اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تسهیل تردد زائرین اربعین
اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تسهیل تردد زائرین اربعین

امانی، رئیس سازمان راهداری از اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای آماده سازی پایانه های مرزی و راه‌های مواصلاتی در اربعین خبر داد. داریوش امانی با بیان اینکه پیش بینی می شود ۵ میلیون نفر از مرزهای کشور به کربلای معلی عزیمت کنند، گفت : اقدامات اولیه برای ایمن سازی راههای مواصلاتی که به پایانه […]

امانی، رئیس سازمان راهداری از اختصاص هزار میلیارد تومان اعتبار برای آماده سازی پایانه های مرزی و راه‌های مواصلاتی در اربعین خبر داد.

داریوش امانی با بیان اینکه پیش بینی می شود ۵ میلیون نفر از مرزهای کشور به کربلای معلی عزیمت کنند، گفت : اقدامات اولیه برای ایمن سازی راههای مواصلاتی که به پایانه های مرزی ختم می شود، در دست انجام است.
وی افزود: ارتقای امنیت راهها و تسهیل تردد زائران، دو مسئولیتی است که سازمان راهداری در مسیرهای منتهی به مرزها در دست انجام دارد. داریوش باقرجوان مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: در ستاد اربعین امسال حدود ۸ هزار دستگاه از ناوگان اتوبوسی حمل و نقل عمومی جاده ای را بکارگیری خواهیم کرد که این تعداد بر اساس روزهای پیمایش و ظرفیت رفت و برگشت می تواند ۸۰ هزار نفر را در۲۴ ساعت شبانه روز جا به جا کند. باقرجوان گفت : ناوگان حمل و نقل در اربعین امسال آمادگی دارد در هر ساعت ۳۳۰۰ زائر را به مرزهای خروجی برساند. مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: سعی شده تا از ناوگان عملیاتی سایر نهادها و ارگانها و کارخانجات استفاده شود. باقرجوان گفت: نظارت بر مجتمع های خدمات بین راهی در این ایام افزایش می یابد و این سازمان باید پاسخگوی سرویس جاده‌ها؛ ایمنی تردد؛ مجتمع‌های بین راهی به عنوان عناصر خدمات دهی در طول سفر در بحث آماده‌سازی، پذیرش و به نوعی ورود و خروج زائران باشیم.
مدیرکل حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به همزمانی پایان فصل سفرهای تابستانی با اربعین افزود: ناوگان حمل و نقل جاده ای برای رفت و برگشت زائران آمادگی دارد.
مرزهای شش گانه شامل شلمچه چذابه مهران، خسروی، باشماق و تمرچین برای خروج زائران آماده شده‌اند. همچنین دو مرز میرجاوه و میردان در شرق کشور نیز برای تردد زائران پاکستانی در نظر گرفته شده است.

 

 

معاون وزیر راه و شهرسازی پاسخ داد؛
تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا معطل چیست؟

تکمیل خط ریلی رشت-آستارا در حالی درگیر و دار تامین منابع مالی ۲۰ هزار میلیارد تومانی است که معاون وزیر راه و شهرسازی می‌گوید باید از روش‌های نوین و فناوری‌های روز دنیا بهره‌مند شویم تا هرچه سریع‌تر این خط آهن استراتژیک کشور آماده بهره‌برداری شود.
به گزارش ایسنا، برخی پروژه‌ها مانند خط ریلی رشت- آستارا که ایران را به روسیه، آذربایجان و اروپا متصل می‌کند از اهمیت و اولویت بسیار بالایی برخوردار است، زیرا سبب می‌شود ۱۴ هزار کیلومتر مسیر ریلی ایران به اروپا متصل شود و این مسئله اهمیت بسیار زیادی برای ایران از نظر مالی و درآمدی خواهد داشت. همچنین به اعتقاد استاندار گیلان، این استان می‌تواند با وجود تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا دروازه پیشرفت کشور باشد و اقتصاد استان و ایران را در مسیر توسعه به‌ویژه در حوزه آسیای میانه و قفقاز قرار دهد.
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی چندی پیش با اشاره به اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب و راه‌آهن رشت-آستارا گفته بود که راه‌آهن ۱۶۰ کیلومتری رشت-آستارا باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در عین حال، در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به مسکو، احداث راه‌آهن رشت – آستارا جزو مصوبات سفر و توافقات بین دو رئیس جمهور ایران و روسیه قرار گرفت و رهبر معظم انقلاب هم در دیدار با پوتین رئیس جمهوری روسیه بر ضرورت احداث این راه‌آهن مهم و تکمیل کریدور شمال-جنوب تاکید کردند. با وجود این، به نظر می‌رسد علت اصلی تکمیل نشدن خط ریلی رشت-آستارا، نبود حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز است. در حالی که در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای تامین مالی این پروژه با نگاه به منابع خارجی از جمله فایننس از چین یا منابع کشورهای همسایه و روسیه انجام شده، این خط ریلی هنوز ساخته نشده است و از این رو تصمیم وزارت راه و شهرسازی بر این است که این پروژه از طریق تهاتر نفتی اجرا شود. در این راستا خیراله خادمی -معاون وزیر راه و شهرسازی- درباره راهکارهای تسریع عملیات اجرایی راه‌آهن رشت- آستارا، گفته است که با توجه به دستور وزیر راه و شهرسازی مبنی‌بر تسریع در عملیات اجرایی راه‌آهن رشت- آستارا به‌عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب کشور و حلقه واسط کل شبکه راه‌آهن ایران به کشورهای حوزه قفقاز، روسیه و در نهایت اروپا است که نه تنها بخش مهمی از شبکه ریلی داخلی کشور که نیاز بین‌المللی است. وی با تاکید بر لزوم بررسی راهکارهای موجود در تسریع عملیات اجرایی و جمع‌بندی فنی این پروژه اظهار کرد: به‌منظور تکمیل هرچه سریعتر راه‌آهن رشت- آستارا باید راهکارهای استملاک اراضی طرح که نیازمند اعتبار هنگفتی است، بررسی شود تا تملک اراضی مسیر پروژه به‌ویژه در زمین‌های زراعی و مسکونی در تعامل کامل با مردم صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در خصوص راه‌آهن رشت- آستارا و تاکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تکمیل هرچه سریعتر این پروژه به پایگاه خبری شرکت ساخت اعلام کرد: به‌منظور اتمام این ابرپروژه راه‌آهن کشور که از نظر عملیات ریلی و اعتبار مورد نیازدر نوع خود مثال زدنی است، نیازمند بهره‌مندی از روش‌های نوین و فناوری‌های روز دنیا هستیم و در حوزه طراحی، مهندسی و تملک اراضی با روش‌های نوین امکان تکمیل عملیات اجرایی این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن میسر می‌شود. وی ادامه داد: لازم است در خصوص تجهیز کارگاه‌های مورد نیاز و ساخت بخشی از ابنیه فنی نظیر تعداد و طول پل‌ها و نحوه اجرای آنها با روش‌های مهندسی نوین و به‌روز دنیا تصمیماتی اتخاذ شود و لازم است در اولین فرصت نسبت به بررسی و نحوه اجرای راهکارها اقدام شود. مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در خصوص مزایای بهره‌برداری از راه‌آهن رشت- آستارا توضیح داد: با بهره‌برداری از این مسیر ریلی انتقال بار از مبدا هلسینکی فنلاند تا بنادر جنوبی کشور بیش از ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند و این اقدام با توجه به موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ایران درآمد ارزی بالایی برای کشور به همراه دارد. به گزارش ایسنا، در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی پروژه از مبدا رشت تکمیل شده و آماده عملیات ریل‌گذاری است. زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی از شهرستان آستارا نیز آغاز شده است. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش روز معادل ۱۸۰ هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینه‌های تملک اراضی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.

 

 

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر اعلام کرد؛
ترانزیت و حمل بسته‌های پستی از طریق دریا بین ایران و روسیه

تفتی، مدیر عامل کشتیرانی دریای خزر گفت: کشتیرانی دریای خزر آماده حمل مرسولات پستی روسیه است.
داوود آبداری تفتی در نشستی با مدیر کل دفتر ارتباطات شرکت ملی پست ایران و مدیر بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در بحث ترانزیت محموله‌های پستی، امنیت و بیمه کالاها است، گفت: کشتیرانی دریای خزر در هر دو بحث، تضامین کافی را به صاحب کالا می‌دهد.
وی با اشاره به اینکه کشتیرانی دریای خزر در طول هفته، دست کم دو سفر از بندر انزلی به بندر آستاراخان روسیه انجام می‌دهد، افزود: شرایط برای این سفرها از مبادی بندر امیرآباد و نوشهر به سمت روسیه نیز مهیاست.
تفتی مهم‌ترین مبحث در حمل و نقل کالا را زمان حمل دانست و گفت: میانگین حمل یک محموله پستی از دریا بین بنادر ایرانی و بندر آستاراخان روسیه بین پنج تا هفت روز است.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر افزود: کشتیرانی برای حمل محموله‌های پستی وارداتی و صادراتی به روسیه ۲۰ درصد تخفیف در تعرفه‌های حمل در نظر گرفته است.
تفتی گفت: به منظور حفظ امنیت کالا، کشتیرانی دریای خزر کانتینر مخصوص برای محموله‌های پستی تخصیص می‌دهد علاوه بر اینکه این کانتینرها بدون نوبت دهی و با در نظر گرفتن اولویت به سمت روسیه حمل خواهند شد.
تفتی افزود: در بندر سالیانکای روسیه نیز که راهبری آن در اختیار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است برای یک ماه هزینه انبارداری صفر در نظر گرفته شده است تا روزی صد تن بار برای حمل تا ۵۰ درصد تخفیف اعمال کنیم.
مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر در ادامه گفت: شرکت ملی پست می‌تواند محوله‌های پستی روسیه را در کانتینرهای ۲۰ فوتی تا ظرفیت وزنی ۲۴ تُن بارگیری کند و اگر بار به حجم سیصد تُن برسد تخفیف ۴۰ درصدی در هزینه حمل شامل آن خواهد شد.
حسین یونسی مدیر بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز در این نشست گفت: هزینه‌های بندری بر اساس تعرفه‌های مصوب سازمان بنادر و دریانوردی اخذ می‌شود.
مدیرکل دفتر ارتباطات شرکت ملی پست ایران هم با بیان اینکه تعداد پروازهای روسیه به علت شرایط جنگی و تحریم‌ها محدود شده است، افزود: خطوط هوایی معتبر دنیا در حال حاضر از مسیر روسیه استفاده نمی‌کنند و همین مسئله شرایط نامطلوبی را در پست این کشور به وجود آورده است.
عمیدی افزود: روسیه روزانه حدود ۲۰ تُن کالای صادراتی پستی دارد که در حال حاضر امکان صادرات آن را ندارد که حمل‌ونقل آن می‌تواند درآمد ترانزیتی مناسبی برای کشور ایجاد کند.

 

 

مدیرعامل بخش ریلی گروه صنعتی مپنا:
واگن‌های موجود فرسوده شده است
مدیرعامل بخش ریلی گروه صنعتی مپنا گفت: شورای اقتصاد در سال ۱۳۹۵، تأمین و خرید ۲ هزار دستگاه واگن مترو را از طریق برگزاری مناقصه بین المللی با استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فایناس) مصوب کرد، اما با گذشت حدود ۶ سال، این مصوبه هنوز اجرایی نشده است.
بابک احمدی در نشست تخصصی بررسی چالش‌های صنعت ریلی کشور افزود: بر اساس اهداف ترسیم شده، نیاز کشور در میان مدت (۱۰ سال) حدود ۷ هزار واگن مترو است و براساس مصوبه شورای اقتصاد، سازمان گسترس و نوسازی صنایع ایران به عنوان مدیر طرح، باید ۲ هزار واگن مترو را تامین و در اختیار شبکه حمل و نقل ریلی درون شهری، قرار می‌داد، اما تاکنون یک واگن هم به شبکه ریلی درون شهری اضافه نشده است.
وی اضافه کرد: هم اکنون در شهر‌هایی مانند تهران، اصفهان، شیراز، قم، تبریز، کرج با کمبود واگن مواجه هستیم، ضمن اینکه واگن‌های موجود هم فرسوده شده است.
احمدی با اشاره به اینکه مشتری واگن مترو فقط دولت است گفت: دولت با دخالت، ایجاد انحصار و تصویب تعرفه‌های داخلی و بین المللی موجب رکود تولید واگن مترو شده است.
رئیس هیئت مدیره شرکت واگن پارس با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری در صنعت لوکوموتیو هم مشکلاتی را ایجاد کرده است، افزود: دولت اجازه دهد لوکومویتو دار خود نرخ تعرفه را مشخص کند چرا که با قیمت گذاری دستوری، دخالت و دستور العمل‌های شورای رقابت، صنعت لوکوموتیو نیز در حال نابودی است.
مدیرعامل بخش حمل و نقل ریلی گروه مپنا پایین نگه داشتن نرخ ارز را چالش دیگر صنعت ریلی عنوان کرد و گفت: نرخ ارز شاخصی برای قیمت تمام شده محصول تولید داخل است و دولت آن را به صورت دستوری پایین نگه داشته است؛ این موضوع تهدیدی برای تولیدکنندگان صنعت ریلی است.
وی افزود: اگر قیمت ارز ارزش واقعی خود را داشته باشد تولید کننده داخلی می‌تواند با رقبای خارجی رقابت و حتی صادرات انجام دهد. مدافع جدی تعرفه گذاری منطقی هستم؛ نرخ ارز دستوری آفتی برای همه تولید کنندگان کشور است به نظرم دولت باید اجازه دهد فضای درست کسب و کار در کشور شکل بگیرد.

عضو کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین خبر داد؛
اضافه شدن مرزها برای تردد زائران اربعین
هدایتی، عضو کمیته حمل و نقل و سوخت ستاد مرکزی اربعین از اضافه شدن مرزها برای تردد زائران اربعین کشورهای همسایه از ایران خبر داد.
جواد هدایتی با اشاره به آخرین برنامه‌ریزی‌ها برای تردد زائران اربعین از مرزها گفت: با توجه به احتمال بالا بودن تعداد زائران اربعین در سال جاری، با هماهنگی کمیته حمل و نقل سوخت ستاد مرکزی اربعین مقرر شد تا علاوه بر خودروهای شخصی، اتوبوس‌ها هم به عراق حمل نشوند. وی با بیان اینکه ورود ناوگان ایرانی به عراق در ایام اربعین ممنوع است، گفت: اتوبوس‌های ناوگان حمل و نقل کشورمان امسال در خدمت انتقال زائران از مبادی داخلی به مرزهاست و به این ترتیب اجازه خروج ناوگان ایرانی به عراق صادر نشده است و وسایل حمل و نقل عمومی از شهرها و مبادی داخلی تا مرزها زائران را انتقال می‌دهند و از آن طرف با هماهنگی وزارت کشور و وزارت امور خارجه، توسط ناوگان عراقی به شهرهای زیارتی عراق اعزام می‌شوند. هدایتی درباره ارائه خدمات مناسب به زائران در مسیرهای منتهی به مرزهای خروجی هم تصریح کرد: در سال‌های گذشته مرزهای مهران، شلمچه و بعد چذابه به عنوان پرترددترین مرزهای اربعین بودند که امسال با توجه به اضافه شدن مرزهای خسروی، باشماق و تمرچین، حجم ترافیکی در بین مرزها پراکنده خواهد شد.

مدیرعامل تعاونی مسافربری اعلام کرد؛
برخورد با گران فروشی بلیت اتوبوس اربعین
مدیرعامل تعاونی مسافربری گفت: نرخ بلیت اتوبوس در مسیر تهران -مهران حدود ۲۵۰ هزار تومان است و برای اربعین هم خارج از استاندارد نخواهد بود.
احمد رضا عامری گفت: نرخ بلیت اتوبوس در مسیر تهران – مهران حدود ۲۵۰ هزار تومان است و برای اربعین هم طبق استاندارد هایی در نظر گرفته خواهد شد که البته هنوز هیچ نرخی قطعی اعلام نشده است.
به گفته رئیس اتحادیه تعاونی های مسافربری طبق برنامه ریزی های انجام شده از تمام ظرفیت های حوزه ناوگان مسافربری استفاده خواهد شد و به هیچ عنوان اجازه گران فروشی در حوزه بلیت مسافری نخواهیم داد.
پیش از این اعلام شده بود که با توجه به یک سر خالی بودن اتوبوس ها در این مسیر و اینکه بخش عمده زائران از طریق زمینی جابه جا می شوند برنامه ریزی در این حوزه و تعیین نرخ با کیفیت با دقت بیشتری در حال انجام است و نرخ های پیشنهادی بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.