استان هرمزگان در بخش حمل و نقل جادهای در بین استانهای کشور جز هشت استان شاخص است و در بسیاری از طرحهای حمل و نقلی پایلوت بوده است. به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل و نقل این سازمان در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل راهداری […]
استان هرمزگان در بخش حمل و نقل جادهای در بین استانهای کشور جز هشت استان شاخص است و در بسیاری از طرحهای حمل و نقلی پایلوت بوده است.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای حمیدرضا شهرکی ثانوی معاون حمل و نقل این سازمان در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان هرمزگان ضمن تقدیر از خدمات مدیر کل پیشین و تبریک به مدیرکل جدید گفت: بر اساس سیاستها و راهبردهای کلان سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در سال ۱۴۰۱، برنامهها طراحی و به ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای استانهای سراسر کشور ابلاغ شدهاست، عمده تلاش سازمان بر بهسازی و نگهداری راههای شریانی با اولویت ۱۰ کریدور مهم کشور است که یکی از مهمترین این کریدورها، کریدور بندرعباس است.
وی افزود: بحث ساخت و نگهداری راه روستاهای بالای ۲۰ خانوار در اولویت قرار دارد، البته نگهداری از راهها هم مانند ساخت راهدارای اهمیت بسیار است و باید در اعتبارات استانی مورد توجه قرار گیرد.
شهرکی ثانوی با بیان اینکه اصلاح نقاط پرحادثه با اولویت نقاط شناسایی شده توسط کارگروه مشترک سازمان با معاونت راهور ناجا نیز یکی از برنامههای سازمان در سال جدید است اظهار کرد: موضوع ساماندهی تیر پارکها در محورهای منتهی به مبادی ورودی و خروجی مجاز کشور اعم از زمینی و دریایی هم یکی از اولویتهای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای در سال جاری است.
وی ادامه داد: تکمیل و بهسازی و تجهیز پایانههای مرزی و مبادی دریایی، هوشمندسازی و توسعه آی تی اس در حمل و نقل جادهای نیز باید در سال جاری در برنامه استان هرمزگان قرار گیرد.
معاون حمل و نقل سازمان عنوان کرد: فراخوان اولین رویداد فناورانه حوزه حمل و نقل جادهای منتشر شد و ۲۰ موضوع و سوال مهم در حوزه حمل و نقل در این فراخوان مطرح شد که امیداست با مشارکت بالای حوزههای مختلف علمی و استارت آپها، ایدههای برتر شناسایی و تجاری سازی شوند.
وی اضافه کرد: حوزه راه و حمل و نقل هر دو اهمیت زیادی در اقتصاد کشور دارند، به طوری که ۹ درصد اقتصاد کشور در اختیار بخش حمل و نقل کشور است که از این مقدار ۹۰ درصد آن در بخش حمل و نقل جادهای است.
شهرکی در ادامه توضیح داد: سهم بخش جادهای در اشتغال کشور نیز هشت و دو دهم درصد است که نشاندهنده اهمیت حمل و نقل جادهای که بیش از ۹۰ درصد حمل ونقل اعم از حمل و نقل عمومی و شخصی نیز از طریق جادههای کشور انجام می شود.
وی در ادامه با بیان اینکه استان هرمزگان در بخش حملونقل در بین هشت استان شاخص کشور قرار دارد، گفت: طرحهای پایلوتی بسیاری نظیر نوبتدهی مجازی، اعلان بار مجازی، در استان هرمزگان اتفاق افتاد و بعد در سطح ملی اجرایی شده است.
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اظهار کرد: حملونقل ترکیبی باید در استان هرمزگان موردتوجه جدی قرار گیرد و باید کلیه فعالیتهای ما در قالب فعالیتهای لجستیکی شکل بگیرد.
این گزارش می افزاید عابدینی مدیرکل پیشین راهداری و حمل و نقل جادهای استان هرمزگان بیان کرد: از سال ۹۵ پایانههای استان دستخوش تغییرات جدیدی شدند و بحث ادغام حوزه راهداری اداره راه و شهرسازی و اداره کل راهداری یکی از این موارد بود.
عابدینی عنوان کرد: بالغ بر ۵۰۰ پرونده و قرارداد پروژه راهسازی از اداره کل راه وشهرسازی به سمت اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای منتقل شد و صد در صد این پروژهها درحال اجرا یا در حال برگزاری مناقصه است.
عابدینی با بیان این که موضوع کرونا به بخش حمل و نقل مسافربری ضرر وارد کرد، گفت: با اقداماتی که در این حوزه انجام شد رانندگان و کارمندان اداره راهداری توانستند در این عرصه خدمات مناسب ارائه دهند و خوش بدرخشند.
وی اضافه کرد: احداث پل چارک با پیشرفت خوبی در حال احداث است و مراحل پایانی عملیات آن در حال اجراست همچنین در منطقه بشاگرد نیز با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و استانداری هرمزگان یک عملیات ویژه برای احداث مسیر زیرکوه و پشتکوه شروع شده است که بازگشایی و خاکبرداری مسیر حدود ۱۰۰ کیلومتری محور زیرکوه با تجهیزات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان با همراهی سایر ادارات کل راهداری و حمل و نقل جادهای استانهای کشور انجام شد و منابع مختلفی به این پروژه اختصاص داده شد.
عابدینی اظهار کرد: دو دستگاه پل در مسیر پشتکوه در محل روستای درنگ مدو و در مسیر زیرکوه در محل روستای دهوست بر روی رودخانه جگین افتتاح شد که دستاورد خوبی برای استان بود.
وی ادامه داد: در حوزه راه روستایی نیز از شهریور ۱۳۹۸ تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز اقداماتی چون احداث ۳۸۱ کلیومتر راههای روستایی در قالب طرح ابرار، احداث پلهای جگین یک و دو احداث شد.
عابدینی در ادامه با اشاره به کسب رضایت رانندگان با اقداماتی نظیر تأسیسات عمرانی در پایانه بار بندرعباس گفت: زمان خواب رانندگان حمل و نقل کالای بین شهری در پایانه بار بندرعباس از ۴۰ روز به ۴ روز کاهش پیداکرد که باعث رضایت رانندگان حمل و نقل کالا شد.
عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان هرمزگان نیز در این مراسم ضمن تشکر از اقدامات ارزنده مدیرکل پیشین راهداری و حملونقل جادهای استان هرمزگان گفت: همانطور که همه ما آگاهیم، استان هرمزگان قطب حملونقل کشور است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان هرمزگان در ادامه با اشاره به این موضوع که برای کریدور اصلی این استان باید فکری اساسی شود، اظهار کرد: با خرد جمعی کارشناسان باید در پایتخت حملونقل کشور حضور داشتهباشند تا برای حل مشکلات استان برنامهریزی انجام شود.
وی افزود: مهمترین اولویت اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان هرمزگان جذب اعتبارات است و درصورت جذب اعتبارات لازم باید برای بسیاری از مشکلات اساسی حوزه حمل و نقل برنامه ریزی شود.
گفتنی است براساس این گزارش شهرکی ثانوی معاون حمل و نقل سازمان با استاندار هرمزگان و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان نیز دیدارهای جداگانهای داشت و در خصوص راهکارهای توسعه زیر ساختهای جادهای و حمل و نقلی استان هرمزگان بحث و تبادل نظر کرد.
شایان ذکر است آیین تکریم و معارفه مدیر کل راهداری و حمل ونقل جادهای استان هرمزگان با حضور معاون حمل و نقل سازمان، فرمانده پلیس راه استان هرمزگان، مدیران استانی و جمعی از مدیران اداره کل و نمایندگان صنوف حمل و نقل جادهای استان هرمزگان برگزار شد.
گفتنی است در این مراسم عباس شرفی به عنوان مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان هرمزگان معرفی و از خدمات یوسف عابدینی، مدیرکل پیشین قدردانی شد.
لازم به ذکر است که عباس شرفی تا پیش از این مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان لرستان بوده است.