اعلام آمادگی بورس انرژی برای انتشار گواهی سپرده بر روی فرآورده‌های پالایشگاهی ‌
اعلام آمادگی بورس انرژی برای انتشار گواهی سپرده بر روی فرآورده‌های پالایشگاهی ‌
مدیرعامل بورس انرژی ایران در بازدید از شرکت پالایش نفت بندرعباس به عزم جدی این شرکت برای رفع چالش‌های پیش‌روی صنایع پالایشی در کشور اشاره کرد و گفت: بورس انرژی ایران به‌منظور شناسایی این چالش‌ها جلسات متعدد و مستمری با اعضای انجمن صنعت پالایش برگزار کرد و پس از تبیین نتیجه این جلسات، نتیجه و پیشنهادات لازم به‌منظور رفع آن را از طریق مدیران ارشد بازار سرمایه در اختیار سیاست‌گذاران این حوزه قرار داد.

علی نقوی گفت: صنعت پالایش کشور با چالش شیوه تعیین قیمت خوراک و عدم تطبیق آن با نرخ‌گذاری محصول مواجه است. و مدل فعلی رابطه مالی دولت و صنعت پالایشی باعث عدم نفع شرکت‌های پالایشی شده است. بورس انرژی ایران درصدد است تا این چالش‌ها را از طریق ارایه ابزارهای مناسب و راهکاری شفاف برای کشف قیمت واقعی مرتفع کند.

او افزود: بورس انرژی ایران با ابزارهای مالی خود می‌تواند تبدیل به بازوی کمکی صنایع پالایشی کشور باشد. در شرایط کنونی شرکت‌های پالایشی نظیر شرکت پالایش نفت بندرعباس بخشی از محصول تولیدی خود را در رینگ داخلی و رینگ بین‌المللی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران عرضه می‌کنند و نتایج بسیار خوبی نیز در این مسیر کسب شده است. در این شرایط بورس انرژی از ظرفیت قانونی و اجرایی برای گسترش همکاری با صنایع پالایشی برخوردار است. به‌عنوان نمونه بورس انرژی به لحاظ قانونی این امکان را دارد تا با انتشار گواهی سپرده بر روی فرآورده‌های پالایشگاه‌ها فرصت‌های بهتر فروش و ایجاد مرجعیت قیمتی فراهم کند.

به گفته نقوی؛ پالایشگاه بندرعباس در شش ماه نخست سال جاری با معامله بیش ۱۷۳ هزار تن فراورده معادل کل سال قبل معاملات داشته و نرخ موفقیت عرضه های این شرکت رشد خوبی داشته است.

در این جلسه مهندس هاشمی مدیرعامل پالایشگاه بندرعباس با تاکید بر اهمیت و جایگاه بورس انرژی اظهار امیدواری کرد با همکاری بورس مشکلات صنعت پالایش با سیاستگذارا ن مطرح و با استفاده از این ابزارهای شفاف بخشی از این مشکلات مرتفع شود.