هفتم باید به دستان یک متخصص جراحی شود
میثم عباسی در گفتوگو با خبرنگار جمله، اظهار کرد: سینمای تجاری برای گیشه هر کاری میکند از ژانرهای کمدی گرفته تا سایر مسائل غیر اخلاقی، حتی متاسفانه این ویروس واگیردار به پلتفرمها، رسانه ملی و حتی صحنه تئاتر سرایت کرده است تا جایی که دست سینمای هند و ترکیه را از پشت بستهایم .
وی افزود: رسانه ملی بهدلیل ریزش مخاطب خود در این سالهای اخیر، بهنوعی خواست از قافله عقب نماند فلذا دست به کار شده و خواست با ساخت برنامههای طنز و استفاده از این ابزار بیهنر محبوبیت خود را مجددا به دست آورد.
تهیه کننده و کارگردان فیلمهای کوتاه در ادامه با اشاره به ضعفها و کوتاهیهای رسانه ملی، خاطرنشان کرد: سالها پیش شاهد ساخت آثاری فاخر از کیارستمی و مهرجویی تا حاتمی کیا و افخمی بودهایم اما متاسفانه اکنون نه تنها نمیتوانیم مخاطب جذب کنیم بلکه هنر سینما و ساخت آثار فاخر رو به زوال رفته هست.
وی تصریح کرد: متاسفانه این مسائل فقط مختص سینما نیست بلکه در صحنه تئاتر هم برای جذب مخاطب دست به هر کاری میزنند و در مسیر جذب مخاطب برای فروش گیشه هم مسیر شده است، فلذا عدم استقبال سالنهای خصوصی از آثار فاخر و صفهای سالنهای دولتی برای زمان اجرا و تصویب نمایشنامه باعث شده که شاهد افول تئاتر باشیم، ناگفته نماند از نظر آثار فاخر، نه مخاطب که متاسفانه از آن حمایت مالی اندک هم دیگر خبری نیست.
عباسی در ادامه عنوان کرد: یک سینماگر و یا یک کارگردان جوان تئاتر برای ساخت فیلم کوتاه و یا یک نمایشنامه کلاسیک درخواست مجوز میدهد مسؤولین و ناظرین به کوچکترین مسئله توجه میکنند و تا اصلاح نشود مجوز صادر نمی شود ولو اینکه برای رسانه ملی کاری فاخر پیشنهاد میکنید اعلام میشود که بودجه نداریم و این کار با ۱۴ اصل رسانه ملی همسویی ندارد، منتها بعد گذشت چند مدت مشاهده میشود که کاری از جایی بیرون آمده که تمام خطوط قرمز را رد کرده و متاسفانه حمایت مالی چندین برابر هم از آن کار شده است.
وی با انتقاد به اینکه آیا برای جذب مخاطب و فروش فیلمها باید دست به هر کاری زد؟ از حضور بلاگر تا شوخیهای زننده جنسی، فحاشی و یا توهین، برگزاری جشن ختنه سوران و یا کوچک شمردن مفاخر این مملکت، آیا زیبنده است؟! شما بگویید.
این کارگردان جوان فیلمهای کوتاه در ادامه اظهار کرد: درست است مسیر سختی در پیش رو است، از حمایت نشدنهای معنوی نهادها تا عدم حمایتهای مالی و سخت شدن جذب اسپانسر برای ساخت فیلمهای اجتماعی، درام و فاخر تا نمایشهای کلاسیک از اساتید صاحب نام، اما امیدواریم همکاران و فیلمسازان به خود بیایند تا با ساخت آثار حرفه ای، آمار مخاطب را به صورت واقعی بالا ببرند.
وی بیان کرد: بیاییم با ساخت فیلمهای هجو که با شوخیهای جنسی که مثلا ظاهری کمدی پیدا کرده و مخاطب را به زور به تماشا وادار میکند و میخواهند آمار مخاطب و فروش را بالا ببرند مبارزه کنیم، اما این امر چطور ممکن است؟ با حمایت مسؤولین امر؟ و یا توسط سینماگر مستقل؟ قطعا فقط با ساخت آثار فاخر و ترافیک ساخت فیلم و نمایش با فیلنامه و متون فاخر میشود سینما و تئاتر را نجات داد، تا شاید روحی تازه در بطن این جسد رو به زوال سینما دمیده شود.
این تهیه کننده و کارگردان جوان فیلمهای کوتاه با بیان اینکه آقایان بر این باور هستند که سینما رو به پیشرفت است و مخاطب با سینما آشتی کرده است، خاطرنشان کرد: واقعیت امر این است که این دست کارها که حتی اسم آن را نمیتوان خلق یک اثر گذاشت، حتی از نظر فیلمنامه و مسائل فنی دچار ضعف است، در واقع این کارها یک جور درمان موقت است با یک درمانگر غیر متخصص، ولو اینکه باید یک جراح متخصص در راس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تلویزیون، هنر هفتم را جراحی اساسی کند تا حال سینما و تلویزیون رو به بهبود برود.
وی در ادامه عنوان کرد: میبایست توجه اساسی به سینماگرانی که دلسوز فرهنگ و هنر این مرز و بوم هستند بیشتر شود و از خانه نشینی تقواییها و طرد فرهادیها جلوگیری کنیم تا شاید حال سینما خوب شود.
عباسی در پایان با اشاره به اینکه در حال حاضر چشم امید ما به دولت جدید و وزارتخانه است، اظهار کرد: امیدواریم رسانه ملی نیز تغییرات اساسی داشته باشد تا شاهد دگرگونی در ژانرها و آثار باشیم.
- نویسنده : فرزانه حسنی_ خبرنگار