زهرا ایرانشاهی / شرکت هما یا ایران ایر که نامهای رسمی هوپیمایی جمهوری اسلامی ایران هستند، همزمان با دهه فجر، اقدامات مهم و سازمان یافته ای را در جهت افزایش صندلی و افزایش پروازها- به رغم تحریم های ظالمانه امریکا- انجام داده است. این در حالی است که هم اکنون ایرانایر به عنوان […]
زهرا ایرانشاهی /
شرکت هما یا ایران ایر که نامهای رسمی هوپیمایی جمهوری اسلامی ایران هستند، همزمان با دهه فجر، اقدامات مهم و سازمان یافته ای را در جهت افزایش صندلی و افزایش پروازها- به رغم تحریم های ظالمانه امریکا- انجام داده است. این در حالی است که هم اکنون ایرانایر به عنوان یکی از قدیمیترین شرکتهای هواپیمایی فعال در خاورمیانه به بیش از ۴۰ مقصد داخلی و بینالمللی پرواز انجام میدهد. حالا مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» با اشاره به اضافه شدن سه فروند هواپیمای ایرباس A319 به ناوگان این شرکت، گفته است: این هواپیما به روش فاینانس از طریق یکی از بانکهای داخلی تأمین مالی شده است. کاپیتان تورج دهقان زنگنه از ورود سه فروند هواپیمای ایرباس A319 به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» خبر داد و افزود: در حال حاضر دو فروند از این هواپیماهای ایرباس A319 در حال پرواز داخلی هستند. او در ادامه افزود: سومین فروند این هواپیماها در حال آمادهسازی است که پروازهای خود را برای نوروز آغاز خواهد کرد. مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» بیان کرد: این سه فروند هواپیما بالغ بر ۴۰۰ صندلی به ظرفیت «هما» اضافه خواهد کرد. این سه فروند هواپیماها در مسیرهای داخلی پرواز خواهند کرد . زنگنه در خصوص نحوی تأمین مالی این هواپیما توضیح داد: این هواپیما به روش فاینانس از طریق یکی از بانکهای داخلی تأمین مالی شده است. این در حالی است که تحریمهای پی در پی صنعت هوایی و شرکتهای هواپیمایی ایرانی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا، امکان نوسازی ناوگان و استفاده از ناوگانی مدرن را از این شرکت گرفت، در نتیجه ایران ایر مجبور بود از هواپیماهایی قدیمی خود که قبل از انقلاب تهیه کرده بود برای پروازهایش استفاده کند. در همین رابطه در سال ۲۰۱۰ اتحادیه اروپا پرواز هواپیماهای بوئینگ ۷۲۷، بوئینگ ۷۴۷ ایران ایر را به علت فرسودگی و نا امنی بر فراز اروپا ممنوع اعلام کرد و محدودیتهایی برای پروازهای ایران ایر به اروپا به وجود آورد. از جمله این محدودیتها عدم ارائه خدمات فرودگاهی به هواپیماهای ایران ایر به خصوص سوختگیری بود. به همین علت هواپیماهای ایران ایر که عازم غرب اروپا بودند یا باید به مقدار کافی برای رفت و برگشت سوخت همراه میداشتند یا در میان مسیر در یکی از کشورهای اروپای شرقی یا فرودگاهی که شامل تحریمها نمیشد برای سوختگیری توقف میکردند. دامنه فشارها به ایران ایر به جایی رسید که یاتا، انجمن بینالمللی حمل و نقل هوایی، تمامی تسویه حسابهای شرکتهای هواپیمایی را با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به حالت تعلیق درآورد. محدودیتهای مختلف ایران ایر برای پروازهای اروپایی تا سال ۲۰۱۲ ادامه داشت. در سال ۲۰۱۲ تحریمهای ایران ایر مقداری کاهش یافت و اتحادیه اروپا به ایران ایر اجازه سوختگیری در فرودگاههای شهرهای همچون لیوبلیانا، بوداپست، بلگراد و پراگ را داد. به عنوان مثال پروازهای هما به سوئد به گونهای بود که هواپیماهای این شرکت مجبور بودند در مسیر برگشت به تهران در فرودگاه پراگ توقف کرده و سوختگیری کنند. این تحریمها و توقفها برای سوختگیری ایران ایر را با ضررهای هنگفتی مواجه کرد و باعث شد تعدادهای پروازهای این شرکت به اروپا کاهش یابد اما به جز پروازهای ژنو پروازهای ایران ایر به هیچکدام از شهرهای اروپایی قطع نشد. اما با آغاز اجرای برجام توسط ایران و کشورهای طرف قرارداد در سال ۲۰۱۶ بخش زیادی از تحریمهای صنعت هوایی ایران لغو شد. این مورد باعث شد که سوختگیری هواپیماهای هما در بیشتر مقاصد اروپایی از سر گرفته شود و ایران ایر امکان این را داشته باشد تا با خرید هواپیماهای نو پروازهای خود به اروپا با کیفیت بهتری انجام دهد. هماکنون بیشتر پروازهای ایران ایر به اروپا توسط ایرباسهای ای ۳۲۱ و ۳۳۰ خریداری شده بعد از برجام انجام میشود. این در حالی است که یکی از مهمترین فعالیتهای سالیانه هما، انتقال حجاج ایرانی به عربستان و بازگرداندن آنها است.
افزایش پروازهای بینالمللی منطقهای همزمان با ایام الله دهه فجر
این در حالی است که معاون بازرگانی و عملیات شعب هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» از افتتاح مسیرهای جدید بینالمللی «هما» در جنوب کشور در ایام دهه مبارک فجر خبر داد. ابوالقاسم جلالی با اشاره به استقرار دو فروند هواپیمای ATR در فرودگاه بندرعباس، گفت: افزایش تقاضای سفر از این فرودگاه به استانهای همجوار و کشورهای منطقه مهمترین دلایل «هما» برای برقراری پروازهای جدید در جنوب کشور است. وی در ادامه افزود: هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» در چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، پروازهای بینالمللی «هما» را در جنوب کشور گسترش میدهد و بر این اساس پرواز از فرودگاه خلیجفارس عسلویه در استان بوشهر به مقصد فرودگاه بینالمللی دوحه قطر در روز ۲۰ بهمنماه سال جاری برقرار شده است. این پرواز با هواپیماهای مدرن ATR در روزهای یکشنبه هر هفته با پرواز شماره ۶۵۲ در ساعت ۱۷ از فرودگاه دوحه قطر به مقصد فرودگاه خلیج فارس عسلویه انجام میشود و پرواز بازگشت این مسیر، در همان روز از فرودگاه خلیجفارس عسلویه در ساعت ۱۹ و ۴۰ دقیقه با پرواز شماره ۶۵۳ به فرودگاه دوحه خواهد بود. به گفته معاون بازرگانی «هما»، موقعیت جغرافیایی شهر بندرعباس به عنوان بزرگترین بندر ایران و بندر شهید باهنر به عنوان منطقه اقتصادی موجب شده است «هما» دو فروند از هواپیماهای مدرن ATR خود را در این فرودگاه مستقر کند تا با تشکیل یک هاب پروازی بتواند خدمات خود را به عنوان هواپیمایی ملی علاوه بر استانهای همجوار به کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز گسترش دهد. جلالی در ادامه از برقراری ۲ پرواز دیگر «هما»در ایام دهه مبارک فجر خبر داد و گفت: در این ایام، «هما»در راستای گسترش پروازهای بینالمللی خود در منطقه جنوب کشور، علاوه بر فرودگاه بندرعباس، از فرودگاه لامرد استان فارس نیز به کشور قطر پرواز برقرار کرده است. وی افزود: پرواز بندرعباس به دوحه نیز یکی دیگر از پروازهایی است که در این ایام برقرار شد. این پرواز در روزهای یکشنبه و پنجشنبه هر هفته انجام میشود که نخستین پرواز این مسیر در روز پنجشنبه ۱۷ بهمنماه در ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه با شماره پرواز ۶۵۱ از فرودگاه بندرعباس به مقصد فرودگاه بینالمللی دوحه پایتخت قطر انجام شد. پرواز روزهای پنجشنبه این مسیر نیز در ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه صبح انجام میگردد. معاون بازرگانی «هما» همچنین به اهتمام هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما» برای برقراری پرواز از فرودگاه لامرد استان فارس به فرودگاه دوحه در ایام الله دهه فجر اشاره نمود و گفت: این پرواز بینالمللی نیز براساس تقاضای موجود، همزمان با ششمین روز دهه مبارک فجر از فرودگاه لامرد به مقصد فرودگاه دوحه قطر انجام شد. پرواز لامرد به دوحه طبق برنامه با به کارگیری ناوگان ATR در روزهای پنجشنبه هر هفته در ساعت ۱۰ با پرواز شماره ۶۷۸ از دوحه انجام و در ساعت ۱۲ در فرودگاه لامرد به زمین مینشیند. بازگشت این پرواز، همان روز در ساعت ۱۲ و ۴۵ دقیقه از لامرد به دوحه انجام میشود.
بهره برداری از آشیانه هواپیماهای پهن پیکر هما در فرودگاه امام(ره)
گفتنی است که آشیانه تعمیر و نگهداری شماره یک هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ویژه تعمیرات سبک و نیمه سنگین هواپیماهای پهن پیکر در فرودگاه امام خمینی(ره) به بهرهبرداری رسید. پیش از این، تمامی هواپیماهای پهن پیکر این شرکت برای تعمیرات سبک و چک نیمه سنگین به آشیانههای «هما» در فرودگاه مهرآباد اعزام میشدند که با بهرهبرداری از آشیانه شماره یک «هما» در فرودگاه امام خمینی(ره)، از این پس، علاوه بر کاهش هزینههای اعزام هواپیما از این فرودگاه به مهرآباد و کاهش تعداد پروازهای هواپیما (سایکل پروازی)، استهلاک هواپیماها کاهش و ظرفیت تعمیراتی هواپیماها نیز افزایش مییابد. این آشیانه هم اکنون برای چکهای سبک و نیمه سنگین هواپیماهای پهن پیکری که پروازهای خارجی و دور برد دارند درنظر گرفته شده و به مرور با تجهیز کارگاههای جانبی آن نظیر کارگاههای موتور و اویونیک، قادر به انجام چکهای سنگین و تعمیرات اساسی (اورهال) نیز در این کارگاه خواهد بود.