اشغال زمینی؛ تخلیه و الحاق
اشغال زمینی؛ تخلیه و الحاق
سال‌ها است در رسانه‌های جهان از «نوار غزه» به‌عنوان بزرگترین زندان جهان یاد می‌شود از این منظر که هرنوع ورود و خروج افراد، دارو، غذا، کالاها و سایر نیازمندی‌های عادی مردم به این منطقه که حدود 360 کیلومتر مربع مساحت دارد و از یک طرف با مصر، از طرفی دیگر با دریای مدیترانه و از سایر جهات با اسراییل مرز مشترک دارد، کنترل می‌شود.

سرویس اجتماعی جمله – اقدام مجاهدان فلسطینی در موشک‌پرانی و حمله زمینی به مناطق وسیعی از اراضی اشغالی که ارتش اسراییل را به‌شکلی بی‌سابقه دچار ناکارآمدی و فلجی ناشی از شوک کرد، درحقیقت واکنشی بود به چندین دهه اشغال و قتل و کشتار که با رضایت قدرتمندان جهان و با عاملیّت صهیونست‌ها در این نقطه از جهان اسلام به راه افتاده است و بسیاری از کشورهای مسلمان، نه تنها هیچ اقدامی انجام نمی‌دادند که برعکس، سکوت همراه با رضایت داشتند، به غیرنظامیان فلسطینی کمک معیشتی می‌کردند و اخیراً نیز در پیمان‌های بی‌پایه عزم خود را جزم کردند تا با این دشمن خون‌ریز، صلح و تجارت و رفع کدورت کنند.
طی چند روزی که از آغاز تنش در خاورمیانه گذشته است، ارتش اسراییل می‌رود که رفته‌رفته اعتماد به‌نفس خود را به‌دست بیاورد و اعتبار از دست رفته خود را بازسازی کند و رسماً اعلام کرد که به‌زودی حمله وسیع زمینی خود به نوار غزه را آغاز خواهد کرد.
اسراییل همچنین تأسیسات زیربنایی منطقه را هدف قرار داد، برق غزه را قطع کرد و جلوی ورود هر نوع مواد غذایی و دارو به این منطقه که بیش از دو میلیون نفر جمعیت دارد را گرفت، اقدامی که به‌ویژه می‌توان آن را ترور غیرنظامیان نامید.
سال‌ها است در رسانه‌های جهان از «نوار غزه» به‌عنوان بزرگترین زندان جهان یاد می‌شود از این منظر که هرنوع ورود و خروج افراد، دارو، غذا، کالاها و سایر نیازمندی‌های عادی مردم به این منطقه که حدود ۳۶۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و از یک طرف با مصر، از طرفی دیگر با دریای مدیترانه و از سایر جهات با اسراییل مرز مشترک دارد، کنترل می‌شود.
در تنگنا قرار دادن غیرنظامیان، زنان و کودکان در میانه جنگ و نبرد، از ترفندهایی است که اسراییل در همه هشت دهه اشغال خود به آن دست زده است و امروز در میانه سکوت جامعه جهانی، ابایی ندارد از این‌که زندگی مرم عادی را در مخاطره جدی قرار دهد.
موضوع خطرناکی که طی دو روز گذشته از سوی برخی احزاب افراطی اسراییل طرح شده این است که «تل‌آویو» تصمیم گرفته است تا یک‌بار برای همیشه به تصور خود مشکل غزه را حل کند و برابر این تصمیم احتمالاً شهروندان غیرنظامی را وادار به کوچ از این بخش کنند و نظامیان و جوانان را به جرم همراهی با حماس، جهاد اسلامی و جریان مقاومت، به اسارت ببرند یا به شهادت بسپارند و زمینه تخلیه کامل این بخش و الحاق آن به خاک اسراییل را فراهم سازند.
برابر برخی شواهد، رژیم صهیونیستی عزم خود را برای عملی‌کردن این تصمیم جزم کرده است و با مظلوم‌نمایی پس از «طوفان اقصی»، تلاش دارد همراهی جامعه جهانی را نیز برای این طرح جلب کند.
هرچند تا این لحظه در میان کشورهای اروپایی زیادی، زمینه پذیرش این موضوع وجود ندارد و طی همین دو روز گذشته آنان اسراییل را توصیه به خویشتنداری و توجه به غیرنظامیان، زنان، کودکان و ارسال کمک‌های اتحادیه اروپا به نواز غزه کردند اما برخی قراین نشان می‌دهد آمریکا و کشورهای تأثیرگذار اروپایی، تصمیم دارند چشم بر این اشتهای اسراییل فروبندند.
در چنین شرایطی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران نباید دست روی دست بگذارد و با حساس کردن اتحادیه عرب، سازمان کنفرانس اسلامی و کشورهای میانه‌روتر اتحادیه اروپا، از هم‌اکنون تدابیری اتخاذ کند و جلوی اشغال نظامی غزه توسط ارتش اسراییل را بگیرد.
قراین نشان می‌دهد اشغال زمینی غزه قرار است با همراهی و حمایت همه احزاب و طیف‌های اسراییل از راست افراطی تا گروه‌های میانه‌رو در قالب یک دولت نمادین وحدت ملی انجام شود، همان احزاب و طیف‌هایی که تا چند روز قبل در خیابان‌های تل‌آویو علیه اصلاحات قضایی «بنیامین نتانیاهو» و ناکارآمدی دولتش اعتراضات گسترده خیابانی برگزار می‌کردند.
قراین نشان می‌دهد اشغال این‌بارِ غزه، هم گسترده، هم سنگین و هم با هدف پاک‌سازی کامل صورت خواهد گرفت و برابر برخی اخبار، رهبران احزاب مخالف و منتقد دولت فعلی، مشارکت خود در دولت وحدت ملی و همراهی با نتانیاهو را مشروط به اجرای چنین طرحی کرده‌اند.
با توجه به این‌که اسراییل در چنین شرایطی به همراهی و سکوت کشورهایی چون مصر، قطر و عربستان نیاز دارد لازم است دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با طرف‌های عربی ارتباط و رایزنی دائم داشته باشد و این طرح را در نطفه خفه کند.
نکته مهم این‌که این بار نه تنها جوانان طرفدار حماس و جهاد اسلامی و اعضای شبکه مقاومت که «غزه» در خطر نابودی کامل قرار دارد و سفاکان ساکن در تل‌آویو تصمیم گرفته‌اند تا یک‌بار برای همیشه، غزه را خفه و جغرافیای فلسطین را بیش از این کوچک کند و پیکره فلسطین را به تار مویی به نام کرانه باختری بند زند که به تصور آنان دیگر تهدیدی برای امنیت اسراییل نباشد.
آخرین نکته برای کسانی که این تحلیل را بدبینانه و پارانوییدی می‌پندارند لازم است یادآور شویم این روشی آشنا برای صهیونیست‌ها است و در همه ۸ دهه قبل نیز به همین شیوه رفتار ‌کردند. فلسطین، یک شبه اسراییل نشد، بلکه منطقه به منطقه، شهر به شهر و روستا به روستا با حضور سنگین نظامی و حمایت آمریکا و انگلیس و سکوت دولت‌های مسلمان منطقه، با کشتن برخی و کوچ دادن بقیه تبدیل به اسراییل شد.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس جامعه