از یاد رفتگان محبوب
از یاد رفتگان محبوب
در ایران نخستین سازمان آتش‌نشانی توسط روس‌ها در شهر تبریز ایجاد شد. آتش‌نشانی‌ها زیر نظر شهرداری کار می‌کنند. روز ۷ مهر ۱۳۵۹ پس از حمله هوایی عراق به پالایشگاه آبادان، آتش‌نشانان منطقه و شهرهای اطراف، برای مهار آتش به پالایشگاه می‌روند که هنگام عملیات خاموش کردن آتش، دوباره هواپیماهای دشمن اقدام به بمباران پالایشگاه می‌کنند و این حمله منجر به شهادت تعداد زیادی از آتش‌نشانان می‌شود.

به گزارش جمله، طرح تعیین روز آتش‌نشانی و ایمنی در سال ۱۳۷۹ توسط ستاد هماهنگی امور ایمنی و آتش‌نشانی کشور پیشنهاد و توسط شورای‌عالی انقلاب فرهنگی کشور تایید شد. این روز با هدف ترویج ایمنی و پیشگیری از حوادث در سطح کشور و همچنین یادآوری حماسه‌آفرینی‌ها و ازخودگذشتگی‌های آتش‌نشانان میهن اسلامی در دفاع مقدس نام‌گذاری شده است. ایجاد زمینه‌های مناسب برای آموزش همگانی مردم در راستای پیشگیری از بروز حوادث مختلف و حفاظت از سرمایه‌های ملی نیز از دیگر اهداف نام‌گذاری این روز است.

آتش‌نشانی و آتش‌نشان ها در ایران با مشکلات فراوانی روبرو هستند، کمتر کسی است‌ که حادثه تلخ پلاسکو و شهادت آتش‌نشان ها را از ياد برده باشد. آن روز تلخ به‌همه یادآوری کرد که‌ آتش‌نشانی با مشکلات و کمبودهای جدی مواجه است، از بيمه تا سختی کار و نیاز به‌ مشاوره‌ روانشناسی شغلی، اما شاید هم‌چنان بزرگترین مشکل اين شغل خطرناک کمبود امکانات باشد.
به‌ گفته‌ مسئولان در آتش‌نشانی‌های کشور بیش از ۲۰۰۰ دستگاه خودرو کم داریم همچنین بیشتر خودروها نیز به سن ۳۰ سالگی و فرسودگی رسیده‌اند که نیازمند بودجه ملی در این زمینه هستیم.
در همین زمینه قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در ششمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی آتش‌نشانی و ایمنی شهری که در هتل المپیک برگزار شد؛ گفت: جامعه آتش‌نشانی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد اما متاسفانه ما مورد کم لطفی سازمان‌ها هستیم. ما در ماموریت‌های خارج از کشور می‌بینم میان چیزی که در دنیا وجود دارد و چیزی که ما در کشور داریم فاصله زیادی دارد و ما باید دست در دست هم دهیم که میزان تلفات و حوادث کم شود.
متاسفانه در حوزه ایمنی آموزش شهروندی، امور دانشگاهی، ایمنی ساختمان‌ها، پیشگیری و … چیزی در حوزه ایمنی وجود ندارد.از چهار سالگی افراد در بیشتر کشورها به آنان مسائل ایمنی آموزش داده می‌شود اما در کشور ما حتی در دانشگاه نیز ایمنی تدریس نمی‌شود و شهروندان ما آموزشی نمی‌بینند که از خطر دور بمانند.
آتش‌نشان ها درخواست دارند که‌ لایحه یکپارچگی ایمنی به مجلس برود تا تصویب شود و به واسطه آن برخی مشکلات حل شود.تجهیزات آتش نشانی ارزبری بالایی دارد و قیمت بالایی نیز دارند. بنابراین باید بودجه ملی در مجلس برای آن تعبیه شود. همچنین در برخی شهرستان ها سن خودروها به ۳۰ سال نیز می رسد و برخی شهرها نردبان ندارند که این امر بسیار خطرناک است.
يکی از مشکلات دیگر اين است‌ که‌ شرکت‌های بیمه بالاترین سود را برای خودشان تولید می‌کنند اما در حوزه آتش‌نشانی غیرفعال هستند و اعتنایی هم به آن ندارد. من معتقدم درصدی از درآمد این شرکت ها باید به آتش‌نشانی تعلق گیرد تا کمتر خطری مردم را تهدید کند.
آتش‌نشان‌ها می‌گویند ما آتش‌نشانان در جامعه فراموش شده ایم اما در میان مردم محبوب‌ترین هستیم و از بین ۳۰ شغل، دومین رتبه شغل استرس زا برای آتش نشان هاست که امیدوارم مسئولین کمک کنندگان شرایط ما بهتر شود تا خدمات بهتری نیز ارائه کنیم.

  • نویسنده : ملیحه منوری ـ سردبیر