گروه اجتماعی/ در گذشتههای دور، آن زمان که بوعلی سینای ایرانی، در حالِ آموزش علم طبابت به دانشجویان خود بود، عمل کالبدشکافی برای تشریح جسد و آشنایی با آناتومی بدن انسان، بسیار قبیح بود تا جایی که حتی براساس فتاوی حاکمان شرع، چنین عملی به دور از اخلاق و انسانیت و برخلافِ شرع […]
گروه اجتماعی/
در گذشتههای دور، آن زمان که بوعلی سینای ایرانی، در حالِ آموزش علم طبابت به دانشجویان خود بود، عمل کالبدشکافی برای تشریح جسد و آشنایی با آناتومی بدن انسان، بسیار قبیح بود تا جایی که حتی براساس فتاوی حاکمان شرع، چنین عملی به دور از اخلاق و انسانیت و برخلافِ شرع مقدس بوده است.
اما رفته رفته، با گسترش علم پزشکی و آشکار شدنِ نیاز و ضرورتِ تشریحِ اجساد برای پیشبرد علم پزشکی و تعلیمِ درستِ دانشجویان، قبحِ این عمل شکسته و حتی به عملی نیک و خداپسندانه و در جهتِ خدمت به خلق تبدیل شد.
امروزه از اجساد برای مقاصد آموزشی و درمانی استفاده میشود؛ اهداکنندگان جسد با رضایت آگاهانه در زمان حیات به این کار معنوی وصیت کردهاند؛ هر چند رضایت خانواده درجه یک آنها هم در این تصمیم الزامی است؛ اما اطلاعرسانی گسترده در این زمینه به عنوان یک ایثار علمی مغفول مانده است.
آغاز و پایان زندگی را اگر چه نمیتوان خود نوشت اما میتوان در مسیر زندگی طوری زیست که درسها آموخت و حکمتها به جا گذاشت، حتی با اهدای کالبد خود پس از مرگ.
دانشجویان در دوره پزشکی عمومی ۱۲ واحد درسی آناتومی را در چهار ترم با عنوان واحد «تشریح عملی» همراه دروس نظری میآموزند، تدریس این درس همراه با عکس، فیلم، استفاده از مولاژ (قالب) و در نهایت هم استفاده از پیکر انسان است؛ بنابراین تهیه آن برای اهداف آموزشی و تحقیقاتی دانشگاهها همیشه به دلیل کمبود جسد برای این موضوع مورد توجه و قابل اهمیت بوده است.
به گفته مسوولان پزشکی قانونی، تهیه جسد به این منظور در کشور تا پیش از این با استفاده از اجساد افراد مجهولالهویه با رعایت قوانین مرتبط با آن انجام میشد اما در مردادماه ۱۳۹۶، رئیس وقت سازمان پزشکی قانونی کشور فراخوانی مبنی بر اهدای جسد داد. پس از آن، اهدای جسد با استقبال برخی افراد و به ویژه قشر جوان و تحصیل کرده مواجه شد.
پرهیز از استفاده اجساد
مجهول الهویه
رئیس بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه تاریخچه اهدای جسد گذشته طولانی دارد میگوید: از حدود ۳۰ سال پیش، اهدای جسد انجام میشده که البته اجساد فقط برای اهداف آموزشی مورد استفاده قرار میگرفت و به طور معمول هم از مسیرهای غیرمطمئن وارد کشور میشد.
دکتر سعید شاهحسینی با بیان اینکه بهتازگی از اجساد برای اهداف درمانی در کشور استفاده میشود، میافزاید: اهداکنندگان جسد با رضایت آگاهانه در زمان حیات خود وصیت به این کار بزرگ و معنوی کردهاند، هر چند رضایت خانواده درجه یک آنها نیز در این تصمیم الزامی است در نتیجه به دلیل دسترسی نداشتن به خانواده افراد مجهول الهویه، از اجساد آنها استفاده نمیشود.
وی با تاکید بر اینکه سازمان پزشکی قانونی در حوزه واردات جسد ورود نکرده و فقط از اجساد ایرانیان استفاد میشود، ادامه میدهد: در گذشته دور برخی دانشگاههای علوم پزشکی برای آموزش دانشجویان پزشکی و دستیاران تخصصی خود از هند و پاکستان به صورت غیرقانونی جسد وارد میکردند.
پرهیز از اجساد اتباع بیگانه
رئیس بانک سلول، بافت وعضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی درباره استفاده از اجساد اتباع بیگانه که در ایران سکونت دارند، اضافه میگوید: به دلیل قوانین بالا دستی و منع قانونی در این زمینه، حتی در صورت رضایت خانواده، اجازه استفاده از اجساد این افراد را نداریم.
وی ادامه میدهد: در صورتی که فردی از اتباع بیگانه در ایران فوت کند به طور معمول برای تعیین علت مرگ مشکوک به سازمان پزشکی قانونی منتقل میشود اما در این فرآیند هیچ نوع بافتی از وی برداشت نمیشود.
فرآیند اهدای کالبد
به گفته شاهحسینی، برای اهدای پیکر، دو حالت وجود دارد؛ حالت اول زمانی است که متقاضی در زمان حیات خود وصیت به این کار کرده و ما پس از مرگ با رضایت از خانواده وی، مراحل اهدای جسد برای تحویل به دانشگاههای علوم پزشکی را انجام میدهیم.
وی توضیح میدهد: حالت دوم زمانی است که یک نفر فوت میکند و پزشکی قانونی تشخیص میدهد شرایط جسد وی برای مقاصد آموزشی و درمانی مناسب است، از این رو در تماس با خانواده و شرح لازم، رضایت آنها را برای این کار انساندوستانه گرفته میشود.
رئیس بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی میگوید: در صورتی که جسد برای اهداف آموزشی اهدا شده باشد، پیش از ارسال به دانشگاههای علوم پزشکی کشور، برخی اقدامات روی آن انجام میشود.
شرایط اجساد برای استفاده درمانی
وی با بیان اینکه پیکر افرادی که مایل هستند بعد از فوت در راستای اهداف آموزشی استفاده شود، برای کارهای تحقیقاتی و یا مقاصد آموزشی به دانشگاههای علوم پزشکی کشور اهدا میشود، اضافه میکند: اجسادی که برای اهداف درمانی استفاده میشود باید شرایط لازم و خاص را داشته باشند.
شاهحسینی میافزاید: با توجه به اینکه اعضای بدن پس از مرگ به سرعت مراحل فساد را طی میکنند، برای اهدای بافت از بدن متوفی زمان زیادی وجود ندارد و فقط تا ۲۴ ساعت بعد از فوت، امکان استفاده از بافت و برداشت آن برای درمان بیماران وجود دارد.
رئیس بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با بیان اینکه برای اهدای «کالبد درمانی» محدودیت سنی و یا سلامت جسمی مطرح است، توضیح میدهد: لازم است اهداکننده حداقل سلامت جسمانی را داشته باشد. به عنوال مثال بافت افراد مبتلا به سرطان، بیماریهای خودایمنی، معتادان و افرادی که سابقه زندان و یا کمپ داشته اند، قابلیت اهدا ندارد.
به گفته وی، بافتهای آقایان بالای ٦٥ سال و خانمهای بالای ۵۵ سال نیز برای این منظور قابل استفاده نیست.
بهرهمندی ۵۰ بیمار از هر جسد
شاهحسینی در ادامه میگوید: از پیکر متوفی بافتهایی مانند استخوان، پوست، دریچههای قلب و تاندونها برداشته میشود که این بافتها پس از فرآوری، در درمان بیماریهای مختلف همچون سرطانهای استخوانی و بیماریهای قلبی استفاده میشود.
به گفته وی، نزدیک به هزار سیسی پودر استخوان از هر جسد بهدست میآید که برای جراحیهای ستون فقرات استفاده میشود. به طور متوسط از یک جسد حدود ۱۴ تا ۱۶ بافت برداشت میشود که از آنها حدود ۴۰ تا ۵۰ بیمار بهرهمند خواهند شد.
رئیس بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی ادامه میدهد: به طور معمول از بافتهای «آلوگرافت، زنوگرافت و سنتتیک» برای درمان استفاده میشود که بهترین آن آلوگرافت است؛ یعنی بافت انسانی؛ بافتهای دیگر زنوگرافت از حیوان به دست میآید و سنتتیک نیز بافت مصنوعی است.
وی ادامه می دهد: اقبال عمومی به بافتهای آلوگرافت بیشتر است چون باعث افزایش ایمنی فرد گیرنده میشود؛ ضمن آنکه همخوانی بیشتری با بافت انسانی دارد.
شاهحسینی با تاکید بر حرمت جسد در دین اسلام میگوید: برای اهدای بافت دو شرط «رضایت آگاهانه از خانواده و حفظ حرمت جسد» ضروری است؛ بنابراین طبق باورهای دینی، حق مثله کردن جسد را نداریم.
وی با بیان اینکه لازم است کار روی جسد با دقت انجام شود، ادامه میدهد: باید بعد از پایان کار، شکل ظاهری جسد حفظ شود؛ به عنوان مثال برشهای روی بدن نباید بهگونهای باشد که برای خانواده ناراحتکننده باشد؛ این افراد مبلغ و سفیران ما هستند که میتوانند دیگران را برای اهدای جسد تشویق کنند.
رئیس بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی با بیان اینکه تصمیم خانواده متوفی در ساعات اولیه فوت برای اهدای جسد بسیار مهم و اثربخش است، تاکید میکند: این اقدام خداپسندانه موجب حیات بسیاری میشود؛ به عبارتی این عمل، باقیات صالحات برای متوفی است در حالی که مخالفت با این عمل، باعث مدفون شدن میت خواهد شد.
«درخواست ما از دولتمردان و اصحاب رسانه این است که برای فرهنگسازی این کار خداپسندانه قدم بردارند زیرا از بهره آن سهم خواهند برد؛ علاوه بر اینکه با استقبال از اهدای کالبد، میتوان باعث صرفجویی در هزینههای واردات جسد شد و از خروج ارز جلوگیری کرد.»
استفاده از اجساد قربانیان کرونا فقط برای اهداف آموزشی
شاهحسینی می گوید: براساس آمار گمرک کشور از سال ۱۳۹۶ تا ۹۹ بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برای وسایل و تجهیزات مورد نیاز درمان برخی بیماریها ارز از کشور خارج شده است، در حالی که از کیفیت و استاندارد بودن آنها هم مطمئن نیستیم؛ با تقویت فرهنگ اهدای کالبد، میتوان از بافت انسانی این پیکرها برای تامین پودر استخوان و قلب مصنوعی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه کشورهای اندکی دانش تبدیل بافت اجساد به بافتهای قابل استفاده در درمان بیماری را دارند، ابرازی امیدواری میکند که با تقویت این دانش بتوان حرف اول را در منطقه زد.
به گفته وی، از اجساد افرادی که در اثر کرونا جان باختهاند، فقط میتوان برای اهداف آموزشی و نه درمانی بهره برد؛ هر چند جسد فردی که ۱۰ روز پیش از مرگ واکسن دریافت کرده باشد، این قابلیت را هم دارد.
خطای کمتر در درمان با استفاده از اجساد اهدایی
مدیر واحد اهدای کالبد آموزشی بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی نیز میگوید: زمانی یک پزشک یا متخصص در درمان بیماریهای اورژانسی موفق است که پیش از شروع به کار رسمی، در دوره دانشجویی به صورت کاملا عملی و نه فقط تئوری با بدن انسان کار کرده و آشنایی کامل داشته باشد.
دکتر مرتضی غلامینژاد با بیان اینکه بدن انسان بسیار ظریف و دارای جزئیات است، اضافه میکند: در صورتی که اجساد اهدایی نباشد و بخشهای عملی آناتومی در دانشگاهها راهاندازی نشده باشد، در آن صورت، دانشجویان پزشکی و دستیاران تخصصی نمیتوانند به صورت عملی آموزش ببیند.
وی میافزاید: با وجود اینکه برای آموزش این دانشجویان تلاشهای زیادی شده اما جایگاه علمِ کالبدشکافی در پزشکی بسیار مهم است؛ از این رو در تلاش هستیم این خدمات را به جامعه پزشکی ارائه کنیم.
به گفته وی، از پیکرهای که فیکس شدهاند(حالتی شبیه مومیایی) در جلسههای تشریح دروس آناتومی در دانشگاههای علوم پزشکی استفاده میشوند؛ به عبارتی اهداکنندگان جسد به آموزش دانشجویان گروه علوم پزشکی کمک میکنند تا آنها با آناتومی بدن آشنا شده و در آینده بدون اشتباه یا با خطای کمتری بیماران را درمان کنند.
مدیر واحد اهدای کالبد آموزشی بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی توضیح میدهد: داوطلبانِ این کار خداپسندانه، میتوانند با شماره تلفن ۰۲۱۵۵۹۸۳۱۴۹ تماس گرفته و یا برای تکمیل برگههای اهدای کالبد به سایت مرکز تحقیقات پزشکی قانونی مراجعه کنند.
وی میافزاید: برای این کار باید رضایتنامهای در دو برگه تکمیل شود؛ یکی مربوط به مشخصات متقاضی و دیگری مربوط به پرونده پزشکی اوست؛ البته بعد از تکمیل ضرورت دارد چند نفر از بستگان درجه یک نیز آنها را امضا کرده و دارای اثر انگشت نیز باشد.
به گفته وی، تا پیش از این لازم بود از بستگان داوطلبان اهدای کالبد رضایتنامه محضری اخذ شود اما از دو سال گذشته و به دلیل شیوع کرونا، این مرحله حذف شده و کافی است بعد از دانلود دو برگه مربوطه از سایت یاد شده، آنها را تکمیل و ارسال کرد.
غلامینژاد با بیان اینکه پس از اطلاع از فوت اهداکننده، پیکر به پزشکی قانونی کهریزک منتقل میشود، اضافه میکند: در صورتی که جسد برای اهداف آموزشی اهدا شده باشد، پس از تکمیل برگهها توسط بستگان درجه یک، جسد در مراحلی با ترکیبی از محلولها و با درجههای مختلفی از غلظت، به اصطلاح فیکس (مومیایی) میشود.
وی یادآور میشود: بعد از این اقدام، جسد حداقل برای ۶ ماه باید در محلولهایی نگهداری شود تا قابلیت استفاده از آن برای چند سال وجود داشته باشد.
استفاده از اجساد اهدایی
به مدت ۳ سال
غلامینژاد با بیان اینکه بعد از درخواست دانشگاههای علوم پزشکی، اجساد را به آن جا منتقل میکنیم، ادامه میدهد: به طور متوسط زمان استفاده از یک جسد برای آموزش آناتومی و کالبدشناسی در دانشگاهها سه سال بوده و در سال، دو جسد برای هر دانشگاه نیاز است.
وی میافزاید: پس از آن که جسد در دانشگاه تشریح شد و دانشجویان پزشکی با آن آموزشهای لازم را دیدند، دوباره پزشکی قانونی پیکر را تحویل گرفته و پس از انجام مراسم شرعی، آن را دفن میکنیم مگر آن که خانواده میت، خودشان تمایل به انجام آن داشته باشند.
به گفته وی، همه امور شرعی با هزینه مرکز تحقیقات پزشکی قانونی انجام و در بهشت زهرا دفن و شماره ردیف و قطعه نیز به خانواده اعلام میشود.
فرهنگسازی اهدای کالبد
این مقام مسئول در پزشک قانونی، با بیان اینکه مبلغان این اقدام نیکو، افرادی هستند که کالبد خود را اهدا میکنند، میگوید: افرادی را در بانک اطلاعاتی داریم که بهصورت خانوادگی شامل مادر، پدر، فرزندان، عروس و دامادها، پیکر خود را اهدا کردند.
به گفته وی، برای یادبود و تقدیر از عمل نیکوکارانه اهداکنندگان کالبد، سال گذشته برای نخستینبار در هفته درختکاری، نهالهایی به نام آنها با همراهی خانواده این افراد در یکی از بوستانهای تهران کاشته شد.
غلامینژاد اضافه میکند: پزشکی قانونی همواره خود را مکلف میداند تا کرامت و ارزشمندی والای انسانهای شریفی که با اهدای کالبد خود مانند شمعی در سکوت، راه آموزش پزشکی را فروزان نگه میدارند، پاسداری کرده و قدردان جسم و روح بزرگ این عزیزان باشد؛ براین اساس در تلاش هستیم قطعهای در بهشت زهرا با عنوان «معلمان خاموش» را برای دفن این افراد اختصاص دهیم.
تفاوت اهدای عضو با اهدای
کالبد آموزشی
وی درباره تفاوت اهدای عضو با کالبد توضیح میدهد: اهدای عضو وقتی انجام میشود که برای فردی مرگ مغزی اتفاق بیفتد؛ در این صورت اگر وی دارای شرایط مناسب باشد، میتواند اعضای حیاتی خود را مثل ریه، کلیه، کبد و قلب اهدا کند؛ به طور تقریبی هر فرد مبتلا به مرگ مغزی میتواند به هشت نفر جان دوباره ببخشد.
مدیر واحد اهدای کالبد آموزشی بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی میافزاید: هزاران دانشجوی پزشکی و دستیار تخصصی میتوانند با کالبدهای اهدا شده، آموزش ببینند؛ هر یک از این پزشکان در آینده، با صدها هزار بیمار روبهرو میشوند که درمان و نجات آنها مدیون تخصصی است که پزشکان به واسطه کار روی جسد اهداکنندگان به دست آوردند.
به گفته وی، در اهدای کالبد، ممکن است مرگ بر اثر عوامل مختلف رخ داده باشد اما شرط اصلی آن است که اعضای بدن دچار آسیب جدی نشده باشد.
غلامی نژاد با یک مثال توضیح میدهد: در صورتی که بیماری سرطان عامل مرگ باشد و بر اثر آن، بیشتر اعضای بدن گرفتار شده باشد، جسد قابلیت اهدا ندارد.