از انفعال تا انسدادِ زیست‌محیطی
از انفعال تا انسدادِ زیست‌محیطی
- در دانش «مدیریت سازمانی» گفته‌اند سازمان‌ها مانند درخت هستند و از بالا می‌میرند تا به ریشه برسند و منظور این است که اگر در رأس هرم سازمان، خواسته یا ناخواسته فردی قرار بگیرد که در اندازه آن دستگاه نباشد و دیریازود دستگاه را از تکالیف اصلی خود منحرف می‎کند.

گروه سیاسی جمله – در دانش «مدیریت سازمانی» گفته‌اند سازمان‌ها مانند درخت هستند و از بالا می‌میرند تا به ریشه برسند و منظور این است که اگر در رأس هرم سازمان، خواسته یا ناخواسته فردی قرار بگیرد که در اندازه آن دستگاه نباشد و دیریازود دستگاه را از تکالیف اصلی خود منحرف می‎کند، نیروی انسانی و بدنه کارشناسی زیرمجموعه خود را که سرمایه پنهان هر سازمانی هستند را معطل و بلااستفاده می‌گذارد و خساراتی که شاید هرگز جبران نشود به مجموعه سازمان یا حوزه و حیطه مأموریتش می‌زند.
همچنین در مدیریت سازمانی گفته می‌شود فردی که برای حوزه تحت مدیریت خود طرح عالمانه و برنامه کارشناسی‌شده نداشته باشد یک معنا بیشتر ندارد و آن این‎که دقیق‌ترین برنامه را برای نابودی دارد.
رصد سبک مدیریت «علی سلاجقه» نشان می‌دهد هیچ طرح و برنامه روشنی برای مدیریت بر محیط‌زیست و شناسایی چالش‌ها و یافتن مسیرهای درمان آن ندارد و همین امر موجب شد ضمن این‌که مشکلات و نارضایتی‌های بسیاری در حوزه تحت مدیریت خود ایجاد کرده بلکه وضعیت محیط‌زیست را در همه بخش‌ها از آلودگی هوا در شهرهای مختلف کشور تا خشک شدن زیستگاه‌ها و پناهگاه‌های حیات وحش به اسف‌بارترین سطح رساند به‌شکلی که می‌توان گفت به وضعیتی رسیدیم که می‌تواند از آن با عنوان «انسداد زیست‌محیطی» نام برد به‌عبارت روشن، در حوزه محیط‌زیست که حوزه‌ای بسیار مهم است به انفعالِ محض رسیدیم و مسئول و مقصر این وضعیت، کسی جز «علی سلاجقه» نیست.
امسال رویداد ملی روزجهانی تالاب‌ها ۱۴بهمن‌ماه با حضور معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست و به میزبانی «سید محمود حسینی‌پور» استاندار مازندران و طیف زیادی از نخبگان و فعالان این حوزه در رامسر برگزار شد.
نکته بسیار عجیب این بود که سخنان «علی سلاجقه» در این همایش هیچ شباهتی به فردی که در این حوزه مسئول است و قدرت دارد و باید برای همه مشکلات این بخش، برنامه و طرح‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشد و مهم‌تر از همه در برابر کاستی‌ها پاسخگو باشد، ظاهر نشد و بلکه برعکس، ضمن دادن آمارهایی از ویرانی تالاب‌ها در سراسر کشور، نگرانی و بهت فعالان این حوزه و افکار عمومی را بیشتر کرد.
رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به خشکی برخی تالاب‌ها در کشور گفت: تالاب هامون خشک شده و ارومیه نیز حال خوبی ندارد و تأکید کرد تالاب هامون پیکره عظیم آبی بوده که خشک شده است.
معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور البته در میانه آمارهای ناامیدکننده خود همچنین گفت: متأسفانه ۷۰ درصد تالاب‌ها در کره زمین به دلایل مختلف از بین رفته‌اند.
در بیانات «علی سلاجقه» خبری از طرح و برنامه‌ای برای احیای این تالاب‌ها یا جلوگیری از این روند نبود و اشاره‌ای همه به مشکلات میانکاله و خلیج گرگان در دو استان مازندران و گیلان نکرد و با اشاره به روند نابودی تالاب‌ها در دیگر کشورهای کره زمین خواست موضوع را امری ساده و ناگزیر جلوه دهد مبادا تحلیل‌نویسان و فعالانِ این حوزه، بی‌عملی وی را مورد نقد قرار دهند.البته قبلاً نیز از «علی سلاجقه» در برخی منابع خبری دیده بودیم که گفته بود درخصوص آلودگی هوا و مازوت‌سوزی کاری از دستش بر نمی‌آید و مردم اگر تا ده سال دیگر صبر کنند -بخوانید در زیر آثار سوء این آلاینده‌ها نمیرند- مشکلات کمتر خواهد شد.
از آنجایی‌که هم محیط‌زیست و هم ضرباتی که پس از حضور علی سلاجقه به این حوزه وارد شده است، بر ما پوشیده نبود، همایش روز جهانی تالاب در رامسر را رصد کردیم و آنچه که بر حیرت ما افزود همین بود که دیدیم واقعاً مدیر سازمانی با این‌همه کارشناس و اعتبار، هیچ طرح و برنامه‌ای برای انجام وظایف ذاتی دستگاه خود ندارد. حقیقتاً تصور ما این بود که شاید در صحبت‌های خصوصی و دور از دوربین و نگاه و نظر خبرنگاران و در نقطه کور رصد ما، اتفاقی افتاده است و به همین دلیل با یکی از کارشناسان دلسوز مجموعه محیط‌زیست استان مازندران تماسی برقرار کردیم و از ایشان جویا شدیم.
این کارشناس که بنا به ملاحظات اداری که ممکن است برای‌شان ایجاد شود از طرح نام ایشان خودداری می‌کنیم گفت: دقیقاً همین که شما گفتید است و روشن نیست برگزاری این همایش با چه هدفی انجام شد.
وی همچنین ادامه داد: من درگیر اجرای برنامه بودم اما خودم هم چیزی از طرح و برنامه برای حل مشکل ندیدم و متاسفانه باید گفت آقایان با برگزاری همایش و صرف هزینه، فقط به طرح مشکل پرداختند، مشکلی که همه ما از
آن آگاهی داریم.
وقتی «علی سلاجقه» در چنین همایش مهمی با دستان خالی حضور پیدا می‌کند، خواسته یا ناخواسته به بی‌عملی و انفعال در حوزه محیط‌زیست، مشروعیت اداری می‌بخشد و احتمالاً بسیاری از مدیران زیرمجموعه وی در استان مازندران و دیگر استان‌ها با خود می‌اندیشند زمانی که مدیر ارشد سازمان که باید در قبال همه این موارد، مسئول باشد، هیچ طرحی در دست ندارد و خود را پاسخگو نمی‌داند و زمانی که همه تالاب‌ها در دنیا خشک شده‌اند، ما چرا باید تلاش مضاعف کنیم و همین به فرورفتن در لاک روزمره‌گی در لایه‌های پایینی از این دستگاه بسیار مهم و حیاتی، منجر خواهد شد.
نکته آخر این‌که رهبر انقلاب محیط‌زیست را امری حاکمیتی توصیف کردند و منظورشان این بود که به دلیل اهمیت موضوع لازم است از ظرفیت همه دستگاه‌ها چه دولتی و چه فراتر از دولت کمک گرفته شود تا چالش‌ها به‌درستی شناسایی و اقداماتی برای مهار و کنترل آن در حد مقدور انجام شود اما با نگرش «علی سلاجقه» چالش به حال خود رها شده است و احتمالاً در حال رشد و تبدیل شدن به ابرچالش است و همایش‌هایی نظیر روز جهانی تالاب‌ها در رامسر نیز تنها برای نمایش و خبرسازی است.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی