استفاده از حمل‌ونقل چند وجهی  یکی از اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی
استفاده از حمل‌ونقل چند وجهی  یکی از اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی

      مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ‌گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، کالاهای بهداشتی در بازه زمانی کمتر از ۳ روز با همکاری گمرک و سایر دستگاه‌های مربوطه از بندر شهیدرجایی ترخیص می شود. اله مراد عفیفی پور در گفت‌و‌گویی با شبکه خبر در مورد تسریع در روند تخلیه و بارگیری کالاهای […]

 

 

 

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان ‌گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، کالاهای بهداشتی در بازه زمانی کمتر از ۳ روز با همکاری گمرک و سایر دستگاه‌های مربوطه از بندر شهیدرجایی ترخیص می شود.

اله مراد عفیفی پور در گفت‌و‌گویی با شبکه خبر در مورد تسریع در روند تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی، اظهار کرد: تسریع در ترخیص و خروج کالاهای بهداشتی با توجه به شیوع ویروس کرونا در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفته و تا به امروز در بازه زمانی کمتر از ۳ روز با همکاری گمرک و سایر دستگاه‌های مربوطه، کالاها از بندر شهیدرجایی ترخیص می شوند.

وی با اشاره به اینکه کالاهای اساسی پس از تخلیه از کشتی، در کمتر از یک ماه از بندرشهیدرجایی ترخیص، خارج و به سوی مقاصد حمل جابجا می‌شود، گفت: بنادر اولویت اقتصادی کشور هستند و رونق اقتصادی ایران بستگی به فعالیت شبانه‌روزی بنادر دارد، از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا به همراه پروتکل‌های بین المللی مربوط به قرنطینه و بازرسی کشتی‌ها در دستور کار قرار گرفت و خوشبختانه هیچ‌یک از فعالیت‌های بنادر در این برهه زمانی متوقف نشده است و به صورت شبانه‌روزی خدمات‌رسانی انجام می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: تاکنون هیچ آلودگی مربوط به ویروس کرونا از مبدا بنادر هرمزگان گزارش نشده است و با تدابیر لحاظ شده کمترین تاثیرپذیری را در حوزه عملیاتی داشته‌ایم.

عفیفی‌پور درباره ضرورت توسعه حمل‌ونقل چند وجهی بیان کرد: باید از تمام شقوق حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی استفاده کنیم تا کالاهای صادارتی و وارداتی را با هزینه کمتر و سرعت بیشتر جابجا کنیم و در این راستا نیز شاهد آلودگی‌های زیست محیطی کمتر باشیم، به همین دلیل نیز استفاده از حمل و نقل ترکیبی یکی از اولویت‌های ما است.

وی ادامه داد: مزایای حمل‌ونقل ترکیبی در کشور ما مورد توجه قرار گرفته است و خوشبختانه صاحبان کالا و متولیان حمل‌ونقل عملکرد موفقی در این زمینه داشته‌اند و خوشحال هستیم که از این مسیر می‌توانیم به توسعه بازار و کاهش هزینه‌های تمام شده مصرفی مردم کمک‌ کنیم.

عقل اقتصادی علیه صنعت هواپیمایی

«وارن بافت» در ماه آوریل تمام سهامی که از شرکت‌های هواپیمایی در اختیار داشت را فروخت. «وارن بافت» Warren Buffett سرمایه‌گذار و اقتصاددان آمریکایی است که سال گذشته با دارایی بیش از ۸۲ میلیارد دلار، به‌عنوان سومین فرد ثروتمند جهان شناخته شد.او مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت «برکشایر هاتاوی» است که تا چندی پیش سهام عمده ای از شرکت‌های هواپیمایی آمریکا را در اختیار داشت. به گزارش سایت «سیمپل فلایینگ » این شرکت در ماه آوریل تغییراتی را ایجاد کرد و در کمتر از ۳۰ روز تمام سهام شرکت‌های هواپیمایی اش را فروخت. اکنون دیگر «وارن بافت» در هیچ یک از شرکت‌های‌ هواپیمایی امریکا از جمله یونایتد ایرلاین و دلتا ایرلاین سهمی ندارد.

بر اساس این گزارش، برکشایر هاتاوی در ماه آوریل حدود ۴۳ میلیون سهم از سهام شرکت‌های هواپیمایی که در اختیار داشت را فروخت. به نظر کارشناسان، فروش سهام ایرلاین‌های برکشایر از بسیاری جهات منحصر به فرد است. در واقع اتفاق نادری است که برکشایر در یک مرحله تمام آنچه سرمایه گذاری کرده است را بفروشد، در حالی که بخش قابل توجهی از حمل و نقل هوایی امریکا را در اختیار داشت.

چنین فروش‌هایی احتمالا بر دیگران و بسیاری از سرمایه گذارانی که از تصمیم‌های« بافت» پیروی می کنند تاثیر گذاشت تا آن ها نیز مانند برکشایر سهام خود را بفروشند، اما قسمت عجیب ماجرا این بود که « بافت» سهام خود را با ضرر فروخت.

در سال ۲۰۱۶ برکشایر بین ۷ تا ۸ میلیارد دلار پرداخت کرد تا ۱۰ درصد از سهم ۴ تا از بزرگترین ایرلاین‌های امریکایی را بخرد و  بعد در آوریل سال جاری این سهام را با ارزشی بالغ بر ۶ میلیارد دلار فروخت. این بدان معناست که برکشایر طی ۴ سال در سرمایه گذاری خود در شرکت‌های پیشرو هوایی، حدود ۲ میلیارد دلار ضرر کرده است. در واقع « بافت» اگر فقط تصور کند سودآوری شغلی، برای طولانی مدت مختل شده است تصمیم می گیرد آن را با ضرر بفروشد.

«تجارت هوایی بسیار تغییر کرده استa.» « بافت» با بیان این جمله انگیزه اش از فروش سهام ایرلاین‌ها را توضیح داد. او از مدیران شرکت‌های هواپیمایی به دلیل تلاش‌هایشان برای به دست آوردن منابع مالی جدید قدردانی کرد و گفت: چنین اقدامی کار بسیار درستی بود، او همچنین تصریح کرد؛ مدیران هوایی دلیل فروش او نبوده اند.

از نظر « بافت» در شرایط کنونی صنعت هواپیمایی با یک مشکل بسیار بزرگ رو به روست و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا تقاضا به طور کامل بر گردد. علاوه بر آن اکثر شرکت‌های هواپیمایی وام‌های چند میلیارد دلاری درخواست کرده اند، آن هم در شرایطی که آینده این شرکت‌ها و وضعیت پروازها نامشخص است. به اعتقاد او عدم تقاضا و استفاده بیش از حد از هواپیما می تواند سود صنعت را برای مدتی طولانی به صفر و یا زیر صفر برساند. « بافت» درباره فروش سرمایه‌اش بیشتر توضیح داد و گفت: حتی اگر تقاضا به ۷۰ یا ۸۰ درصد از سطح قبل از شیوع ویروس کرونا برگردد، کافی نخواهد بود.

با تمام این ها او معتقد است در حالی که شرکت‌های هواپیمایی ناپدید نمی شوند، اما سودآوری آن‌هادر هاله‌ای از ابهام قرار دارد و به این ترتیب از دیدگاه سرمایه گذاران جذاب نیستند.