از ابتدای سال بالغ بر ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی  از بنادر وارد کشور شده است
از ابتدای سال بالغ بر ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی  از بنادر وارد کشور شده است

از ابتدای سال تاکنون ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کالا از بنادربه کشور وارد شده است. داریوش امانی معاون وزیر و رئیس این سازمان با اعلام این مطلب گفته است: بر اساس آمار بارگیری کالاهای اساسی از بنادر کشور، بندر امام خمینی (ره) با صدور بیش […]

از ابتدای سال تاکنون ۱۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالای اساسی توسط ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کالا از بنادربه کشور وارد شده است.
داریوش امانی معاون وزیر و رئیس این سازمان با اعلام این مطلب گفته است: بر اساس آمار بارگیری کالاهای اساسی از بنادر کشور، بندر امام خمینی (ره) با صدور بیش از ۲۸۵ هزار بارنامه و بارگیری در حدود ۶ میلیون و ۸۰۰ هزارتن و سهم ۶۲ درصدی در بین بنادر کشور در زمینه حمل کالاهای اساسی در جایگاه نخست قرار دارد.
وی افزود: با توجه به این که بیشترین حجم جابجایی کالاهای اساسی در بین بنادر کشور، متعلق به بندر امام خمینی(ره) است، روزانه ۲۵۰۰ دستگاه کامیون به این بندر اعزام می‌شود و آمار حمل کالاهای اساسی روزانه نزدیک به ۶۰ هزار تن از این بندر بوده و پس از مصوبات شورای عالی ترابری کشور در حال حاضر این رقم به ۶۶ هزار تن رسیده است.
امانی با بیان این که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، در تلاش هستیم تعداد کامیون‌های ارسالی به بندر امام خمینی(ره) افزایش یابد، افزود: ورود کالاهای اساسی به کشور از طریق بنادر چابهار، شهید رجایی، امیر اباد، نوشهر، انزلی و فریدونشهر نیز انجام می‌شود و روزانه قریب به ۳۵۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل جاده‌ای کالای کشور در بنادر مختلف در امر جابجایی این کالاها فعالیت دارند.
وی افزود: طبق مصوبات شورای عالی ترابری کشور مقرر است با آغاز حمل یکسره کالاهای اساس از کشتی به ناوگان و رفع مشکلات مربوط به فرایند ترخیص کالاهای اساسی، حمل این کالاها تسهیل و تسریع شود و امیدواریم رقم فعلی حمل روزانه ۹۲ هزار و ۵۰۰ تن کالا پس از اجرایی شدن مصوبات مذکور افزایش یابد.
  رشد تردد کامیون‌های ترانزیتی از خاک ایران
در چهار ماهه ابتدايي سال جاري ۳ ميليون و ۷۵۳ هزار تن حجم ترانزيت زميني و جاده‌اي کشور اعم از سوختي و کالا، بوده است؛ اين در حالي است که در مدت مشابه سال گذشته ۱ ميليون و ۹۱۹ هزار تن ترانزيت جاده‌اي رخ داده که نشان دهنده افزايش ۹۵٫۵۶ درصدي ترانزيت در مدت مذکور در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته است.
پيش بيني مي‌شود ترانزيت کالا از خاک ايران در سال جاري به ۱۱ ميليون تن برسد؛ سال گذشته ترانزيت زميني از کشور ۷٫۵ ميليون تن بود؛ در ۴ دهه اخير، بيشترين ميزان ترانزيت از خاک ايران به سال ۱۳۹۳ با عبور ۱۳ ميليون تن انواع کالا، برمي‌گردد.
مديرکل دفتر ترانزيت سازمان راهداري و حمل و نقل جاده اي نیز اخیرا از افزايش ۱۵۷ درصدي تردد کاميون‌هاي ترانزيتي از خاک ايران در چهارماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه ۱۳۹۹ خبر داد.
  رشد ۱۵۷ درصدي ترانزيت کاميون‌ها در ۴ ماهه ۱۴۰۰
نسبت به ۴ ماهه ۱۳۹۹
جواد هدايتي درباره حجم رشد ترانزيت در چهار ماهه ابتدايي امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزايش ۱۵۷ درصدي ترانزيت خبر داد و گفت: اين ميزان ترانزيت مقايسه تردد کاميون‌هاي ترانزيتي از مرزهاي کشور در مقايسه با سال گذشته است.
وي با بيان اينکه علت اين رشد بالا نبود تردد در ماه‌هاي نخست سال جاري به دليل شيوع کرونا بود، افزود: با اين حال ميزان ترانزيت کاميون‌ها از مرزهاي زميني کشور در چهار ماهه نخست امسال نسبت به چهار ماهه نخست سال ۹۸ که از کرونا خبري نبود رشد ۱۲ درصدي را نشان مي‌دهد.
مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درباره آخرين وضعيت مرزها افزود: در حال حاضر همه مرزهاي زميني ما براي انجام صادرات، واردات و ترانزيت فعال هستند، فقط دو مرز باج گيران و اينچه برون در مرز با ترکمنستان که فعاليت در آنها متوقف است؛ با ترکمنستان ۴ پايانه مرزي داريم که دو پايانه آن متوقف و دو پايانه لطف آباد و سرخس فعال است.
هدايتي درباره ورود کاميون‌هاي ايراني به خاک کشورهاي همسايه تصريح کرد: در مرزهاي عراق و پاکستان عمدتاً شاهد تخليه و بارگيري کاميون‌ها در مرز هستيم و از ورود کاميون‌هاي ايراني به داخل خاک اين کشورها جلوگيري مي‌شود و اگر ترددي هم باشد بسيار محدود است. مثلاً در مرز ايران و عراق در منطقه اقليم کردستان عراق شاهد ورود برخي کاميون‌هاي ايراني به شهرهاي سليمانيه و اربيل هستيم که عمدتاً به کالاهاي نفتي اختصاص دارد ولي کالاهاي غيرنفتي در داخل مرزها با کاميون کشورهاي همسايه تخليه و بارگيري مي‌شود.
  ترکيه خواهان بازگشايي مرز زميني مسافري است
مديرکل دفتر ترانزيت و حمل و نقل سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي درباره مذاکره با ترکيه براي از سر گيري ترددهاي زميني مسافري ميان دو کشور گفت: بعد از شيوع کرونا مذاکرات ما با ترکيه به صورت ويدئو کنفرانسي برگزار مي‌شود و درباره موضوعات ترددهاي زميني اعم از مسافري و کالا مذاکراتي داشته‌ايم که اميدواريم به زودي امکان تردد مسافري ميان دو کشور فراهم شود؛ ترکيه يکي از مهمترين کشورهاي طرف مقابل ما در حوزه حمل و نقل و ترانزيت است.
وي تصريح کرد: اخيراً ترکيه براي از سر گيري تردد مسافري اعلام آمادگي کرده است اما صدور مجوز تردد زميني مسافر با ترکيه نيازمند تصويب ستاد ملي مقابله با کروناست، در حال حاضر تنها گروه‌هاي چند گانه ديپلمات، دانشجو، اتباع مقيم، دو تابعيتي‌ها، رانندگان کاميون، بيماران و… از طرف ستاد کرونا مجاز به تردد زميني به ترکيه هستند اما ترکيه‌اي ها مشکل خاصي براي پذيرش مسافران توريستي و گردشگري ندارند و اعلام آمادگي کردند تا مسافران ايراني مثل گذشته بتوانند به راحتي از مرزها وارد ترکيه شوند. نگراني‌هاي ستاد مقابله با کرونا وجود برخي شرايط در ترکيه است از جمله اينکه اخيراً اين کشور يک موج سهمگين کرونا را در چند ماه گذشته پشت سر گذاشته و اگر نياز به تصميم گيري مجدد باشد از طرف ترکيه با مشکل مواجه نخواهيم شد.