الکترونیکی شدن، روشِ ارتقای سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای
الکترونیکی شدن، روشِ ارتقای سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای

      ماهور مهراد / آزادراه تهران-ساوه، یکی از بخش‌های فعال در آزادراه بزرگتریست که از تهران آغاز می‌شود و شهرهای مرکز و غرب ایران را به شهرهای جنوب و بندر امام خمینی متصل می‌کند. این آزادراه بخشی از محور شمال به جنوب نیز هست. اما در مورد آزادراه تهران -ساوه باید گفت که […]

 

 

 

ماهور مهراد /

آزادراه تهران-ساوه، یکی از بخش‌های فعال در آزادراه بزرگتریست که از تهران آغاز می‌شود و شهرهای مرکز و غرب ایران را به شهرهای جنوب و بندر امام خمینی متصل می‌کند. این آزادراه بخشی از محور شمال به جنوب نیز هست.
اما در مورد آزادراه تهران -ساوه باید گفت که به دلیل موقعیتی حساسی که این آزادراه در کشور دارد، مورد ارزیابی مداوم قرار می گیرد. این در حالی است که اخیرا رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای به همراه معاون راهداری این سازمان، مدیرکل و معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان تهران، از پروژه بازیافت گرم آسفالت آزادراه تهران- ساوه در حوزه استان تهران بازدید کرده است.
گفتنی است که این پروژه به طول ۲۰ کیلومتر حد فاصل عوارضی دوم تا عوارضی اول به سمت تهران با اعتبار ۱۳ میلیارد تومان وبا اولویت نقاط با شدت خرابی زیاد و مضمحل شده در دست انجام است.
عبدالهاشم حسن نیا معاون همچنین به منظور بررسی وضعیت موجود رویه آسفالتی راههای شریانی و اصلی استان تهران و شروع اقدامات لکه گیری و روکش آسفالت و بازیافت گرم از مسیرهای بزرگراه تهران – قم ، بزرگراه قم – تهران ، کمربندی دوم تهران( حدفاصل واوان تا تقاطع سیمان)، بزرگراه امام رضا(ع) به سمت سمنان ، محور گردنه بشم سمنان – فیروزکوه و محور فیروزکوه – دماوند – پردیس – تهران بازدیدهای میدانی داشت و بر کنترل کیفی کار در انجام پروژه ها و مدیریت اعتبارات با هزینه کرد صحیح و با اولویت نقاط دچار خرابی زیاد و متوسط در موضوع لکه گیری ها و روکش و بازیافت تاکید نمود.
حسن نیا و هیأت همراه در طول مسیرهای بازدید از طرح راهداری محوری که توسط راهداری استان تهران و با محوریت ادارات شهرستانی از جمله حوزه های رباط کریم – ری – پاکدشت – فیروزکوه و دماوند که در مرحله اجرا می باشند، بازدید و موارد ی در راستای فعالیت های جاری راهداری را جهت پیگیری و رفع نواقص اعلام کرد.
گفتنی است راهداری استان تهران در جهت ارائه سطح سرویس مناسب برای کاربران جاده ای و تسهیل در رفت و آمدها تاکنون نسبت به فعال کردن ۵ کارگاه عملیات اجرای لکه گیری و روکش و بازیافت گرم دربزرگراه تهران – ساوه، کمربندی دوم تهران،محور ری – ورامین ، جاده قدیم تهران – قم ، جاده هراز اقدام کرده است. همچنین کارگاه عملیات اجرایی لکه گیری و آسفالت محور فیروزکوه – سمنان و محور وهن آباد رباط کریم به زودی فعال خواهند شد.

اخذ عوارض پیمایشی در آزادراه
تهران-ساوه از اسفند ماه پارسال
از اواخر اسفند ماه پارسال در راستای رعایت عدالت اجتماعی، سیستم اخذ عوارض آزادراهی بر اساس مسیر طی شده در آزادراه تهران-ساوه اجرایی شد. البته شیوع ویروس کرونا نیز موجب شد که اخذ عوارض آزادراهی در این آزادراه و چند آزادراه دیگر، به صورت الکترونیکی اخذ شود که این دو اتفاق برای سیستم جاده ای که ۹۰ درصد حوزه بار و مسافر را به خود اختصاص داده است، تصمیماتی اثربخش قلمداد می شوند.
در طرح پیمایشی، رانندگان عوارض عبور از آزادراه تهران- ساوه را به صورت کامل پرداخت نمی‌کنند و نرخ بر اساس مسیر طی شده محاسبه می شود. این طرح از محدوده آزادگان تا رباط کریم تعیین شده است و رانندگانی که در این محدوده وارد آزادراه شده و از آن خارج شوند هزینه عبور از کل آزادراه را پرداخت نمی کنند. بنابراین پنج دروازده مشخص شد و عوارض بر اساس ورود و خروج و مسافت طی شده در این محدوده ها محاسبه شدند.
گفتنی است که برنامه ریزی شده است تا آزادراه کرج- قزوین نیز به زودی به این سیستم مجهز شود. این در حالی است که اجرایی شدن این طرح اقدام مهمی در رعایت حقوق شهروندی است و طبق وعده، به زودی تمام آزادراه های کشور به این سیستم مجهز خواهد شد.
بر این اساس، نرخ عوارض عبور از این آزادراه نیز از شنبه تا چهارشنبه نسبت به پایان هفته تا جمعه شب متفاوت است.

نتیجه‌گیری
لازم به توضیح است که اگرچه در حوزه جاده ای ارتقا و حفظ ایمنیِ سرنشینان مهمترین موضوع موردبحث است و همچنین اگرچه پیمایشی یا الکترونیکی شدن پرداخت عوارض در آزادراه ها، جزو اقدامات مهم در این عرصه است اما همانطور که می دانیم یکی از اصلی‌ترین دلایل مرگ و میر در ایران، آمار بالای تصادفات جاده‌ای است. هر ساله هزاران نفر جان خود را در تصادفات شهری و جاده‌ای از دست می دهند و یا دچار جراحت و نقص عضو می شوند. در این میان چندین عامل را می‌توان به عنوان عوامل تعیین کننده نام برد، که مهم‌ترین آنها پایین بودن ایمنی جاده های ایران و فرهنگ ضعیف رانندگی و خودروهایی با ایمنی و استاندارد پایین است.
با توجه به آمارهای جهانی ایران از نظر تعداد کشته‌ها در تصادفات مقام اول را در جهان دارا است. با توجه به پایین بودن ایمنی جاده های ایران، سالانه چیزی بالغ بر ۲۸ هزار کشته و ۳۰۰ هزار زخمی تلفات جاده ای در ایران گزارش می شود. فارغ از ضررهای معنوی و درگیر شدن افراد بسیار زیاد بر اثر مرگ عزیزانشان، کشته شدن و مجروح شدن افراد در سوانح رانندگی هزینه های سنگینی را بر مردم و دولت تحمیل می‌کند. همچنین بیشتر کسانی که در حادثه های رانندگی که به واسطه سطح پایین ایمنی جاده‌های ایران و استاندارد نبودن خودروها، کشته و زخمی می شوند در رده سنی بین ۲۵ تا ۴۰ سال قرار دارند. بنابراین سازمان راهداری با ترمیم بخش های آسیب دیده در جاده ها، اقدام به حفظ جان سرنشینان وسایط نقلیه می کنند تا در کنار رشد حمل ونقل ریل پایه، مانند مردم بسیاری از نقاط جهان، بتوان برای تماشای جاده ها نیز ایمن شد.