امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و دانشگاه صنعتی مالک اشتر
امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و دانشگاه صنعتی مالک اشتر

  ماهور مهراد / همه ما در طول سال های گذشته بارها و بارها درباره همکاری بخش دولتی و خصوصی شنیده ایم و می دانیم که در بسیاری از موارد این احکام به درستی اجرا نشده و شاهد شکل گرفتن بخش خصولتی که بودجه را تنها هزینه می کند و کمتر ممکن است بازدهی داشته […]

 

ماهور مهراد /

همه ما در طول سال های گذشته بارها و بارها درباره همکاری بخش دولتی و خصوصی شنیده ایم و می دانیم که در بسیاری از موارد این احکام به درستی اجرا نشده و شاهد شکل گرفتن بخش خصولتی که بودجه را تنها هزینه می کند و کمتر ممکن است بازدهی داشته باشد، بوده ایم. اما طبق سخن خداوند در قرآن کریم در پس هر خیر ممکن است شری برای ما وجود داشته بشد و ما نمی دانیم. و ممکن است برعکس نیز اتفاق بیفتد. بنابراین شیوع کرونا و پیش از آن، وقوع تحریم های ظالمانه را دستکم در بخش صنعت می توان پیام‌آور شکل گرفتن بخش خصوصی واقعی و تعامل ارگان های دولتی با شرکت های دانش بنیان و مجامع دانشگاهی دانست. چراکه با کم شدنن بودجه دولت، مانند بسیاری از کشورهای جهان باید به فکر توسعه همکاری با بخش خصوصی افتاد چون این بخش با سیستم هزینه-درآمدی می تواند چرخ معیوب اقتصاد را بچرخاند و در این راه سودآوری هم داشته باشد.
آنچه در سطور فوق عنوان شد البته یک حکم کلی است اما به جرات می توان گفت که بخش هوایی کشور به دلیل حساسیت بالایِ نکاتِ ایمنی، همواره از حضور بخش خصوصی و همکاری با شرکت های دانش بنیان سود می جسته است. حالا نیز این شرکت بزرگ، در راستای توسعه شهر فرودگاهی، تفاهم نامه همکاری با دانشگاه صنعتی مالک اشتر امضا کرده است. رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در اینباره می گوید: با ایجاد یک بنیان علمی می توانیم از ظرفیت های موجود در شهر فرودگاهی حداکثر بهره وری را بگیریم. محمد مهدی کربلایی در مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری با دانشگاه صنعتی مالک اشتر ضمن اشاره به اینکه شهر فرودگاهی یک پروژه ملی است و باید برای تسریع در تحقق چشم اندازهای تعریف شده برای آن از تمامی از ظرفیت ها استفاده کرد اظهار داشت این پروژه هنوز در آغاز راه است از همین رو نیازمند هستیم به کمک نخبگان کشور آن را به جایگاهی که شایسته ملت ایران است برسانیم. وی ادامه داد: شهر فرودگاهی صرفا یک فرودگاه بین المللی نیست بلکه با وجود پهنه های مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی و با توجه به اینکه ظرفیت اعزام و پذیرش در آن به بیش از ٩٠ میلیون مسافر در سال خواهد رسید به عنوان یک شهر لجستیک در آینده فعالیت خواهد کرد.
رئیس هیات مدیره شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با اشاره به راه اندازی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی و ظرفیت های موجود در آن باتوجه به همجواری با مرکز سیاسی و اقتصادی کشور و نزدیکی به سیستم حمل و نقل ترکیبی بیان داشت در حال حاضر واگذاری زمین در منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی در حال انجام است و صنایع مختلفی نیز در این منطقه مستقر خواهند شد.
کربلایی ادامه داد: ظرفیت های موجود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی زمانی به منصه ظهور و حداکثر بهره وری می رسد که بنیان آن بر پایه اصولی علمی بنا شود و برای تحقق این هدف شهر فرودگاهی به یک پشتیبان علمی مثل دانشگاه نیاز دارد و باتوجه به توفیقات دانشگاه صنعتی مالک اشتر در حوزه های مختلف علم و صنعت و توانمندی افراد حاضر در این دانشگاه تصمیم به همکاری با این مجموعه علمی گرفتیم. کربلایی اظهار امیدواری کرد که بر اساس تفاهم صورت گرفته با دانشگاه صنعتی مالک اشتر برنامه های توسعه ای شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) برای آینده و همچنین بهینه سازی و نوسازی سیستم های موجود در شهر فرودگاهی با همکاری این دانشگاه پیگیری و انجام شود.
گفتنی است که ارتباط صنعت و دانشگاه در هر کشوری می تواند تأثیری تعیین کننده در رشد اقتصادی آنجا داشته باشد. در این میان، آموزش و ارتقای دانش دانشجویان و آماده کردن آنان برای حضور در بازار کار، شناخت و برطرف کردن نیازهای تحقیقاتی بخش صنعت و به روز نگهداشتن آن و اشتغالزایی از جمله این تاثیرات می تواند باشد. در حال حاضر این نوع همکاری در کشورهای در حال توسعه بیش از قبل شده است.
این در حالی است که محمدرضا کریمیان عضو هیات مدیره و راهبر لجستیک و سرمایه گذاری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز در این مراسم، بیان داشت: تفاهم نامه با دانشگاه صنعتی مالک اشتر همکاری در حوزه های هوشمند سازی خدمات در فرودگاه، بهینه سازی و نوسازی سیستم های فناوری اطلاعات و آموزش کارکنان را شامل می شود.
رییس دانشگاه صنعتی مالک اشتر نیز در ادامه این مراسم گفت: دانشگاه مالک اشتر یکی از معدود دانشگاه هایی است که در راستای توسعه صنعت در کشور اقدامات مهمی انجام داده و زنجیره علم و فناوری، صنعت و تجاری سازی را پیش برده است.
ابوطالب شفقت افزود: در حال حاضر با وزارتخانه های بسیاری در حال همکاری هستیم و باتوجه به توانمندی متخصصان دانشگاه صنعتی مالک اشتر می توانیم نیازمندی های شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در حوزه های فناوری اطلاعات، هوشمندسازی خدمات و بهینه سازی و نوسازی سیستم های الکترونیکی و مخابراتی این مجموعه را برطرف کنیم. شفقت اضافه کرد: در زمینه های آموزشی و مهارتی کارکنان در حوزه های مختلف فناوری اطلاعات نیز می توانیم با شهر فرودگاهی همکاری کنیم. گفتنی است، شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با هدف هوشمند سازی خدمات و بهینه سازی و نوسازی سامانه های این مجموعه، تفاهم نامه ای را در حوزه های پژوهشی، آموزشی و فناوری با دانشگاه صنعتی مالک اشتر منعقد کرد.
همچنین لازم به توضیح است که فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در سال ١٣٨٤ به بهره‌برداری رسید و با شروع فعالیت آن، پروازهای بین‌المللی از مبدا و به مقصد تهران به این فرودگاه منتقل شد. در پی نقش و ماموریت منحصر به فرد این فرودگاه در شبکه حمل‌ونقل کشور و سوددهی بالای آن و با هدف افزایش درآمدهای غیرهوانوردی در ایران و تقویت موقعیت کشور در حمل‌ونقل هوایی، لجستیک و ترانزیت مسافر و بار، بر اساس برنامه پنجم توسعه کشور، فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) به شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به مساحت ١٤هزار هکتار تبدیل شدو با تصویب اساسنامه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در سال ١٣٩٢ توسط هیئت محترم دولت، این شرکت فعالیت خود را از آذر ماه سال ١٣٩٤، به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی آغاز نمود. همچنین طرح جامع شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) با در نظر گرفتن اهداف برنامه ریزی شده همچون تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به قطب اول بار در منطقه و قطب دوم مسافری و لحاظ کردن ملاحظات هوانوردی و لجستیکی در تاریخ ١٥ خرداد ماه ١٣٩٧ به عنوان سند ٣٠ ساله توسعه، به تصویب مجمع عمومی شرکت شهر فرودگاهی و وزارت راه و شهرسازی رسید.