نمایش فیلم «استخوانها و همه» ساخته جدید «لوکا گوادانینو» با استقبال ویژه مخاطبان در ونیز همراه شد و این فیلم را میتوان تا یه این جای جشنواره، موفقترین فیلم نزد مخاطبان و منتقدان دانست. «تیموتی شالامی» و «لوکا گوادانینو» پس از فیلم «مرا با نامت صدا کن»، برای روایت عاشقانهی دیگری در فیلم «استخوانها و […]
نمایش فیلم «استخوانها و همه» ساخته جدید «لوکا گوادانینو» با استقبال ویژه مخاطبان در ونیز همراه شد و این فیلم را میتوان تا یه این جای جشنواره، موفقترین فیلم نزد مخاطبان و منتقدان دانست.
«تیموتی شالامی» و «لوکا گوادانینو» پس از فیلم «مرا با نامت صدا کن»، برای روایت عاشقانهی دیگری در فیلم «استخوانها و همه» (بونز اند آل) همکاری کردهاند و این فیلم نیز از رمان نوشته «کامیل دیآنجلیس» اقتباس شده و داستان آن نیز همچون فیلم قبلی بار دیگر در دهه ۱۹۸۰ میگذرد اما با وجود همه این شباهتها فیلم جدید «گوادانیو» جنبهای کاملا متفاوت دارد و روایتی از یک عاشقانه ترسناک با مضمون آدمخواری است و با وجود صحنههای خشن و خشونتبار، مخاطبان جشنواره ونیز با تشویق هشت و نیم دقیقهای در پایان نمایش از این فیلم استقبال کردند.
در این فیلم «تیلور راسل» در نقش مارن، دختر مدرسه ای ۱۸ ساله خجالتی ایفای نقش میکند که به تازگی با پدرش به روستایی در ویرجینیا نقل مکان کرده است. یکی از دختران مدرسه او را به خانهشان دعوت میکند، به نظر میرسد همه چیز خوب پیش میرود تا زمانی که مخاطب با صحنهای رو به رو میشود که مارن در حال مکیدن خون انگشت دوست جدیدش است … پدرش که سالهاست از خوی آدمخواری غیرقابل توقف دخترش با خبر است دیگر نمیتواند با آنها کنار بیاید .. مارن پدرش را رها میکند و سفری را به دنبال مادر گمشدهاش به سراسر کشور
آغاز میکند.
مارن در ادامه متوجه میشود که می تواند بوی دیگر آدمخوارها را نیز تشخیص دهد و در ادامه داستان با پسر آدمخواری به نام لی با بازی «تیموتی شالامی» آشنا میشود و این دو سفر عاشقانه و خشونتبار خود را در جاده به سبک فیلم معروف «بانی و کلاید» آغاز میکنند.علاوه بر مخاطبان، منتقدان سینمایی نیز از فیلم جدید «لوکا گوادانینو» استقبال کردند و «پیتر بردشاو» منتقد گاردین با ۵ ستاره کامل از این فیلم تمجید کرده و آن را ضیافتی درخشان و در عین حال دلخراش توصیف کرده و نقش بازیگران اصلی این فیلم را در این حکایت خونین از فقر و شورش ستوده است.بازی «تیموتی شالامی» بویژه در این فیلم بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفته و این بازیگر جوان را از حالا میتوان یکی از شانسهای فصل جوایز سینمایی و اسکار دانست. نیکلاس باربر» از بیبیسی نیز این فیلم عاشقانه ترسناک را فیلمی توصیف کرده که از یک کمدی سیاه به تدریج به یک فیلم جادهای، شیرین و مستقل به سبک داستان «بانی و کلاید» تبدیل میشود.
فیلم استخوان و همه
دیگر فیلمی که تا به این جای جشنواره ونیز توجهات را به خود جلب کرده «تار» نخستین ساخته «تاد فیلد» است که با بازی «کیت بلانشت» بازیگر برنده اسکار بازیگر استرالیایی در نقش «لیدیا تار» موسیقیدان مشهور و نخستین رهبر ارکستر زن در تاریخ آلمان همراه شده که نمایش آن با تشویق شش دقیقهای مخاطبان در سالن اصلی کاخ جشنواره ونیز همراه شد.
این درام روانشناختی که نخستین ساخته «تاد فیلد» پس از ۱۶ سال است، داستان لیدیا تار، موسیقیدان مشهور را روایت میکند که تنها چند روز با ضبط سمفونیای فاصله دارد که او را به اوج دوران حرفهای فوقالعادهاش میبرد اما هنگامی که به نظر می رسد همه چیز علیه لیدیا در جریان است، پترا دختر خوانده شش سالهاش به عنوان یک پشتوانه عاطفی مهم برای مادر مبارزش ظاهر میشود.نقش آفرینی درخشان «کیت بلانشت» در این فیلم بیش از هر چیز دیگری برجسته است و این بازیگر که تاکنون هفت بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده و دو بار نیز با فیلمهای «هوانورد» ساخته «مارتین اسکورسیزی» و «یاسمن غمگین» به کارگردانی «وودی آلن» موفق به دریافت این جایزه شده را میتوان از شانسهای اصلی اسکار ۲۰۲۳ در شاخه بهترین بازیگر نفش اصلی زن محسوب کرد.
فیلم تار
«الخاندرو گونزالز ایناریتو» کارگردان مطرح سینمای مکزیک پس از ساخت فیلم موفق «بازگشته» در سال ۲۰۱۵، با فیلم سهساعته «باردو» به ونیز آمد و اغلب تماشاگران تا انتهای تلخ فیلم به تماشای این اثر ۱۷۴ دقیقهای نشستند و در انتها با تشویق چنددقیقه ای از این فیلم استقبال کردند.
«باردو» یا وقایعنگاری اشتباه مُشتی حقیقت است، یک کمدی نوستالژیک درباره یک روزنامهنگار و مستندساز مشهور مکزیکی که برای مواجهه با گذشته خودش و واقعیت کنونی کشورش به مکزیک بازمیگردد. فیلمبرداری این فیلم پائیز سال گذشته به پایان رسید و داریوش خنجی مدیریت فیلمبرداری آن را بر عهده داشته است.این فیلم که با فیلم «هشت و نیم» ساخته «فدریکو فلینی» مقایسههایی شده از سوی منتقدان با واکنشهای متفاوتی رو به رو شده و عدهای آن را کمی خسته کننده و برخی دیگر عمیق
و تاثیرگذار توصیف کردند.
فیلم باردو
هنوز پیش از نیمی از جشنواره ونیز باقی مانده و فیلمهای کارگردانانی چون «دارن آرونوفسکی»، «فلورین زلر»، «مارتین مکدونا»، «کوجی فوکودا» و همچنین فیلم «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «بدون خرس» از جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی باقی مانده و باید منتظر واکنش مخاطبان، منتقدان و در انتها هیات داوران به این فیلمها باشیم.
سینمای ایران علاوه بر بخش رقابتی، در بخش افق ها با «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی و در بخش افقهای اکسترا با فیلم «بدون رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری در جشنواره ونیز حضور دارد. نمایش آثار ایرانی در نیمه دوم جشنواره آغاز خواهد شد.
خشم رسانههای معتبر خارجی از سیاست جشنواره ونیز
خبرگزاریهای معتبر بینالمللی از جمله آسوشیتدپرس و رویترز نسبت به اعمال محدودیت جشنواره ونیز برای ارائه محتوای ویدئویی از فرش قرمز و نشستهای مطبوعاتی اعتراض کردند.
در سالهای گذشته، خبرگزاریها میتوانستند تصاویر ویدئویی نامحدودی از جشنواره ونیز (به استثنای پخش زنده) در اختیار کاربران خود قرار دهند. اما این رسانههای خبری اعلام کردند پس از وورد به جشنواره ونیز و دریافت کارت، بدون هیچ اطلاع قبلی، به تیمهای ویدئویی این رسانهها فرمی برای امضا داده شد که بر اساس آن محدودیت ۹۰ ثانیهای برای فیلمبرداری از فرش قرمز لحاظ شده است.
گفته میشود محدودیت ۹۰ ثانیه به دلیل مقررات رسانهای ایتالیایی است که همیشه وجود داشته است، اما تنها امسال در حال اجراست.
یکی دیگر از موارد جدید امسال این است که جشنواره به هیچ دوربینی از خبرگزاریها اجازه ورود به نشستهای مطبوعاتی را نمیدهد، رویهای که در اوج همه گیری کووید شروع شده بود، اما دلیلی برای این ادامه این روند وجود ندارد؛ چرا که جشنواره ونیز ۲۰۲۲ با حداقل پروتکلهای ضدکرونایی و حتی ملزم نبودن به استفاده از ماسک در فضاهای سربسته در حال برگزاری است.قانون محدودیت ۹۰ ثانیهای که شرایط آن هنوز مشخص نیست، به دنبال توافق جدیدی شکل گرفته که سازمان بینال ونیز با شریک رسانهای خود یعنی پخشکننده دولتی ایتالیا «RAI» منعقد کرده و بر اساس آن قرار است فیلمهای مراسم افتتاحیه و اختتامیه ونیز و همچنین فرش قرمز و محتوای کنفرانسهای مطبوعاتی، به شبکه تلویزیون پولی فرانسوی «+Canal»
فروخته شود.
یکی از روزنامهنگاران پیشکسوت حاضر در جشنواره ونیز در این زمینه میگوید: گفته میشود «RAI» یک امتیاز انحصاری در مراسم افتتاحیه و اختتامیه و دسترسی به فرش قرمز دارد و ما باید آن را رعایت کنیم. همه ما کاملاً از این موضوع شوکه شدهایم. ما در حال حاضر اینجا هستیم و بنابراین تلاش برای ایجاد هرگونه تغییر بسیار دشوار است. ما به عنوان یک گروه جمعی هشت نفره به جشنواره آمدیم و آنها اصلا در این باره اطلاعرسانی نکرده بودند. آنها فقط به قانون ایتالیا استناد میکنند که طبق آن ضبط ویدئو فقط و حداکثر به مدت ۹۰ ثانیه مقدور است. این محدودیت برای همه رسانههای تلویزیونی اعمال میشود، نه فقط خبرگزاریها».نکته تاملبرانگیز این است که خبرگزاریها به عنوان رسانه خبری به جشنواره دعوت شدهاند و به آنها اجازه فیلمبرداری از فرش قرمز داده شده اما امسال آنها فقط مجاز به استفاده ۹۰ ثانیهای از فیلمهای ضبط شده خود هستند.
یکی دیگر از افراد رسانههای کهنهکار در جشنواره ونیز هم در این زمینه توضیح داد: «مشکلی که ما داریم این است که آنها داستانی را که میتوانیم بگوییم محدود میکنند و کنفرانس مطبوعاتی تنها جایی در جشنواره است که میتوان به موارد مورد نظر دسترسی داشت.
من هیچ جشنواره دیگری را نمیشناسم که در آن چنین اتفاقی بیفتد. در هر جشنواره دیگری، استفاده از ویدئوهای ضبطشده جشنواره همیشه نامحدود است و هیچکس تا به حال چیزی را که ما میتوانیم از مطالب خود در هر رویدادی داشته باشیم را محدود نکرده است … این بسیار غیرمعمول و محدود کننده است و به نظر میرسد که این امر آزادی ما به عنوان روزنامهنگار را مختل میکند.»
هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، قدیمیترین جشنواره سینمایی جهان، از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا برگزار میشود.
تبدیل نایین به قطب گردشگری کشور تا ۷ سال آینده
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نائین گفت: ریلگذاری در بخش سرمایهگذاری خصوصی این شهرستان را در هفت سال آینده به قطب گردشگری کشور تبدیل خواهد کرد.
شهرستان نایین با قرار گرفتن در مسیر شاهراه مواصلاتی کشور و مرکز ایران از موقعیت استراتژیک و ویژهای برخوردار است، بهطوری که روزانه بهطور متوسط ۵ تا ۱۰ هزار دستگاه خودرو از آن عبور میکنند که این مقدار در مناسبتها و رویدادهای رسمی به ۱۵ هزار دستگاه میرسد.وجود بیش از ۱۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در این شهرستان، که برخی از آنها تاریخ و تمدن نایین به جامانده از دوران پیش از اسلام است مسافران داخلی و گردشگران خارجی را به سوی خود جلب میکند.این شهرستان در ادوار گذشته به دلیل نبود زیرساختهای لازم همواره بهعنوان یک شهر عبوری از آن یاد میشد و این در حالی بود که آژانسهای مسافرتی برای ارائه خدمات به مسافران داخلی و خارجی تنها یک تا دو ساعت در این شهرستان حضور داشتند و صرفاً بازدیدها به بنای تاریخی مسجد جامع و موزه پیرنیا محدود میشد.برای بررسی بیشتر این موضوع و پرداختن به ابعاد چگونگی زمینهسازی برای حضور بیشتر مسافران و گردشگران خارجی با محمود مدنیان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین به گفت و گو پرداختیم که در ادامه میخوانید: مدنیان با اشاره به روند افزایشی توسعه گردشگری در این شهرستان گفت: یکی از مهمترین ضعفهای گردشگری شهرستان نایین نبود مراکز اقامتی برای اسکان گردشگران بود که به همین دلیل بیشتر برای گردشگران محل عبور بود.وی با بیان اینکه بافتهای تاریخی نایین همواره مکانی برای افراد معتاد و تهدیدی برای ساکنان این منطقهها بود، افزود: از مهمترین دلایل تقویت شهرستان در حوزه گردشگری ریلگذاری صحیح و ایجاد انگیزه در سرمایهگذاران به وسیله برگزاری رویدادهایی چون احیای مراسم سنتی و جشنوارههای نوروزی بود که مسافران داخلی و گردشگران خارجی زیادی از این برنامهها استقبال میکردند.