ماهور مهراد/ وزیر راه و شهرسازی کشورمان صبح پنجشنبه دهم بهمن ماه به همراه خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و منوچهر خواجه دلویی معاون بنیاد مستضعفان از پروژه آزادراهی منطقه یک آزادراه تهران-شمال بازدید کرد. محمد اسلامی گفت: تمامی تعهدات دستگاهای ذیربط در بهره برداری از […]
ماهور مهراد/
وزیر راه و شهرسازی کشورمان صبح پنجشنبه دهم بهمن ماه به همراه خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور و منوچهر خواجه دلویی معاون بنیاد مستضعفان از پروژه آزادراهی منطقه یک آزادراه تهران-شمال بازدید کرد. محمد اسلامی گفت: تمامی تعهدات دستگاهای ذیربط در بهره برداری از این آزادراه که تا ۳۰ بهمن ماه یا همان خط قرمز زمانبندی فرصت دارند اقدامات خود را به اتمام رسانند، از روند خوبی برخوردار است. وی افزود: احداث آزادراه تهران_شمال، اگرچه بیش از ۲ دهه به طول انجامیده، اما فراز و فرودهای گوناگونی را پشست سر گذاشته است و مهمترین بخش آن ساخت منطقه یک این آزادراه محسوب میشود. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزیتهای منطقه یک آزادراه تهران_شمال گفت: بهرهبرداری از این آزادراه باعث کاهش ۶۰ کیلومتری طول مسیر، صرفه جویی حدود ۸۶ میلیون لیتر سوخت در سال، کنترل مصرف انرژی، کاهش آلایندهها و کمک به حفظ محیط زیست میشود. وی تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در این پروژه حضور مهندسان و شرکتهای مهندسی مشاور و پیمانکاران ایرانی است که یک آزادراه هوشمند با بلندترین پلها و طولانیترین تونلها را آماده بهرهبرداری میکنند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تمام ملاحضات مربوط به ایمنی راهها در مورد آزادراه تهران شمال اعمال شده است تاکید کرد: علاوه بر مدیریت هوشمند، باید تمامی دستگاههای برخوردار از مسئولیت حاکمیتی در قبال آزادراه تهران-شمال مستقر شوند. گفتنی است که منطقه یک آزادراه تهران-شمال بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور است و از طریق بزرگراه درون شهری آزادگان تهران به آزادراههای تهران-ساوه، تهران-قم، حرم تا حرم و کنارگذر جنوبی تهران که سال آینده به بهرهبرداری میرسد متصل می شود.
مسیر رفت منطقه دوم آزادراه در صورت تامین اعتبار تا پایان دولت تکمیل میشود
این در حالی است که پیش از این در تاریخ دوشنبه، هفتم بهمنماه جاری، نشست بررسی گزارش آزادراه تهران-شمال با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت برگزار شده است.
وزیر راه و شهرسازی در آن جلسه هم، ۳۰ بهمن را مهلت پایانی عملیات اجرایی منطقه یک آزادراه تهران-شمال خواند و گفت: مسیر رفت منطقه دوم این آزادراه نیز در صورت تامین اعتبار تا پایان دولت به بهرهبرداری میرسد.
در ابتدای این جلسه، خیراله خادمی، معاون وزیر شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حملونقل کشور به ارائه گزارشی از آخرین اقدامات انجامشده در پروژه منطقه یک آزادراه تهران-شمال پرداخت و با اشاره به برگزاری ۲۰ جلسه کارشناسی، مدیریتی و بازدید از آزادراه در هفتههای اخیر و بررسی نقطهنظرات مختلف، گفت: هماهنگی لازم با شرکت زیرساخت مخابرات و ارتباطات برای برقراری شبکه تلفن همراه در طول مسیر انجام شده و در این زمینه، بخشی از کار انجام گرفته و بخش دیگر در دست تکمیل است.
وی، با اشاره به اینکه تاکنون اتصال شبکه برق به میزان دو مگاوات در مسیر برقرار شده است، افزود: این میزان تا پیش از بهرهبرداری باید به پنج مگاوات برسد و لازم است شرکت برق منطقهای، اقدامات لازم به این منظور را صورت دهد. روشنایی مسیر نیز تقریبا به اتمام رسیده و ساختمانهای پیشساخته پلیس، هلال احمر، اورژانس و آتشنشانی در حال انجام است.
وی گفت: با توجه به برآوردهای انجامشده تکمیل عملیات نهایی منطقه یک، نیازمند حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار است و به همین خاطر از سازمان برنامه میخواهیم برای بهرهبرداری سریعتر از این پروژه خاص، تخصیص لازم را ابلاغ کند تا بتوانیم کار را پیش ببریم.
بنابر گفته وزیر راه و شهرسازی امسال کام مردم به دلایل مختلف تلخ شده است و درست است که این پروژه بیش از ۲۴ سال است که در حال ساخت است اما با همتی که بنیاد مستضعفان انجام داده و همدلی با وزارت راه و شهرسازی، اساس کاری که در این پروژه انجام شده از سال ۹۴ تاکنون بوده است و در این مدت، بهترین شرکتها و پیمانکاران کشور در این پروژه، یک کار کمنظیر انجام دادهاند. قطعه یک آزادراه تهران-شمال جزو مفاخر مهندسی و عمرانی کشور است و امیدواریم آن را به شایستگی به بهرهبرداری برسانیم و کام مردم را شیرین کنیم.
این در حالی است که اسلامی با اشاره به اینکه در ماههای ابتدایی سال آینده ۱۶۰ کیلومتر آزادراه کنارگذر جنوب تهران را افتتاح میکنیم، افتتاح این حجم از اتوبان بهصورت ششخطه را کار بزرگی خوانده است.
گفتنی است که قطعه یک آزادراه تهران-شمال در ایام پرترافیک نزدیک به نوروز افتتاح میشود و برخی برای طی مسیر و عدهای نیز برای دیدن اتوبان به این مسیر کشیده خواهند شد. آزادراه تهران – شمال یک پروژه بزرگ راهسازی در کشور ایران است که قرار است شهر تهران را به شهر چالوس متصل کند.
مسیر آزادراه در چهار قطعه، از تقاطع غیرهمسطح با بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده سپس توسط تونل بلند تالون به طول ۴۸۵۰ متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنههای شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار میگیرد. (اجرای این قسمت که طول تقریبی آن ۳۲ کیلومتر میباشد باعث میشود مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاهتر گردد) از آن پس مسیر به موازات جاده قدیم کرج – چالوس امتداد مییابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول ۶۴۰۰ متر شده و در پل زنگوله خارج میشود، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده قدیم کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیرهمسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل خواهد شد.
احداث این آزادراه از حدود ۲۳ سال قبل در برنامه اجرایی قرار گرفت اما در اواخر دهه ۸۰ و در حال حاضر یک دوره فعالیت چشمگیر صورت گرفت که منجر به احداث و بهرهبرداری از منطقه ۴ آن شد. براساس سیاست دولت یازدهم نیز، آغاز به کار مجدد و جدیترِ ساخت آزادراه تهران-شمال در دستور کار قرار گرفت و طی ۵ سال پیشرفت فیزیکی این آزاد راه نسبت به دولتهای نهم و دهم و پیشازآن قابل قبولتر بود. عملیات اجرایی بر روی منطقه یک بدون وقفه از اواخر سال ۱۳۹۳ بهطور جدی شکل گرفت که با مشاهده روند اجرایی پروژه نشان از این بود که هیچیک از نقاط تعطیل نبودهاست. براساس لایحه بودجه باید این پروژه در سال ۱۴۰۰ بهطورِ کامل به اتمام برسد؛ اما آنگونه که مسئولان برآورد میکنند این طرح در سال ۱۴۰۲ پایان خواهد یافت.