احیای تالاب انزلی و رسوب برداری با تصویب اعتبار ۵ میلیارد تومانی
احیای تالاب انزلی و رسوب برداری با تصویب اعتبار ۵ میلیارد تومانی

    مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: بعد از مطرح کردن یکسری مسائل غیرکارشناسی درخصوص تالاب انزلی، یک تفاهمنامه با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی بابت بررسی علل افزایش رسوب‌‌ها در این تالاب منعقد شد. حمیدرضا آبایی درخصوص لایروبی تالاب انزلی که در طرحی با مشارکت مرکز تحقیقات […]

 

 

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: بعد از مطرح کردن یکسری مسائل غیرکارشناسی درخصوص تالاب انزلی، یک تفاهمنامه با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی بابت بررسی علل افزایش رسوب‌‌ها در این تالاب منعقد شد.

حمیدرضا آبایی درخصوص لایروبی تالاب انزلی که در طرحی با مشارکت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال انجام است، اظهار داشت: در این تفاهمنامه، یکسری مسائل و مشکلاتی برای تالاب انزلی پیش آمد که بابت حجم رسوباتی بود که باعث شد عمق تالاب دستخوشی برخی تغییرات شود.

وی ادامه داد:‌ این اتفاق در حالی افتاد که یسکری صحبت‌های غیرعلمی مطرح شد که برخی اظهار داشته بودند که تاثیر موج شکن‌های انزلی این حجم رسوب را به وجود آورده و باعث شده تالاب به این روز افتاده و در حال خشک شدن باشد.

آبایی در ادامه تصریح کرد: به دستور مقام عالی وزارت، مرکز تحقیقات به این مساله ورود کرد تا طرح‌های سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان که توسط مشاورین ذی‌صلاح داخلی و خارجی انجام شده بود، مورد بررسی قرار گیرد تا معلوم شود آیا موج شکن‌های بندرانزلی در بالا رفتن رسوب تالاب انزلی نقش دارد یا دیگر مسائل دخیل است.

وی افزود: در این زمینه با حمایت رییس مرکز تحقیقات و اطلاعاتی که مشاوران ما درخصوص موج شکن‌ها به دست آوردند، بررسی‌های علمی ثابت کرد، موج‌شکن‌های بندرانزلی تاثیری بر تالاب انزلی نداشته و نقشی در خشک شدن آن ندارند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان در ادامه با اشاره به عوامل تاثیرگذار در تالاب انزلی، گفت: این بررسی‌ها نشان داد که طرح‌های بالادستی باعث افزایش حجم رسوبات در آن شده و این اتفاق را رقم زده است. بارندگی‌هایی که در بالادست رخ داد با شست و شوی رسوبات و ورود آن به تالاب دلیل کم شدن عمق را رقم زده‌اند.

وی افزود: بعد از انجام مطالعات و بررسی‌ها با دستور مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، سازمان بنادر مکلف شد با بودجه خود لایروبی تالاب انزلی را با توجه به طرح‌های گردشگری موجود، انجام دهد چرا که رسوب در محدوده کانال انزلی تاثیر زیادی بر کیفیت آن خواهد داشت.

آبایی تصریح کرد: در همین زمینه عملیات بابت احیای تالاب انزلی انجام و هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ۵ میلیارد تومان را بابت این موضوع اختصاص دادند تا در کنار توان بخش خصوصی نسبت به تخلیه تله‌های رسوب در این تالاب اقدام شود. این تله‌ها از قدیم بوده که اقدامی در آن‌ها انجام نگرفته بود تا به این شکل مسیرهای گردشگری باز و شرایطی فراهم شود تا با مجموعه اقدامات سازمان در مسیر احیای تالاب قدم برداشته شده باشد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان درخصوص این‌که چه زمانی برای انجام این طرح پیش‌بینی شده است، گفت: بابت مدت زمان در نظر گرفته شده برای انجام این طرح، سعی بر این است که تا قبل از ایام نوروز امسال انجام شود. مطالعات درخصوص محل‌هایی که رسوب وجود دارد انجام گرفته و کار شروع شده است.

حمیدرضا آبایی درخصوص لایروبی بندر انزلی و اقدامات انجام گرفته در این زمینه اظهار داشت: در بحث خود بندر انزلی با توجه به شرایطی که وجود دارد، نیاز است طرح هایی برای احیای اراضی غربی کانال انجام گیرد.

وی افزود: متأسفانه کانال به خاطر حساسیتی که دارد، حجم زیادی رسوب در آن ایجاد می‌شود و توان ما برای این میزان رسوب که در محوطه‌های بندری آنچنان نیست که همه را لایروبی کنیم.

وی تصریح کرد: به همین خاطر در حال حاضر تنها مسیر تردد کشتی‌های تجاری و اسکله‌ها لایروبی می‌شوند. با دستور مقام عالی وزارت و مصوب هیأت عامل طرح بزرگی در خصوص رسوب‌برداری در کانال انزلی در دستور کار بوده که مقدمات و مطالعات آن در حال انجام است.

آبایی در پایان گفت: در این زمینه طی نامه‌ای به سازمان این موضوع اعلام شده تا برای سال آینده با در اختیار داشتن مصوبه‌ای شرایط لایروبی فراهم شود.

رد اتهام ورود ويروس کرونا توسط ماهان و سازمان هواپيمايی کشوری به کشور

سخنگوی سازمان هواپيمايی كشوري عنوان کرد: هواپيمايی ماهان تاكنون در چارچوب تصميمات دولت و وزارت بهداشت و نهايتا سازمان هواپيمايی كشوری عمل كرده و نظارت های صورت گرفته نيز براساس دستورالعمل های تعيين شده بوده است. اتهام ورود ويروس كرونا توسط ماهان و سازمان هواپيمايی كشوری در فضای مجازی نه كارشناسی و نه منصفانه است.

رضا جعفرزاده با بیان این که اتهام ورود ويروس كرونا توسط  شرکت ماهان و سازمان هواپيمايی كشوري در فضاي مجازي نه كارشناسی و نه منصفانه است،گفت: در مواقع حساس و مهم چون موضوع ويروس كرونا نه سازمان هواپيمايی كشوري تصميم گير بلامنازع است و نه هيچ ايرلاينی اجازه پرواز پيدا مي كند.

وي افزود: علی رغم صدور اطلاعيه های متعدد در خصوص تعليق پروازها به چين و اينكه هيچ پرواز مسافری به آن كشور انجام نمی شود، بارها شاهد مسائلی چون ادامه پروازهای ماهان و اتهام ورود ويروس كرونا توسط اين شركت در فضای مجازی بوده ايم.

جعفرزاده تصريح كرد: حال آنكه به روشنی گفته شده است كه پس از جلسه راهكارهای پيشگيری از شيوع ويروس كرونا و تصميم در خصوص تعليق پروازها تصميم مسئولان و تكاليفی بوده كه به عهده سازمان هواپيمايی كشوری گذاشته شده است، از جمله بازگرداندن دانشجويان و اتباع ايراني و انجام چند پرواز باري که آن هم با تصميم مسئولان و نظارت وزارت بهداشت و با رعايت كليه اقدامات پيشگيرانه براساس دستورالعمل و نظارت دقيق بهداشتی صورت گرفته است.

سخنگوی سازمان هواپيمايی كشوری ادامه داد: اينكه در تعبير و تفسيرها و در بعضي فضاهای رسانه اي اهميت بازگرداندن دانشجويان و اتباع ايرانی به كلي ناديده گرفته می شود، جای سوال دارد.