اطمینان‌بخشیِ سازمان هواپیمایی درباره امنیت آسمان ایران به EASA
اطمینان‌بخشیِ سازمان هواپیمایی درباره امنیت آسمان ایران به EASA

      ماهور مهراد/ در حالی که بسیاری ایرلاین های دنیا بویژه در اروپا و شماری از همسایگان ایران مانند ترکیه، در حال رایزنی برای ادامه پروازها بودند و حتی از یک ماه پیش پروازها به اروپا نیز برقرار شده بود، حالا اتحادیه اروپا به خطوط هوایی در مورد عبور از آسمان ایران هشدار […]

 

 

 

ماهور مهراد/

در حالی که بسیاری ایرلاین های دنیا بویژه در اروپا و شماری از همسایگان ایران مانند ترکیه، در حال رایزنی برای ادامه پروازها بودند و حتی از یک ماه پیش پروازها به اروپا نیز برقرار شده بود، حالا اتحادیه اروپا به خطوط هوایی در مورد عبور از آسمان ایران هشدار داده و ترکیه نیز در این زمینه تجدیدنظر کرده است. البته اقدام ترکیه فقط درمورد ایران نیست و برخی از کشورهای دیگر نظیر افغانستان و پاکستان را نیز شامل می شود.
این در حالی است که پس از سقوط هواپیمای اوکرایی بدلیل خطای انسانی، ایران بارها درباره امنیت آسمان ایران اطمینان داده بود. د در روزهای گذشته نیز معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمائی کشوری ضمن اعلام ایمنی و امنیت فرودگاه‌ها و فضای عبوری ایران، گفت: مذاکراتی با EASA (آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا) و برخی کشورهای اروپایی برای رفع نگرانی و دادن اطمینان در خصوص فضای ایران صورت گرفته است.
اما آژانس ایمنی هوانوردی اروپا با تمدید متن نوتامِ (هشدار) سال گذشته آورد: «هواپیماهای مسافربری که از آسمان ایران عبور می کنند با خطر شلیک پدافند هوایی این کشور به دلیل «سوءشناسایی» روبرو هستند و به دلیل وضعیت خطرناک امنیتی و هماهنگی ضعیف میان بخش عملیات نظامی و هوانوردی غیرنظامی، خطر سوءشناسایی هواپیماهای غیرنظامی وجود دارد.»
این در حالی است که کشور ما با خطر شیوع دوباره کرونا و کمبود مسافر در پروازهای بین المللی و داخلی نیز مواجه است و وقتی که مساله تحریم ها را هم کنار آن خطای انسانیِ سهمگین بگذاریم، خواهیم دید که زیان مالی ناشی از این شرایط بر گرده شرکت های هواپیمایی سنگینی زیادی می کند و ممکن است با کمک های حداقلی مالی از جانب دولت برای جبران ضررهای مالی کرونا، نتوانند فعالیت خود را بدرستی ادامه دهند. این در حالی است که این شرکت ها از هیچ تلاشی برای ارائه خدمات با کیفیت به مسافران دریغ نکرده و نمی کنند.
طبق برآوردها، ایرلاین‌های ایرانی براثر کرونا زیانی ۳۰٫۰۰۰ میلیارد ریالی را متحمل شدند. در طول تعطیلات نوروز نیز تعداد مسافران سفرهای هوایی ۷۶ درصد و تعداد پروازها ۹۰ درصد کاهش داشته است. تنها درآمد شرکت هما به میزان ۸۰درصد کاهش داشته و متحمل زیانی ۲٫۰۰۰ میلیارد دلاری شده است.
این در حالی است که طبق نظرات یاتا (انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی)، در صورت ادامه شیوع ویروس کرونا، ایرلاین‌های سراسر جهان حدود ۱۱۳ میلیارد دلار از فروش خود را از دست خواهند داد. این مساله برای کشور ما در کنار تحریم ها و سنگ اندازی های امریکا و برخی از کشورهای اروپایی درباره امنیت یا عدم امنیت آسمان ایران، تاثیر عمیقتری دارد.
با تمام این موارد حالا معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری از شروع مجدد و افزایش تدریجی پروازهای شرکتهای هواپیمایی خارجی به کشور خبر داده است.
مرتضی دهقان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تدوین، ابلاغ و اجرای پروتکل های بهداشتی در حوزه هوایی، گفت: نظارت و بازرسی های مستمری بر رفتار فرودگاه ها و ایرلاین ها صورت می گیرد.
وی در خصوص تمدید نوتام شماره CIZB-۲۰۲۰-۰۱R۱ با موضوع فضای ایران توسط آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا EASA در روزهای اخیر اظهارداشت: این نوتام تمدیدکننده نوتام قبلی EASA برای فضای ایران بوده و تغییری در متن و توصیه نوتام صورت نگرفته و صرفا تا تاریخ ۱۶ژانویه ۲۰۲۱ تمدید شده است.
دهقان افزود: برپایه متن این نوتام که دقیقا مشابه نوتام قبلیست؛ به شرکت های هواپیمایی توصیه می شود برای پرواز زیر ارتفاع ۲۵۰۰۰ پا در فضای ایران بر اساس ارزیابی ریسک خود اقدام کنند.
معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمائی کشوری با بیان اینکه مذاکراتی با EASA و برخی کشورهای اروپایی برای رفع نگرانی و دادن اطمینان در خصوص فضای ایران صورت گرفته است، افزود: بازگشت مجدد ایرلاین های بین المللی به کشور پس از بحران ناشی از کرونا نشانه اقدامات مثبت و ایمنی و امنیت فرودگاه ها و فضای ایران است.
در همین زمینه پیش از این نیز رییس سازمان هواپیمایی کشوری آسمان کشور را امن توصیف کرده بود و گفت: پروازهای داخلی و خارجی کشور و همچنین پروازهای عبوری از آسمان ایران به صورت عادی انجام می شود.
علی عابدزاده تاکید کرد: فضای ایران چه برای پروازهای کشور و چه برای پروازهای عبوری امن است و مشکلی برای تامین امنیت پروازها وجود ندارد.
گفتنی است در ماه های گذشته، به دنبال صدور اطلاعیه هوانوردی آژانس فدرال هوانوردی ایالات متحده آمریکا مبنی بر ممنوعیت پرواز هواپیماهای آمریکایی بر فراز حریم هوایی ایران در خلیج فارس، گزارش‌هایی درباره لغو پروازهای سایر شرکت‌های هواپیمایی در این منطقه هوایی منتشر شده بود که با اقدامات ایران، امریکا نتوانست به اهداف خود مبنی بر کاهش یا قطع پروازهای عبوری از آسمان ایران را بگیرد.
سال ۲۰۲۰ میلادی بدترین سال در تاریخ صنعت هوایی جهان به شمار خواهد رفت. به دلیل شیوع کرونا پیش بینی شده که حدودا ۲.۲ میلیارد مسافر تا پایان سال جاری میلادی به مقاصد مختلف جهان جابجا شده و سفر خواهند کرد و این بدان معناست که شرکت‌های هواپیمایی به طور متوسط به ازای هر یک نفر مسافر ۳۷.۵۴ دلار ضرر خواهند کرد. همچنین این بدان معناست که میانگین زیان‌دهی ایرلاین‌ها در هر روز برای باقی سال جاری میلادی حدود ۲۳ میلیون دلار و برای کل سال نیز ۸۴.۳ میلیارد دلار خواهد بود. یاتا در اینباره پیش‌بینی کرده است که حجم ترافیک هوایی در سال ۲۰۲۰ میلادی در بهترین حالت ممکن به ۵۵ درصد از ظرفیت خود در سال گذشته خواهد رسید که به دلیل مساله تحریم ها و موقعیت سیاسی کشور، تاثیر چنین برآوردهایی بر صنعت هوایی ایران عمیقتر خواهد بود.