ارتقای کمی و کیفی خدمات در فرودگاه امام
ارتقای کمی و کیفی خدمات در فرودگاه امام

  زهرا ایران‌شاهی/ سطح خدمات ارائه شده در فرودگاه های ایران نسبت به سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است. خدماتی نظیر نحوه سرو و ارائه غذا و اقلام خوراکی در رستوران ها و سوپرمارکت ها و همچنین کالاهای ارائه شده در فروشگاه ها مقصودِ ما است. در این رشد، علاوه بر اینکه ملاک هایی […]

 

زهرا ایران‌شاهی/

سطح خدمات ارائه شده در فرودگاه های ایران نسبت به سال های گذشته رشد چشمگیری داشته است. خدماتی نظیر نحوه سرو و ارائه غذا و اقلام خوراکی در رستوران ها و سوپرمارکت ها و همچنین کالاهای ارائه شده در فروشگاه ها مقصودِ ما است. در این رشد، علاوه بر اینکه ملاک هایی نظیر نوع بسته بندی مواد غذایی یا آرایش غذاها و بطور کلی کیفیت ظروف و مظروف ملاک است، نحوه برخورد با مشتری و میزان زمان آمادگی سفارش نیز در نظر گرفته شده است.
با این مقدمه می توان گفت که پایش نحوه ارائه خدمات یکی از اقداماتی است که برای رشد هر مجموعه ای ضروری است. این در حالی است در یکی از مهمترین مجموعه های فعال در صنعت هوایی، سطح خدمات ارائه شده در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) مرداد ماه امسال، پایش شده است تا این مجموعه به هدف خود مبنی بر بهبود کمی و کیفی خدمت‌رسانی دست یابد. درواقع رعایت و پیاده سازی کلیه دستورالعمل ها و قوانین وضع شده داخلی و بین المللی در صنعت فرودگاهی در دستور کار مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) قرار گرفت و پس از آن، با توجه به ضمیمه ١٤ کنوانسیون شیکاگو و سند ٩٧٧٤ ایکائو اقدامات لازم برای دریافت گواهینامه فرودگاهی فرودگاه بین المللی امام (ره) انجام گرفت و این گواهینامه در بهمن ماه سال گذشته از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت شد.
گفتنی است که گواهینامه فرودگاهی برای بازه زمانی یکساله صادر می شود. این در حالی است که راه اندازی اداره ایمنی، بهداشت حرفه ای و محیط زیست (HSE) با هدف به حداقل رساندن تاثیر فعالیت ها بر محیط زیست و حفظ ایمنی افراد و تجهیزاتی که در شهر فرودگاهی حضور دارند از دیگر اقدامات صورت گرفته در این مجموعه برای ارتقای سطح ایمنی است.
درواقع بر اساس سیاست های جدید شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) کلیه خدمات ارائه شده در بخش های مختلف شهر فرودگاهی شامل پهنه هوانوردی و منطقه آزاد تجاری توسط دفتر ایمنی و تضمین کیفیت پایش خواهند شد تا رشد کمی و کیفی این خدمات در تمام مجموعه اتفاق بیفتد.
در همین ارتباط هم مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، هفته گذشته از بخش های مختلف ترمینال مسافری شماره یک این مجموعه بازدید کرد. محمد مهدی کربلایی در این بازدید با اشاره به اهمیت فرودگاه امام (ره) بعنوان مهمترین درگاه ورودی کشور اظهار داشت باید خدمات ارائه شده در این فرودگاه به لحاظ کمی و کیفی مبتنی بر اصول علمی و استانداردهای بین المللی ارتقا یابد، چراکه این مجموعه نخستین نقطه ای از کشور است که مسافر در بدو ورود آن را مشاهده می کند و فرودگاه امام (ره) باید نماد توسعه و پیشرفت کشور باشد.
وی گفت: همانطور که مقام عالی وزارت راه و شهرسازی تاکید کردند باید با تلاش بیشتر و برنامه ریزی های دقیق خدماتی در خور شان مردم در فرودگاه امام (ره) ارائه کنیم و میزان رضایتمندی مسافران را افزایش دهیم.
کربلایی در ادامه از بخش های مختلف سالن های ورودی، خروجی، چک این، ترانزیت و بوردینگ ترمینال مسافری شماره یک شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بازدید کرد و از نزدیک در جریان نحوه خدمت رسانی به مسافران قرار گرفت.
وی همچنین با حضور در غرف فعال در بخش های مختلف ترمینال کالاها و خدمات ارائه شده توسط آن ها را بررسی کرد و افزود: بهترین خدمات و کالاها باید در غرفه های مستقر در ترمینال به مسافران ارائه شود.
گفتنی است که در ماه های گذشته هم ۴ پروژه فرودگاهي در شهر فرودگاهي امام خميني(ره) به بهره برداري رسيد. مرکز کنترل عملیات فرودگاهی یا AOCCاولین پروژه ای بود که در این مجموعه افتتاح شد. این مرکز بخش مهمی در فرودگاه های مدرن دنیاست که به عنوان مغز متفکر و سیستم راهبری و نظارتی عالی فرودگاه شناخته می شود و یک نقطه عطف در ارتقای خدمات فرودگاه محسوب می شود.
AOCC وظیفه ساماندهی، سرعت بخشی به حل مشکلات عملیاتی در قسمت‌های مختلف و ارتقاء سطح خدمات در بخش های ایرساید، ترمینال و لندساید فرودگاه را برعهده دارد. این مرکز با استفاده از نیروهای متخصص نظارت عالیه بخش ‌های مختلف فعال در فرودگاه همچون عملیات ایرساید، ایمنی، نجات، عملیات هوانوردی، سیستم حمل بار، مدیریت منابع RMS، عملیات ترمینال و نهادهای امنیتی را انجام می‌دهند. بهینه سازی استفاده از منابع فرودگاه، افزایش ظرفیت ها به خصوص در زمان پیک پروازها، بهینه سازی فرایند زمان انجام خدمات، افزایش انضباط و به وقت شدن خدمات، کاهش تأخیرات ایستایی در فرودگاه، افزایش کیفیت و قابلیت خدمات، توسعه فرآیند تصمیم سازی بر اساس اطلاعات دقیق و به هنگام، کاهش رخدادها و حوادث، افزایش شفافیت و پایش بهتر سطح ارائه خدمات بر اساس قراردادها و توافق‌ها از جمله وظایف مرکز کنترل عملیات فرودگاهی است.
سامانه جامع اداره عملیات ایمنی زمینی که با هزینه ۱۸۰ میلیون تومان تهیه شده است، از دیگر پروژه هایی بود که به افتتاح رسید. این سامانه در سه بخش مدیریت اپرون، واحد ایمنی ساختمان و آتش نشانی هواپیما تهیه شده است و هوشمندسازی خودروهایی که در ایرساید فرودگاه حرکت می کند بخشی از این سامانه به شمار می رود.
کنترل برخط تردد خودروها در ایرساید که منجر به کاهش تصادف خواهد شد، سرعت بخشیدن و سهولت در کنترل و سرویس تجهیزات و سامانه‌های اطفاء حریق و خودروهای آتش‌نشانی که منجر به افزایش ایمنی در سطح شهر فرودگاهی می شود از جمله مزایای بهره‌برداری از این سامانه است.
یکی دیگر از پروژه هایی که به بهره برداری رسیده، جاده اختصاصی سوخت‌رسانی در ایرساید است که مرکز سوخت رسانی فرودگاه را مستقیماً به ایرساید متصل می کند. این مسیر که در ۷۵۴ متر و در دو باند رفت و برگشت احداث شده ۹۰۰ میلیون تومان ارزش دارد.
همچنین شیب راهه شرقی ترمینال مسافربری شماره یک با ارزش چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان به افتتاح رسید. کارکرد این شیب راه برقی جلوگیری از تجمع مسافر برای استفاده از آسانسور و سرعت بخشیدن به انتقال مسافر و مستقل به پارکینگ است.
بر این توضیحات، می توان افتتاح فرودگاه سلام در نوروز امسال با حضور رییس جمهور را نیز اضافه کرد. در حال حاضر ۵ ایرلاین در این ترمینال فعال است و روزانه ۷ پرواز از ترمینال سلام انجام می شود. براساس برنامه ریزی صورت گرفته، تعداد پروازهای ترمینال سلام تا عید نوروز ۹۹ به ۱۵ پرواز در روز خواهد رسید و طبق وعده ها پس از عید نیز شاهد یک پرواز در هر ساعت خواهیم بود.