از وحدت مکانیکی تا وفاق!
از وحدت مکانیکی تا وفاق!
یکی از مشکلات حکمرانی ما طی چند سال اخیر این بود که برخی سیاسیون باور داشتند که اگر همه رقبای خود را حذف و صاحبان تفکرهای مختلف را کنار بگذارند و اصطلاحاً دست به «خالص‌سازی» ببرند، با یکدست کردن ارکان قدرت از مجلس و دولت و دستگاه قضایی، می‌توانند آینده کشور را تأمین و توسعه را تضمین کنند.

اصولگرایان نام این فرایند را وحدت نهاده بودند در حالی‌که این «وحدت مکانیکی» است و در عمل موجب فاصله‌گرفتن لایه‌های مختلف جامعه از هم می‌شود و حاصلی جز تفرقه ندارد.
از همان سال‌ها نیز برخی دلسوزان هشدار می‌دادند که با رفتن به سمت تمامت‌خواهی و تنگ کردن عرصه سیاسی بر صاحبان آرا و نظرات مخالف، حاصلی جز یأس و ناامیدی در جامعه مشاهده نخواهد شد و طی سه سال اخیر که دولت و مجلس کاملاً هماهنگ و همراه بودند، دیدیم که یک‌سان‌سازی مدلی که مناسب جامعه انسانی باشد، نیست و اتفاقاً موجب شکاف و انشقاق در جریان اصولگرا خواهد شد همان‌گونه که در سال ۸۴ و با قدرت گرفتن محمود احمدی‌نژاد رخ داده بود و اصولگرایان چند پاره شدند و هنوز هم نتوانستند وحدت از دست رفته خود را احیا کنند.
پس از حادثه سقوط بالگرد مرحوم سید ابراهیم رییسی و انجام انتخابات زودهنگام در دو مرحله هشتم و پانزدهم تیرماه، «مسعود پزشکیان» در برنامه‌های انتخاباتی همواره منتقد همین طرح خالص‌سازی بود و پس از آن‌که موفق به جلب اعتماد اکثریت شهروندان شد، نام دولت خود را دولت وفاق ملی نامید و در تنظیم رجال سیاسی کابینه، صادقانه تلاش کرد از همه گروه‌ها و گرایش‌های سیاسی در کنار خود استفاده کند و امروز و به تأیید هر فرد بی‌طرفی، شاهد هستیم از همه گرایش‌های سیاسی در کابینه چهاردهم حضور دارند و آزادانه و گاه غیرمنصفانه از دولت نقد می‌کنند اما رییس دولت چهاردهم، محجوبانه نظر می‌کند و هرگز به روی خود نمی‌آورد و تلاش دارد با وفاق ملی و استفاده از حداکثر ظرفیت ممکن، فاصله فرهنگی و اقتصادی که صاحبان چنین نگاهی در جامعه فراهم کرده‌اند را جبران کند.
وفاقی که مدنظر رییس‌جمهور است دقیقاً همین است که باید از صاحبان آرا و نظرهای مختلف و گرایش‌های سیاسی غیرهمسو با دولت نیز در پیش‌برد امور بهره برد مشروط به این‌که همه در خدمت یک هدف باشند و آن توسعه کشور و رضایت مردم است.
روز گذشته و با حضور سردار اسکندر مومنی در رشت، استاندار جدید گیلان معارفه شد. سخنرانی و حضور وزیر کشور در گیلان فرصتی مغتنم بود اما وی در اظهارات خود دو نکته گفت که موضوع این تحلیل است.وزیر کشور دولت چهاردهم در مراسم تکریم و معارفه استاندار گیلان با بیان این‌که بنابر تأکید رییس‌جمهور باید از همه تفکرات و جریان‌های کشور در مدیریت‌ها استفاده شود، گفت: یکی از برنامه‌های دولت چهاردهم و وزارت کشور، ارزیابی مستمر استانداران است، استانداران بعد از یک‌سال ارزیابی می‌شوند، مهم‌ترین شاخص‌ ارزیابی افزایش وفاق و همبستگی در جامعه است.
اسکندر مومنی تأکید کرد: دولت عوض شده ولی باید از همه تفکرات و جریان‌های کشور در مدیریت‌ها استفاده شود و رییس‌جمهوری این را هم صادقانه در تشکیل کابینه نشان داد و ما هم باید ادامه دهیم.
حقیقت این است که برای تجربه یک مدیریت موفق و همچنین برای تند راندن کشور بر ریل توسعه، لازم است از همه افراد و تفکرها استفاده شود.باور ما این است که تا امروز کنار گذاشتن صاحبان تفکرات سیاسی مختلف و همچنین نادیده گرفتن زنان آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای کشور به‌وجود آورده است و ادامه این رویه نه عاقلانه است و نه ممکن.
جای خرسندی است که دولت مسعود پزشکیان عزم خود را جزم کرده تا حصار تنگ‌نظری را بشکند و در گام نخست در تشکیل دولت افرادی از دولت‌های مختلف اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب و اعتدالی را به کابینه پذیرفت و در گام دوم نیز فردی چون اسکندر مومنی قول داده است که در تعیین استانداران نیز برابر همین نگاه و نظر رییس‌جمهوری عمل شود و این رویکرد مبارک است.
نکته دوم در سخنان وزیر کشور نظارت بر عملکرد استانداران به‌صورت سالانه و تغییر و عزل مدیران ناکارآمد است، موضوعی که تا امروز کم‌تر مورد نظر دولت‌ها بوده و دولت‌مردان توجه خود را بر نیروهای هم‌سو با خود متمرکز کرده بودند و زمانی‌که یکی از نیروهای سیاسی هم‌سو با آنان، خطایی مرتکب می‌شد نیز یا از وی دفاع می‌کردند یا در لاک سکوت فرو می‌رفتند و به این شکل، هزینه سنگینی هم به اقتصاد کشور و هم به اعتماد مردم وارد می‌شد.