زهرا ایرانشاهی/ به دنبال انتشار ویروس کرونا و عدم مدیریت صحیح آن توسط دولت برای قرنطینه شهرهایی که نخست به این ویروس مبتلا شدند، بسیاری از پروازهای خارجی در روزهای اخیر لغو شدند. این موضوع البته مختص به پروازهای خارجی نیست و یک مسئول کنترل هوایی در گفت و گو با خبرنگار […]
زهرا ایرانشاهی/
به دنبال انتشار ویروس کرونا و عدم مدیریت صحیح آن توسط دولت برای قرنطینه شهرهایی که نخست به این ویروس مبتلا شدند، بسیاری از پروازهای خارجی در روزهای اخیر لغو شدند. این موضوع البته مختص به پروازهای خارجی نیست و یک مسئول کنترل هوایی در گفت و گو با خبرنگار ما در اینباره عنوان کرد: اگر بنده کنترل ۵۰ عدد پرواز را در شیفت خودم برعهده داشتم حالا این تعداد به یک یا دو عدد در روز رسیده و این موضوع برای شرکت های هوایی و صاحبان مشاغل در این اوضاع اقتصادی می تواند فاجعه اقتصادی بزرگی را رقم بزند. این در حالی است که هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» نیز در اطلاعیه ای اعلام کرده است: به آگاهی مسافران گرامی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» به مقاصد اروپایی می رساند با توجه به محدودیت هایی که به دلایل نامعلوم از طرف اروپا بر پروازهای «هما» اعمال گردیده، تمامی پروازهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایرانهما” به مقاصد اروپایی تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است. لازم به ذکر است رایزنی جهت رفع تعلیق و برقراری مجدد پروازها به مقاصد اروپایی از طرف «هما» در حال انجام است. در همین ارتباط، هفته گذشته نشست جلوگيري از گسترش ويروس کرونا در فرودگاه های کشور با حضور رئيس و اعضاي هيات مديره شرکت فرودگاه ها و دکتر نوروزي عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در قالب ويدئو کنفرانس با ۳۴ فرودگاه کشور برگزار شد. در ابتدای این نشست، سیاوش امیرمکری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در سخنانی هدف از برگزاری این جلسه را معرفی اقدامات لازم از سوی متولیان امور فرودگاه ها برای حفظ سلامت مسافران و کارکنان فرودگاه ها عنوان کرد و گفت: باید تدابیری برای مصونیت دو بخش مهم غیر از ترمینال ها و فرودگاه ها یعنی مرکز کنترل فضای کشور و بخش های ستادی اندیشیده شود. در ادامه، مديرکل دفتر مقررات فرودگاهي، مديريت بحران و پدافند غيرعامل از اقدامات ويژه شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران در دوران پيشگيري و زمان ورود ويروس کرونا به کشور براي استفاده کامل از تمام ظرفيت هاي موجود در مقابله با گسترش اين ويروس خبر داد. فرشید گلیج، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل با اشاره به اینکه پیشگیری از ورود و شیوع ویروش کرونا از اواخر دی و اوایل بهمن به سازمان مدیریت بحران ارجاع داده شد، گفت: از همان زمان بر نقش اساسی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و پروسه قانونی عملکرد ما مشخص و پیش از ورود ویروس به کشور چک مسافران ورودی را در فرودگاه های بین المللی و مرز هوایی شروع شد. گلیج ادامه داد: اولین اقدام شرکت در این راستا صدور بخشنامه ای به مدیران فرودگاه ها برای همکاری با وزارت بهداشت در امر پیشگیری بود و آموزش هایی نیز ارایه شد. همچنین تامین اعتبار برای تجهیزاتی چون دستکش و ماسک انجام شد. گلیج عنوان کرد: مرکز کنترل فضای کشور که کارکنان بخش رادار و کنترلرها در آن شیفتی فعالیت می کنند، مرکز حیاتی شرکت است که باید برای این بخش تدابیر ویژه ای اندیشیده شود. وی همچنین به تشکیل جلسه های کمیته اضطراری در ارگان های مختلف با حضور شرکت فرو دگاه ها و ناوبری هوایی ایران اشاره کرد و گفت: در ایام پیشگیری از ورود ویروس به کشور نسبت به اخبار و اطلاعات دریافتی بی اعتنا نبودیم. گلیج افزود: اخیرا دستورالعمل بین المللی توصیه های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را که توسط ACI فراهم شده ابلاغ کرده ایم و از تمام ظرفیت ها برای مقابله با این مشکل استفاده می کنیم. در این نشست دکتر نوروزی متخصص ویروس شناسی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به ارائه توضیحاتی در خصوص ویروس کرونا و تمهیدات لازم برای جلوگیری از گسترش آن پرداخت. وی تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن، استراحت و تغذیه مناسب، استفاده از اطلاعات مراکز علمی معتبر، حضور در نشست های خانوادگی برای رهایی از استرس، مراقبت از افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای، رعایت فاصله با یکدیگر و رعایت بهداشت فردی به ویژه بهداشت دست را از جمله موارد مهم برای جلوگیری از پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا عنوان کرد. در ادامه نیز مدیران فرودگاه ها از طریق ویدئو کنفرانس به ارائه سوالات و تبادل نظر پرداختند.
ضرر شركتهای هواپيمايی در شرايط كنونی
اما با شیوع بالای این ویروس در کشور این پرسش مطرح است که زیان ناشی از لغو پروازها با چه مکانیزمی مدیریت می شود؟ چراکه شرکت های بسیاری در این شرایط، متحمل ضرر بالای اقتصادی شده اند. در همین ارتباط، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی گفت: شركتهای هواپيمايی به دليل اين كه به بليتهای فروخته شده تعهد دارند، پرواز را انجام میدهند. در اين شرايط شركتهای هواپيمايی ضرر میكنند و اين كه عنوان میشود قيمتهای قبلی واقعی نبوده، تصور اشتباهی است. مقصود اسعدي سامانی ضمن رد اين موضوع درباره كاهش چند برابري قيمتها توضيحاتي ارايه كرد و گفت: قيمت بليت هواپيما تابع عرضه و تقاضاست زماني كه تقاضا كاهش يابد، بالطبع قيمت بليت نيز كاهش میيابد. او با اشاره به اين كه در كشور كف و سقفي براي قيمت بليت هواپيما تعيين شده است، توضيح داد: تعداد زیادی بلیت پیش فروش شده و تعدادی نیز به شکل گروهی فروخته شده بود که با شیوع ویروس کرونا مسافران اقدام به کنسل کردن بلیتهای خریداری شده کردند. در نتیجه شرکتهای هواپیمایی ناچارند با حداقل قيمت بليتها را بفروشند تا بتوانند حداقل بخشی از هزينههایی كه انجام دادهاند را جبران كنند. ساماني ادامه داد: از سوي ديگر شركتهای هواپيمايي به دليل اين كه به بليتهاي فروخته شده تعهد دارند، با مسافر كم و صندليهاي خالي نيز پرواز را انجام مي دهند. در اين شرايط شرکتهای هواپيمايي ضرر ميكنند و اين كه عنوان مي شود قيمت هاي قبلي واقعي نبوده، تصور اشتباهي است. در اين خصوص سازمان هواپيمايي كشوري به عنوان متولي پروازها نظارتهاي لازم را در خصوص پروازها و قیمت بلیتها انجام مي دهد. دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي درباره آخرين وضعيت پروازهاي خارجي نيز گفت: شركت ها در تلاش اند تا مجوزهاي لازم براي برگرداندن هم ميهنان كه در كشورهاي خارجي مانده اند را اخذ كنند. گفتنی است که شيوع ويروس كرونا تاثير منفي براقتصاد كشور دارد و این تاثیر در فعالیتهای اقتصادی که با مردم در ارتباط است، بیشتر نمود دارد و به فعالیتهایی نظیر گردشگری، رستورانداری، ورزشگاه، سینما، مراکز خرید، برگزاری همایشها، سالنهای زیبایی، هتلداری و نیز در حوزه حملونقل در بخشهای مختلف زمینی، ریلی، هوایی و سایر مواردی که در آن ها اجتماعاتی شکل میگیرد، بیشتر لطمه میزند.