از ترورِ دولتی تا تشدید ناآرامی‌ها
از ترورِ دولتی تا تشدید ناآرامی‌ها
از بامداد روز چهارشنبه که «اسماعیل هنیّه» رهبر شاخه سیاسی حماس در ساختمان محل اقامت خود در تهران با یک اقدام تروریستی به شهادت رسید، شتاب اتفاقات در پیوند با جنگ خاورمیانه اوج گرفت و به دشواری می‌توان تصور کرد هفته‌ای که آغاز شد، در چه شرایطی به پایان خواهد رسید و شتاب این رخدادها را می‌توان در موضع‌گیری‌های رهبران سیاسی منطقه و جهان به‌وضوح مشاهده کرد و در ادامه این تحلیل به چند مورد آن اشاره می‌رود.

نکته اول این‌که بدون این‌که روش دقیق و عوامل انجام این عمل تروریستی روشن یا توسط نهادهای مسئول در جمهوری اسلامی با جزییات اعلام شده باشد، هم در داخل کشور و هم در خارج همه انگشت اتهام را به سمت رژیم صهیونیستی گرفتند به این دلیل که این رژیم سابقه سیاهی در اقدامات تروریستی مشابه دارد و در مطبوعات مستقل دنیا نیز یکی از مصادیق تروریسم دولتی شناخته می‌شود ضمن این‌که ترور رهبران فلسطینی بسیاری چون «فتحی شقاقی»، «عبدالعزیز الرنتیسی»، «شیخ احمد یاسین» و دیگران را در کارنامه خود دارد و به همین دلیل «احمد زیدآبادی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در صفحه تلگرامی خود در واکنش به این خبر نوشت: اسرائیل چه مسئولیت ترور اسماعیل هنیه را به عهده بگیرد و چه نگیرد، هیچ عاقلی طرف دیگری را مسئول این ترور نخواهد شناخت.
نکته دوم ماجرای آتش‌بس در غزه است که قطعاً تا مدتی نامشخص، به محاق خواهد رفت. در پی برخی درخواست‌ها برای ادامه مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا بعد از شهادت «اسماعیل هنیه»، شیخ «محمد‌بن‌عبدالرحمن آل ثانی» نخست وزیر و وزیر خارجه قطر که فعالیت‌های میانجی‌گرانه قطر را برای مذاکرات آتش‌بس غزه مدیریت می‌کند، در واکنش به این درخواست‌ها گفت: ترورهای سیاسی و تشدید تنش‌ها علیه غیرنظامیان در نوار غزه در هر مرحله از مذاکره، این سوال را ایجاد می‌کند که چگونه ممکن است مذاکراتی انجام شود، در حالی که یکی از طرف‌های مذاکره، طرف مقابل را می‌کشد؟ ناگفته پیداست که با به محاق رفتن آتش‌بس، احتمال تنش نیز بین دوطرف بالا خواهد گرفت.
نکته سوم واکنش جمهوری اسلامی ایران است که اخباری از عزم تهران برای اجرای دومین عملیات وعده صادق نیز در برخی منابع خبری و منابع آگاه طرح شد.
در نخستین عملیات از این دست که پس از حمله اسراییل به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق صورت گرفت، تهران پهپادها و موشک‌هایی به سمت اراضی اشغالی فرستاد اما برخی منابع خبری اعلام کردند که این بار، عملیاتی به‌طور همزمان با مشارکت حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و گروه‌های مقاومت در عراق انجام خواهد شد و حتی سخنگوی ارتش اسراییل نیز به این احتمال اشاره کرد و گفت تل‌آویو برای همه گزینه‌ها خود را آماده کرده است.
نکته بعدی که از جمله تبعات این اقدام تروریستی بوده است، درگیر کردن آمریکا است که طی دو روز گذشته اخباری از جابه‌جایی نیروهای آمریکایی در خلیج فارس، دریای سرخ و مدیترانه در رسانه‌ها منتشر شد، کشوری که به انتخابات ریاست‌جمهوری مشغول است و بدیهی است هر نوع مداخله نظامی ممکن است بر محبوبیت دولت دموکرات حاکم بر کاخ سفید اثر منفی بگذارد.
به دنبال این اتفاق، روز گذشته «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و «جو بایدن» رییس‌جمهور ایالات متحده درخصوص شرایط جاری خاورمیانه مکالمه تلفنی داشتند و بایدن صراحتاً تلاش کرد ناخشنودی خود را از این اقدام تل‌آویو نشان دهد وگفت: ترور اسماعیل هنیّه کمکی به دستیابی به توافق آتش‌بس نمی‌کند. رییس‌جمهور آمریکا گفت: من عمیقا نگران وضعیت متشنج در خاورمیانه هستم.
نکته بعدی که از تبعات این ترور بود و هم برای آمریکا و هم برای اروپا، می‌تواند هشداری جدی باشد، جنگ روسیه و اوکراین است که احتمال گسترش آن به دیگر کشورهای اروپایی، خبر ناخوبی است. در پی این اقدام تروریستی اسراییل، «دیمیتری مدودف»، رییس‌جمهور و نخست‌وزیر پیشین روسیه در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به شرایط خاورمیانه نوشت: گره در خاورمیانه تنگ‌تر می‌شود. برای همه روشن است که یک جنگ تمام‌عیار تنها را رسیدن به صلح متزلزل در منطقه است.
به‌عنوان نکته آخر و نتیجه‌گیری باید گفت این ترور دولتی نه تنها هیچ حاصل و فایده‌ای برای اسراییل نداشته است که به‌نوعی بسیاری از کشورهای منطقه و غربی را به یک منازعه جدی نزدیک کرد و بدتر از همه احتمال آتش‌بس و آزادی اسیران اسراییلی در دست حماس را نیز دور از دسترس قرار داد و بنیامین نتانیاهو باید در انتظار تشدید اعتراضات در داخل اراضی اشغالی علیه دولت ائتلافی خود نیز باشد.