ارتقای تعاملات سیاسی، اقتصادی و زیارتی ‌غرب آسیا با ساخت آزادراه مشهد-مکه
ارتقای تعاملات سیاسی، اقتصادی و زیارتی ‌غرب آسیا با ساخت آزادراه مشهد-مکه

  مشاور رئیس جمهور: مناطق ویژه اقتصادی محرومیت زدایی می‌شوند دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: نمایندگان مردم در خانه ملت ما را برای بازگرداندن مناطق آزاد به ریل اصلی خود و جذب سرمایه گذار جهت رونق تولید و صادرات یاری کنند. به گزارش روزنامه جمله به نقل از خانه ملت، سعید محمد گفت: مناطق […]

 

مشاور رئیس جمهور:

مناطق ویژه اقتصادی محرومیت زدایی می‌شوند
دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: نمایندگان مردم در خانه ملت ما را برای بازگرداندن مناطق آزاد به ریل اصلی خود و جذب سرمایه گذار جهت رونق تولید و صادرات یاری کنند.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از خانه ملت، سعید محمد گفت: مناطق آزاد کشور مشکلات بسیاری به لحاظ قوانین و مقررات در حوزه ساختار دبیر خانه، اشراف دبیرخانه بر مناطق و تعامل این مجموعه با دستگاه‌های اجرایی دارد.
وی ادامه داد: همانطور که از نام مناطق آزاد مشخص است این مناطق باید دارای قوانین و چهارچوبی خارج از سرزمین اصلی باشد. اما برخی از مسئولان احساس می‌کنند، مناطق آزاد هم مانند سرزمین اصلی بوده و می‌توانند هر زمانی تغییرات و تصمیمات خلق الساعه داشته باشند. این امر موجب می‌شود هیچ سرمایه گذاری انگیزه‌ای برای ورود به این مناطق نداشته باشد.
محمد با بیان اینکه مشکلات مناطق آزاد قابل حل بوده و راه برون رفت از آنها با زمان بندی مشخص کاملاً احصاء و فراکسیون مناطق آزاد مجلس مورد بررسی قرار گرفته است، افزود: از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی درخواست داریم در این مسیر به ما کمک کنند تا بتوانیم هر چه سریع‌تر مناطق آزاد را به ریل اصلی خودش بازگردانده و ضمن جلوگیری از زمین فروشی در این مناطق اقدام به جذب سرمایه‌گذاری برای رونق تولید و صادرات کنیم.
وی اظهار کرد: همچنین لازم است در بودجه ۱۴۰۱ برای توسعه زیرساخت‌های مناطق آزاد نیز اعتباراتی پیش بینی شود و در ۷ منطقه جدید آزاد و تجاری نیز طرح جامع تدوین و منابع مورد نیاز بر اساس آن تخصیص پیدا کند تا پس از توسعه، آماده ورود سرمایه گذاران شود.

مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد؛
رشد ۴۳ درصدی عملیات حمل و نقل کشتیرانی
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران گفت: عملیات حمل و نقل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به سال گذشته ۴۳ درصد رشد داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمدرضا مدرس خیابانی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی، با اشاره به اینکه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شرایط دشوار جنگ اقتصادی وظیفه پشتیبانی از نظام تولیدی کشور را بر عهده دارد، افزود: با توجه به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی‌ها، تلاش مجموعه دست اندرکاران کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران معطوف به ادای هر چه بهتر وظیفه پشتیبانی از اقتصاد کشور است.
وی با بیان اینکه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۵۴ سال سابقه درخشان در صنعت کشتیرانی بین‌المللی را دارد، خاطر نشان کرد: این شرکت هم اکنون رتبه چهاردهم را در بخش حمل و نقل کانتینری در میان شرکت‌های بزرگ حمل و نقل دریایی جهان در اختیار دارد این در حالی است که فعالیت‌های عملیاتی خود را ذیل محدود کننده‌ترین تحریم‌های تاریخ، به سرانجام می‌رساند.
مدیرعامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران محدودیت‌های تحریمی را عاملی دست و پاگیر برای فعالیت مجموعه تحت مدیریت خود ارزیابی کرد و ادامه داد: تحریم‌ها تامین قطعات مصرفی شناور‌ها را برای ما دشوار کرده است.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که تحریم می‌توانست برای ما ایجاد کند تامین سوخت کم سولفور بود، افزود: خوشبختانه و با همت دست اندرکاران مربوطه موفق شدیم تا ۸۰ درصد از نیاز ناوگان به سوخت کم سولفور را با کمک پالایشگاه شازند اراک مرتفع سازیم که امیدواریم طی سال جاری این مقدار را به ۹۵ درصد افزایش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد؛
جزئیات ساخت‌ اَبَر‌‌آزادراه‌ مشهد-نجف-مکه
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزادراه مشهد-نجف-مکه در ادامه مسیر آزادراه‌های حرم تا حرم و قم-پل زال است، گفت: این مسیر بزرگ آزادراهی، از مرز ایلام وارد خاک عراق و سپس نجف اشرف خواهد شد.
خیرالله خادمی درباره پیشنهاد احداث آزادراه مشهد ـ نجف ـ مکه ‌از سوی نخست‌وزیر عراق، اظهار داشت: ما پیش از این و حدود سه ماه پیش، با وزیر وقت راه و شهرسازی (محمد اسلامی)، جلسه‌ای با معاون نخست‌وزیر عراق داشتیم و در آن جلسه درباره این پروژه مطالبی عنوان شد.
‌معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ما در کشور خودمان، طرح آزادراه حرم تا حرم را داریم یعنی از مشهد مقدس تا شهر قم، در ادامه مسیر هم آزادراه قم-پل زال را داریم، در این راستا طی جلساتی که با ‌طرف عراقی داشتیم، ‌مقرر شد این مسیر آزادراهی در ادامه با عبور از مرز ایران و عراق، به نجف اشرف هم متصل شود و حتی در آن جلسه، نقشه پیشنهادی را هم ارائه کردیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر آزادراه حرم تا حرم از مشهد مقدس تا قم، فعال است همچنین از قم تا پل زال در قالب آزادراه جزو برنامه‌های فعلی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و اگر این پروژه آزادراهی از ‌پل زال تا نجف اشرف هم ادامه یابد، مسیر ترانزیتی مناسبی از نظر جابه‌جایی بار و مسافر ایجاد می‌شود.
خادمی گفت:‌ حال پیشنهاد جدید نخست‌وزیر عراق مبنی بر ساخت آزادراه از مشهد تا مکه، با محوریت همین جلسه سه ماه پیش است و این پیشنهاد طرف عراقی مبنی بر اتصال مشهد به مکه، نشان می‌دهد که آنها ‌از پیشنهاد سه ماه پیشِ ما، ‌استقبال کرده‌اند.