اقدام یونانی‌ها دزدی دریایی است
اقدام یونانی‌ها دزدی دریایی است

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیت دریایی کشور نسبت به اقدام دولت یونان در رابطه با نگه داشتن کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران و توقیف بار آن، واکنش نشان داد و در بیانیه ای از دولت یونان خواست که فوراً به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند. ‌به گزارش روزنامه جمله به نقل […]

 

سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیت دریایی کشور نسبت به اقدام دولت یونان در رابطه با نگه داشتن کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران و توقیف بار آن، واکنش نشان داد و در بیانیه ای از دولت یونان خواست که فوراً به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.
‌به گزارش روزنامه جمله به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع حاکمیت دریایی کشور نسبت به اقدام دولت یونان در رابطه با نگه داشتن کشتی با پرچم جمهوری اسلامی ایران و توقیف بار آن، واکنش نشان داد و در بیانیه ای از دولت یونان خواست که فوراً به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.
در ابتدای این بیانیه آمده است: یک فروند کشتی تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته و بار آن با حکم دادگاه و با هماهنگی دولت آمریکا، توقیف شد درحالی که این کشتی به منظور حفظ ایمنی پرسنل و کشتی، به سواحل یونان پناه برده است اما متاسفانه هیچ گونه همکاری و کمک‌رسانی با کشتی مدنظر قرار نگرفته و توسط نیروهای نظامی، تخلیه بار صورت گرفته که این اقدام، مصداق بارز دزدی دریایی است. در ادامه این بیانیه آمده است: در حالی که این کشتی با شرایط آب و هوایی نامناسب مواجه شده و دارای مشکلات فنی بوده، مطابقات قوانین بین المللی درخواست کمک کرده است و بر اساس مقررات و استانداردهای فنی و بین‌المللی، کشتی‌هایی که در وضعیت خطر ایمنی قرار می‌گیرند و ‌درخواست کمک رسانی دارند باید از سوی کشوری که در نزدیکی سواحل آن قرار گرفته اند به نقطه امن سواحل منتقل شوند و پس از آن، اقدامات لازم برای تعمیرات صورت پذیرد و بعد از رفع خطر به مسیر بین المللی خود ادامه دهند، متاسفانه دولت یونان با وجود اینکه تعهدات بین المللی را پذیرفته است و به عنوان عضو سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) به دولت جمهوری اسلامی ایران نیز تعهد دارد، دست به این اقدام زده است و درحالی که کشتی نیازمند انتقال به محل امن بوده، نقص فنی داشته و با شرایط نامساعد جوی مواجه شده است در سواحل یونان حضور پیدا می کند اما کشتی مربوطه نگه داشته و بار آن که نفت بوده است، توقیف می شود.  در بخش دیگری از بیانیه سازمان بنادر و دریانوردی آمده است: در این راستا از سوی سازمان بین المللی دریانوردی و وزارت امور خارجه از دولت یونان مکررا و موکدا درخواست شد که پس از رفع خطر، کشتی مذکور به مسیر بین المللی خود ادامه دهد اما علی رغم پیگیری های صورت گرفته، این امر مدنظر قرار نگرفته است؛ باید خاطرنشان کرد از شب گذشته که بار کشتی با ادعای وجود حکم دادگاه توقیف می‌شود، آمریکایی ها اقدام به تخلیه بار کشتی می‌کنند و با توجه به اینکه کشتی دارای نقص فنی بوده است این تخلیه کاملا نا ایمن و موجب آلودگی محیط زیست می شود و به همین دلیل از دولت یونان درخواست کردیم فورا به تعهدات بین المللی خود عمل کند و به این اقدام نا ایمن و با ریسک بالا که تهدیدی برای حفظ محیط زیست دریایی به شمار می رود، خاتمه دهد.  در ادامه این بیانیه آمده است: طبق مقرارت بین المللی مصوب آیمو در رابطه با ایمنی جان اشخاص و ایمنی دریانوردی، همه کشورها موظف هستند به کشتی های مضطر در نزدیکی آب های خود تا زمان رفع خطر و در راستای حفظ جان افراد و ایمنی کشتی اجازه دهند در سواحل مربوطه حضور یابند و اگر نیازمند تعمیرات هستند، امکانات مورد نیاز برای آن ها، فراهم شود، همچنین طبق کنوانسیون بین المللی حفاظت از محیط زیست دریایی (مارپل)، محدودیت هایی برای انجام هرگونه عملیات جابجایی سوخت و عملیاتی که موجب آلودگی محیط زیست ناشی از کشتی ها می شود، وجود دارد که متاسفانه دولت یونان هیچ یک از این موارد را رعایت نکرده است.  در پایان این بیانیه آمده است: دولت یونان علی رغم جلوگیری از سفر تجاری کشتی مربوطه که طبق موازین بین الملی از مسوولیت های این کشور ساحلی به شمار می رود، اقدام به نقض قوانین محیط زیستی کرده و ناقض تعهدات خود نسبت به کشورهایی است که کشتی های آن ها نیاز به کمک رسانی ایمنی دارند و این مسئله نشان می دهد سواحل یونان، برای کشتی های مضطر امن نیست.

نماینده ورامین:
تکمیل طرح‌های ریلی مهمترین خواسته مردم جنوب شرق از دولت است
نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی گفت: تکمیل طرح قطار حومه‌ای و تبدیل شدن آن به مترو، خواسته مهم مردم جنوب‌شرق تهران است.
حسین نوش‌آبادی روز پنجشنبه در جریان بازدید رستم قاسمی  وزیر راه و شهرسازی از روند اجرای دو طرح تقاطع غیر همسطح با راه‌آهن سراسری تهران- مشهد اظهار داشت: تردد بیش از ۸۰۰ هزار نفر سکنه شهرستان‌های جنوب شرق تهران به پایتخت، در انتظار تکمیل طرحی است که اجرای آن ۱۴ سال به درازا کشیده و این انتظار به حقی است که پس از سال‌ها، این امکان برای مردم این بخش از استان تهران فراهم شود.
وی افزود:پروژه قطار شهری ورامین با اعتبارات موجود باید ۱۰ سال قبل به بهره برداری می رسید ولی در یک اقدام غیر منطقی و غیر قابل توجیه در اضافه شدن مسیر گرمسار به مترو تهران به پیشوا، علاوه بر افزایش طول مسیر، هزینه گزافی به اصل پروژه که اختصاص به ورامین و پیشوا داشت، تحمیل شد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پروژه‌ متروی تهران به پیشوا در دوره هفتم مجلس مصوب و عملیات اجرائی با اختصاص زمین برای احداث ایستگاه‌های مترو در برخی از مناطق از جمله پیشوا و قرچک آغاز شد ولی چند سال بعد، این پروژه مهم به قطار حومه‌ای تبدیل و بر همین اساس، ریل گذاری و سایر زیر ساخت ها، طراحی و اجرا شد. وی افزود: از سال گذشته، تلاش‌های زیادی برای بازگشت پروژه مترو و تسریع در اجرای آن صوت گرفت و برای تحقق آن جلسات متعددی با مسئولان ارشد کشور به ویژه آیت الله رئیسی رئیس جمهور و وزیر کشور برگزار شده و امروز مردم این دیار  امیدوارند تا با همت دولت سیزدهم، زمینه تکمیل آن فراهم شود. طرح قطار حومه‌ای تهران- ورامین از مصوبات دولت نهم است که در پی درخواست‌های مکرر مردم در ۱۷ مرداد سال ۸۸ با حضور مسئولان وقت وزارت راه و شهرسازی، شرکت راه آهن و مسئولان محلی و عل‌اکبر محرابیان که آن زمان، دستیار ویژه رئیس جمهور در ستاد تبصره ۱۳ بود، کلنگ احداث آن در ایستگاه راه‌آهن ورامین به زمین خورد.
بازدید از پروژه مسکونی هزار و ۱۰۰ واحدی قرچک، بازدید از بافت فرسوده،بیمارستان شهید ستاری و دیدار باخانواده معظم شهدا از جمله برنامه‌های سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به نمایندگی از رئیس جمهوری به شهرستان قرچک است. قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.