اقداماتی که هم حافظ جان مردمند و هم ناجی محیط زیست
اقداماتی که هم حافظ جان مردمند و هم ناجی محیط زیست

      ماهور مهراد در سال ۹۶، آمار جانباختگان از تصادفات جاده ای ۱.۲ بود اما متاسفانه در سال ۹۷ با روند افزایشی این آمار به ۱.۷ رسید. در سال گذشته اما با همکاری سازمان راهداری، نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی خوشبختانه شاهد روند کاهشی تصادفات بودیم. این در حالی است که […]

 

 

 

ماهور مهراد
در سال ۹۶، آمار جانباختگان از تصادفات جاده ای ۱.۲ بود اما متاسفانه در سال ۹۷ با روند افزایشی این آمار به ۱.۷ رسید. در سال گذشته اما با همکاری سازمان راهداری، نیروی انتظامی و وزارت راه و شهرسازی خوشبختانه شاهد روند کاهشی تصادفات بودیم. این در حالی است که در دی‌ماه ۹۸ وضعیت در خصوص روند کاهشی تصادفات بسیار مطلوب بود و این رقم در بهمن ۹۸، به ۲.۲ درصد کاهش یافت. با ورود کرونا البته روند کاهشی تصادفات قابل پیش بینی بود و در مجموع در یک ماه گذشته ۱.۳ درصد روند کاهشی تصادفات ثبت شده است. پیش بینی و تلاش بر این است که تا سال ۱۴۰۰ تصادفات جاده‌ای در کشور به ۳۱ درصد کاهش برسد.
در همین زمینه، تفاهم نامه همکاری میان وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی در راستای اجرای مواد ۲، ۳، ۴ و ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹ و به منظور روان سازی و کنترل ترافیک، ارتقای ایمنی و عبور و مرور در حمل و نقل جاده ای، اعمال قانون و تلاش برای کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از تصادفات در محل ایستگاه های اخذ عوارض، منعقد شد. موضوع این تفاهم نامه هم هماهنگی در نصب، بهره برداری و پشتیبانی از سامانه های پرداخت الکترونیکی عوارض آزاد راهی بود. برپایه این تفاهم نامه همکاری مشترک، وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی تعهداتی را عهده دار هستند که با حضور وزیر راه و شهرسازی، مقام عالی انتظامی کشور در ستاد ناجا به امضا رسید.
این در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در اینباره معتقد است: تفاهم‌نامه همکاری مابین وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی در خصوص هماهنگی در نصب، بهره‌برداری و پشتیبانی از سامانه‌های پرداخت الکترونیکی عوارض در راستای روان سازی و جلوگیری از اتلاف وقت مردم و نیز کاهش مصرف سوخت به امضا طرفین رسیده است. خیراله خادمی افزود: این تفاهم نامه در راستای روان سازی حمل و نقل جاده‌ای، اعمال قانون و تلاش برای کاهش مصرف سوخت و جلوگیری از تصادفات در محل ایستگاه‌های اخذ عوارض و در نهایت عدالت اجتماعی در اخذ عوارض صورت گرفته است.
وی مدت زمان این تفاهم نامه را ۵ سال اعلام کرد و گفت:‌ مسئولیت اجرای تفاهم نامه بر عهده معاونت ساخت وتوسعه آزادراه‌ها به عنوان نماینده وزارت راه وشهرسازی و پلیس راهور ناجا به عنوان نماینده فرماندهی نیروی انتظامی ایران است.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه در خصوص تعهدات وزارت راه وشهرسازی در این تفاهم نامه اظهار داشت: نصب، راه‌اندازی پشتیبانی و فعال نگه داشتن سامانه‌های پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی، نصب و راه‌اندازی پلاک‌خوان وسایل نقلیه عبوری و ارسال برخط اطلاعات به پلیس راهوار ناجا، انتقال اطلاعات و تصاویر کلیه خودروهای عبوری، ایجاد دسترسی مرکز پلیس راهور به بانک اطلاعاتی پرداخت عوارض الکترونیکی و… بخشی از این تعهدات است.
خادمی افزود: وزارت راه و شهرسازی همچنین متعهد شده است به منظور اجرای کامل مفاد تفاهم نامه از سوی پلیس، بسترها و زیرساخت‌های لازم به منظور توسعه و تقویت پایدار سرورها، شبکه‌های ارتباطی امن و نرم‌ افزار تشخیص و اعمال قانون الکترونیکی و اطلاع رسانی به مالکین وسایل نقلیه را برای پلیس راهور فراهم کند.
گفتنی است که از نتایج عمل به این تفاهم نامه می توان به ارتقای ایمنی عبور و مرور درحمل و نقل جاده ای، تقویت نظارت بر اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی در راه ها به منظور افزایش نظم و انضباط ترافیکی، کاهش تصادفات رانندگی و جان باختگان سوانح ترافیکی، ساماندهی و هماهنگی برای توسعه سامانه های کنترل و نظارت هوشمند جاده ای اشاره کرد.
این در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در اینباره تاکید کرد: در این تفاهم نامه تعهدات سامانه‌ای طرفین به صورت وب سرویس بوده و مسئولیت صحت، به روز بودن، جامع و کامل بودن و حفظ اطلاعات به عهده طرفین است. همچنین ارسال اطلاعات از سوی طرفین به صورت ۲۴ ساعته و بدون وقفه بوده و در صورت بروز نقص فنی یا وقفه در ارایه سرویس دهی هریک از طرفین باید نسبت به برطرف کردن آن اقدام کند.
وی یادآور شد: بر اساس این تفاهم‌نامه کارگروه اجرایی ۱۰ روز پس از امضای تفاهم نام توسط نمایندگان تام‌الاختیار هریک از طرفین تفاهم‌نامه تشکیل می‌شود.
خادمی امضای این تفاهم‌نامه را در ساماندهی وضعیت ترافیکی آزادراه‌های کشور موثر دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود با امضای این تفاهم‌نامه، الکترونیکی کردن اخذ عوارض در کلیه آزادراه‌های در حال بهره‌برداری کشور اجرایی شود و برنامه‌ریزی آتی برای آزادراه‌هایی که درآینده زیر عبور ترافیک خواهند رفت با این روش صورت گیرد. انتظار می‌رود با بهره‌مندی از این روش ضمن امکان ثبت کلیه خودروهای عبوری در هر وضعیت ترافیکی و جلوگیری از افزایش ترافیک احتمالی در محل اخذ عوارض باعث افزایش درآمد در آزادراه‌های کشور و تامین مالی با هدف توسعه شبکه آزادراه‌های کشور می‌شود.
این در حالی است که وزیر راه و شهرسازی کشورمان نیز در نشست انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک در ستاد نیروی انتظامی با بیان اینکه تعاملات پیوسته و پایداری میان وزارت راه و شهرسازی و نیروی انتظامی وجود دارد، گفت: بنده به‌عنوان وزیر راه و شهرسازی از زمان قبول مسئولیت در این جایگاه بر تعامل این وزارتخانه با تمام سازمانها و دستگاه‌های همکار تأکید ویژه‌ای داشته و دارم و در این میان تعامل مطلوب با نیروی انتظامی را در اولویت می‌دانم، چرا که تقویت تعاملات ما با پلیس به پیشبرد بهتر اهدافمان کمک می‌کند.
این مقام مسئول با اشاره به امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک با نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه همکاری در تداوم سایر تعاملات با پلیس و برای بهبود کیفیت حمل‌ونقل جاده‌ای است. اسلامی با تصریح به اینکه «مأموریتها را باید با نظام هوشمند، مدیریت و عملیاتی کنیم”، بیان کرد: محور تفاهم‌نامه مشترک امروز نیز بهره‌مندی از سامانه‌ها و سیستم هوشمند در راستای ارتقای ایمنی ترددهای جاده‌ای، کاهش مصرف انرژی (سوخت) و… است.
گفتنی است که چنین اقداماتی در راستای حفظ سلامت و جان مردم و همچنین در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جاده های کشور صورت می گیرد. این در حالی است که برای کنترل ترددها، نظارتها نیز باید هوشمند باشد که با این تفاهم‌نامه همکاری مشترک، این مهم محقق شده و عناصر حادثه‌ساز نیز به این طریق رفع خواهند شد. حفاظت از محیط زیست، بهبود ایمنی ترددها، کاهش مصرف سوخت و انرژی نیز میتواند از دیگر دستاوردهای این تفاهم نامه به شمار رود.