اصولگرایان و شورای نگهبان
اصولگرایان و شورای نگهبان
جریان سیاسی اصولگرا که حدود دو دهه قبل تحت یک عنوان و با مرکزیت یک شورا، در قبال جریان سیاسی اصلاح‌طلب می‌ایستاد و در هر انتخاباتی که با مشارکت بالا انجام می‎شد، میدان را به رقیب می‌باخت، بعدها با کمک گرفتن از شورای نگهبان و رد صلاحیت رقبا، موفق شد بر میدان‌های انتخاباتی بدون رقیب، پیروز شود.

سرویس سیاسی جمله – جریان سیاسی اصولگرا که حدود دو دهه قبل تحت یک عنوان و با مرکزیت یک شورا، در قبال جریان سیاسی اصلاح‌طلب می‌ایستاد و در هر انتخاباتی که با مشارکت بالا انجام می‎شد، میدان را به رقیب می‌باخت، بعدها با کمک گرفتن از شورای نگهبان و رد صلاحیت رقبا، موفق شد بر میدان‌های انتخاباتی بدون رقیب، پیروز شود و همین حذف‌های بدون ضابطه، رفته‌رفته موجب شد مردم نیز شوق و انگیزه شرکت در انتخابات را از دست دادند و نرخ مشارکت در دو انتخابات پیشین، به نازل‌ترین سطح خود طی ۴۴ سال گذشته رسید.
جریانات رسانه‌ای وابسته به اصلاحات همواره این نحوه ورود شورای نگهبان و حذف‌های سلیقه‌ای را موجبات ضربه به منافع ملی توصیف می‌کردند و عاجزانه تقاضا داشتند در مواردی که مراجع چهارگانه قانونی، علیه یک نامزد، مدرکی ندارند همین را باید حمل بر واجد صلاحیت دانستن فرد کرد و به وی اجازه داد در انتخابات حضور پیدا کند.
آن روزها، بسیاری از رجال سیاسی و تحلیل‌نویسان در رسانه‌های اصولگرا، نقدها به شورای نگهبان را توهین تلقی می‌کردند.در انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد ۱۴۰۰ و اقدام این شورا به رد صلاحیت نامزدهای شناخته‌شده چون رییس مجلس پیشین، موجب حیرت بسیارانی شد به‌ویژه اینکه «علی لاریجانی» هرگز اصلاح‌طلب نبوده و در زمان رد صلاحیت شدن نیز مشاور رهبر معظم انقلاب بوده است و روشن بود که هدف از این اقدام، درحقیقت تضمین انتخاب رییسی بود و نه چیز دیگر.
امروز و در شرایط حساس کنونی، همه دلسوزان بر ضرورت انجام انتخابات ۱۱ اسفندماه با مشارکت حداکثری تأکید دارند و حتی رهبر معظم انقلاب نیز چند روز قبل در این زمینه اشاراتی داشتند.
با توجه به این‌که عمده رجال سیاسی اصلاح‌طلب این موضوع را رها کردند و از طرف دیگر، نگرانی درخصوص احتمال مشارکت بالا وجود دارد و هنوز به‌رغم این‌که حدود دو ماه تا انتخابات، زمان باقی مانده، فضای جامعه رقابتی نشده است، بزرگان اصولگرا نیز نقد از رد‌صلاحیت‌های شورای نگهبان را شروع کردند. در یکی از این نقدها، «غلامعلی حداد عادل» طی سخنانی ردصلاحیت نامزدها را باعث ناخشنودی مردم دانست.
رییس شورای ائتلاف نیرو‌های انقلاب که از مدعیان جدی انتخابات مجلس دوازدهم است در همین زمینه گفت: یکی از عوامل موثر بر مشارکت در انتخابات طرز تصمیم‌گیری شورای نگهبان است، اگر شورای نگهبان سخت‌گیری بیش از حد، فراتر از قانون یا سلیقه‌ای کند بر روی مشارکت اثر می‌گذارد. مردم خوش‌شان نمی‌آید اگر شورای نگهبان سخت‌گیری بیش از حد کند. وقتی فردی چون غلامعلی حداد عادل در سخنان خود تأکید دارد بر این‌که اگر شورای نگهبان سخت‌گیری بیش از حد کند، فراتر از قانون یا سلیقه‌ای عمل کند می‌توان این‌گونه برداشت کرد که همه این موارد در ادوار پیشین انتخابات، رخ داده و دستِ کم در انتخابات قبلی و رد صلاحیت علی لاریجانی، رهبر انقلاب هم معترض شدند.
براین اساس بی‌راه نیست اگر بگوییم بخشی از نقدهایی که سال‌ها قبل رسانه‌ها و رجال اصلاح‌طلب بر این مشی شورای نگهبان داشتند، از سر دلسوزی بود و نه تخریب این شورا همان‌گونه که باور داریم این سخنان حداد عادل نیز نه با هدف تخریب شورای نگهبان که از سر دلسوزی و با انگیزه بالارفتن مشارکت در انتخابات گفته شد.«محمدرضا باهنر» دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز در مصاحبه روز گذشته خود به موضوع ردصلاحیت‌ها پرداخت و گفت: در مورد خاص مثل آقای پزشکیان تعجب کردم حتی آن اوایل شنیده بودم که ایشان گفتند من دیگر اعتراض هم نمی‌کنم. اما خود من با واسطه و بی‌واسطه به ایشان گفتم اعتراض را ثبت کند و به احتمال زیاد حتما تأیید صلاحیت می‌شوند.این لیدر سرشناس اصولگرا که ۷ دوره خود در مجلس حضور داشت تأکید کرد: اعضای هیأت‌اجرایی یا هیأت‌نظارت نباید انتخابات کنند، مردم باید انتخابات را انجام دهند. این نهادها باید طبق مُرّ قانون بررسی کنند.
باهنر همچنین گفت: در رابطه با عدم‌التزام ما مشکلی داریم و مقصر هستیم. در یکی از مواد قانون انتخابات گفته شد کسانی که التزام عملی به قانون اساسی ندارند، التزام عملی به اسلام ندارند، جزو گروهک‌های معاند بودند نباید صلاحیت‌شان تایید شوند. به طور شوخی حالا اگر فرض کنیم مثلا هیأت‌اجرایی شهرستانی از من خوشش نیاید و بگوید چون قد آقای باهنر بالای ۱۸۰ سانتی‌متر است ما نمی‌خواهیم او را تأیید کنیم. چون قد بالای ۱۸۰ در مراحل نیست باید یکی از آن بندها را بنویسند، به دلیل آنکه نمی‌توانند بگویند قد او بلند است تأیید نمی‌کنیم،‌ بنابراین مجبور هستند یکی از آن موارد عدم‌التزام به اسلام یا عدم التزام به قانون یا گروهک‌ معاند را بزند.از نقد باهنر که عبور کنیم موضع یکی از نمایندگان پایداری که روز گذشته در رسانه‌ها مطرح شد بسیار جالب بود که عکس نظر دو اصولگرای قبلی بود.«حسین جلالی» نماینده مجلس و رییس پیشین دفتر آیت‌الله مصباح یزدی گفت: نتیجه بررسی نهایی صلاحیت‌ها هنوز از سوی شورای نگهبان اعلام نشده است، اما با توجه به این پیش‌فرض که می‌گویند رد صلاحیت‌ها باعث کاهش میزان مشارکت می‌شود، مخالف هستم.
این نماینده نزدیک به جبهه پایداری گفت: از آنجایی که شورای نگهبان یک جایگاه معنوی، قدسی و شرعی دارد و ۶ مجتهد اسلام‌شناس و ۶ حقوقدان در آنجا حضور دارند، مردم به تصمیمات شورای نگهبان اعتماد دارند و از آنجایی که می‌دانند در آنجا منافع حزبی و جناحی دخالتی ندارد و براساس خط‌کش شرع و قانون، صلاحیت‌ها بررسی می‌شود، مردم هم به تصمیمات شورای نگهبان اعتماد می‌کنند.وی در بیانی عجیب تأکید کرد: اتفاقاً معتقدم رد‌صلاحیت‌ها باعث افزایش میزان مشارکت مردم در انتخابات می‌شود. مردم وقتی بدانند خالص‌سازی می‌شود و افراد سالم و مطمئن و خدمت‌گزار انتخاب می‌شوند، موافق هستند و آن‌ها هم با اطمینان بیشتری پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند.اگر این سه نگاه و نظر را کنار هم بخوانیم متوجه می‌شویم اتفاقاً جریانی که کمترین نفوذ را در بین مردم دارد، بیش از همه نگران مشارکت بالا است چون یقین دارد در برگزاری انتخاباتی با مشارکت بالا، وی انتخاب نخواهد شد.
آنچه حداد عادل و باهنر سعی دارند بگویند درحقیقت همان چیزی است که بسیاری از دلسوزان اصلاح‌طلب دو دهه قبل می‌گفتند و شنیده نمی‌شد.
باور ما هم این است که همه حق دارند خود را در معرض آرای مردم قرار دهند به‌جز افرادی که مدرکی دال بر خبط و خطای آنان از مراجع قانونی وجود دارد نه بیشتر.چنین نگاه و چنین نگرشی امید و انگیزه مردم به‌ویژه جوانان و دانشجویان را به شرکت در انتخابات افزایش می‌دهد و موجب می‌شود انتخابات با مشارکت بالا رقم بخورد.

  • نویسنده : ارسالی از سرویس سیاسی