ارائه خدمات متنوع دارای اولویت نسبت به ارائه خدمات آنلاین است
ارائه خدمات متنوع دارای اولویت نسبت به ارائه خدمات آنلاین است

«اگرچه ورود فناوری به حوزه‌هایی مانند تجارت، بانکداری و حمل و نقل انجام بسیاری از امور را به کلی متحول کرده، صنعت بیمه کشور هنوز نتوانسته آنچنان که باید از پتانسیل‌های تکنولوژی، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شود. سرمایه ‌گذاری اندک برای توسعه زیرساخت ‌های فناوری اطلاعات در صنعت بیمه در کنار فقدان فضای رقابتی […]

«اگرچه ورود فناوری به حوزه‌هایی مانند تجارت، بانکداری و حمل و نقل انجام بسیاری از امور را به کلی متحول کرده، صنعت بیمه کشور هنوز نتوانسته آنچنان که باید از پتانسیل‌های تکنولوژی، استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شود.

سرمایه ‌گذاری اندک برای توسعه زیرساخت ‌های فناوری اطلاعات در صنعت بیمه در کنار فقدان فضای رقابتی مناسب ناشی از رگولاتوری سنتی باعث شده که مسیر رشد استارت‌آپ‌های این حوزه پیچیده‌تر از سایر عرصه‌ها باشد و این صنعت اساسا با تکنولوژی و خدمات فناوری‌محور
غریبه باشد.
امروزه در دنیا راهکارهایی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند در زمینه تخمین ریسک، ارائه پیشنهاد‌های به صرفه و برآورد آنلاین خسارت به کار بیاید، اما به نظر می‌رسد سیاستگذاران این عرصه تمایل دارند بازیگران سنتی با روش‌های قدیمی همچنان این صنعت را حفظ کنند. نتیجه این شده که هم اکنون نهایت تحول فناورانه اکثر شرکت‌های بیمه‌ای کشور محدود به فروش آنلاین بیمه‌ است. حتی توفیق حاصل شده در این حوزه نیز چندان چشمگیر نیست؛ در حالی که آمارهای جهانی سهم فروش برخی شاخه‌های بیمه از طریق کانال‌های آنلاین را تا ۳۰درصد برآورد می‌کنند، این رقم در کشور ما حتی به ۵ درصد نیز نمی‌رسد.»
این گزارش تأکید می کند که «در بسیاری مواقع ماهیت خاص صنعت بیمه اقتضا می‌کند که بخش قابل توجهی از فرآیند فروش و سرویس‌دهی به صورت حضوری انجام شود. با این‌حال در برخی بخش‌ها می‌توان به کمک فناوری‌های دیجیتال بستری فراهم کرد تا هم مشتری بتواند دسترسی ساده و بهینه‌ای به سبد خدمات بیمه‌ای داشته باشد و هم صرفه اقتصادی حاصل برای شرکت‌های سرویس‌دهنده افزایش یابد. اکنون صنعت جهانی بیمه در مسیری است که از فناوری‌های اطلاعاتی برای تحلیل ریسک مشتریان، برآورد و پردازش آنلاین خسارت و همچنین قیمت‌گذاری هوشمند‌(شخصی‌سازی شده متناسب با عملکرد هر مشتری) استفاده می‌شود و همین هوشمندسازی، در حال ایجاد بهینگی در فرآیندهاست. اما کسب‌وکارهای فناوری‌محور بیمه‌ای فعال در ایران معتقدند که حتی در مسیر فروش و بازاریابی آنلاین بیمه نیز با مشکلات متعددی مواجهند و همین امر امکان توسعه خدمات به سطوح بالاتر را از آنها سلب کرده است. این درحالی است که سرمایه‌گذاری مطلوب در صنایع حساس و پیچیده‌ای مثل بانکداری در دهه اخیر باعث شده کار از ارائه آنلاین خدمات بانکی فراتر رود و ارائه خدماتی مانند اعتبارسنجی آنلاین و ایجاد شاخه‌های جدیدی مانند وام‌دهی آنلاین -لندتک (LendTech) ممکن شود.»
در ادامه این گزارش، گفتگویی با مدیرعامل بیمه تعاون در این خصوص گرفته شده است که مطرح می کند «با این‌حال ترجیح شرکت‌های سنتی فعال در این صنعت احتیاط در زمینه توسعه و نوآوری و حفظ روند‌های قدیمی است. یونس مظلومی، مدیرعامل بیمه تعاون (یکی از شرکت‌های سنتی بیمه) در پاسخ به این سوال که چرا کسب‌وکارهای سنتی این صنعت گرایشی به سرمایه‌گذاری بیشتر در توسعه زیرساخت‌های فنی ندارند به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اساسا هر شرکتی در تقسیم بودجه موجود از استراتژی مشخصی استفاده می‌کند و ترجیح ما به عنوان یک شرکت سنتی آن است که بستری برای ارائه خدمات متنوع ایجاد کنیم نه آنکه خدمات آنلاین ارائه دهیم. به اعتقاد مظلومی، بر خلاف سرویس‌هایی مانند تاکسی آنلاین و خرید غذا که خدمت مورد نظر ظرف مدت کوتاهی ارائه و مصرف می‌شود، فروش بیمه‌نامه یک فروش بلندمدت است و جلب اعتماد خریدار در خریدهای حضوری و رو‌در‌رو بسیار ساده‌تر از حالت آنلاین است. در نتیجه ما به عنوان یک کسب‌وکار فعال در این حوزه تلاش می‌کنیم تمرکز خود را بر روندهای قدیمی حفظ کنیم و با احتیاط بیشتری به سراغ
نوآوری برویم.»

 

خودروسازان روی تولید هر خودرو ۱۱ میلیون تومان زیان دیدند
تولید خودرو از صرفه اقتصادی افتاد؟

اکو ایران نوشت: با توجه به زیان تولید ثیت شده و تیراژ تولید حدود ۸۶۶ هزار و ۶۰۰ دستگاهی (مجموع تولید سواری و وانت) در سال گذشته خودروسازان به طور متوسط روی تولید هر دستگاه خودرو نزدیک به ۱۱ میلیون تومان زیان را تجربه کردند.
ایران خودرو با تولید حدود ۴۵۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه به طور متوسط روی هر خودرویی که از خط تولید خارج کرده حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زیان دیده است.
دو خودروساز بزرگ کشور سال گذشته نزدیک به ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان تولید را تجربه کردند.
ایران خودرو و سایپا چقدر زیان کردند؟
سه خودروساز بزرگ کشور صورت های مالی خود مربوط به سال ۱۴۰۰ را در سامانه کدال سازمان بورس منتشر کردند.بر اساس اطلاعات منتشر شده ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع حدود ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان تولید را در صورت های مالی خود ثبت کردند. این میزان زیان تولید به نسبت سال ۹۹ از افتی حدود ۴۰ درصدی حکایت می کند.
صورت های مالی خودروسازان تا پایان سال ۹۹ زیان تولیدی حدود ۱۵ هزار و ۶۷۰ میلیارد تومانی را نشان می دهد.
غول نارنجی جاده مخصوص رکورد زد
بنا به روایت اکوایران، در میان سه خودروساز بزرگ کشور خودروسازی سایپا با ثبت زیان حدود ۶ هزار و ۶۵۵ میلیارد تومانی در صدر جدول بیشترین زیان تولید قرار دارد.
بنابراین غول نارنجی جاده مخصوص حدود ۷۰ درصد از زیان تولید کل را به خود اختصاص داده است. رتبه دوم نیز به ایران خودرویی ها تعلق دارد. آبی های جاده مخصوص در پایان سال گذشته حدود دو هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان زیان تولید را تجربه کردند. این میزان زیان حدود ۲۵ درصد از زیان تولید کل را شامل می شود.
پارس خودرویی ها نیز به عنوان شرکت زیر مجموعه سایپا نزدیک به ۳۱۵ میلیارد تومان زیان را در کارنامه خود ثبت کردند. زیان تولید سومین خودروساز بزرگ کشور نیز حول و حوش ۵ درصد از زیان کل تولید در سال ۱۴۰۰ را در بر می گیرد.
میزان زیان خودروسازان در تولید هر خودرو
با توجه به زیان تولید ثیت شده و تیراژ تولید حدود ۸۶۶ هزار و ۶۰۰ دستگاهی (مجموع تولید سواری و وانت) در سال گذشته خودروسازان به طور متوسط روی تولید هر دستگاه خودرو نزدیک به ۱۱ میلیون تومان زیان را تجربه کردند.اما بررسی تفکیکی آمار زیان دهی خودروسازان گویای این نکته است که ایران خودرویی ها با تولید حدود ۴۵۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه به طور متوسط روی هر خودرویی که از خط تولید خارج کرده اند حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان زیان دیده اند.
سایپایی نیز با تولیدی حول و حوش ۲۷۴ هزار و ۷۵۰ دستگاه انواع سواری و وانت به طور متوسط روی هر دستگاه از محصولات تولیدی خود حدود ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان زیان را در کارنامه خود ثبت کرده اند.
پارس خودرو نیز به طور متوسط روی هر دستگاه خودروی تولیدی دو میلیون و ۸۷۰ هزار تومان زیان را تجربه کرده است.

 

اطلاعیه بیمه مرکزی در خصوص مباحث اخیر سوئیچ بیمه
بیمه مرکزی با انتشار اطلاعیه‌ای در خصوص مباحث اخیر درباره پروژه سوئیچ نهاد ناظر به نگرانی‌های اهالی صنعت بیمه پاسخ داد. این اطلاعیه به دنبال واکنش فعالان صنعت بیمه و بعد از بیانیه رسمی انجمن فین‌تک در اعتراض به اجرای پروژه سوییچ بیمه مرکزی و انحصار آن به شرکتی خصوصی از زیرمجموعه سنحاب منتشر شده است.در این اطلاعیه آمده است:‌ « بیمه مرکزی همواره از فعالیت‌های دانش‌بنیان، فناورانه و نوآورانه که سبب ارتقای کارائی فرآیندهای بیمه‌گری، تسهیل خدمات‌رسانی به مردم، کاهش هزینه‌ها و گشودن مسیرها و چشم‌اندازهای نو پیش روی صنعت بیمه باشد حمایت نموده و در آینده نیز حمایت خواهد کرد. در همین راستا به منظور نظارت بر فرآیند تعامل میان بیمه‌گران، بیمه‌گذاران و کارگزاران و تأمین صحت، شفافیت و امنیت اطلاعاتی که میان آنها مبادله خواهد شد و همچنین پایش حقوق بیمه‌گذاران، ایجاد سوئیچ بیمه بر اساس ماده ۵۱ آئین‌نامه کارگزاری بیمه و دستورالعمل مربوط در دستور کار بیمه مرکزی قرار گرفت.»بر اساس ماده ۵۱ آیین‌نامه کارگزاری بیمه و دستورالعمل آن، از تاریخی که بیمه مرکزی تعیین خواهد کرد تبادل اطلاعات کارگزاران برخط با بیمه مرکزی، مؤسسات بیمه و نمایندگان آنها صرفاً از طریق سوئیچ بیمه انجام می‌شود و مسئولیت طراحی و اداره سوئیچ بیمه بر عهده بیمه مرکزی است که خدمات زیر را ارائه می‌دهد:
۱) دریافت APIهای استعلام نرخ و شرایط بیمه‌نامه، فرآیند صدور بیمه‌نامه و دریافت و واریز حق بیمه به حساب مؤسسه بیمه از نرم‌افزار بیمه‌گری مؤسسات بیمه.
۲) دریافت APIهای استعلام اطلاعات پایه و سوابق بیمه‌ای مورد بیمه، اطلاعات فردی/حقوقی بر مبنای کد ملی/شناسه ملی متقاضی خدمات بیمه‌ای، اطلاعات پایه خودروها و … از سامانه سنهاب بیمه مرکزی. بنابراین آنچه در ارتباط با سوئیچ بیمه اتفاق افتاده آن است که بیمه مرکزی صرفاً به وظیفه قانونی خود عمل کرده و هیچ‌گونه قصد انتفاع از سوئیچ بیمه در میان نیست و ایجاد انحصار برای شرکتی خاص و نظایر آن موضوعیت ندارد و مطرح نیست. اهل فن و دست‌اندرکاران صنعت بیمه می‌دانند که سوئیچ بیمه صرفاً نقش هاب را دارد و محلی برای تمرکز اطلاعات نیست و صرفاً تسهیل‌کننده و برقرارکننده ارتباط بین ذینفعان گوناگون فرآیندهای توزیع برخط بیمه است. همچنین سوئیچ بیمه امکان ارائه سایر خدمات و تسهیلات به کارگزاران، مؤسسات بیمه و نمایندگان آنها و ایجاد امکان نظارت‌های هوشمند از سوی نهاد ناظر بر فعالیت‌های صدور و توزیع بیمه را فراهم می‌کند.‌» از آنجا که سوئیچ بیمه از یک طرف به شرکت‌های بیمه متصل است و از طرفی به سامانه سنهاب بیمه مرکزی، لذا طراحی و پیاده‌سازی و نگهداری آن باید از طریق شرکت‌های مورد تأیید و اعتماد بیمه مرکزی که برای تضمین پایداری ارائه خدمات تحت کنترل این نهاد هم باشند انجام شود.هدف قانون‌گذار و بیمه مرکزی از سوئیچ بیمه، ایجاد سازوکار نظارت هوشمند بر فضای کسب و کار فناورانه بیمه‌ای، ایجاد بستر تبادل اطلاعات و شکل‌دهی به اکوسیستم دیجیتال صنعت بیمه و در دسترس قرار دادن سرویس‌های سودمند و ارزش افزوده برای المان‌های اکوسیستم و فراهم نمودن شرایط برای تحقق Open Insurance است. سوئیچ بیمه، سرویس‌های پایه مورد نیاز فعالان صنعت بیمه را از بانک‌های اطلاعاتی مهم کشور که در اختیار سازمان‌ها و صنایع بیرون از صنعت بیمه است و همچنین اطلاعات درون صنعت بیمه و شرکت‌های بیمه تأمین و به سادگی و سهولت در اختیار کسب و کارهای الکترونیک و کارگزاران برخط و شرکت‌های بیمه فناور قرار می‌دهد و ارتباط بین شرکت‌های بیمه و شرکت‌های کارگزاری برخط و بیمه فناور را میسر می‌سازد. صدور و ارائه خدمات بیمه‌­ای، نیازمند استعلام‌­های متعدد از بانک‌­های اطلاعاتی مختلف است که توسط سوئیچ بیمه به‌طور متمرکز و یکجا در دسترس خواهد بود.»