در ادامه کار هم متخصصان و کارشناسان واقعی آن حوزه گلایهمند میشوند که چرا اصلاً در روند اجرای آن سند دخیل نبودند، اصلاً بندهای مربوط به آن را قبول ندارند و آن را قابل اجرا نمیدانند و تصور کنید در این ماجرا چه سرمایههای عظیمی از حیث زمان، انرژی و حتی بودجه کشور بر باد میرود.
یکی از این اسناد، سند ملی سالمندی است که سال ۱۳۹۹ تصویب شدهاست. مسلم است که این سند هم مثل باقی سندها مشخص نیست که کجاست و به اجرا نرسیدهاست. جمعیت ایران از خطر پیر شدن در حال رنج بردن است و آمارهایی که در این خصوص وجود دارد بسیار قابل تحمل است. بر اساس این آمارها تا چند سال دیگر جمعیت سالمند بر جمعیت جوان غلبه خواهد کرد.
مژگان رضازاده رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه طبق سرشماریهای مرکز آمار ایران از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۹۵ جمعیت افراد ۶۰ سال به بالا در کشور از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به ۷ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر افزایش داشته است، اظهار کرد: طی ۶ دهه گذشته، افزایش جمعیت سالمندان روند کند و آرامی داشته، اما این روند در سالها و دهههای آینده سرعت بیشتری به خود گرفته است، به طوریکه براساس پیشبینیهای جمعیتی تعداد سالمندان ۶۰ ساله و بالاتر از ۷. ۴ به ۳۳. ۴ میلیون نفر در سال ۱۴۳۵ خواهد رسید.
وی افزود: تا سال ۱۴۳۵ تعداد سالمندان ۶۵ ساله و بالاتر نیز از ۵ میلیون نفر به حدود ۲۳ میلیون نفر افزایش خواهد داشت، این موضوع نشان میدهد که موضوع سالمندی میتواند در آینده ایران تأثیرات زیادی داشته باشد.
رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان ادامه داد: از طرفی دیگر بررسیها نشان میدهد که علیرغم اهمیت موضوع سالمندی بهعنوان یکی از چالشهای پیشروی ایران فردا؛ در برنامه هفتم توسعه اشاره به این موضوع نشده است.
رضازاده تصریح کرد: از سوی دیگر علیرغم ابلاغ رسمی سند ملی سالمندان در سال ۱۳۹۹، تاکنون ردیف بودجه لازم به موضوع سالمندی در برنامههای بودجه کشور گنجانده نشده است، لذا دستگاههای عضو و همکار شورای ملی سالمندان، یکی از دلایل مهم عدم تحقق اهداف سند ملی سالمندان را نبود بودجه مشخص در این خصوص میدانند.
کشوری که درگیر چنین معضلی شود، از حیث پیشرفت و فناوری محکوم به فناست و تصور کنید که ما همین امروز هم که درگیر این بحران نیستیم، در خصوص دانش و فناوری در حال عقب افتادن از کشورهای منطقه هم هستیم.
این سند که همچون اسناد دیگر قابلیت ابلاغ به تمام ارگانها و سازمانهای کشور را داشتهاست و هنوز هم اجرا نشده، بدون روشنگری رها شدهاست. اقداماتی که برخی سازمانها برای جوانی جمعیت انجام میدهند به راستی خندهدار است؛ طرح چند نمونه سؤال و الزام کارمند به جواب دادن به سؤالاتی که پاسخ آنها به راحتی در اینترنت هم پیدا میشود؛ نهایت ابتکار برخی سازمانها و ادارات برای جوانی جمعیت است و تصور میکنند که با حفظ کردن چهار عدد و رقم افراد به فرزندآوری تشویق میشوند. اوج ابتکار و خلاقیت را در این زمینه صداوسیما و شهرداری تهران دارد که تمام تمرکز خود را معطوف به ساخت کلیپهای تبلیغاتی و نصب بنرهای محیطی کردهاست و هزینه این کارها هم به قدری هنگفت است که اگر همان هزینه را صرف اعطای وام ازدواج به جوانانی که خواهان تشکیل خانواده هستند میکردیم، خودبهخود بحران جوانی جمعیت رفع میشد. یک پوستر هیچوقت باعث فرزندآوری نمیشود اما اگر مشکل اقتصادی یک خانواده کمی حل شود ممکن است بتوان به حل این معضلامیدوار بود. حال یکی از اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته و میتوان از آن نام برد، اعطای زمین به خانوادههای پرجمعیت است که کارهای نهایی آن توسط دولت و وزارت راهوشهرسازی انجام شدهاست.
نمایندگان مجلس در جلسه علنی و در جریان بررسی موارد ارجاعی از کمیسیون تلفیق، بند الحاقی ۱ تبصره ۱۰ لایحه بودجه را تصویب کردند.
طبق این مصوبه، بهمنظور حمایت از خانواده و تحقق جوانی جمعیت، وزارت راه و شهرسازی مکلف است در سال ۱۴۰۴ در شهرهای زیر پانصد هزار نفر جمعیت و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها یک قطعه زمین بهصورت رایگان درقالب شرایط مندرج در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به خانوادههای دارای چهار فرزند و بیشتر زیر بیست سال که زمین آن در محل شهرداری زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت تأمین میشود اختصاص دهد.
وزارت راه و شهرسازی مکلف است هر سهماه یکبار گزارش عملکرد این بند را به کمیسیونهای عمران، اجتماعی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.
- نویسنده : سایه برین/ دبیر سرویس فرهنگ و اجتماعی