زهرا ایرانشاهی / سرمای زمستان و ورود ویروس کرونا به ایران، از جمله دلایلی است که بر روی کاهش پروازهای ورودی به کشور اثرگذار است. اما از این موارد مهم که بگذریم، از چند هفته قبل که پروازهای اروپایی به آسمان کشورمان از سر گرفته شد و خیال پوچ دور زدن مسیر هوایی […]
زهرا ایرانشاهی /
سرمای زمستان و ورود ویروس کرونا به ایران، از جمله دلایلی است که بر روی کاهش پروازهای ورودی به کشور اثرگذار است. اما از این موارد مهم که بگذریم، از چند هفته قبل که پروازهای اروپایی به آسمان کشورمان از سر گرفته شد و خیال پوچ دور زدن مسیر هوایی ایران که توسط امریکا بارور شده بود خیالی واهی شد؛ شرکت های هواپیمایی با قدرت به کار خود ادامه دادند. چراکه مسیر هوایی ایران به زعم خود آنها از امنترین مسیرهای هوایی دنیا محسوب می شود. در همین حال و به رغم فشار تحریم ها، فرودگاه های جنوب کشور در استان هرمزگان به عنوان دروازه طلایی کشور محسوب می شوند. فرودگاه هایی که در حال حاضر پرواز مستقیم به بسیاری از شهرهای ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز دارند و از این نظر وجودشان در این شرایط اقتصادی برای کشور ضروری است.
در واقع هرمزگان با ۱۰ فرودگاه بيشترين ميزان فرودگاه را در کشور دارد. فرودگاه بينالمللي بندرعباس در این میان دومين فرودگاه کشور است که موفق به اخذ گواهينامه بينالمللي فرودگاهي از سازمان هواپيمايي کشوري شده است. همچنین از مجموع ۲۰ هزار پرواز ساليانه در فرودگاه بينالمللي بندرعباس ۹ هزار پرواز (۴۵درصد) نظامي است که نشان دهنده اهميت اين فرودگاه در جنوب کشور است و آمار نشان می دهد که سالانه يکميليون و ۱۰۰ هزار مسافر از طريق اين فرودگاه جابهجا میشوند.
این در حالی است که رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران نیز در جلسه تکريم و معارفه مديران کل سابق و جديد فرودگاه هاي استان هرمزگان گفت: علیرغم تلاشهای انجام شده با هدايت آمريکا برای انتقال پروازهای عبوری از ايران به کشورهای همسايه، اما شرکتهای هواپيمايی دنيا واقفند که فضای آسمان ايران میتواند سرويسی ايمن را ارايه دهد.
سیاوش امیرمکری در مراسم تکریم محمود امانی بنی، مدیرکل سابق و معرفی ابوذر ضیائی، مدیرکل جدید فرودگاه های هرمزگان که امروز (۳۰ بهمن) برگزار شد، عنوان کرد: هرمزگان از نظر وسعت هشتمین استان کشور است و فرودگاه بندرعباس با نام «شهدای پرواز ۶۵۵» نیز هشتمین فرودگاه از نظر تعداد پرواز و پذیرش مسافر به شمار میرود. این استان دارای ۱۴ فرودگاه شامل فرودگاه های تحت مالکیت شرکت و نیز فرودگاه های نظامی، متعلق به شرکت نفت و مناطق آزاد است.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با بیان اینکه شرکت دارای دو وظیفه اصلی یکی مدیریت و راهبری همچنین توسعه و بهسازی ۵۳ فرودگاه مالکیتی خود و دیگری ارایه سرویس های هوانوردی به پروازهاست، گفت: بیش از یکسال پیش حرکت هایی در دفتر منطقه ای ایکائو انجام شد که نشان می داد کشورهای همسایه با هدایت آمریکا تلاش می کنند مسیرهای عبوری پروازها را از ایران که دارای بیش از ۱۴۰ راه هوایی به طول ۹۵ هزار کیلومتر است به کشورهای همسایه منتقل کنند و به دلایل واهی قصد داشتند پروازها را به سمت عربستان، عراق و امارات و از شرق نیز به افغانستان و پاکستان منتقل کنند که هنوز نیز در برنامه آنهاست.
وی افزود: حدود یک سال پیش اختلاف بین پاکستان و هند به بسته شدن فضای دو کشور انجامید و شرکت های هواپیمایی درخواست کردند از فضای ایران استفاده کنند که در این راستا ظرف کمتر از۲۴ ساعت مسیرهای هوایی تعیین شده روزانه حدود۲۰۰ پرواز عبوری جدید را پذیرفتند.
امیرمکری با بیان اینکه شرکت های هواپیمایی دنیا بر ایمنی فضای ایران اذعان دارند، گفت: تحولاتی مانند جنگ داعش در عراق و تنش های اوکراین و روسیه نیز باعث شد در مقاطعی مسیر ایران انتخاب شود و تعداد پروازهای روزانه کشور از ۷۰۰ به حدود ۱۶۰۰ پرواز برسد که تمام این ها اذعان بر توانمندی ایران در ارایه سرویس های هوانوردی ایمن دارد.
وی با تاکید بر ادامه تلاش های آمریکا و برخی کشورهای همسایه برای کاهش پروازهای عبوری ایران افزود: سانحه هواپیمای اوکراینی نیز بهانه دیگری برای تغییر مسیر پروازهای عبوری از ایران شده است.
رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در صورت ادامه همکاری و هم افزایی میان فرودگاه ها و مرکز کنترل فضای کشور با سازمان های نظامی و کشوری می توانیم دوباره شاهد افزایش پروازهای عبوری کشور باشیم.
امیرمکری آمادگی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران را برای حمایت از ارایه سرویس های بهتر در فرودگاه شهدای پرواز ۶۵۵ اعلام کرد و گفت: این فرودگاه نیازمند باند دوم است و با توجه به اینکه ۷۰ درصد سرویس های فرودگاه در خدمت نهادهای نظامی است تجهیز فرودگاه به نفع امنیت و ایمنی پرواز است.
به گفته وی سه راهبرد اصلی ایکائو نیز شامل ارتقای ایمنی، امنیت و تسهیلات است و ما به دنبال اجرای این راهبرد در کشور هستیم.
امیرمکری از ضیائی مدير كل جديد فرودگاه هاي استان هرمزگان خواست که از فرصت پیش آمده برای توجه ویژه به نیروی انسانی و همتا پروری و نیز اجرای طرح های مهمی چون توسعه اپرون، نصب ILS جدید، جمع آوری آب های سطحی به عنوان مقدمه بهسازی و محوطه سازی و نیز پیگیری ساخت باند دوم فرودگاه بندرعباس استفاده کند.
وی همچنین گفت: زیرساخت ها و تجهیزات ناوبری و ارتباطی فرودگاه های استان هرمزگان در سطح مطلوبی است و آماده ارایه سرویس های هوانوردی وفرودگاهی مناسب هستند.
امیرمکری با تاکید بر اینکه مشتری اصلی فرودگاه ها مردم هستند و باید سطح کیفی خدمات را افزایش دهیم، افزود: مجموعه فرودگاه و ارگان های خصوصی و حاکمیتی حلقه های تکمیل زنجیره خدمت هستند و امیدوارم شاهد افزایش همکاری آنها باشیم.
این در حالی است که اخیرا هواپیماهای کوچک در فرودگاه بندرعباس با استقرار سه فروند ATR که دو فروند بیس و یکی اورهال است، محقق شده است.
گفتنی است که از ۱۳ فرودگاه استان هرمزگان که در حوزههاي مختلف فعاليت دارند پنج فرودگاه بندرعباس، ابوموسي، بندرلنگه، قشم و کيش در امر جابهجايي مسافر نقش عمدهاي دارند و دو فرودگاه جزيرهاي در لاوان و سيري نيز به فعاليتهاي شرکت نفت اختصاص دارند. دو فرودگاه جاسک و هوادريا نيز توسط ارتش در حال بهرهبرداري است و سه فرودگاه بستک، پارسيان و ميناب نيز غيرعملياتي هستند که در مواقع اضطراري از آنها بهرهبرداري خواهد شد. اما با بهرهبرداري از يک پروژه فني، هشت هواپيما همزمان ميتوانند در فرودگاه بينالمللي بندرعباس مورد پذيرش باشند. لازم به یادآوری است که استان هرمزگان با قرار گرفتن در حاشيه خليج فارس و درياي عمان به عنوان يکي از هشت مرکز استراتژيک دنيا برای کشور از اهميت بالايی برخوردار است. بنابراین به رغم فشار تحریم های ظالمانه فرودگاه های جنوب کشور و همه فرودگاه های بین المللی ایران فعال هستند.