از هواپیماهای الکتریکی تا ماشین‌های خودران
از هواپیماهای الکتریکی تا ماشین‌های خودران

    سال آینده شاید خیلی به مذاق روسای بزرگترین شرکت‌های فناوری دنیا خوش نیاید. تلاش‌ها برای کاهش قدرت فیسبوک، آمازون، اپل، شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت دارد بیشتر و بیشتر می‌شود. مقامات، مخصوصا در ایالات متحده و اروپا، از همین حالا موضع سختتری در قبال مسائل رقابتی گرفته‌اند و این موضوع احتمالا در سال […]

 

 

سال آینده شاید خیلی به مذاق روسای بزرگترین شرکت‌های فناوری دنیا خوش نیاید. تلاش‌ها برای کاهش قدرت فیسبوک، آمازون، اپل، شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت دارد بیشتر و بیشتر می‌شود.
مقامات، مخصوصا در ایالات متحده و اروپا، از همین حالا موضع سختتری در قبال مسائل رقابتی گرفته‌اند و این موضوع احتمالا در سال ۲۰۲۱ به یکی از میدان‌های کلیدی نبرد تبدیل خواهد شد، اما اگر اهمیت فناوری برای شما بیشتر از زاویه کاربردی آن باشد، سال آینده شاید تحولاتی نیز برای شما به ارمغان بیاورد. بهتر است خود را برای فناوری‌ها و خدماتی آماده کنید که کار از خانه را راحت تر و امن تر می‌کنند.
برخورد با شرکت‌های بزرگ
آسمان گوگل، فیسبوک، آمازون و اپل در هفته‌های پایانی سال ۲۰۲۰ بیش از پیش ابری شد، اتفاقی که می‌تواند سال ۲۰۲۱ را به سالی ناخوشایند تبدیل کند. در ابتدای ماه جاری، سازمان‌های نظارتی فدرال در آمریکا و بیش از ۴۵ دادستان ایالتی این کشور با شکایت از فیسبوک این شبکه اجتماعی را به اقدامات غیرقانونی برای خریدن رقبا و خفه کردن فضای رقابت متهم کردند.
کمیسیون اروپا نیز در ماه دسامبر از دو لایحه خدمات دیجیتال و بازارهای دیجیتال رونمایی کرد – طرح ابتدایی قوانینی که شیوه نظارت بر شرکت‌های بزرگ فناوری را به شکل کامل متحول خواهند کرد. در بریتانیا، دفتر بازار و رقابت طرحی برای ایجاد یک مرامنامه قانونی پیشنهاد کرد و خواستار ایجاد واحد بازارهای دیجیتال جدیدی شد که بتواند جریمه‌های سنگین ببرد. مساله مهم دیگر برای بخش فناوری برخورد احتمالی جو بایدن با شرکت‌های بزرگ فناوری است. او در گذشته انتقادات سختی از شرکت‌های بزرگ فناوری کرده، مخصوصا از فیسبوک. او در ماه ژانویه گذشته در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز گفت که قانونی که از رسانه‌های اجتماعی محافظت می‌کند باید لغو شود. این قانون که به «تبصره ۲۳۰” معروف است می‌گوید شبکه‌های اجتماعی به طور کلی مسئولیتی در قبال محتوای غیرقانونی یا اهانت‌باری که کاربرانشان منتشر می‌کنند ندارند.
این شرکت‌ها در دفاع از خود می‌گویند که در فضایی رقابتی فعالیت می‌کنند و خدماتی ارائه می‌دهند که صرفا در توان شرکت‌های بسیار بزرگ است. حیطه دیگری که شاید در آمریکا شاهد تغییرات باشد محافظت از اطلاعات شخصی است. ایالت کالیفرنیا در حال حاضر قانونی برای محافظت از اطلاعات شخصی دارد، اما فشارها دارد برای وضع قانونی ملی بیشتر می‌شود.
نوآوری الکتریکی
صنعت هوافضا شاهد سالی ناگوار بوده است. یکی از بزرگترین مشتریان این صنعت، یعنی شرکت‌های هواپیمایی، دارد به خاطر کاهش شدید سفرهای هوایی سفارشات خود را لغو می‌کند یا به تاخیر می‌اندازد. با وجود این وضعیت وحشتناک، هر دو گروه می‌گویند که تحقیق و توسعه، مخصوصا ساخت هواپیماهایی که آسیب کمتری به محیط‌زیست می‌زنند، در اولویت است. در ماه سپتامبر، شرکت ایرباس از سه طرح مفهومی رونمایی کرد که از سوخت هیدروژن استفاده می‌کنند.
این شرکت در عین حال قرار است سال آینده قراردادی با آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا برای طراحی و توسعه یک پهپاد بزرگ امضا کند. این سامانه که به «یورودرون» معروف شده است قرار است در سال ۲۰۲۵ وارد مرحله پروازهای آزمایشی شود. سال آینده حواستان به شرکت رولز-رویس هم باشد، چرا که قرار است از هواپیمایی الکتریکی به نام “spirit of innovation” رونمایی کند. این شرکت امید دارد که این هواپیما بتواند به سرعتی بیش از ۳۰۰ مایل در ساعت دست یابد و رکورد سرعت هواپیماهای برقی را بشکند.
فناوری کار از خانه
به نظر می‌رسد که کار از خانه قرار است ادامه پیدا کند. تحقیقی که اخیرا انجام گرفته است نشان می‌دهد که ۶۰ درصد مدیران کسب‌وکارها در اروپای غربی و آمریکای شمالی انتظار دارند که حداقل ۲۵ درصد نیروی کارشان، و در بعضی موارد همه کارمندانشان، حداقل به طور پاره‌وقت از خانه کار کنند – حتی بعد از پایان همه‌گیری.
بسیاری از شرکت‌های بزرگ از همین حالا به کار از خانه متعهد شده‌اند. در ماه اکتبر، شرکت دراپ‌باکس اعلام کرد همه کارمندانش می‌توانند از خانه کار کنند و توییتر نیز سیاست مشابهی دارد. مایکروسافت و فیسبوک نیز گفته‌اند که تعداد قابل توجهی از کارمندانشان می‌توانند به طور دائم از خانه کار کنند. این مساله می‌تواند بازار خوبی برای شرکت‌های فناوری ایجاد کند. می‌توان انتظار داشت که شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی و دیگر شرکت‌های فناوری به ارائه بسته‌های مخصوص کار از خانه رو بیاورند.
مارینا کویچوا، مدیر بخش پیش‌بینی در شرکت سی‌سی‌اس اینسایتس، می‌گوید «امنیت قطعا یکی از موضوعاتی است که ما فکر می‌کنیم در مقوله کار از خانه اهمیت پیدا خواهد کرد و می‌تواند یک بسته باشد. نه فقط یک خط جداگانه، بلکه شاید یک روتر جدا، یا شاید روتری که امنیت بیشتری دارد، به همراه بعضی خدمات دیگر مثل پشتیبانی چون بسیاری شرکت‌های کوچکتر شاید نفر خود را برای پشتیبانی فنی از راه دور نداشته باشند.”
اتفاق دیگری که احتمالا خواهد افتاد افزایش امکانات نرم‌افزاری برای هم‌کاری بین کسانی است که از خانه کار می‌کنند. استفاده از تخته‌سفیدهای دیجتالی مانند «میرو» و «مورال» بسیار بیشتر شده است و دومی در سال جاری شاهد افزایش یک میلیون نفری کاربرانش بوده است. این نرم‌افزار نمایی تصویری از پروژه در اختیار کارمندان می‌گذارد و همه می‌توانند چیزی به آن اضافه کنند.
ماشین‌های خودران
در خیابان‌های شهر فینیکس در ایالت آریزونا بیش از ۳۰۰ ماشین به تنهایی کار می‌کنند و بدون داشتن راننده مسافر می‌زنند و پیاده می‌کنند. این بخشی از «ویمو وان» است که در ماه اکتبر نخستین ماشین‌های خودران را وارد عرصه عمومی کرد. ویمو که از طرف شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت حمایت می‌شود یکی از شرکت‌های پیشرو در حیطه ماشین‌های خودران در آمریکا است و قصد دارد که خدمات خود را در سال جدید در فینیکس و نقاط دیگر افزایش دهد.
سخنگوی این شرکت می‌گوید «همزمان که ظرفیت خود را به مرور افزایش می‌دهیم، خدماتمان را نیز از طریق یک اپلیکیشن کاملا عمومی در اختیار افراد بیشتری خواهیم گذاشت. امید ما به این است که مردم در نقاط دیگر نیز بتوانند از خدمات ویمو وان استفاده کنند.” فاصله این شرکت اما با رقیبانش زیاد نیست. «کروز» که متعلق به شرکت جنرال موتورز است نیز دارد خدمات خود را در سان فرانسیسکو آزمایش می‌کند، شهری که آب‌وهوا و خیابان‌بندی مشکل‌آفرینتری از فینیکس دارد. در ماه اکتبر به کروز اجازه داده شد که ماشین‌های خودگردان خود را بدون حضور انسان آزمایش کند و هدف این شرکت راه‌اندازی تاکسی‌های خودرانی مانند ویمو است. البته این شرکت زمانی برای شروع این کار مشخص نکرده است.
“لیفت» نیز دارد ماشین‌های خودگردان خود را در سان فرانسیسکو آزمایش می‌کند. گمان می‌رود که پروژه این شرکت عقبتر از ویمو و کروز باشد. در این بین اما شرکت «اوبر» در ماه دسامبر تصمیم گرفت که دست از ساخت ماشین‌های خودران خودش بردارد. این شرکت بخش ماشین‌های خودگردانش را به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه آمازون فروخت تا روی خدمات تاکسی و تحویل غذای خود تمرکز کند.
«اوتوایکس» در چین پیشتاز است. ناوگان این شرکت که از ۲۵ ماشین خودران تشکیل شده است اوایل ماه جاری وارد مرحله آزمایش بدون حضور انسان یا کنترل از راه دور در شهر شنژن شد.