ارتباط هاب‌ هوایی و توسعه فرودگاه‌های شهرهای جنوبی ایران
ارتباط هاب‌ هوایی و توسعه فرودگاه‌های شهرهای جنوبی ایران

  زهرا ایران‌شاهی/ رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران به منظور شرکت در مراسم تکريم و معارفه مديران کل سابق و جديد فرودگاه‌های خوزستان به این استان سفر کرده است. سیاوش امیرمکری در این سفر با اشاره به ترافيک بالای پروازی و ظرفيت‌های موجود از برنامه‌ريزی و پيگيری جدی برای […]

 

زهرا ایران‌شاهی/

رييس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوايی ايران به منظور شرکت در مراسم تکريم و معارفه مديران کل سابق و جديد فرودگاه‌های خوزستان به این استان سفر کرده است. سیاوش امیرمکری در این سفر با اشاره به ترافيک بالای پروازی و ظرفيت‌های موجود از برنامه‌ريزی و پيگيری جدی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در فرودگاه‌های اين استان خبر داد.
امیرمکری، در مراسم تکریم محمدرضا رضایی، مدیرکل سابق فرودگاه های خوزستان و معرفی سیدمهدی رزاز، به عنوان مدیرکل جدید فرودگاه های این استان عنوان کرد: استان بزرگ خوزستان حق بزرگی بر گردن کشور ما دارد، این استان در دوران دفاع مقدس متحمل آسیب های زیادی شد و اهالی این استان با حمایت از رزمندگان برگ زرینی را در تاریخ افتخارهای کشور به یادگار گذاشتند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر ضرورت توجه ویژه به فرودگاه های خوزستان، گفت: پس از شهادت سردار دل ها شهید سپهبد قاسم سلیمانی درخواست های زیادی برای نامگذاری فرودگاه های مختلف از جمله فرودگاه بم، زادگاه این شهید، فرودگاه کرمان، استان محل تولد و سکونت وی و نیز مهرآباد به نام این شهید بزرگ داشتیم که در نهایت با همفکری انجام شده با وزیر راه و شهرسازی به دلایل بسیار زیاد و قابل دفاع تصمیم گرفتیم این افتخار نصیب فرودگاه اهواز شود.
رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با تاکید بر اینکه باید سطح خدمت رسانی فرودگاه اهواز در شان اهالی عزیز دیار خوزستان و نیز شایسته نام سردار دل ها شهید سپهبد قاسم سلیمانی باشد، افزود: فرودگاه اهواز از میان ۵۳ فرودگاه تحت مالکیت شرکت با داشتن سالانه حدود دو میلیون مسافر و ۱۷ هزار پرواز رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است.
وی با اشاره به درآمد-هزینه‌ای بودن شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و اجرا و طراحی برنامه های توسعه ای فرودگاه ها بر اساس تقاضا و ظرفیت های موجود، عنوان کرد: فرودگاه های آبادان و اهواز حجم بالای ترافیک پرواز و جابه جایی مسافر را به خود اختصاص داده اند و با اینکه برای ساخت فرودگاه جدید بین المللی اهواز برنامه ریزی شده و قرار است این فرودگاه یکی از هاب های هوایی کشور باشد، براساس طرح جامع بهسازی، نوسازی و اجرای طرح های توسعه ای فرودگاه های فعلی استان به جد دنبال می شود.
امیرمکری با بیان اینکه فرودگاه های خوزستان دارای تجهیزات کامل هوانوردی و زیرساخت های مطلوب در سطوح پروازی هستند، گفت: در عین حال با افزایش عملیات این فرودگاه ها طی سال های اخیر ملزم به اجرای طرح های توسعه ای در این فرودگاه ها هستیم.
وی ضمن قدردانی از همکاری های خوب استاندار خوزستان با شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران عنوان کرد: از استاندار و مسوولان استانی تقاضای حمایت مالی نداریم ولی انتظار می رود برای برطرف شدن موانع پیش روی تعدادی از پروژه ها اقدام لازم انجام شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه ساخت ترمینال جدید فرودگاه اهواز رو به پایان است، گفت: در صورت برطرف شدن موانع، آماده اجرای طرح های محوطه سازی، ساخت جاده دسترسی و توسعه اپرون هستیم.
وی در ادامه از تلاش ها و خدمات محمدرضا رضایی، مدیرکل سابق فرودگاه های خوزستان قدردانی کرد و افزود: رضایی در مدت ۱۶ سال خدمت رسانی مراحل ارتقای شغلی را با اخلاق و توانمندی پشت سرگذاشت. سید مهدی رزاز نیز از مدیران خوشنام، بی ادعا، ایثارگر و توانمند است که با انگیزه ای مضاعف مسئولیت مدیرکلی فرودگاه های خوزستان را برعهده گرفته و تمام تلاش خود را برای اجرای برنامه های توسعه ای با همکاری مقام های استانی و همکاران فرودگاه به کار می گیرد.
امیرمکری از رزاز خواست که ضمن استفاده از فرصت ها و برخورداری از حمایت های ستاد شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و نیز استانداری خوزستان به گونه ای خدمت کند که شرمنده نام سردار سلیمانی نشود.

قابلیت‌های هاب هوایی در ایران
حال با توجه به مباحث مطرح شده از سوی امیرمکری پرسش اساسی این است که چه فرودگاه هایی قابلیت تبدیل به هاب هوایی را دارند؟
فرودگاه هاب یعنی تجمیع و بازبخش مسافران به مقصدهای اصلی که برخلاف پروازهای نقطه به نقطه است؛ این کار برای مسافر، شرکت هواپیمایی و فرودگاه، مزیت‌هایی دارد؛ به عنوان نمونه برای مسافر، انتخاب مسیر بهتر با نرخ مناسب‌تر در یک فضای رقابتی و برای شرکت هواپیمایی، مدیریت بهتر ناوگان، ضریب اشغال بالاتر صندلی و برای فرودگاه، درآمد هوانوردی و به‌ویژه غیرهوانوردی را به دنبال دارد.
امروز فرودگاه‌های هاب، به مثابه بنگاه های سودده اقتصادی هستند و بخش زیادی از تولید ناخالص ملی کشورها را عهده‌دار هستند؛ این استدلالی است برای ضرورت برنامه‌ریزی منسجم و دقیق برای ایجاد فرودگاه‌های هاب که درحال‌حاضر، سرمایه ملی کشورها و در حقیقت موج جدید توسعه بر محور حمل‌ونقل به شمار می‌رود.
در کشور ما فرودگاه امام خمینی(ره) و فرودگاه اهواز و خوزستان بدلیل شمار بالای مسافران قابلیت تبدیل به هاب منطقه را دارند اما هنوز با تعریف فوق فاصله دارند و نیازمند تلاش بیشتری در زمینه تجهیزات و زیرساخت برای تبدیل به هاب هستند که امیدواریم به تلاش متخصصان داخلی این امر نیز میسر شود.
اما با توجه به نعاریف فوق، می توان اینطور استدلال کرد که تعدد مسافر ارتباط مستقیمی با رونق فرودگاه و تبدیل آن به هاب هوایی دارد. در این میان، اکثر مسیرهای هوایی پرتردد در ایران از مبدأ پایتخت، تهران، انجام می‌شوند. تهران با برخورداری از دو فرودگاه بین المللی نقش مهمی در صنعت هوانوردی کشور ایفا می‌کند. فرودگاه بین المللی امام خمینی برای پروازهای بین المللی و فرودگاه بین المللی مهرآباد برای پروازهای داخلی و حج در نظر گرفته شده است.
مسیر پروازی تهران مشهد نیز که با مساحتی بالغ بر ۳۵۰ کیلومتر مربع در شمال شرقی ایران واقع شده، علاوه بر اینکه شهری زیارتی و بارگاه امام هشتم شیعیان، حضرت رضا است، به عنوان یکی از کلان‌شهرهای مهم در ایران به حساب می‌آید. مشهد با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی همواره به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری محسوب شده است. بنابراین فرودگاه اهواز، خوزستان، بین المللی امام خمینی (ره) و فرودگاه مشهد قتبلیت تبدیل به هاب هوایی را دارند.