول ۴۴ کیلومتر و بخشی از آزادراه شیراز- بوشهر به طول ۸۷ کیلومتر نیز از ابتدای سال جاری در حال انجام و پیگیری است.

é مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی در احداث بزرگراه ها
وی پیگیری تامین منابع مالی پروژه ها از محل ظرفیت تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور و مشارکت بخش خصوصی در احداث راه ها و بزرگراه های نیمه تمام را یکی دیگر از اهداف این اداره کل عنوان کرد و افزود: یکی از مهمترین راهبردهای دولت سیزدهم، جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی برای مشارکت در ساخت و اتمام پروژه های راه و بزرگراهی است که امیدواریم به زودی شاهد به ثمر نشستن آن باشیم.وی با اشاره به سوابق و فراخوان های منتشر شده برای جذب مشارکت بخش خصوصی در احداث ۱۴ پروژه راه و بزرگراه از محل بند ۶ تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور گفت: با بررسی اسناد و مدارک توانمندی مالی و اجرایی سرمایه گذاران از سوی کارگروه واگذاری موضوع ماده ۲۷ قانون الحاق ۲، تامین مالی و احداث دو پروژه کنارگذر شمال شرقی شیراز به طول ۳۶ کیلومتر و امام زاده هاشم- خمام- بندر انزلی به طول ۶۷ کیلومتر به تایید رسید و ابلاغ قرارداد آن ها در ابتدای دولت سیزدهم انجام شد که در مراحل نهایی قرار دارد. امیدواریم درسال جاری نیز با استفاده از ظرفیت تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شاهد ورود سرمایه گذاران بیشتری به بخش احداث زیربناهای حمل ونقل باشیم.
افتخاریان ارایه بسته های تشویقی به منظور جذب بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در پروژه های عمرانی زیربنایی را یکی از مهمترین راهکارهای افزایش مشارکت در این حوزه دانست و ادامه داد: اصلاح قوانین موجود، کاهش ریسک های سرمایه گذاری، داشتن انتظارات متعادل و متوازن میان سرمایه گذار و سرمایه پذیر و تغییر نگرش به نحوه سرمایه گذاری برخی از این راهکارهاست.
وي يكي از راهكارهاي مهم در افزايش مشاركت بخش خصوصي را دیدگاه گردشگری داشتن به مسير و توجه به معماری و منظر راه دانست و ادامه داد:‌ فراهم کردن زمینه های لازم برای رسیدن به این هدف باید از ابتدای ساخت انواع راه ها در مطالعات طرح دیده شود و راه نه تنها بخشی از سفر که باید مقصد در نظر گرفته شود تا سرمایه گذار براي مشاركت در پروژه عمرانی ترغيب شود.
مدیرکل مشارکت و جذب سرمایه استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای تکمیل زیرساخت های حمل و نقل را یکی دیگر از راهکارهای تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه ها اعلام کرد و گفت:‌ با توجه به اهمیت ساخت راه آهن چابهار- زاهدان در توسعه ترانزیت ریلی بین المللی در کشور دریافت ۲۵۰ میلیون یورو از این صندوق در پی موافقت مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و اخذ موافقت بانک ها برای تشکیل سندیکا و مشارکت در احداث راه آهن بیرجند- یونسی از این طریق پیگیری و به نتیجه رسیده است.
افتخاریان رویکرد دولت سیزدهم را تمرکز بر استفاده از توان مالی بخش خصوصی داخلی برای احداث پروژه های عمرانی دانست و گفت:‌ تغییر نگرش از دیدگاه سنتی که دولت و بودجه عمومی را مسئول همه طرح های عمرانی می داند به سمت بخش هایی چون صندوق پروژه، صندوق های بیمه عمر، شقوق مختلف تامین مالی اسلامی و … از مهمترین سرفصل های جذب و تشویق بخش خصوصی برای مشارکت در آبادانی کشور است.
وی همچنین در خصوص استفاده از تسهیلات ماده (۵۶) قانون الحاق (۱) و حمایت بانک ها و منابع پولی کشور در پروژه های عمرانی خبر داد و افزود: در حال حاضر اقدامات لازم برای تامین مالی برای ۱۰۸ پروژه با استفاده از تسهیلات بانک ها به ارزش ۲۰۴ هزار میلیارد ریال در دست اقدام است که تاکنون برای ۱۰ طرح به مبلغ ۱۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات از بانک ها دریافت شده است. مدیرکل دفتر مشارکت و جذب سرمایه در تشریح مزایای بهره مندی از تسهیلات بانک ها برای احداث پروژه های عمرانی اظهار داشت: با توجه به نرخ تورم و افزایش هزینه های اجرای پروژه، کمبود اعتبارات موجب افزایش هزینه ها و مدت زمان اجرای آنها می شود که با استفاده از این تسهیلات با کاهش مدت زمان اجرای طرح علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، عواید بهره برداری از مسیر نیز زودتر حاصل می شود و هم در توسعه یافتگی کشور نقش مستقیم دارد.
وی با اشاره به چندین تبصره و بند در قانون بودجه سالجاری در راستای استفاده از منابع مالی بخش خصوصی و حمایت آنها گفت: امیدواریم در سال های آتی با تغییر در قوانین و مشوق ها شاهد حضور پرنگ بخش خصوصی در عرصه ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور باشیم.

 

 

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛
تقویت جامعه بانوان برای کسب مدارج بالای صنعت دریانوردی
عضو هیات عامل و معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از آمادگی این سازمان جهت پرداخت تسهیلات به موسسات دریانوردی ازمحل وجوه اداره شده با هدف تقویت زیرساخت‌های آموزشی خبرداد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی؛ “مجید علی‌نازی” در حاشیه بازدید از مرکز غیرانتفاعی آموزش دریانوردان در دانشگاه آزاد قشم درجمع خبرنگاران اظهارداشت: توسعه مشاغل دریایی یکی از رویکردها و مولفه های مهم در سازمان بنادر و دریانوردی است.
وی ضمن ابراز رضایت از ایجاد بسترسازی فعالیت‌های زیربنایی در حوزه آموزش دریانوردان به ویژه برای بانوان تا سطح افسر دومی نامحدود در این جزیره بیان کرد: یکی از موضوعاتی که همواره در کارگروه ها مطرح می شود، تقویت حضور جوانان در مشاغل دریایی فارغ از هرگونه تفکیک جنسیتی است.
وی افزود: عزم مسوولان ارگان های دریایی کشور معطوف به این موضوع است تا سطح آموزش‌های دریایی را ارتقا داده و ضمن تبدیل استان‌های دریایی همچون هرمزگان در مباحث آموزشی، شرایط لازم برای حضور بانوان علاقه مند در این حوزه را تا کسب مدارج بالای صنعت دریانوردی تقویت نماید.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنانش به آمادگی سازمان بنادر برای دراختیار قراردادن تسهیلات جهت تقویت و توسعه مراکز آموزشی دریانوردان اشاره کرد و گفت: سازمان بنادر ودریانوردی به منظور توسعه فعالیتهای آموزش دریانوردی و کمک به زیرساختهای مورد نیاز موسسات آموزش آمادگی خود را به منظور پرداخت تسهیلات از محل وجوه اداره شده به مراکز متقاضی اعلام می دارد.
«عباس نژاد» مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در خصوص فعالیت‌های آموزشی در دولت سیزدهم گفت: امروز هرمزگان به عنوان استان استراتژیک در حوزه اقتصاد دریامحور در برخی بخش‌ها از رشد بسیار فزاینده‌ای برخوردار است.
وی با بیان اینکه توسعه اقتصادی باید با توسعه و تربیت نیروی انسانی همگونی و همخوانی داشته‌ باشد، نقش آموزش تخصصی را در تربیت نیروی انسانی بسیار حائز اهمیت دانست.
وی لازمه توسعه‌ آموزش و تربیت نیروی انسانی در بخش‌های مختلف دریایی را افزایش و ایجاد مراکز آموزشی دریایی مدرن دانست و ادامه‌ داد: با افزایش این فضاهای‌ آکادمیک بهتر می توان کمبود نیروی انسانی متخصص در حوزه دریایی را جبران‌ کرد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: متناسب با ایجاد زیرساخت‌های دریایی و بندری باید نیروی متخصص نیز در استان تربیت شود.
وی از جوانان هرمزگانی خواست در دوره‌های آموزشی مراکز آکادمیک دریایی که در استان ایجاد شده حضور پررنگ تری داشته باشند‌.

نرخ بلیت اتوبوس اربعین اعلام شد
نایب رئیس کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل کشور نرخ بلیت اتوبوس‌های اربعین را از مبدا پایتخت برای بازه زمانی ۱۲ تا ۳۰ شهریور اعلام کرد.
علی صاحبکار در این باره گفت: قیمت بلیت اتوبوس ۲۵ نفره از تهران تا مهران ۴۴۰ هزار و ۲۵۰ تومان، قیمت بلیت اتوبوس ۳۲ نفره ۳۳۶ هزار تومان و اتوبوس ۴۴ نفره ۲۴۵ هزار تومان تعیین شده است.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل کشور ادامه داد: همچنین قیمت بلیت اتوبوس از تهران تا ایلام برای اتوبوس‌های ۲۵ نفره ۳۷۶ هزار و ۲۵۰ تومان و اتوبوس ۳۲ نفره ۳۰۴ هزار و ۵۰۰ تومان و اتوبوس ۴۴ نفره ۲۴۵ هزار تومان تعیین شده است.
‌به گفته صاحبکار، قیمت بلیت اتوبوس از تهران تا کرمانشاه برای اتوبوس‌های ۲۵ نفره ۲۹۶ هزار تومان، اتوبوس‌های ۳۲ نفره ۲۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان و اتوبوس‌های ۴۴ نفره ۱۷۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.
وی تصریح کرد: این نرخ فقط در بازه ایام اربعین یعنی ۱۲ تا ۳۰ شهریور است و قیمت‌ها پس از اربعین به روال عادی باز می‌گردد.

رییس اداره حمل و نقل کالای استان خبر داد:
جابجایی بیش از ۶ میلیون و۶۴۸ هزارتن کالا از مازندران به سایر نقاط کشور
رییس اداره حمل و نقل کالای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مازندران عنوان کرد : در پنج ماه سال جاری ۶ میلیون ۶۴۸ هزار۲۵۹ تن کالا از مازندران به سراسر کشور جابجا شد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهر سازی از مازندران، سید رحمت اله موسوی خاطرنشان ساخت: عمده کالای جابجا شده در این مدت شن وماسه، ذرت دامی- انواع بنزین- نفت گاز- فراورده های لبنیاتی- سیمان کسیه‌ای- گندم انسانی – سیمان فله‌ای – ام دی اف- بنزین معمولی بوده است.
وی اظهار داشت‌: در همین بازه زمانی( پنج ماهه سال جاری) ۵۱۵ هزار و ۱۵ فقره بارنامه توسط شرکت‌های حمل ونقل کالا استان مازندران صادر شده است.
رییس اداره حمل و نقل کالای اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خاطر نشان کرد: ۱۲۴شرکت حمل ونقل و شعبات در سطح استان مازندران فعال هستند.
موسوی تعداد انجمن‌های صنفی کارفرمائی شرکت‌های حمل ونقل کالای استان در ۷، تعداد انجمن‌های صنفی کارگری رانندگان حمل ونقل کالای استان ۱۳، کانون انجمن‌های صنفی کارفرمائی شرکت‌های حمل ونقل کالای استان یک، کانون انجمن‌های صنفی کارگری رانندگان حمل و نقل کالای استان یک، اتحادیه حمل بار استان یک عنوان کرد.