اخلاق بر مدارِ تبعیض
اخلاق بر مدارِ تبعیض
هنوز کسی از خاطر نبرده است که رییسی در شعارها و برنامه‌های انتخاباتی خود ضمن رد تلویحی برنامه‌هایی چون گشت ارشاد، مدعی شده بود گشت ارشاد مدیران را به جریان خواهد انداخت.

سرویس سیاسی جمله، هنوز کسی از خاطر نبرده است که رییسی در شعارها و برنامه‌های انتخاباتی خود ضمن رد تلویحی برنامه‌هایی چون گشت ارشاد، مدعی شده بود گشت ارشاد مدیران را به جریان خواهد انداخت و طبیعی است پس از اجرای برنامه‌های مربوط به گشت ارشاد و طرح نور، افکار عمومی از وی بپرسند تکلیف گشت ارشاد مدیران به کجا رسید.
سخنگوی دولت سیزدهم و دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت تا امروز در پاسخ به این سوالات چیزی نگفتند تا این‌که روز گذشته یکی از مدیران ارشد دولت سیزدهم قرائتی متفاوت از گشت ارشاد مدیران ارائه کرد و گفت: این طرح به معنی بگیر و ببند نیست.
رییس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور با بیان این‌که با هیچ مدیری عهد اخوت نبسته‌ایم، همچنین گفت: از برکناری بیش از ۱۰۰ مدیر متخلّف و ناکارآمد خبر داد. حسن درویشیان «رییس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور» و «نماینده ویژه رییس‌جمهور برای هماهنگی، پیگیری و اجرای نقشه ملی پیشگیری و مقابله با فساد در دستگاه‌های اجرایی»، استقرار گشت ارشاد مدیران را از اقدامات بسیار اثربخش دولت مردمی برشمرد و افزود: گشت ارشاد مدیران، صرفاً به معنای برکناری و بگیر و ببند نیست بلکه به‌معنای تذکر در جهت اصلاح است.
وی افزود: مدیران اجرایی سرمایه‌های ملی کشور هستند که به هیچ وجه با دارایی‌های مادی قابل قیاس نیست. یکی از راه‌های صیانت از مدیران، تذکر دادن است.
درویشیان افزود: در تمام مواردی که احساس کنیم با تذکر امکان جلوگیری از انحراف وجود دارد، اقدام می‌کنیم. در سطوح بالا،‌ میانی و استانی مدیریتی هرگاه به این نتیجه برسیم که مدیری کارآمدی و شایستگی لازم را ندارد، برکنار شده است. اقدام در این حوزه نیز در قریب به اتفاق موارد توسط مدیران اجرایی انجام شده است، در مواردی نیز گزارش خدمت شخص رییس‌جمهور ارایه و دستور به برکناری توسط ایشان صادر شده است.
وی یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های مجموعه تحت نظارت خود را شناسایی ساختارها و بسترهای فسادزا برشمرد و افزود: در این راستا پیگیر گزارش‌های متعددی از مراجع نظارتی و دستگاه‌های اجرایی هستیم و از سوی دیگر بسترهای شناسایی شده را به این مراجع منعکس می‌کنیم.
درخصوص این سخنان رییس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور لازم است چند نکته را متذکر شویم.
نخست این‌که درخصوص ساخت و تحویل ۴ میلیون مسکن ملی نیز که یکی از وعده‌های انتخاباتی رییسی بود، هیچ اقدامی تا این لحظه صورت نگرفت اما بعدها، «محمد مخبر» معاون اول رییس‌جمهوری مدعی شده بود اساساً وظیفه دولت ساخت مسکن نیست و منظور سید ابراهیم رییسی این بوده که دولت ریل‌گذاری می‌کند تا مردم خود اقدام به چنین کاری کنند و درحقیقت با ارائه قرائتی متفاوت با آنچه در زمان تبلیغات و تمنای رأی از مردم، وعده دادند، موضوع را به‌نوعی پیچاندند.
دوم این‌که چند روز قبل محسنی اژه‌ای درخصوص فعالیت مجدد گشت ارشاد و طرح نور صراحتاً گفت شخص رییس‌جمهوری بر اجرای آن تأکید داشته است و از فراجا خواسته شد که طبق وظایف ذاتی و قانونی خود، در این عرصه ورود داشته باشد. ما با این‌که قوانین شریعت در سطح جامعه در حد مقدور اجر شود مخالفتی نداریم اما لازم است از رییسی بپرسیم چرا گشت ارشاد را برای مردم با شدت و جدیت و بدون گذشت اجرا می‌کنید اما گشت ارشاد مدیران را به بیان «حسن درویشیان» رییس دفتر بازرسی ویژه رییس‌جمهور با هدف تذکر در جهت اصلاح انجام می‌دهید ؟
نکته سوم این است که رییس دفتر بازرسی ریاست‌جمهوری درخصوص اجرای مهربانانه گشت ارشاد مدیران می‌گوید مدیران سرمایه‌های کشور هستند و سوال ما این است آیا شهروندان عادی، زنان، دختران و دانشجویان، سرمایه‌های کشور نیستند و چه تفاوتی بین مردم و مدیران است که در مواجهه با مردم، برخورد بدون اغماض را مدنظر دارید و در مواجهه با مدیران یاد اسلامِ رحمانی می‌افتید ؟
نکته مهم بعدی درخصوص برخورد مومنانه با برخی تخلفات اقتصادی و مالی مشکوک است ازجمله پرونده چای دبش و پرونده زمین حوزه علمیه کاظم صدیقی که اولی هنوز روشن نیست پیگیری قضایی آن به کجا رسیده است و در دومی نیز علناً توصیه به برخورد مومنانه کردند و سوال ما این است که آیا فعال کردن مجدد گشت ارشاد و برخوردهای تند با مردم، به تقویت بنیان‌های اسلام و نزدیکی نسل جدید و جوان با آرمان‌های انقلاب می‌انجامد و آیا توصیه به رفتار کریمانه با برخی سوءاستفاده‌ها مانند ابهامی درخصوص زمین حوزه علمیه امام خمینی(ره) واقع در منطقه اُزگل می‌تواند سوالاتی که ایجاد شده را از ذهن مردم پاک کند ؟
نکته آخر این‌که به‌رغم این‌که رییس دفتر بازرسی ریاست‌جمهوری مدعی شد در اجرای گشت ارشاد مدیران، چندین مدیر عزل شدند اما تا این لحظه ندیدیم و نشنیدیم مدیری به‌خاطر تخلّف یا سوءاستفاده از مقام خود عزل شده باشد و لازم است در این خصوص نیز اطلاع‌رسانی صورت گیرد.