الزام برای نصب QR code سلامت در محل کار
الزام برای نصب QR code سلامت در محل کار

  تمامی اصناف ملزم به نصب برچسب QR code سلامت در محل کارشان هستند در غیر این صورت با آن ها برخورد خواهد شد. نائب رئیس اتاق اصناف ایران گفت: با افزایش مبتلایان اُمیکرون در کشور، در سیاست دولت فعلی تعطیلی برای شرایط کرونایی اصناف وجود ندارد، فقط فعالیت برخی از آن‌ها محدود می‌شود. به […]

 

تمامی اصناف ملزم به نصب برچسب QR code سلامت در محل کارشان هستند در غیر این صورت با آن ها برخورد خواهد شد. نائب رئیس اتاق اصناف ایران گفت: با افزایش مبتلایان اُمیکرون در کشور، در سیاست دولت فعلی تعطیلی برای شرایط کرونایی اصناف وجود ندارد، فقط فعالیت برخی از آن‌ها محدود می‌شود. به گفته جلال الدین محمد شکریه، متأسفانه میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی به شدت کاهش یافته به طوری که نانوایی‌ها، تالار‌های پذیرایی، رستوران‌ها و پاساژ‌های مسقف در وضعیت نامساعدی قرار دارند و در صورت ادامه این شرایط، دولت مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید برای فعالان اقتصادی خواهد شد. طبق گفته مجتبایی دبیر کل اتاق اصناف ایران ۸۵ درصد اصناف واکسن تزریق کرده‌اند و در حال حاضر دیگر بحث تعطیلی مشاغل در پیک‌های کرونا مطرح نیست. در طرح هوشمند اسامی افرادی که تست آن‌ها مثبت بوده به اتاق‌های صنفی اعلام می‌شود و بازرسان بر اساس این اطلاعات به واحد مراجعه می‌کنند تا فرد بیمار در مغازه نباشد. در آذر و دی امسال ۱۲ هزار نفر از کارفرمایان صنفی تست کرونا دادند که از بین آن‌ها فقط تست ۱۰۹۶ نفر مثبت بود. در طرح هوشمند اسامی افرادی که تست آن‌ها مثبت بوده به اتاق‌های صنفی اعلام می‌شود و بازرسان بر اساس این اطلاعات به واحد مراجعه می‌کنند تا فرد بیمار در مغازه نباشد. در غیر اینصورت مغازه پلمب می‌شود.

 

کاهش ۴٠ درصدی تولید برنج، 
مهم ترین دلیل افزایش قیمت است
یک فعال صنفی با بیان اینکه مهم ترین دلیل افزایش قیمت برنج کاهش ۴٠ درصدی تولید است، گفت: دولت از دخالت در بازار دست بکشد. یک فعال صنفی درباره دلایل گرانی برنج در بازار گفت: واقعیت این است که کشاورزان برنج‌های تولیدی خود را دپو کرده و به بازار عرضه نمی‌کنند. وی که نمی‌خواست نامش عنوان شود، از مسئولان خواست با افرادی که از عرضه برنج به بازار خودداری می‌کنند، برخورد جدی شود. این فعال بازار برنج با اشاره به اینکه امسال میزان تولید برنج در هندوستان نیز کم بوده است، گفت: قیمت در هند نیز افزایش یافته اما این افزایش به اندازه‌ای در کشور ما رقم خورده؛ نبوده است. به گفته این فعال صنفی تولید برنج در سال جاری حدود ۴٠ درصد کاهش داشته و این مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت برنج ایرانی است. وی با اشاره به توقف چهارماهه واردات برنج به بهانه ممنوعیت فصلی گفت: آن زمان قیمت برنج ایرانی روند افزایشی گرفت و به کیلویی بیش از ۵٠ هزار تومان رسید، ما بارها به وزیر جهاد کشاورزی در این زمینه هشدار دادیم که باید جلوی این افزایش قیمت را گرفت و به دلیل کاهش تولید ممنوعیت فصلی باید لغو شود اما به تذکرات ما توجهی نشد.
طرح آبرسانی غدیر خرداد ۱۴۰۱
به بهره برداری می رسد
معاون اجرایی رئیس جمهور از بهره برداری طرح آبرسانی غدیر در استان خوزستان در خردادماه ۱۴۰۱ خبر داد. سید صولت مرتضوی در گفت‌وگویی رسانه‌ای با اشاره به طرح غدیر بیان کرد: این طرح ۵۲ درصد از جمعیت خوزستان را در بر می‌گیرد و برای تکمیل آن نیز اعتبارات لازم تزریق شده است. معاون اجرایی رئیس جمهور با بیان اینکه حدود ۱۰ متر مکعب آب در ثانیه از سد دز به آب آشامیدنی شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر و همچنین روستاهای اطراف اضافه می‌شود، بیان کرد: این طرح تا پایان خرداد ماه ۱۴۰۱ این طرح به بهره برداری می‌رسد و مردم خوزستان از یک آب آشامیدنی سالم و تصفیه شده و ماندگار پایدار استفاده خواهند کرد. طرح آبرسانی غدیر با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب شرب شهرهای مرکزی، جنوب و غرب خوزستان برای ۲۶ شهر و ۱۶۰۸ روستا در پایان دوره طرح با منبع آبگیری از دریاچه سد دز در مجموع ۴.۷ میلیون نفر را تحت پوش قرار می‌دهد. این طرح که تقریباً از سال ۹۶ آغاز شده از رودخانه دز به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع خود استفاده می‌کند.
عراق دومین مقصد صادرات و نهمین مبدا تامین کالاهای ایرانی
سخنگوی گمرک گفت: با صادرات ۲۵ میلیون و ۴۰ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار در ۱۰ ماه امسال عراق دومین مقصد صادراتی کالاهای ایرانی بعد از چین است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۲ درصدی در وزن و ۱۴ درصدی در ارزش را نشان می‌دهد. «سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: ۱۰ ماهه سال گذشته میزان واردات ایران از عراق، حدود ۸۰ هزار تن به ارزش ۱۰۳ میلیون دلار بوده که در مدت مشابه امسال، نزدیک به ۲ میلیون تن به ارزش ۹۲۰ میلیون و ۴۸۲ هزار و ۲۵۸ دلار رسیده که افزایش ۲ هزار و ۴۱۴ درصدی در وزن و ۷۹۳ درصدی در ارزش را در این مدت نشان می‌دهد. سخنگوی گمرک در خصوص واردات از عراق خاطرنشان کرد: رتبه سال گذشته عراق در تامین کالاهای مورد نیاز ایران ۲۶ بود که با توافقات صورت گرفته بین تهران و بغداد، با افزایش فروش کالا به ایران همراه بوده و در حال حاضر بعد از امارات، چین، ترکیه، آلمان، سوئیس، روسیه، هند و انگلستان، با رشد ۱۷ پله‌ای در رتبه نهم قرار گرفته است. وی عمده واردات ایران از عراق را کالاهای اساسی اعلام کرد.
آمادگی تولیدکنندگان لوازم خانگی برای تولید محصولات با قیمت مناسب رقابتی
انجمن صنایع لوازم خانگی ایران پیرو فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر با صنعتگران و کارآفرینان، در بیانیه‌ای آمادگی خود را برای تولید محصولات توسط تولیدکنندگان با قیمت مناسب رقابتی جهت پوشش نیاز و تأمین بازار داخل اعلام کرد.در این بیانیه آمده است: انجمن صنایع لوازم خانگی ایران انجمن به نمایندگی از واحدهای تولیدی، ضمن قدردانی از حمایت‌­های حکیمانه رهبر فرزانه انقلاب در حمایت از تولیدکنندگان و کارآفرینان سنگر تولید و اقتصاد کشور، از ‌جمله فعالان صنعت پیشران لوازم خانگی و اهتمام به رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی صنعتگران، مراتب همسویی و همرایی کامل خود را در مسیر پیشرفت و بالندگی مضاعف و همه‌جانبه ایران با بسیج منابع و بهره­‌گیری از خرد جمعی و تجربه صنعتگران و صاحب‌نظران و اندیشه پژوهشگران در اهم موارد محوری و راهبردی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اعلام می‌کند. در این اطلاعیه خاطرنشان شده است: ارتقای جایگاه صنعت با تمرکز بر دانش‌محوری و نوآوری در محصولات ساخت داخل با تأسیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی تحت نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب در دستور کار قرار دارد.