اصلاح قوانین دریایی کشور ضروری است
اصلاح قوانین دریایی کشور ضروری است

      دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه اصلاح قوانین دریایی کشور یک ضرورت و الزام است، گفت: در حال حاضر شرایط حاکم بر فعالیت های دریایی تغییر کرده و وضعیت به گونه‌ای پیش رفته است که قوانین قبلی پاسخگو نیست و نیازمند اصلاحات اساسی است. سامان رضایی در مورد اصلاح قوانین […]

 

 

 

دبیر انجمن صنفی دریانوردان با اشاره به اینکه اصلاح قوانین دریایی کشور یک ضرورت و الزام است، گفت: در حال حاضر شرایط حاکم بر فعالیت های دریایی تغییر کرده و وضعیت به گونه‌ای پیش رفته است که قوانین قبلی پاسخگو نیست و نیازمند اصلاحات اساسی است.
سامان رضایی در مورد اصلاح قوانین دریایی کشور، با اشاره به اینکه یکی از سرفصل های مهم در حوزه حمل و نقل دریایی، نیروی انسانی متخصص است، اظهار داشت: فعالیت های دریایی یک امر ویژه، تخصصی و بین‌المللی است که محصور در یک اقلیم و محدوده خاص نیست ، بنابراین قانون های عام، ملی و محلی یک کشور پاسخگوی نظارت و ‌مدیریت بهینه این فعالیت‌ها نبوده و باید متناسب با قوانین ملی و بالادستی هر کشور‌، دستورالعمل های تخصصی به روز و هم‌راستا با قوانین تخصصی بین‌المللی و منطقه‌ای تدوین شود. وی ادامه داد: در حال حاضر شرایط حاکم بر فعالیت های دریایی تغییر کرده و وضعیت به گونه‌ای پیش رفته است که قوانین قبلی پاسخگو نیست و نیازمند اصلاحات اساسی است. دبیر انجمن صنفی دریانوردان با تاکید بر عزم سازمان بنادر و دریانوردی بر تغییر قوانین دریایی، عنوان کرد: این اتفاق یک الزام است و خوشبختانه در طول چند سال اخیر اقدامات بسیاری در این رابطه صورت گرفته و هشت فصل از ۱۴ فصل مربوطه اصلاح شده است.
رضایی با اشاره به اینکه قوانین جدید به روز شده اند، گفت: در مورد اصلاح قوانین دریایی، تعداد زیادی کنوانسیون در حوزه دریایی و دریانوردی الحاق شده است و کماکان جا دارد که تدوین و اصلاح در سطح وسیع تری صورت گیرد و کار تکمیل شود.
وی با بیان اینکه اگر یک قانون اصلاح می‌شود باید ظرفیت های اجرایی نیز داشته باشد، عنوان کرد: آن‌چه از اصلاح قوانین دریایی برداشت می کنیم این است که ظرفیت اجرایی دارد.
دبیر انجمن صنفی دریانوردان ادامه داد: در عین حال باید ظرفیت هایی حوزه دریایی در آینده با آن مواجه می شود مدنظر قرار گیرد، به طور مثال توجه به شناورهای خودران یکی از این موارد است و تحولی خواهد بود که در آینده با آن مواجه می شویم، بنابراین از هم اکنون باید در خصوص آن چاره اندیشی و ظرفیت سازی کنیم.
رضایی در عین حال بر ضرورت آموزش هدفمند در حوزه دریایی تاکید کرد و گفت: باید آموزش هدفمند منابع انسانی در حوزه دریایی در دستور کار قرار گیرد و تا در زمینه کارورزی با چالش و کمبود مواجه نشویم.

 

تکمیل شدن کار احداث بخش سوم راه آهن خواف-هرات

خط راه‌آهن خواف-هرات خط راه آهنی استاندارد است که قرار است خواف در ایران را به شهر هرات در غرب افغانستان متصل کند. این راه آهن در چهار بخش ساخته میشود که هم اکنون (۱۳۹۸) دو بخش مربوط به داخل خاک ایران و نیمی از بخش داخل خاک افغانستان تکمیل گردیده است اما دولت افغانستان تاکنون نتوانسته برای تامین هزینه های بخش چهارم و نهایی آن حمایتگر مالی پیدا کند.
کار احداث بخش سوم خط آهن هرات- خواف تکمیل شده است و قرار است در آینده نزدیک با حضور سران حکومت های افغانستان و ایران به بهره برداری برسد.
سرپرست ولایت هرات می‌گوید که کار ساخت بخش سوم راه آهن خواف-هرات تکمیل شده است و بزودی به بهره برداری سپرده خواهد شد. وی می‌افزاید که بزودی کار ساخت بخش چهارم که بخش پایانی راه آهن خواف-هرات است، آغاز خواهد شد.
در همین حال اتاق تجارت و صنایع هرات بهره برداری راه آهن خواف-هرات را برای افزایش دادوستدهای بازرگانی میان افغانستان و ایران و کاهش هزینه‌ها بسیار سودمند می‌گوید.
کار احداث بخش سوم خط آهن هرات- خواف تکمیل شده است و قرار است در آینده نزدیک با حضور سران حکومت های افغانستان و ایران به بهره برداری برسد.
۶۱ کیلومتر این خط آهن در خاک افغانستان ریل گذاری شده است که تا منطقه روزنک ولسوالی غوریان هرات امتداد دارد.
محی الدین نوری – سرپرست ولایت هرات گفت:«هرات-خواف تقریبا میتانیم گفته که آماده بهره برداری فاز سوم است. بری فاز چارم ازو ما بودجه داریم ، ما با وزارت فواید عامه و ریاست عمومی خط آهن دولت جمهوری اسلامی افغانستان در جریان شش ماه گذشته بسیار فشرده با همکاران مان کار کردیم.»
پیشرفت کار خط آهن هرات- خواف خرسندی سکتور خصوصی را به همراه داشته است. مسوولان اتاق بازرگانی هرات می‌گویند که این خط آهن درکنارفراهم کردن سهولت در صادرات و واردات، به کاهش هزینه‌های انتقال اموال بازرگانی نیز کمک می‌کند.
خلیل احمد یارمند – آمر اجراییه اتاق تجارت و صنایع هرات گفت:«خط آهن خواف-هرات هم که امتداد آخری ازو یعنی به شهرک صنعتی هرات وصل میشه و اگر ای تکمیل میشه به مراتب میتانه تاثیرات بسیار مثبت هم روی اقتصاد کشور و هم روی صادرات و واردات به وجود بیارد.»
خط آهن هرات- خواف ۱۹۱ کیلومتر طول دارد که به چهار بخش تقسیم شده است. سه بخش این خط آهن که ۱۱۴ کیلومتر طول دارد به کمک مالی ایران ساخته شده اند و بخش چهارم این خط آهن نیز قرار است به همکاری مالی ایتالیا ساخته شود.
خط آهن هرات- خواف که بزرگ ترین پروژه مشترک میان افغانستان و ایران است، افغانستان را از طریق ایران به بازارهای اروپا وصل می سازد.