اختلاف نظرها ریشه دار است
اختلاف نظرها ریشه دار است

      جمله: انتقادات رهبر معظم انقلاب در مورد رها بودن مهدکودک‌ها به دلیل اختلافات برخی دستگاه‌های دولتی زنگ هشداری را برای بازنگری در فرم و محتوای این مراکز مهم آموزشی و تربیتی فراهم آورده است. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات اخیر خود در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، […]

 

 

 

جمله: انتقادات رهبر معظم انقلاب در مورد رها بودن مهدکودک‌ها به دلیل اختلافات برخی دستگاه‌های دولتی زنگ هشداری را برای بازنگری در فرم و محتوای این مراکز مهم آموزشی و تربیتی فراهم آورده است. حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرمایشات اخیر خود در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سی و چهارمین اجلاس مدیران آموزش و پرورش به بیان نکات روشن بخشی برای ترسیم دورنمای نظام تعلیم و تربیت پرداختند؛ از جمله تأکیدات ایشان رسیدگی به وضعیت مهد کودک‌ها و پیش دبستانی‌ها بود که ایشان با اظهار تأسف از رها بودن مهدکودک‌ها به دلیل اختلافات برخی دستگاه‌های دولتی، گفتند: بر اساس گزارش‌های رسیده وضیعت مهدکودک‌ها به هیچ وجه خوب نیست و نباید به مهد کودک‌ها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند.‌

بلافاصله پس از این سخنان رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد مهدهای کودک گفت: بنده عرض می‌کنم این فرمایشات ایشان برای ما بسیار راهگشا بوده؛ اما طبق ماده دو تبصره ۲ قانون تأسیس مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی و تدوین محتوا و نظارت بر محتوا از حیث آموزش و پرورش به عهده آموزش و پرورش است و فقط موضوع صدور مجوز و ارائه برنامه با سازمان بهزیستی قرار داده شده است. البته آئین نامه اجرایی این ماده قانونی توسط هیأت وزیران ابلاغ شده و تقسیم وظیفه صورت گرفته است.
وحید قبادی دانا بیان کرد: نکته‌ای که می‌خواهم عرض کنم درباره یک اختلاف نظر سنتی برای اداره مهدهای کودک بین آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی بوده که مقام معظم رهبری به طور دقیق به آن اشاره فرمودند. طبیعتاً می‌بایست مسئول مهدهای کودک مشخص و تکلیف مهدها یکسره شود و یک دستگاه مسئولیت مدیریت مهدهای کودک را بپذیرد و پاسخگوی اقدامات مختلف در این زمینه باشد.
  استقبال بهزیستی از واگذاری به آموزش و پرورش
رئیس سازمان بهزیستی کشور اظهار کرد: با توجه به اینکه فقط صدور مجوز و ارائه برنامه با سازمان بهزیستی است، در سال‌های گذشته چالشی و اختلاف نظری بین دو دستگاه بوده است. درباره نگاهی که وجود دارد و مهدهای کودک به عنوان مراکز خدماتی شناخته می‌شوند باید بگویم که تعرفه مصوب برای شهریه مهدهای کودک توسط سازمان حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف کنندگان مصوب می‌شود که در وزارت صمت است در حالی که اگر مهد کودک‌ها را مراکز آموزشی و پرورشی بدانیم موضوع متفاوت خواهد بود. بنابراین باید تغییر نگاه و بازنگری را متولیان امر داشته باشند.
وی بیان کرد: سازمان بهزیستی پیشنهادی به شورای عالی داده که یک متولی مسئول مهدها باشد و اعلام می‌کنیم اگر آموزش و پرورش بپذیرد متولی اصلی مدیریت و اداره و صفر تا صد مهدهای کودک را بپذیرد، بهزیستی آماده است که بخش صدور مجوز و ارائه برنامه را نیز به آموزش و پرورش بسپارد تا علاوه بر شاخص‌ها و نظارت بر مهدها این موضوع را هم انجام دهد تا یک متولی برای این موضوع باشد و نگرانی مقام معظم رهبری را هر چه سریع‌تر رفع کنیم. اما اگر مسئولیت به بهزیستی هم محول شود ما طرح خودمان را برای تحول بنیادین مهدهای کودک به عنوان کانون فرهنگی و تربیتی رشد به شورای عالی داده‌ایم و این نیازمند توانمندسازی و شایسته سازی در ارکان مهدهای کودک است و حاضریم برای وحدت مدیریت و حرکت تحولی مهدهای کودک این موضوع را به عهده بگیریم.
حبیب‌الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نیز با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت مهدهای کودک، گرچه اشاره کرد مهدهای کودک در گذشته عمدتاً وظیفه نگهداری را بر عهده داشتند، اما در حال حاضر کارکرد مهدهای کودک تغییر کرده است و مباحث آموزشی، پرورشی و اجتماعی کردن کودکان در مهدهای دنبال می‌شود، اما گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در مصوبات چندین سال پیش می‌گوید که مهدکودک یک مرکز آموزشی است و تمام تلاش ما در این چندین سال این بوده است که در حوزه پیش از دبستان، نگاه هزینه‌ای صرف را به کودکان به نگاه سرمایه گذاری روی کودک تبدیل کنیم چنانچه در بعضی از کشورها بین ۲ تا ۴ درصد از تولید ناخالصی داخلی خودشان را به رشد و تکامل کودکان اختصاص داده‌اند.
  تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی
مسعودی فرید گفت: از سال ۸۷ قانونی یک ساله در خصوص تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزش و پرورش غیردولتی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که این قانون طی ۵ سال تمدید و در سال ۹۵ به عنوان قانون دائمی مصوب شد. در تبصره ۲ ماده ۲ این قانون آمده است: تعیین شاخص‌های آموزشی و پرورشی، تدوین محتوا و نظارت بر مهدهای کودک از حیث آموزشی و پرورشی بر عهده وزارت آموزش و پرورش و صدور مجوز و ارائه برنامه بر عهده بهزیستی است. مشکل از همین جا شروع شده و چون تولی گری مشخص نشده است و برای کسانی که وارد این حوزه می‌شوند، باعث سر در گمی خواهد شد.  فرید همچنین به محتوای معرفی شده از سوی بهزیستی به مهدهای کودک اشاره کرد و گفت: طی سالهای گذشته که هنوز هم آئین نامه به قانون دائمی تبدیل نشده بود، هر ساله تمام محتواهایی که به مهدهای کودک معرفی می‌کردیم به تأیید آموزش و پرورش رسیده بود و تاکید داشتیم که این محتوا در کتاب نامه رشد که هر سال توسط آموزش و پرورش منتشر می‌شود معرفی شده باشد.
  تاکید آموزش و پرورش بر نظارت بر شاخص‌های فضای فیزیکی مهدهای کودک
وی گفت: با توجه به آئین نامه، مجوز دادن و برنامه را به بهزیستی و شاخص‌های آموزشی و پرورشی را به وزارت آموزش و پرورش سپرده است اما گاهی بعضی از همکاران ما در آموزش و پرورش شاخص‌هایی از جنس فضای فیزیکی را به عنوان شاخص آموزش ی تلقی می‌کنند.
در سخنانی رئیس سازمان بهزیستی کشور که به سرعت از مدیریت یکپارچه مهدهای کودک استقبال کرد و اعلام کرد حاضر به واگذاری تمام مسئولیت‌ها به آموزش و پرورش یا پذیرش صفر تا صدی مسئولیت و ارائه طرح تحولی هستند، چند نکته دیگر نیز به چشم می‌خورد که یکی از آنها بحث تعیین شهریه برای مهدهای کودک است که نه توسط وزارت آموزش و پرورش و نه بهزیستی تعیین می‌شود و عملاً پای یک دستگاه سومی نیز به میان می‌آید. در واقع امروزه شهریه مهدها را وزارت صمت، تعیین شاخص آموزشی و تربیتی را وزارت آموزش و پرورش و ارائه مجوز و ارائه برنامه را بهزیستی انجام می‌دهد.  این در حالی است که عملاً سال‌ها است مسئولیت تعیین محتواهای آموزشی به عده آموزش و پرورش بوده و طبیعتاً انتظار این بود که این منطق ایجاد شود و اختلاف سلیقه‌ها مانع نشود.
  تکلیف نهایی هنوزمشخص نیست
معاون اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: جلساتی در شورای انقلاب فرهنگی برای ساماندهی مهدهای کودک مطرح شده اما اینکه تکلیف نهایی شود، هنوز مشخص نشده است. حبیب الله مسعودی فرید افزود: آنچه که در رسانه ها در رابطه با تولی‌گری مهدهای کودک مطرح شده، همان بحث‌های شاخص‌های آموزشی و پرورشی بوده که قبلا هم مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۵ بوده است و چیز جدیدی مطرح نشده اما امیدواریم که یا خود دولت یا شورای انقلاب فرهنگی این مساله را مشخص کند که مسئولیت تمام و کمال مهدهای کودک با چه دستگاهی باشد.
وی تاکید کرد: جلساتی در شورای انقلاب فرهنگی برای ساماندهی مهدهای کودک مطرح شده اما اینکه تکلیف نهایی شود، هنوز مشخص نشده با اینکه همواره مطرح کرده‌ایم که دوگانگی در مهدهای کودک مناسب نیست. نظر ما نیز این است که صفر تا صد مهدهای کودک از مجوز تا نظارت و بحث های آموزشی و پرورشی یا با آموزش و پرورش یا با بهزیستی باشد. اما در این زمینه هنوز تصمیم خاصی گرفته نشده است.
معاون بهزیستی یادآور شد: موضوع مهدهای کودک در قانون مصوب سال ۹۵ مجلس شورای اسلامی در تبصره دو ماده دو قانون تاسیس مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی آمده است که براساس آن مهدهای کودک از لحاظ محتوای آموزشی و پرورشی و نظارت بر شاخص‌های آموزشی و پرورشی با وزارت آموزش و پرورش است و از حیث صدور مجوز و برنامه با بهزیستی است که برنامه آن نیز در آیین نامه ای در اردیبهشت ماه امسال به تصویب هیات دولت رسید و طبق آن برنامه شامل نیروی انسانی، شرایط فیزیکی مهدکودک و سایر موارد دیگر در این زمینه است.
مسعودی فرید در پاسخ به این سئوال ایرنا که پیش‌بینی درباره تولی‌گری مهدهای کودک چیست، گفت: تاکید ما بر مصلحت کودکان است؛ اعتقاد داریم هرجا که خیرِ کودکان است باید آن کار انجام شود و آماده هستیم. اما با این مدل که مقداری از امور مهدهای کودک، سمت آموزش و پرورش باشد و مقداری از آن سمت بهزیستی باشد، موافق نیستم و از اول هم موافق نبودیم. در جلساتی هم که در مجلس قبلی برگزار می‌شد بارها در کمیسیون های تخصصی و اصلی مربوطه مجلس اعلام کرده ایم که به این شکل فایده ندارد و مهدهای کودک باید با یک‌جا طرف باشد و به این شکل دچار اشکال می‌شود.
وی ادامه داد: اکنون هم از تصمیمات نهادهای بالادستی استقبال می کنیم و هرچه نهادهای بالادستی تایید کنند، انجام می دهیم. حتی اگر مجلس وارد شود یا دولت یا شورای انقلاب فرهنگی در این‌باره تصمیمی بگیرند، ما نیز تائید می‌کنیم.
مسعودی فرید در ادامه به مراکز غیرمجاز مهدهای کودک نیز اشاره کرد و گفت: در کنار بحث تولی‌گری مهدهای کودک، مراکز غیرمجاز را نیز داریم؛ به طور مثال مراکزی که برای خانه خلاقیت و انجام کارهای آموزشی و هنری مجوز دارند اما کودکان را از صبح تا ظهر نگاه می دارند؛ در حال پیگیری آنها هستیم و با آنها برخورد می‌شود اما اگر همگرایی بیشتر شود می توانیم کار را با قدرت بیشتری جلو ببریم.