نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی پلیسی، امنیتی و ایمنی با حضور «سرتیپ دوم پاسدار محمدقاسم ناظر»، مدیرعامل بنیاد تعاون فراجا، «رضا اصغریان» دبیر نمایشگاه و «حشمت‌اله خان‌آبادی»، رئیس نمایشگاه با هدف ارائه جدیدترین دستاوردها و فناوری‌های مرتبط با حفاظت اجتماعی، تجهیزات ایمنی شهری و ترافیکی تا فناوری‌های پیشرفته در زمینه تحقیقات جنایی و تبادل ایده‌ها و ارتقای سطح ایمنی جامعه برگزار شد‌.

به گزارش روزنامه جمله، محمدقاسم ناظر در این نشست گفت: اساس این نمایشگاه در ارتباط با اهداف حوزه‌های کلیدی چون لوازم و تجهیزات پلیسی و امنیتی است. این نمایشگاه‌ها تاثیراتی در رسیدن به اهداف مجموعه‌های دست‌اندرکار خواهد داشت. تاثیر در اقتصاد داخلی و ارتقا صنعت و فناوری‌های داخلی، از مهم‌ترین تاثیرات این دست رویدادها خواهد بود.
مدیرعامل بنیاد تعاون فراجا افزود: این نمایشگاه با توجه به اینکه بخش بسیاری از تولیدکنندگان داخلی و خارجی در آن حضور دارند، هدف بهره‌مندی و تبدیل تفاهم و قرارداد به منظور بهره‌وری را دنبال می‌کند. تولیدکنندگان آنچه در ارتباط با تجهیزات پلیسی و امنیتی را دارند ارائه می‌دهند و قطعا منجر به تفاهمات و بهره‌برداری مناسبی خواهد شد.
وی ادامه داد: محصولات حاضر در نمایشگاه قطعا مورد استفاده نیروهای مسلح هم خواهد بود و استفاده از تجهیزات پلیسی و امنیتی نسبت به گذشته ارتقا یافته است. مثلا در زمان جنگ عادی‌ترین و ساده‌ترین تجهیزات چون سیم خاردار را وارد می‌کردیم اما امروز مهم‌ترین تجهیرات را تولید و صادر می‌کنیم. قطعا در این نمایشگاه‌ها هم محصولات ارائه شده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اگر به تفاهم و قراردادی هم منجر شود، در بحث ارزآوری و اقتصاد کشور نیز تاثیرات به‌سزایی خواهد داشت.
ناظریان گفت: این تجهیرات مورد بهره‌برداری پلیس قرار گرفته است. با مروری بر گذشته فراجا و نقش پلیس در کشف جرم درخواهیم یافت که این روند بسیار آسان‌ شده است. در خصوص کنترل سارقین نیز در مسائلی چون استفاده از پابند پیشرفت قابل توجهی مشاهده می‌شود و این از دستاوردهای این نمایشگاه است که تجهیزات را ارائه داده است.
وی گفت: ما در مجموعه اقتصادی فراجا تلاش داریم پشتیبانی مناسبی را در رفع نیازهای مالی و موانع مشکلات آینده شرکت‌های دانش بنیان داشته باشیم.
مدیرعامل بنیاد تعاون فراجا گفت: این نمایشگاه با نمایشگاه عمومی چین همزمان شده و با این حال ۱۵ شرکت چینی در رویداد ایپاس حضور خواهند داشت. تلاش داریم نمایشگاه ایپاس را در دیگر استان‌های کشور و البته خارج از ایران همچون کشورهای آفریقایی نیز دایر کنیم.
ناظریان در پایان تاکید کرد: هرسال که نمایشگاه ایجاد می‌شود تلاش می‌کنیم به افق‌ تازه‌تری دست پیدا کنیم. تعداد غرفه‌ها نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و این همان هدفی است که دنبال خواهیم کرد.
رضا اصغریان نیز در این نشست گفت: بیست و یکمین دوره نمایشگاه ایپاس ۲۰۲۴ به مدت چهار روز در فضایی به مساحت بیش از ۲۳ هزار متر مربع برگزار خواهد شد. رتبه نمایشگاه A است و ۲۲۰ شرکت داخلی و ۱۲ شرکت خارجی به شکل مستقیم و ۱۴ شرکت به شکل غیرمستقیم و از طریق نمایندگی در این رویداد حاضرند. ۱۵۰ برند خارجی و ۳۸ برند داخلی ارائه خواهد شد و بخش مخترعین با ۵۰ اثر با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری حضور خواهند داشت. حدود ۵۵ درصد شرکت‌های نمایشگاه امسال دانش‌بنیان‌ها هستند و تسهیلات ویژه‌ای در اختیارشان خواهد بود. همچنین امسال برای اولین بار یک زیرگروه امنیت قضایی در فضایی به مساحت ۶۰۰ متر به نمایشگاه اضافه شده است.
وی در تشریح دیگر برنامه‌های این دوره نمایشگاه گفت: کارگاه‌های آموزشی، خدماتی و مشاوره‌ای همچون دوره‌های گذشته پذیرای علاقمندان است. همچنین سفرا، کاردارها و نظامیان در افتتاحیه نمایشگاه حاضر خواهند بود. واحدهای تخصصی پلیس نیز در ۸ رده ارائه خدمات خواهند داشت.
اصغریان افزود: یکی از اهداف اصلی ایپاس، ترویج فرهنگ و توسعه استفاده از لوازم و تجهیرات ایمنی است و امیدواریم بازدیدکنندگان از نمایشگاه افزایش پیدا کند. ۱۰ تا ۱۵ هیئت تجاری خارجی نیز از نمایشگاه بازدید خواهند داشت. سال گذشته نمایشگاه ۸۰ هزار بازدیدکننده داشت و امیدواریم این میزان امسال افزایش پیدا کند. در بازه زمانی مشخص این تجهیزات مورد استفاده امنیت کشور قرار گرفته چرا که این نمایشگاه تنها مرجع این لوازم و تجهیزات در کشور است.
دبیر نمایشگاه در ادامه گفت: وی در تشریح تداوم فعالیت دبیرخانه نمایشگاه ایپاس در طول سال گفت: از دو سال پیش سامانه‌ای ایجاد شده که یک رفرنس باارزش از این صنعت به دست می‌دهد تا هم دسترسی آسان شود و هم دبیرخانه در طول سال فعا
Kh Barin Safheband: ل‌تر عمل کند. همچنین امسال اکثر ثبت‌نام‌ها، جانمایی و واریز وجه از طریق سامانه انجام شد و حضوری در دستورکار قرار نگرفت. انشالله سال آینده این روند تسهیل‌تر خواهد شد.
اصغریان در پایان گفت: کار ما در ایپاس این است که نیازمندی‌هارا شناسایی کنیم و طی گفتگوها و تعاملات، توانمندی‌ها و نیازها را با هم منطبق خواهیم کرد. ما هرسال هم غرفه‌های برتر و هم اختراعات برتر را در اختتامیه معرفی کرده و اختراعاتی که قابلیت تجازی‌سازی دارند مورد استفاده فراجا قرار می‌گیرد.
حشت‌الله خان‌آبادی نیز در این نشست گفت: یک بخش قابل توجه و پربازدید ایپاس، مربوط به حضور دانش بنیان‌ها و مبتکرین است که چون بیشتر از دانشجویان هستند، مورد حمایت نمایشگاه بوده و امکانات متنوعی از ارائه غرفه رایگان تا تسهیل روند تجاری‌سازی در اختیارشان قرار خواهیم داد.
وی افزود: به دلیل اینکه مجوز نمایشگاه را سازمان توسعه تجارت صادر می‌کند، تمام استانداردها را از جمله ساخت غرفه‌ها و ارائه اینترنت رایگان در دستور کار قرار خواهیم داد.
گفتنی‌است؛ بیست و یکمین دوره نمایشگاه ایپاس ۲۰۲۴ به مدت چهار روز از ۳۰ مهر الی ۳ آبان‌ماه در مصلی امام خمینی (ره) میزبان علاقمندان خواهد بود.