افتتاح و کلنگ‌زنی ۵ پروژه با ۱۵۵ میلیارد تومان اعتبار در هفته دولت
افتتاح و کلنگ‌زنی ۵ پروژه با ۱۵۵ میلیارد تومان اعتبار در هفته دولت
در دنیا ۱۲۰۰ صنعت دریایی وجود دارد که در ایران تعداد انگشت شماری ازین صنایع، فعال است همچنین ما ۵۰۰۰ کیلومتر مرز دریایی داریم اما هنوز نتوانستیم از این طرفیت بهره ببریم در حالی‌که برخی کشورها مانند افغانستان در آرزوی یک کیلومتر ازین مرز دریایی هستند

دکتر سعیدی‌پور در جمع خبرنگاران و فعالان رسانه ضمن تبریک هفته دولت از تلاش فعالان حوزه رسانه قدردانی کرد و گفت: کرونا موجب شد کمتر هم دیگر را ببینیم اما بعد از حل مشکل و عادی شدن شرایط، به مدیر روابط عمومی گفتم هر سه ماه نشستی با فعالان رسانه برگزار کنیم.

وی خبر از افتتاح ۴ پروژه و کلنگ‌زنی ۱ پروژه در ایام هفته دولت خبر داد و گفت: این پنج پروژه با اعتباری معادل ۱۵۵ میلیارد تومان انجام شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد ادامه داد: بنادر بزرگ ما دروازه اصلی اقتصاد کشور هستند و در امیرآباد نیز ما این دروازه را باز کردیم و
برنامه داریم از فرصت‌های اقتصادی به نفع توسعه بهره ببریم و از شما فعالان رسانه می‌خواهم هر روز اخبار این دستاوردها را انتشار دهید تا امید را در جامعه زنده کنیم.
سعیدی‌پور در همین زمینه ادامه داد: رسانه‌ها ویترین کار ما هستند و لازم است این ارتباط قوی بین ما و رسانه‌ها برقرار باشد تا هم افکار عمومی از آنچه که در بندر می‌گذرد، آگاه باشند و هم نقد و نظر مردم را به ما برسانند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد با اشاره به آیه ۱۴ سوره نحل گفت: خداوند در جای‌جای قرآن بر نعمت آب تاکید دارد و از جمله در این آیه به سه دسته نعمتی که در دریاها وجود دارد اشاره می‌کند اول سطح آب که کشتی‌ها تردد دارند و انسان می‌تواند تجارت کند و روزی خود را کسب کند، دوم ستون آب که انسان از این قسمت دریا، گوشت و خوراک خود را تأمین می‌کند و سوم نیز کف آب که از آن مروارید و سنگ‌های گرانبها استخراج می‌کنید و برای تزیین از آن استفاده می‌کنید.
سعیدی‌پور در ادامه گفت: کشور ما هم در شمال و جنوب از این نعمت برخوردار است اما متاسفانه غفلت کردیم و از آن استفاده نکردیم و امروز شما می‌بینید هرچه از دریا دور می‌شویم عمران و آبادی بیشتر است و هرچه به دریا نزدیک می‌شویم عمران و آبادانی کمتر می‌شود.
وی همچنین گفت: در دنیا ۱۲۰۰ صنعت دریایی وجود دارد که در ایران تعداد انگشت شماری ازین صنایع، فعال است همچنین ما ۵۰۰۰ کیلومتر مرز دریایی داریم اما هنوز نتوانستیم از این طرفیت بهره ببریم در حالی‌که برخی کشورها مانند افغانستان در آرزوی یک کیلومتر ازین مرز دریایی هستند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی بندر امیرآباد ادامه داد: در کشور ۱۱ بندر بزرگ تجاری داریم که سه بندر -امیرآباد، انزلی و آستارا- در شمال هستند و امیرآباد از همه بزرگ‌تر و با ۱۰۶۰ هکتار مساحت سومین بندر بزرگ کشور است.
سعیدی‌پور ادامه داد: یک میلیون و چهارصد هزارتن تخلیه و بارگیری در ۵ ماهه اول سال جاری در بندر امیرآباد صورت گرفت و این بندر تنها بندر کشور است که عملکرد مثبت داشته است و شاهد رشد ۱۲۰ درصدی ترانزیت در این مجموعه بودیم که اتفاق مهمی بود.
وی با اشاره به بازدید ۶۰ هیأت که ۱۲ هیأت خارجی در میان آنها بودند در همین ۵ ماهه سال جاری از زیرساخت‌ها و امکانات بندرامیرآباد توضیح داد: برنامه داریم اجلاس بنادر حوزه دریای خزر را احیا کنیم تا بتوانیم باری که از چین به اروپا می‌رود را از مسیر زمینی و خاک کشور استفاده کنیم و درآمدهای ترانزیتی کشور را افزایش دهیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد خاطرنشان کرد: این بندر هاب غلات کشور است و در این مدت ۵ ماهه حدود ۹۰۰ هزارتن غلات از این بندر وارد کشور و توزیع شد.
وی همچنین گفت: یکی از چالش‌های ما در بندر توقف غیرضروری کالا در بندر است چون توقف کالا در بندر یعنی رکود و خواب و شلوغی بندر و لازم است به برخی دستگاه‌ها توصیه داریم بیشتر با هم هماهنگ باشند تا این کالاها زودتر از محوطه بندر خارج شود.
سعیدی‌پور گفت: متوسط توقف کالا در بندر یک ماه تا ۴۵ روز است و اگر هر روز به این عدد اضافه شود، یعنی توقف غیر‌ضروری و اگر ما بتوانیم این مشکل را مدیریت کنیم بندر امیرآباد مانند یک رودخانه جاری، دائم در حال تحرک است.
وی با اشاره به ادامه ساخت و ساز در این بندر استراتژیک گفت: گوشه‌گوشه بندر امیرآباد در حال ساخت است و در دوسال اخیر بالغ بر دو هزار و پانصد میلیارد تومان در این مجموعه سرمایه‌گذاری صورت گرفت و برای سال جاری نیز بیش از ۲۶۹ میلیارد تومان بودجه برای توسعه تخصیص یافت و همچنان این فرایند ادامه دارد ازجمله این‌که هزار میلیارد تومان نیز اعتبار ویژه مصوب شد برای برخی طرح‌های ویژه که این اعتبار نیز تا سال آینده تامین خواهد شد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی امیرآباد درخصوص هزینه‌های جاری بندر نیز توضیح داد: لایروبی یکی از پرهزینه‌ترین کارهای ما در بندر امیرآباد و جزو هزینه‌های جاری بندر امیرآباد است و وقت و انرژی زیادی از ما می‌گیرد و از طرفی این کارها نیز هر ساله باید انجام شود تا در کارهای روزانه بندر اختلال ایجاد نشود.
وی افزود: برای توسعه بندر نیز از ظرفیت بخش خصوصی کمک گرفتیم و طرحی پیشنهاد دادیم تا این مجموعه به‌اندازه ۵۰ سال آینده در اوج باشد و یکی از دلایلی که بندرامیرآباد موفق بود حضور همین فعالان بخش خصوصی است.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر برخی کارخانجات تولیدی وارد بندر شدند در حالی که این کارخانجات باید در شهرک‌های صنعتی باشند و برخی نیز امروز خوابیده‌اند و این مشکلی برای ما درست می‌کند مانند کارخانه فولاد دماوند که ۷ سال است خاموش است و حرفش این است که به من قول دادند شمش از روسیه وارد کنند اما این کار متوقف شد و کارخانه هم خاموش شد از مدیران می‌خواهم با توجه به این‌که جای کارخانجات صنعتی در شهرک‌های صنعتی است و این موضوع
باید اصلاح شود.
امیرآباد اولین بندر از بنادر نسل سوم در کشور است و خدمات اجتماعی نیز با هدف عمران و آبادی منطقه انجام دادیم اسکله رو رو ریلی نیز تا حدود ۷۰ درصد تکمیل شد و برنامه داریم در کوتاه‌ترین زمان تکمیل شود.