امسال ۳۰۰ کیلومتر آزادراه و ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه ساخته می‌شود
امسال ۳۰۰ کیلومتر آزادراه و ۷۰۰ کیلومتر بزرگراه ساخته می‌شود

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از تکمیل ۲۹۴ کیلومتر آزادراه و ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه طی یک سال آینده خبر داد. خیرالله خادمی با بیان اینکه ۴ خطه شدن بزرگراه‌ها علاوه بر کاهش تصادفات، افزایش ظرفیت ترافیکی را به دنبال دارد گفت: افزایش بزرگراه‌ها و افزایش تعداد باندها در راستای تکمیل […]

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از تکمیل ۲۹۴ کیلومتر آزادراه و ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه طی یک سال آینده خبر داد.
خیرالله خادمی با بیان اینکه ۴ خطه شدن بزرگراه‌ها علاوه بر کاهش تصادفات، افزایش ظرفیت ترافیکی را به دنبال دارد گفت: افزایش بزرگراه‌ها و افزایش تعداد باندها در راستای تکمیل کریدورهای بزرگراهی است که در کشور نیازمند این موضوع هستیم.
وی از بهره‌برداری از ۵ پروژه آزادراهی تا پایان سال جاری خبر داد و اعلام کرد: بهره‌برداری از ۵ پروژه بزرگراهی را در اولویت قرار داده‌ایم و این پروژه‌ها را می‌توان طی یک سال آینده با منابع اعتباری مشخص بهره‌برداری کرد که آزادراه شیراز به اصفهان حدفاصل شیراز به ایزدخواست به طول ۲۱۰ کیلومتر یکی از پروژه‌های مذکور است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه خوشبختانه نزدیک به ۱۵۰ کیلومتر از این مسیر در دولایه آسفالت شده است عنوان کرد: نیوجرسی ۱۲۰ کیلومتر از این مسیر انجام شده و امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد و ۸ کیلومتر باقی مانده نیز در منجیل-رودبار قرار دارد.
خادمی افزود: آزادراه رشت به قزوین پروژه دیگر است که مردم مدت‌ها در ساعات پیک ترافیک در این مسیر معطل می‌مانند، لذا امیدواریم تا پایان سال با بهره‌برداری از این آزادراه که بسیار دشوار و پر تونل است، معضل ترافیک رفع شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی سومین پروژه قابل بهره‌برداری را قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال خواند و گفت: برآنیم تا پایان سال این قطعه نیز به بهره‌برداری برسد؛ با این حال تا پایان سال به مرحله بهره‌برداری نرسد، تا اوایل سال ۱۴۰۲ بهره‌برداری می‌شود، چراکه در راستای تکمیل این محور اقدامات خوبی صورت گرفته است.
خادمی با تاکید بر اینکه ۲ پروژه نیز در آذربایجان شرقی در اولویت قرار دارد گفت: یکی از پروژه‌ها در مراغه-هشترود است و حدود ۳۰ کیلومتر اول آن در یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی افزود: همچنین پروژه تبریز به سمت صوفیان و مرند نیز به طول ۲۴ کیلومتر آماده بهره‌برداری خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: هرساله در بخش بزرگراهی متوسط سالی حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر بهره‌برداری را در دستور کار قرار می‌دهیم و امسال نیز امیدواریم طی یک سال آینده ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه را در شرکت ساخت و ادارات کل راه و شهرسازی به صورت مشترک به بهره‌برداری برسانیم.
خیرالله خادمی همچنین درباره علت طولانی شدن ساخت پروژه آزادراه تهران-شمال اظهار کرد: این پروژه هم طی یک سال اخیر و هم چند سال قبل از آن، به خوبی پیشرفت داشت و اگر احجام کاری و نوع کارهایی که در دست اقدام است و حتی مدت تکمیل و بهره برداری از برخی قطعات آن را نگاه کنیم، می‌بینیم که چه اقدامات مناسبی است و به نسبت زمانی که انجام شده، قابل تقدیر هم هست.
وی افزود: قطعه یک آزادراه تهران-شمال طی پنج سال با ثبت رکوردهایی از قبیل بومی سازی مهندسی اجرای پروژه به بهره برداری رسید هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که با اتکا به مهندسان داخلی بتوانیم این قطعه بسیار سخت و پیچیده را احداث و تکمیل کنیم ولی با موفقیت این کار انجام شد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال یادآور شد: کسی فکر نمی‌کرد که تونل البرز به عنوان طولانی‌ترین تونل خاورمیانه را مهندسان ایرانی به تنهایی و در مدت زمانی مناسب، احداث کنند اما در حال حاضر این تونل زیر بار ترافیکی است و با توانایی ۱۰۰ درصدی داخلی ساخته شد.
وی تأکید کرد: ۸۵ درصد قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال به طول ۲۲ کیلومتر، تونل و پل است و پروژه راهسازی نیست بلکه یک پروژه بسیار سنگین ابنیه در طول راه است؛ آن هم ابنیه بسیار سنگین و پیچیده؛ تلاش ما این است که قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال تا پایان سال به بهره برداری برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ابتدای امسال برای ساخت آزادراه تهران-شمال یک برنامه اجرایی و یک برنامه مالی با همکاری بنیاد مستضعفان طراحی کرده‌ایم که برنامه مالی، پشتوانه برنامه اجرایی است؛ در بخش تأمین مالی به دلیل افزایش قیمت‌هایی که پیش آمد، این دغدغه پیش آمد که تا پایان سال نتوانیم این قطعه را بهره برداری کنیم.
وی ادامه داد: اگر تا پایان امسال نتوانیم این پروژه را بسازیم، حتماً تا پایان خرداد سال آینده قطعه ۲ آزادراه تهران-شمال را تکمیل خواهیم کرد.

 

 

خدمات‌رسانی ناوگان حمل و نقل تا بازگشت کامل زائران اربعین ادامه دارد

همزمان با اوج برگشت زائران اربعین به کشور، دستگاه‌های حمل و نقلی از تمام ظرفیت خود برای بازگشت بدون مشکل زائران به شهرهای مبدا استفاده ‌می‌کنند.
سفر‌های اربعین امسال  از ۱۲ شهریور آغاز شده و به گفته مسئولان تا ۳۱ شهریور ادامه خواهد داشت . هم اکنون با به پایان رسیدن روز اربعین، پیک بازگشت زائران به کشور آغاز شده و در این مدت هم تمامی دستگاه‌های حمل ونقلی از ظرفیت‌های خود برای جابه جایی زائران استفاده کرده اند.

é تا آخرین مسافر، اتوبوس در مرزها موجود است
در بخش حمل ونقل جاده‌ای حدود ۸ هزار دستگاه از طریق سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای به پایانه‌های مرزی اعزام شده است.
به گفته داریوش باقر جوان مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری، هم اکنون حجم بازگشت زائران از کشور عراق به پایانه‌های مرزی افزایش یافته و شاهد صف‌های طولانی مسافران در پایانه‌ها برای بازگشت هستیم.
او گفت: حدود ۲۴۰۰ دستگاه اتوبوس تا یکشنبه شب از پایانه‌های مرزی به شهر‌های مختلف اعزام شده‌اند.
مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری می‌گوید: سازمان راهداری از تمامی ظرفیت‌های خود در این بخش استفاده خواهد کرد و تا بازگشت آخرین زائر، اتوبوس در مرز‌ها قرار خواهد داشت.

é انجام ۲۳۵ پرواز اربعین از ۱۵ شهریور تاکنون
در بخش هوایی هم غلام رضا رستمیان گفت: از زمان آغاز پرواز‌های اربعین تا روز گذشته تعداد ۳۴ هزار و ۷۱۸ زائر از طریق ۲۳۵ پرواز جا به جا شده‌اند. از شهر‌های بندرعباس، اراک، اردبیل، ارومیه، شاهرود، اصفهان، تبریز، ساری، شیراز، کرمان، کرمانشاه، گرگان، رشت، لار، لامرد، مشهد، مهرآباد و یزد به عتبات اعزام شده و تعداد ۲۶ هزار و ۴۴۸ زائر هم بازگشته‌اند.  مسئول عملیات پروازی شرکت فرودگاه‌ها اعلام کرد: از ۱۵ تا ۳۰ شهریور ۸۶۶ مجوز برای پرواز‌های اربعین برای شهر‌های بندرعباس، اراک، اردبیل، ارومیه، اصفهان، تبریز، ساری، شیراز، شاهرود، کرمان، کرمانشاه، گرگان، رشت، لار، لامرد، مشهد، مهرآباد و یزد صادر شده است.
براساس این گزارش تاکنون ۱۴ شرکت هواپیمایی اقدام به جابه جایی زائران اربعین از تاریخ ۱۵ تا ۳۰ شهریور کرده‌اند که در این بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و شرکت هواپیمایی آتا بیشترین پرواز را با ۲۷۴ سورتی پرواز شامل ۲۶۰ سورتی برنامه‌ای و ۱۴ سورتی فوق‌العاده و فروش بیش از ۴۱ هزار بلیت پرواز‌های اربعین داشته‌اند.  چلندری سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: بیش از ۸۰ درصد بار جابه جایی مسافران نجف در ایام اریعین امسال توسط شرکت هواپیمایی آتا انجام شده است.  همچنین محمدمحمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری هم درخصوص پرواز‌های اربعین اعلام کرد: رایزنی‌ها برای افزایش ظرفیت‌ پرواز‌های اربعین با کشور عراق صورت گرفت و تا جای ممکن ظرفیت پرواز‌ها را افزایش داده و تا یک هزار مجوز را صادر کرده است.
او گفت: نظارت‌ها بر روند پرواز‌ها توسط ایرلاین‌ها به صورت مستمر و تا آخرین روز پرواز‌های اربعین ادامه دارد.

é اعزام قطارهای فوق‌العاده برای بازگشت زائران
در بخش ریلی هم راه‌آهن ۱۶ رام قطار فوق‌العاده و برنامه‌ای در نظر گرفته است.
علیرضا علی سلیمانی گفت: با توجه به موج بازگشت زائران اربعین، قطار فوق‌العاده کرمانشاه- تهران برای تاریخ‌های ۲۷ تا ۲۸ شهریور ایجاد شده که بنا به درخواست مسافران امکان تمدید این تاریخ نیز وجود دارد.  به گفته معاون اجرایی شرکت حمل ونقل ریلی رجا نوع قطار در نظر گرفته شده برای این مسیر از نوع اتوبوسی دو طبقه صبا است و مسافران برای رزرو بلیت می‌توانند علاوه بر مراجعه به سایت از طریق شماره تلفن شبانه‌روزی ۱۵۳۹ نیز به صورت تلفنی اقدام به تهیه بلیت کنند. او درباره بهای بلیت قطار‌های رجا در این ایام افزود: علی‌رغم یکسر خالی بودن قطار‌ها در برخی از ایام اربعین حسینی، قیمت بلیت قطار‌های رجا مطابق با مصوبه راه‌آهن بوده و تغییر قیمتی وجود نخواهد داشت.
براساس این گزارش با توجه به آنکه سفر‌های اربعین تا ۳۱ شهریور ادامه خواهد داشت بنابراین دولت باید برنامه ریزی برای تامین ناوگان تا بازگشت آخرین زائر را در دستور کار خود قرار دهد.

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی:
چاره‌ای جز ساخت شناور در داخل نداریم

مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران، ساخت شناور و توسعه ناوگان حمل‌ونقل دریایی کشور را یک الزام قطعی دانست.
به گزارش روزنامه جمله به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، سلمان ضربی درباره ضرورت توسعه ناوگان حمل‌ونقل دریایی کشور و تأثیر مثبت آن بر اقتصاد ایران، اظهار داشت: صنعت دریایی، یکی از مؤثرترین صنایع دنیا به شمار می‌رود و بیش از ۹۰ درصد حمل‌ونقل و تجارت دنیا از طریق حمل‌ونقل دریایی، صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: بسیاری از کشورها مزیت حمل‌ونقل دریایی خود را به صورت جدی مدنظر قرار داده‌اند در حالی که این ظرفیت اقتصادی در کشور ما با وجود ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی و وجود دریا در شمال و جنوب ایران مغفول مانده است.
مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان یک فرصت طلایی برای توسعه حمل‌ونقل دریایی کشور به شمار می‌روند، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند فاصله حمل‌ونقل در کشور ما با کشورهای توسعه یافته را کم و شرایطی ایجاد کنند تا بتوانیم از مزیت دریا در توسعه اقتصاد بهره‌مند شویم. ضربی با تاکید بر اینکه ناچار هستیم در مقوله ساخت شناورها ورود کنیم، عنوان کرد: محدودیت‌ها ایجاد شده نظیر تحریم باعث قفل شدن صنعت حمل‌ونقل یک کشور می‌شود و موجب می‌شود خطوط کشتیرانی از داشتن کشتی‌های جدید و به‌روز محروم شوند.
وی افزود: به طور حتم باید ناوگان حمل‌ونقل دریایی خود را توسعه بخشیم و یکی از استراتژی‌ها باید تقویت ناوگان ملی باشد و برای کمک به ارتقا وضعیت ناوگان حمل‌ونقل دریایی، صنایع ملی خود داشته باشیم. مدیرعامل مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر حمل‌ونقل دریایی دنیا به یک بازار رقابتی تبدیل شده است، اظهار کرد: باید در صنایع دریایی ایران تحول ایجاد کنیم و بتوانیم در بازار دنیا به بهترین شکل، رقابت کنیم. ضربی افزود: نباید در حوزه ساخت و تعمیرات به خارج از کشور باشیم و باید با بهره‌مندی از توان داخلی در حوزه دریایی بتوانیم در صنعت حمل‌ونقل دریایی، وضعیت را تغییر دهیم و جایگاه خود را چه در سطح منطقه و چه در سطح بین‌المللی ارتقا بخشیم.