فرهنگ سازی ایمنی ترافیک توسط دستگاههای ذیربط و قانون مداری توسط مردم در ارتقای ایمنی راهها نقشآفرین بوده و باید مورد توجه جدی قرار گیرد. به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی در جلسه ای که با حضور خیرین […]
فرهنگ سازی ایمنی ترافیک توسط دستگاههای ذیربط و قانون مداری توسط مردم در ارتقای ایمنی راهها نقشآفرین بوده و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، خداداد مقبلی معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی در جلسه ای که با حضور خیرین راه و ترابری انجام شد، با اشاره به نزدیک شدن ایام عید و شروع سفرهای نوروزی هموطنان و با توجه به پیش بینیهای صورت گرفته در خصوص افزایش چشمگیر حجم سفرهای نوروزی بر اهمیت رفع نقاط پرحادثه در جادههای کشور به ویژه راههای روستایی تاکید کرد و اظهار داشت: جلوگیری از رفتارهای پرخطر رانندگان، رعایت قوانین و مقررات، آموزش فرهنگ ترافیکی و افزایش تعامل دستگاههای متولی نقش مهمی در ارتقای ایمنی جادهها دارد.
وی اصلاح خرابی آسفالت جاده ها واجرای روشنایی و نصب علایم و تابلوها در جادههای کشور را از عوامل مهم در جلوگیری از بروز سوانح رانندگی دانست و اظهار داشت: ایمن سازی مطلوب و مناسب راهها از طریق اصلاح طرح هندسی راه، بهسازی و ساماندهی بافت جاده از طریق روسازی راه و نصب و اصلاح انواع علایم و تجهیزات ایمنی راهها در کاهش سوانح و حوادث رانندگی حائز اهمیت خواهد بود.
مقبلی به مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص محرومیت زدایی از مناطق محروم اشاره کرد و افزود: در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (بند ب تبصره ۱۴ با موضوع محرومیت زدایی) با تصویب مجلس شورای اسلامی ۲۴۰۰ میلیارد تومان منابع به رفع محرومیت از مناطق محروم اختصاص یافت.
وی افزود: درحال حاضر در کشور ضریب برخورداری حدود هفت استان نسبت به میانگین کشور پایین تر از ۷۰درصد است و حدود ۴۶۴ شهرستان کشور، حدودا ۷۲ شهرستان در استانهای مختلف ضریب برخورداری شان پایین است.
معاون ساخت و نگهداری راه های فرعی و روستایی گفت: این اعتبارات با هدف محرومیت زدایی برای ۷۲ شهرستان و هفت استانی که ضریب برخورداری آنها در حوزه راه روستایی پایین تر است، در نظر گرفته شده است.
مقبلی افزود: بر این اساس و طبق شاخصهای موجود، این ۲۴۰۰ میلیارد تومان از همین ردیف اعتباری برای حدود ۶۳۴ پروژه تعریف شده است که به استانها ابلاغ شد. در ادامه رئیس و اعضای انجمن خیرین راه و ترابری ارتقای فرهنگ رانندگی،آموزش، نصب و بکارگیری تابلوهای متغیر سرعت در فصول مختلف، اهمیت خط کشی جاده ها، مشارکت جمعی و مردمی در افزایش ایمنی جاده های کشور، افزایش فرهنگ رانندگی در سطح گسترده، تقسیم اعتبارات بر اساس اولویتها، بررسی عوامل انسانی در بروز حوادث رانندگی، مناسب سازی جاده ها با توجه به حجم بالای خودروها، جایگزینی بسته های تشویقی بجای جریمه های رانندگی و اهمیت جایگاه ممیزی در کشور را مورد تاکید قرار دادند.