استقبال ضعیف از دولت چهاردهم
استقبال ضعیف از دولت چهاردهم
روز گذشته لیست نهایی کابینه مسعود پزشکیان رسماً اعلام و نام افراد و وزارت‌خانه پیشنهادی، طی نامه‌ای به ریاست مجلس شورای اسلامی ارسال شد و سخنگوی هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد نمایندگان از روز شنبه جلسات رأی اعتماد را آغاز خواهند کرد.

در این نامه به امضای مسعود پزشکیان آمده است در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی، اسامی ۱۹ وزیر پیشنهادی برای اخذ رأی اعتماد نمایندگان به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.
برابر این نامه فهرست ۱۹ وزیر پیشنهادی به ترتیب حروف الفبا عبارت است از وزارت آموزش و پرورش «علیرضا کاظمی»، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات «ستار هاشمی»، وزارت اطلاعات «حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب»، وزارت امور اقتصادی و دارایی «عبدالناصر همتی»،
وزارت امور خارجه «عباس عراقچی»، وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی «محمدرضا ظفرقندی»، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی «احمد میدری»، وزارت جهاد کشاورزی «غلامرضا نوری قزلجه»، وزارت دادگستری «امین حسین رحیمی»، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح «عزیز نصیرزاده»، وزارت راه و شهرسازی «فرزانه صادق»، وزارت صنایع، معادن و تجارت «محمد اتابک»، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری «حسین سیمایی صراف»، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «سید عباس صالحی شریعتی»، وزارت کشور «اسکندر مومنی»، وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی «محمدرضا صالحی امیری»، وزارت نفت جناب «محسن پاک‌نژاد»، وزارت نیرو «عباس علی‌آبادی»، وزارت ورزش و جوانان «احمد دنیامالی».
نکته مهم که البته قابل پیش‌بینی هم بود واکنش‌های سیاسیون دو جناح به این لیست است که تقریباً هر دو طیف، بنای نقد و انتقاد از مسعود پزشکیان را گذاشتند که این چه ترکیبی ناهماهنگی است ؟!
آذر منصوری رییس جبهه اصلاحات ضمن مخالفت تلویحی با این لیست در شبکه ایکس نوشت: ‏در نامه جبهه اصلاحات ایران به رییس‌جمهور خواسته بودیم در مرحله اول شکل‌گیری هیأت دولت اجازه ندهید ویژه‌گزینی‌ها و روند‌های ناصواب موجب حذف شایستگان و ناامیدی مردم از انتخاب خود شود که حتی تا روز رأی‌گیری برای آمدن پاى صندوق و رأی دادن به شما تردید داشتند.
البته صدای اعتراض از اردوگاه اصلاحات یک روز قبل و در شرایطی که گمانه‌زنی‌هایی از لیست نهایی به بیرون درز کرده بود را «جواد امام» سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در ایکس بلند کرد و نوشت: در آستانه معرفی کابینه دولت چهاردهم به مجلس، اخبار نگران‌کننده‌ای درباره برخی اسامی
به‌گوش می‌رسد.
برخی از آن‌ها نه نسبتی با اصلاحات دارند و نه حتی به رویکرد اعتدالی نزدیک هستند. برخی دیگر هم اساساً به ضدیت با هر تغییر و اصلاحی شهره هستند. اگر قرار بر ادامه سکانداری نظامیان و شبه‌نظامیان بر سیاست و عدم تغییر رویکردهای امنیتی نسبت به فعالین سیاسی داخل نظام بود، چه ضرورتی به برگزاری انتخابات و تحمیل این همه هزینه به کشور و بازی با روح و روان مردم و به‌ویژه جوانان بود؟
‏جواد امام رییس‌جمهوری را خطاب قرار داد و نوشت: در نهایت، شخص رییس‌جمهور مسئول کابینه است و هیچ لابی‌گر و عنصر تحمیل‌گری حاضر نخواهد شد، مسئولیت دولت را بپذیرد. پس تا زمان هست، تجدیدنظر فرمایید.
مخالفت‌ها با لیست هیأت وزیران محدود و منحصر به اصلاح‌طلبان نماند که مسعود پزشکیان و پیروزی‌اش را تا حد زیادی مدیون تلاش و تکاپوی سیاسی خود می‌دانند بلکه در اردوگاه اصولگرایان نیز شیپور مخالفت بلند شد.
«مالک شریعتی» نماینده مجلس و سخنگوی ستاد علیرضا زاکانی در انتخابات اخیر، در توییتی با اشاره به فهرست وزرای معرفی شده از سوی مسعود پزشکیان به مجلس نوشت: با یک نگاه کلی به فهرست وزیران پیشنهادی دکتر مسعود پزشکیان می‌توان گفت یک فهرست نامتوازن معرفی شده که حتما برخی از آنها بسیار خوب و قابل دفاع هستند و برخی هم هیچ نسبتی با ۱۲ شاخص اعلام شده رهبرانقلاب ندارند.
این نماینده مجلس پیش‌بینی کرد حداقل ۴ وزیر پیشنهادی موفق به اخذ رای اعتماد مجلس نمی‌شوند.
اگر بخواهیم تحلیلی بر این واکنش‎ها بنویسیم باید بگوییم اصلاح‌طلبان و اصولگرایان هر دو برابر نگاه و منظر خود درست می‌گویند و احتمالاً بر حضور بیشتر نیروهای نزدیک به خود اصرار دارند اما واقعیتِ زمینی که مسعود پزشکیان در آن بازی می‌کند را نادیده می‌گیرند.
رییس‌جمهوری از یک‌سو قول تغییر داده است و اصلاح‌طلبان بعید می‌دانند با دنیامالی بتوان تغییری ایجاد کرد و از دیگر سو با مجلسی که در هر بخش و قسمت آن چندین اصولگرای پایداری‌چی نشسته‌اند مواجه است که بسیار بعید است به فردی چون عبدالناصر همتی یا محمدرضا ظفرقندی یا حتی فرزانه صادق رأی بدهد چه برسد به گزینه‌هایی با مارک و معیار روشن اصلاح‌طلبی.
نکته بعدی این‌که کابینه معرفی شده، کابینه بینابینی است به معنای این‌که نه قوی است و نه ضعیف، هم چپ است و هم راست و مهم این است که در اجرای برنامه‌های مورد نظر رییس‌جمهوری، همراه باشند و به همین دلیل لازم است به دولت چهاردهم فرصد بدهند تا شکل بگیرد و کارش را آغاز کند هرچند محتمل است همین کابینه طی هفته آینده توسط نمایندگان مجلس الک شود و بسیاری از این نام‌ها تغییر کنند و باید منتظر ماند و دید.