استاد وعده‌های رونالدینیویی
استاد وعده‌های رونالدینیویی
اگرچه تاریخ معاصر ایران نشان داده که حافظه جمعی ما ایرانیان ضعیف است، اما بعید است کسی از یاد برده باشد که ابراهیم رئیسی وعده داد نه‌تنها سرعت و کیفیت اینترنت را بالا می‌برد، بلکه آن را برای اقشار فرودست ارزان یا رایگان خواهد کرد.

ملیحه منوری سردبیر و قائم مقام مدیر مسئول – اگرچه تاریخ معاصر ایران نشان داده که حافظه جمعی ما ایرانیان ضعیف است، اما بعید است کسی از یاد برده باشد که ابراهیم رئیسی وعده داد نه‌تنها سرعت و کیفیت اینترنت را بالا می‌برد، بلکه آن را برای اقشار فرودست ارزان یا رایگان خواهد کرد.
اما حالا برای دومین بار در دولت آقای رئیسی اینترنت بی‌کیفیت و عمدتا فیلتر شده ایران گران شده است و سید محرومان به روی مبارک هم نمی‌آورد. بالاخره این ناکامی در برابر دستاوردهای بی‌نظیر دولت از جمله دو خطه کردن مترو پرند اصلا چیزی نیست.
در تاریخ ۲ دی ماه ۱۴۰۲، اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار افزایش صددرصدی تعرفه برای بسته‌های دیتای همراه بالاتر از دو گیگابایت شدند و با گذشت کمتر از یک هفته و در تاریخ ۷ دی ماه ۱۴۰۲، وزارت ارتباطات، با افزایش ۳۴ درصدی قیمت اینترنت موافقت کرد.
این موضوع بار دیگر ثابت کرد که دست دولت در گران کردن و افزایش انواع فشارها بر مردم باز است، اما خدا نکند قرار باشد چیزی ارزان شود، آنوقت باید تا همرنگ شدن مو و دندان صبر کرد تا شاید فرجی شود.
اگرچه تجربه نشان داده که هیچ چیزی در دولت مردمی ارزان نمی‌شود و اساساً این دولت با رفاه ملت مشکل دارد. البته ممکن است دولتی‌ها بگویند این همه چیز در ۸ ماه اخیر ارزان شده، اما اگر به دوستان برنخورد باید گفت در سر این مردم هم عقل موجود است و آنها می‌فهمند وقتی چیزی را صددرصد گران می کنید و یک سال بعد همان چیز را ده درصد ارزان می کنید این به معنای ارزانی نیست، بلکه برعکس به معنای گران شدن ۹۰ درصدی است. با این شیوه محاسبه دولتی‌ها باید الان ایران مرفه ترین کشور جهان باشد، اما پرواضح است که در زمره بیچاره ترین کشورهاست، البته عوضش امنیت داریم و در کشوری زندگی نمی‌کنیم که دزد با کمال پررویی و درست درقلب شهر و در ۱۰۰ متری کلانتری موبایل ملت را بدزدد، یا اینکه خدای نکرده یکی از مشهورترین هنرمندانش را به همراه همسرش سلاخی کنند.
اینجا نه خبری از سوخت بری و کولبری هست، نه خبری از اعتیاد و طلاق. این موارد مخصوص کشورهای ناامن است، نه جمهوری اسلامی ایران که امنیت از سروکولش بالا می‌رود. وسط این همه بدبختی و گرفتاری و ناامیدی تنها دلخوشی ملت این بود که شب هنگام وقتی خسته و کوفته به خانه استیجاری باز می‌گردند به لطف فیلترشکن ها دوری در شبکه‌های اجتماعی بزنند تا شاید با دیدن امثال صادق بوقی کمی کوه مصائب خود را از شانه به زمین بگذارند و کمی بخندند.اما کیست که نداند ایران بهشت فیلترشکن هاست و مردم باید برای ابتدایی‌ترین حق خود میانبر غیرقانونی بزنند و منت فیلترشکن فروش ها را بکشند.برای پایان‌بندی این یادداشت هیچ چیز بهتر از مرور بخشی از دو سخنرانی ابراهیم رئیسی قبل از ورود به پاستور نیست، یکی در تاریخ ۱۵خرداد در جریان ضبط یکی از برنامه‌های تبلیغاتی و دیگری آن سخنرانی مشهور درباره فیلترینگ.
«اینترنت و فضای مجازی مانند برق و تلفن از مهم‌ترین ساخته‌های دست بشر است که زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است. البته سرعت و گستره فراگیری اینترنت نسبت به دیگر ساخته‌های بشری بیشتر است و امروز می‌بینیم که بسیاری از امور زندگی شهری و روستایی و باسواد و بی‌سواد و زن و مرد و پیر و جوان و کودکان در فضای سایبری انجام می‌شود. برای اینکه دسترسی آحاد ملت ما از شهر و روستا، از با سواد و بی‌سواد به فضای سایبر فراهم شود، کف رایگانی از خدمات را برای آن‌ها فراهم خواهیم کرد تا افرادی که به هر دلیل درآمد کافی ندارند بتوانند از یک حداقلی برخوردار باشند.»
«اینترنت به مثابه جاده است؛ درِ جاده را که نمی‌بندند. بسیاری در این جاده در رفت‌وآمدند؛ یکی می‌خواهد به خانه برسد، دیگری دنبال فروش است. وقتی کسب‌وکار مردم در یک فضا تعریف می‌شود، نمی‌شود جاده را بست. این بحث انحرافی است و بعضی‌ها آن را سیاسی دیده‌اند. هرچند طبیعتاً باید مراقب جاده بود، مقررات آن را رعایت کرد تا راهزنان نیایند اموال مردم را بدزدند. باید مواظب باشیم راهزنان وارد فضای خصوصی نشوند و اطلاعات افراد را هک نکنند. الان گسترش زیرساخت‌های فضای مجازی مهم است، زیرا نیاز مردم این است. من در دوران فعالیتم هیچ فیلتری را اعمال نکردم و مخالف فیلترینگ بودم.»
حالا انصاف به شما خوانندگان، مردی که مخالف فیلترینگ بود تنها پلتفرم باقی مانده و فیلتر نشده یعنی اینستاگرام را هم فیلتر کرد و مردی که قرار بود اینترنت رایگان به طبقات ضعیف برساند، عملا با دوبار گران کردن تعرفه‌ها، این طبقات را به طور کلی از اینترنت محروم کرد.

  • نویسنده : ارسالی توسط ملیحه منوری