افزایش ۱۰۰ درصدی دوربین‌های نظارتی
افزایش ۱۰۰ درصدی دوربین‌های نظارتی

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از برنامه‌ریزی و هماهنگی برای افزایش ۱۰۰ درصدی دوربین‌های نظارتی جاده‌های کشور تا پایان امسال با استفاده از ظرفیت‌های مختلف خبر داد. داریوش امانی با اشاره به اینکه ایمنی یکی از اولویت‌های سازمان است و در حال حاضر ۲۲۱ هزار کیلومتر […]

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از برنامه‌ریزی و هماهنگی برای افزایش ۱۰۰ درصدی دوربین‌های نظارتی جاده‌های کشور تا پایان امسال با استفاده از ظرفیت‌های مختلف خبر داد.

داریوش امانی با اشاره به اینکه ایمنی یکی از اولویت‌های سازمان است و در حال حاضر ۲۲۱ هزار کیلومتر راه در کشور داریم و حفظ این سرمایه و مدیریت آن کار بزرگی است، گفت: باید این میراث را به درستی مدیریت کنیم.
او هزینه نگهداری راه‌ها را ۳۵ هزار میلیارد تومان ذکر و خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در بحث اینکه درآمدهای پایدار برای سازمان پیش بینی شود، انجام شده است.
امانی عنوان کرد: با افزایش اعتبارات که امیدواریم به ۲۰ هزار میلیارد برسد بحث هوشمندسازی و خط کشی را دنبال خواهیم کرد.
او با بیان اینکه هم اکنون ۲۱۰۰ دستگاه دوربین در جاده‌های کشور وجود دارد، به تلاش برای افزایش ۱۰۰ درصدی این تعداد با استفاده از منابع بانکی و بخش خصوصی اشاره و اضافه کرد: برای نصب ۲۲۰۰ دستگاه دوربین در سطح جاده‌ها با پلیس به توافق رسیده‌ایم که آن تا پایان سال آن را به مناقصه بگذاریم.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: علی‌رغم حاکمیت مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها اما سال گذشته بیش از ۸۰ درصد حمل و نقل بار از جاده‌های کشور انجام شد.
او با بیان اینکه سال ۹۸ حدود ۷۰۰ هزار زائر در اربعین جابجا شدند، گفت: امسال هم با تاکیدات رهبری و توافقات انجام شده، پیش‌بینی می‌شود بالای ۵ میلیون زائر داشته باشیم. ۳۰۰ هزار زائر خارجی به ویژه از پاکستان نیز پیش‌بینی شده است.
امانی با بیان اینکه از نقطه صفر مرزی متعهد هستیم که زائر برود و به سلامت برگردد و این موضوع با تلاش بخش مسافر و رانندگان محقق می‌شود، گفت: باید تلاش کرد بحث مشکلات اقتصادی رانندگان برطرف شود.
او با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش ترانزیت کالا داشته‌ایم و هدفگذاری روی بحث ۲۰ میلیون تن است، گفت: در بحث سیل، به بازگشایی جاده‌ها، روستاها و پاکسازی معابر کمک شده است.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛
آمادگی شرکت ساخت برای تحویل شبکه آزادراهی به حدود سه برابر متوسط سالانه در سال جاری

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: چنانچه پروژه‌هایی که عموما بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند تامین اعتبار شوند با حدود سه برابر متوسط سالانه می‌توانیم تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ پروژه آزادراهی و سایر راه‌ها را تحویل بدهیم که انجام اینکار با موافقت رییس‌جمهور برای تامین مالی ممکن خواهد شد
خیراله خادمی از بهره‌برداری فاز نخست مسیر ریلی زاهدان – خاش به طول ۱۵۰ کیلومتر در هفته دولت خبر داد و گفت: برای اتمام این پروژه به حدود ۲۰۰ میلیون دلار دیگر سرمایه نیاز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در خصوص آخرین وضعیت راه‌آهن چابهار- زاهدان اعلام‌کرد: این پروژه با تاکید وزیر راه و شهرسازی در دو فاز انجام شده و در حال انجام است. فاز نخست اتصال چابهار به شبکه ریلی است که با اینکار بخش عمده مشکلات موجود حل خواهد شد. پیشرفت فیزیکی این بخش از پروژه به طول ۶۳۰ کیلومتر ۶۰ درصد است و با دستور رییس‌جمهوری از صندوق توسعه ملی کار سرعت گرفته است. با این حال برای اتمام این پروژه به حدود ۲۰۰ میلیون دلار دیگر سرمایه نیاز است. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و نقل افزود: ۱۵۰ کیلومتر از این مسیر (مسیر ریلی چابهار-زاهدان در فاز اول) ریل گذاری شده و آماده بهره‌برداری است که هفته دولت مسیر ریلی زاهدان به خاش آماده افتتاح است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: زیرسازی فاز اول این پروژه به طول ۶۳۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد رو به اتمام است. همچنین از زاهدان به بیرجند یک قطعه بین زاهدان به طول ۷۰ کیلومتر با منابع اعتباری محدود آغاز شده است. قطعه‌ای نیز از بیرجند به طول ۴۰ کیلومتر به بالا را شروع کردیم. یک قطعه نیز از ۵۰ کیلومتر به بالا از یونسی آغاز شده است. این شرایط به دلیل تقاضای استان‌ها برای آغازاین پروژه ریلی بوده است.
خادمی توضیح داد: ادامه این مسیر از زاهدان به یونسی در فاز دوم از مسیرهای سرخس، بیرجند و یونسی حدود ۹۰۰ کیلومتر است و چهار قطعه آن آغاز شده که پیشرفت فیزیکی آن در حدود ۱۰ درصد است. و این بخش در مرحله دوم است که با تکمیل این فاز کریدور شمال-جنوب تکمیل می‌شود. وی با اشاره به اینکه اعتبارات جاری امکان تکمیل این پروژه مهم ریلی را نمی‌دهد اظهار امیدواری کرد تا از محل تهاتر نفت کار انجام شود. زیرا با اعتبارات فعلی انجام اینکار ممکن نخواهد بود.

é آمادگی شرکت ساخت برای تحویل شبکه آزادراهی به حدود سه برابر متوسط سالانه در سال جاری
خادمی در خصوص ساخت آزادراه‌ها و سایر راه‌ها اعلام کرد: متوسط ساخت آزادراه‌ها در کشور بعد از انقلاب ۸۰ کیلومتر در سال است. برنامه شرکت ساخت نیز احداث سالانه ۹۰ کیلومتر در سال بود. همچنین متوسط احداث ریل و خطوط ریلی در سال ۱۶۷ کیلومتر بوده است که در ۱۰ سال گذشته این رقم به سالانه ۲۰۰ کیلومتر در سال رسید. چنانچه پروژه‌هایی که عموما بالای ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند تامین اعتبار شوند با حدود سه برابر متوسط سالانه می‌توانیم تا پایان سال مالی ۱۴۰۱ پروژه آزادراهی و سایر راه‌ها را تحویل بدهیم که انجام اینکار با موافقت رییس‌جمهور برای تامین مالی ممکن خواهد شد.
وی در عین حال با اعلام اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۹۳ کیلومتر دیگر آزادراه به بهره‌برداری می‌رسد گفت: در تلاش هستیم تا با تامین مالی بتوانیم ۵۶۰ کیلومتر ریل را تکمیل و تحویل بدهیم.

 

 

یکسال پس از حضور دولت سیزدهم؛
در حوزه حمل‌ونقل چه اتفاقاتی افتاد؟

وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته ۲۲۷۹ کیلومتر انواع راه‌های روستایی، اصلی، بزرگراهی و آزادراهی و ۲۳۸ کیلومتر راه‌آهن ساخته است و در دیگر حوزه‌های حمل و نقل می‌توان به جابه‌جایی ۲۵ میلیون نفر مسافر هوایی و ۲۷ میلیون نفر مسافر ریلی اشاره کرد.
به گزارش ایسنا، بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی وزارت راره و شهرسازی، این وزارتخانه در طول یکسال گذشته از عمر دولت سیزدهم و صدارت رستم قاسمی، در حوزه‌های مختلف حمل‌ونقل فعالیت‌هایی داشته است که به تفکیک به آن‌ها اشاره می‌شود. در این گزارش عملکرد، وزارت راه و شهرسازی، وظایف و ماموریت های خود در حوزه حمل و نقل را اینگونه شرح داده است: توسعه کریدورهای بین المللی شمال جنوب و شرق غرب و روان‌سازی ترانزیت، توسعه دیپلماسی حمل و نقل و انعقاد تفاهم‌نامه‌های دو یا چندجانبه با کشورهای همسایه و منطقه، ایجاد ابتکارات و اتحادهای نوین منطقه‌ای و بین المللی برای افزایش چسبندگی اقتصادی با کشورهای منطقه، توسعه و تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی و نگهداری آن، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل، بهره‌گیری از سیستم‌های هوشمند حمل و نقل، مانع زدایی از قوانین و مقررات و تنظیم‌گری صنعت حمل و نقل و بهبود و ارتقاء ایمنی حمل و نقل و رفع نقاط پر حادثه شبکه جاده‌ای.
همچنین در بازه زمانی یک سال گذشته وزارت راه و شهرسازی، موفق به ساخت ۱۲۹ کیلومتر آزادراه، ۵۵۱ کیلومتر بزرگراه، ۱۸۴ کیلومتر راه اصلی و ۱۴۱۵ کیلومتر راه روستایی شده است. این عملیات راهسازی به ترتیب یک درصد، ۹ درصد، پنج درصد و ۱۲ درصد رشد را نسبت به متوسط پنج سال گذشته نشان می‌دهد.
در زمینه حمل و نقل جاده‌ای نیز ۱۲۱ میلیون نفر مسافر با وسایل حمل و نقل عمومی (اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه پلاک‌عمومی بین‌شهری) جابه‌جا شده‌اند که سهمی ۶۵ درصدی در بخش حمل‌ونقل مسافر دارد. همچنین میزان جابه‌جایی بار در جاده‌های کشور به ۴۹۱ میلیون تن و ترانزیت جاده‌ای نیز ۹.۴ میلیون تن است.
در بخش توسعه زیرساخت‌های ریلی کشور نیز در طول یکسال اخیر ۱۱۸ کیلومتر خطوط اصلی و ۱۲۰ کیلومتر خطوط فرعی ریلی ساخته شده که به ترتیب با رشد چهار و ۵.۵ درصدی نسبت به متوسط پنج سال گذشته مواجه شده است. این بخش با جابه‌جایی ۲۷ میلیون نفر مسافر سهمی حدود ۱۴ درصدی را از آن‌ خود کرده و ۴۷ میلیون تن بار نیز از طریق ریل در کشور جابه‌جا شده و میزان ترانزیت ریلی نیز ۱.۷ میلیون تن است. در زمینه حمل و نقل ریلی کشور افزایش حمل بار ترانزیتی ریلی و حمل بار صادراتی ریلی، افتتاح مسیرترانزیتی تمام‌ریلی کانتینری قزاقستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه در خرداد ۱۴۰۱، افتتاح مسیر ترانزیتی ریلی روسیه هند از طریق ایران در خرداد امسال، کاهش ۲۲ درصدی میانگین تأخیر قطارهای مسافری در چهار ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱، توسعه دیپلماسی ریلی به ویژه تفاهم با ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان، روسیه و بهره‌برداری از ۱۰۳۷ دستگاه انواع ناوگان ریلی تولید داخل و بازسازی شده از جمله فعالیت‌های صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی و زیرمجموعه‌های این وزارتخانه است.
در این گزارش درباره زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی آمده است که در سال گذشته ۱۷ فروند انواع هواپیما به ناوگان هوایی کشور اضافه شده است که دو درصد بیشتر از میزان افزایش ناوگان هوایی در پنج سال اخیر است. با این وصف از ۳۳۶ فروند هواپیما تنها ۱۷۳ فروند هواپیمای فعال وجود دارد.
در حوزه حمل‌ونقل مسافر نیز حدود ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مسافر هوایی در کشور طی سال گذشته جابه‌جا شده‌اند که سهم بخش هوایی از حمل و نقل هوایی را به ۱۳ درصد رسانده است. همچنین در سال گذشته ۱۹۵ هزار پرواز عبوری در سال گذشته انجام شده است.
راه اندازی و تجهیز ترمینال سلام و انجام پروازهای حج از این ترمینال با رضایت مندی حجاج، افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی پروازهای مسافری در فرودگاه حضرت امام(ره) طی سال گذشته و افزایش حدود ۳۰۰ درصدی پروازهای نوروزی نسبت به سال گذشته، امضاء تفاهم‌نامه همکاری با کشورهای روسیه در راستای فراهم ساختن امکان صادرات قطعات و تجهیزات تولید شده و تعمیرات، توسعه شبکه پروازی در سطح بین‌المللی (ترکیه، پاکستان، آسیای میانه و انجام پروازهای تجاری به سوریه) افزایش پروازهای داخلی و بین المللی و ایجاد مسیر پروازی جدید و ارائه خدمات هندلینگ به شرکت‌های هواپیمایی خارجی از دیگر فعالیت‌های انجام شده در بخش حمل ونقل هوایی است. آمارهای رسمی منتشر شده درباره زیرساخت‌های حمل و نقل دریایی و بندری نیز اینگونه توضیح داده که ظرفیت بنادر شمالی و جنوبی کشور ۲۷۰ میلیون تن است که در یکسال گذشته ۱۵ میلیون تن به این ظرفیت اضافه شده است و در این بازه زمانی ۱۵۱ میلیون تن بار در بنادر تخلیه و بارگیری صورت گرفته که از این میزان ۲۶ میلیون تن شامل انواع کالاهای اساسی است.
همچنین در یکسال گذشته ۱۷ میلیون نفر مسافر دریایی داشته‌ایم و حمل و نقل دریایی سهم هشت درصدی را برای خود از جابه‌جایی مسافر به ثبت رسانده است.
در حوزه حمل و نقل دریایی و بندری کشور سفارش ساخت ۱۲ فروند کشتی چندمنظوره و رو-رو و نفتی به سازندگان داخلی، مطالعات تأسیسات زیربنایی و اراضی محوطه بندر اروندکنار، تکمیل بندرخمیر، ایجاد سیستم اطفاء حریق ثابت در تعدادی از بنادر از جمله بندر مروارید خارک، مطالعه و اجرای توسعه موج‌شکن‌های در تعدادی از بنادر، احداث ساختمان مرکز جستجو و نجات دریایی پسابندر در استان سیستان و بلوچستان و احداث ساختمان مرجع دریایی بندر فریدونکنار انجام شده است.

 

 

 

افزایش ۲۳ درصدی ترددهای بین استانی وسایل نقلیه در تیر ماه امسال نسبت به سال گذشته
تردد بین استانی وسایل نقلیه در تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال ۱۴۰۰ حدود ۲۳ درصد افزایش و در مقایسه با مدت مشابه خرداد ماه امسال نیز دو درصد افزایش داشته است.
به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای علی اکبر آشوری مدیر مرکز مدیریت راه‌های این سازمان با اشاره به این که در تیرماه امسال تردد بین استانی وسایل نقلیه افزایش داشت بیان کرد: تردد بین استانی کل وسایل نقلیه در تیرماه امسال ۶۶ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۱۲۸ وسیله نقلیه بوده است که نسبت به تیر ماه سال ۱۴۰۰ حدود ۲۳ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه خرداد ماه سال جاری دو درصد افزایش را نشان می دهد.
آشوری در خصوص تردد روزانه بین استانی وسایل نقلیه سبک گفت: تردد روزانه وسایل نقلیه سبک نسبت به تیرماه سال ۱۴۰۰، ۲۸ درصد افزایش داشته است که نشان دهنده افزایش سفرها در بازه زمانی تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده است، همچنین متوسط تردد روزانه بین استانی وسایل نقلیه سبک نسبت به خرداد ماه جاری، سه درصد افزایش داشت که به دلیل سفرهای تعطیلات و سفرهای تابستانی در تیرماه ۱۴۰۱ بوده است.
مدیر مرکز مدیریت راه‌ها با اشاره به کمترین و بیشترین میزان تردد بین استانی وسایل نقلیه بیان کرد: بیشترین تردد بین استانی وسایل نقلیه در تاریخ ۱۶ تیرماه با دو میلیون و ۴۶۷ هزار و ۷۴۱ تردد بود، کمترین تردد در تاریخ ۱۳ تیرماه با یک میلیون و ۹۸۴ هزار و ۴۷۵ وسیله نقلیه بوده است.
آشوری افزود: در تیرماه سال جاری تردد ورود و خروج نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان‌های هرمزگان ۴۵ درصد، قم ۴۴ درصد و مازندران با ۳۹ درصد بیشترین افزایش را داشتند و استان‌های لرستان، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان به ترتیب با پنج درصد، شش درصد و ۹ درصد کمترین افزایش تردد را در بین استان‌های کشور داشتند.
مدیر مرکز مدیریت راه‌ها درباره آمار استفاده کنندگان کاربران جاده‌ای از سامانه اطلاع رسانی ۱۴۱ در تیرماه بیان کرد: در این مدت تعداد ۹۵۹ هزار و ۳۸ تماس تلفنی با سامانه ۱۴۱ برقرار شد که نسبت به مدت مشابه ماه ۳۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد، از این تعداد ۷۰۷ هزار و ۳۴۸ تماس توسط کارشناسان مرکز مدیریت راه‌ها پاسخ داده شد که نسبت به مدت مشابه ماه گذشته ۲۱ درصد کاهش داشته است. وی افزود: همچنین تعداد ۵۶ هزار و ۵۰۷ پیامک به سامانه پیامکی ۱۰۰۰۱۴۱ ارسال شد که نسبت به مدت مشابه ماه قبل دو درصد کاهش داشته است، بیشترین سهم تماس‌ها از کل تماس برقرار شده با سامانه تلفنی ۱۴۱ مربوط به استان‌های مازندران، البرز، اصفهان بوده است. آشوری بیان کرد: سهم پاسخگویی ستاد از تماس‌های ۱۴۱ برابر است با ۴۶ درصد و سهم پاسخگویی مرکز مدیریت راه‌های استان‌ها ۵۴ درصد بود که متوسط مدت پاسخگویی ۱۰۴ ثانیه بوده است. مدیر مرکز مدیریت راه‌ها در خصوص بازدید کاربران جاده‌ای از وب سایت ۱۴۱ و اپلیکیشن ۱۴۱ بیان کرد: کل بازدید کاربران از وب سایت ۱۴۱ در تیرماه ۱۴۰۱، ۴۱۱ هزار بازدید بود که نسبت به مدت مشابه خرداد ماه ۷۴ درصد کاهش داشته است. وی افزود: همچنین کل درخواست اپلیکیشن ۱۴۱ در تیرماه امسال، ۱۸۳ هزار درخواست بود که نسبت به ماه قبل ۳۸ کاهش داشت.

سازمان هواپیمایی کشوری خبر داد؛
اشتباه خلبان هواپیمای پاکستانی علت همجواری دو هواپیما
مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار و ارسال گزارش نهایی بررسی حادثه همجواری دو پرواز شرکت هواپیمایی پاکستانی به ایکائو و سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسن رضایی فر مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری از انتشار و ارسال گزارش نهایی بررسی حادثه همجواری دو پرواز شرکت هواپیمایی پاکستانی به ایکائو و سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان خبر داد.
رضایی‌فر اظهار داشت: حادثه جدی ما بین دو پرواز عبوری شرکت هواپیمایی پاکستانی به شماره ۲۱۱ در مسیر پنجاب پاکستان به شهر دبی امارات و پرواز شماره ۲۸۶ این شرکت در مسیر دوحه قطر به پیشاور پاکستان در ساعت ۰۵:۲۳ بوقت محلی روز یکشنبه ۱۴۰۱/۰۵/۰۲در فضای ایران نزدیکی شهر بندرعباس بوقوع پیوسته است.
وی افزود: پس از دریافت مکالمات هر دو پرواز با مرکز کنترل فضای کشور جمهوری اسلامی ایران، تصاویر راداری و همچنین گزارش خلبانان پرواز، بررسی‌های لازم توسط کمیته بررسی حوادث ترافیک هوایی انجام و مشخص شد خلبان پرواز شماره ۲۱۱ در ارتفاع ۳۶ هزار پایی آماده کاهش ارتفاع برای تحویل به مرکز کنترل فضای کشور امارات بوده و از کنترلر درخواست اعلام محدودیت فضا کرده است. مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در این زمان پرواز دیگر پاکستانی به شماره ۲۸۶ که در ارتفاع ۳۵ هزارپایی در حال پرواز بوده است، دریافت هشدار برخورد هوایی (TCAS RA) را به کنترلر اعلام و نسبت به کاهش ارتفاع( دستور دستگاه هشداردهنده) به منظور جلوگیری از برخورد اقدام و دو پرواز به سلامت از روی همدیگر عبور می کنند. وی تصریح کرد: طبق استانداردهای بین المللی کمترین فاصله استاندارد عمودی دو پرواز در نقطه ۱۰۰۰ پا تعریف شده که در این حادثه به ۷۰۰ پا کاهش یافته است. رضایی‌فر در پایان گفت: اظهارنظر در خصوص نتیجه همجواری از سوی سخنگوی شرکت هواپیمایی پاکستانی در رسانه بی بی سی، قبل از بررسی مدارک امری غیر حرفه ای بوده که می تواند با هدف غیرایمن اعلام کردن فضای کشور جمهوری اسلامی ایران باشد که واقعیت ندارد.