در حضور رؤسای جمهور و وزرای ایران و قزاقستان، موافقتنامه همکاری بین راهآهنهای دو کشور از سوی مدیران عامل راهآهنهای ایران و قزاقستان، یکشنبه ۲۹ خرداد به امضا رسید و طی مراسمی، نخستین قطار کانتینری اعزامی قزاقستان از ایستگاه تهران به مقصد ترکیه، سیر خود را ادامه داد. به گزارش روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی […]
در حضور رؤسای جمهور و وزرای ایران و قزاقستان، موافقتنامه همکاری بین راهآهنهای دو کشور از سوی مدیران عامل راهآهنهای ایران و قزاقستان، یکشنبه ۲۹ خرداد به امضا رسید و طی مراسمی، نخستین قطار کانتینری اعزامی قزاقستان از ایستگاه تهران به مقصد ترکیه، سیر خود را ادامه داد.
به گزارش روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، امضای این تفاهمنامه، بر اساس مذاکرات و هماهنگیهای قبلی انجام شده بین دکتر سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با نورلان سورانبایف، مدیرعامل راهآهن کشور قزاقستان با هدف فعال کردن کریدور ترانزیتی KTI (قزاقزستان – ترکمنستان – ایران) به مقصد ترکیه و اروپا در چارچوب نشست رؤسای جمهور دو کشور ایران و قزاقزستان انجام شده است.
دکتر رئیسی: همه کشورهای جهان می توانند روی مسیر ریلی ایران حساب کنند
دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در این نشست، ضمن خوش آمدگویی به رئیس جمهوری قزاقستان و هیات همراه، اظهار کرد: امیدوارم این سفر برای دو کشور نقطه عطفی باشد و گام بلندی در جهت ارتقای روابط بین دو کشور رقم بزند.
وی تصریح کرد: از راه آهن جمهوری اسلامی ایران و همچنین راه آهن کشور دوستمان قزاقستان تشکر می نمایم برای اینکه این کار مشترک و ماندگار را دنبال کردند و در سفر آقای توکایف به تهران، قطار را از تهران به سمت ترکیه حرکت دادند و انشالله این امر بتواند به گسترش روابط تجاری و اقتصادی هر چه بهتر دو کشور بیانجامد.
دکتر رییسی عنوان کرد: یکی از اولویت های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، نقش آفرینی موثر در افزایش همگرایی منطقه ای از طریق گسترش تجارت از سرزمین ایران به عنوان یک مسیر امن، کم هزینه و سریع است.
دکتر رئیسی اظهار کرد: ایران جایگاه منحصر به فردی در جغرافیای راهبردی منطقه دارد و می تواند مسیر اتصال بین منطقه ای از شرق و جنوب آسیا به اروپا باشد.
وی تاکید کرد: خرسندم اعلام نمایم با عنایت به برنامه های دولت مردمی جمهوری اسلامی ایران در جهت گسترش و توسعه روابط با همسایگان و کشورهای منطقه، نخستین قطار ترانزیتی کشور دوست؛ قزاقستان، از کریدور شرقی – غربی از مسیر جمهوری اسلامی ایران در حال تردد میباشد.
رئیس دولت سیزدهم عنوان کرد: شرکت های حمل و نقل بین المللی بین قاره ای مدت ها است که مجذوب کریدور شرقی – غربی و شمالی – جنوبی از مسیر جمهوری اسلامی ایران شده اند.
دکتر رئیسی خاطرنشان کرد: با برداشته شدن محدودیت های کرونا و فعال شدن شرکت های حمل و نقل بین المللی، این مسیر اهمیت ویژه ای پیدا کرده است. به خصوص برای کشورهای آسیایی و اروپایی که هم از نظر هزینه و هم از نظر مدت زمان به صرفه بوده و با توجه به امنیت منحصر به فرد در جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه جدی قرار گرفته است.وی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به تصریح سیاست های بالادستی، اهتمام جدی به حوزه حمل و نقل ریلی دارد. تامین نیازها و رفع موانع ترانزیت ریلی در سریع ترین زمان ممکن، از اولویت های دولت جمهوری اسلامی ایران است و همه کشورهای جهان می توانند روی مسیر ایران حساب کنند.
رئیس جمهور ایران افزود: امید است با فعال تر شدن این کریدور، مراودات تجاری کشورهای آسیای میانه از مسیر جمهوری اسلامی ایران روز به روز گسترش یافته و پنجره و مسیر سودآورتری را در عرصه تجارت و بازرگانی بین المللی شاهد باشیم.
رئیس جمهور قزاقستان: پروژهای راه اندازی کردیم که اهمیت بسیار زیادی دارد
قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان نیز در این نشست اظهار کرد: ما پروژهای را راه اندازی کردیم که اهمیت بسیار زیادی در خصوص همکاری فی ما بین دارد.
وی عنوان کرد: قبل از هر چیز از دست اندرکاران و راه آهن های دو کشور که تلاش می نمایند این پروژه عینا به تحقق برسد، تشکر می کنم.
رئیس جمهور قزاقستان بیان کرد: آقای دکتر رئیسی مفصل بیان نمودند و در رابطه با ماهیت اهمیت این پروژه هم در عرصه بین المللی و هم در عرصه داخلی توضیح دادند. من فقط می توانم این مساله را اضافه کنم که امیدوارم این پروژه به صورت کامل و به صورت بند به بند به اجرا برسد.
مسیر ایمن و مطمئن ریلی ایران برای حمل بار از چین و قزاقستان به ترکیه، پاکستان و هند
دکتر سید میعاد صالحی، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در ابتدای این نشست، با اظهار خوش آمدگویی به رئیس محترم جمهور؛ دکتر رئیسی و همچنین رئیس جمهور محترم قزاقستان؛ آقای توکایف، تاکید کرد: با تلاش های صورت گرفته در راستای دیپلماسی حمل و نقل ریلی در دولت سیزدهم و با حمایت های دکتر رئیسی، رئیس جمهور محترم و جناب آقای مهندس رستم قاسمی، وزیر محترم راه و شهرسازی، تفاهم همکاری مهمی فی ما بین دو کشور در حوزه حمل و نقل ریلی به امضا می رسد.
وی بیان کرد: این تفاهم همکاری شامل نرخ های ترجیحی و تسریع و ارتقای حمل و نقل ریلی بین المللی است و از وزارت تجارت و همچنین راه آهن قزاقستان به خاطر تسریع در عملیاتی کردن تفاهم سه هفته قبل تشکر می نمایم.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: مسیر ریلی ایران برای حمل بار از چین و قزاقستان به ترکیه، پاکستان و هند می تواند یک مسیر مطمئن، ایمن، پایدار، سریع و کم هزینه باشد. با توجه به تفاهم انجام شده، هدفگذاری اولیه برای جابجایی ۵ میلیون تن کالا در سال از کریدور قزاقستان – ایران – ایران انجام شده است و امکان توسعه آن نیز وجود دارد.
دکتر صالحی تاکید کرد: ما قصد توسعه این همکاری به چین و دیگر کشورها را داریم تا در این میان مسیر ریلی قزاقستان – ترکمنستان – ایران یک کریدور ریلی پایدار برای جا به جایی کالا از شرق به غرب را فراهم کند.
نورلان سورانبایف، مدیر عامل راه آهن قزاقستان نیز ضمن تشکر از همکاری و پیگیریهای مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت همکاری دو کشور ایران و قزاقستان در حوزه حمل و نقل ریلی تاکید کرد و خواستار گسترش این همکاری شد.
گفتنی است؛ همزمان با امضای تفاهمنامه همکاری بین راهآهنهای دو کشور ایران و قزاقستان، با اجازه رئیس جمهور محترم و در حضور وزیر راه شهرسازی، مدیر عامل راه آهن ایران به طور ویدئو کنفرانس، دستور ادامه سیر اولین قطار کانتینری قزاقستان به مقصد ترکیه از ایستگاه راهآهن تهران را صادر کرد.
لازم به ذکر است؛ این قطار کانتینری روز سهشنبه مورخ ۲۴ خرداد از مبدا اکتائو قزاقزستان بارگیری و به مقصد در نظر گرفته شده، مطابق برنامه تنظیمی اعزام شده است.
وزیر راه و شهرسازی:
نرخ سود وام ودیعه مسکن ۱۳ درصد شد
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به آمادگی اتحادیه مشاوران املاک برای اجرای مصوبه سران قوا گفت: مالکان به مستأجران کمک کنند تا این شرایط سخت پشت سر گذاشته شود.
به گزارش خبرنگار مهر، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: با مصوبه ستاد سران قوا، قرارداد یک ساله مستأجران تمدید میشود که به موجب آن میزان افزایش نرخ اجاره بها در تهران و شهرهای بزرگ ۲۵ درصد و در شهرهای دیگر ۲۰ درصد خواهد بود.وی در خصوص تفاوت مصوبه ستاد کرونا طی ۲ سال اخیر با مصوبه اخیر شورای هماهنگی سران قوا، افزود: این مصوبات تفاوت زیادی ندارد، ولی ضمانت اجرایی آن دستگاه قضائی است البته بسته جدیدی هم هست که این هفته در دولت مطرح میشود که قطعاً میتوند به مستأجران کمک کند.
وی ادامه داد: کد رهگیری و سامانه رهگیری به وزارت راه و شهرسازی منتقل شده و از این پس همه معاملات باید با کد رهگیری ثبت شود تا قابل پیگیری باشد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه ثبت نشدن اجاره نامه برای تمدید بین موجر و مستأجر تخلف است، تصریح کرد: اگر کد رهگیری در سامانه اسکان و املاک ثبت نشود خانه خالی محسوب میشود و بر اساس قانون مشمول مالیات خواهد شد.
قاسمی با یادآوری اینکه ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی شناسایی به سازمان مالیاتی معرفی شده است، اضافه کرد: به صاحبان این خانهها پیامک ارسال شد. از آنجا که ممکن است در سامانه اشتباهاتی صورت گرفته باشد مالکان میتوانند اعتراض خود را ثبت کنند.وی از اعتراض ۶۰ هزار مالک به خالی بودن واحدها خبر داد و با بیان اینکه امیدواریم همکاری موجرین بر اجاره مسکن تأثیرگذار باشد، افزود: ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای تسهیلات کمک ودیعه مسکن پیش بینی شده که متقاضیان برای دریافت آن باید در سامانه نام نویسی کنند.
وزیر راه و شهرسازی مبلغ کمک ودیعه در تهران را ۱۰۰ میلیون، در سایر کلانشهرها ۷۰ میلیون و در شهرهای دیگر ۴۰ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار نرخ سود کمک ودیعه ۱۸ درصد است که ۵ درصد آن شامل یارانه میشود.وی با اشاره به مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در خصوص تمدید خودکار قراردادهای اجاره اظهار کرد: با این مصوبه مستأجران میتوانند به سکونت خود در واحد اجارهای ادامه دهند.قاسمی سقف افزایش اجاره بها را برای تهران ۲۵ و سایر شهرها ۲۰ درصد عنوان و تصریح کرد: موجران در گذشته هم با مستأجران همکاری میکردند و در حال حاضر هم به این همکاری ادامه خواهند داد؛ امیدواریم با این تصمیمات به بازار اجاره مسکن کمک کنیم.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق تسهیلات بانکی در قالب وام کمک ودیعه مسکن پیش بینی کردهایم که به مستأجران متقاضی و واجد شرایط اعطا میشود.
رئیس سازمان حج:
تاخیر پروازهای حج امسال مورد پذیرش نیست
رئیس سازمان حج درحالی تاخیر پروازهای حج امسال را مورد پذیرش ندانست که به نظر مسؤول عملیات پروازی حج، این تاخیرها کمتر و حتی ایدهآل شده است!
به گزارش ایسنا، تاخیر در پروازهای حج پیش از اعزام زائران ایرانی به عربستان، با توجه به شرایط دیپلماتیک دو کشور، صدور مجوز پرواز حج تنها برای یک شرکت هواپیمایی ایرانی از سوی عربستان و منع زائران ایرانی برای استفاده از ظرفیت سایر شرکتهای هواپیمایی داخلی و محدویت زمانی حضور زائران در حج، از دغدغههای اصلی بود که مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که مسؤول عملیات پروازی حج امسال است، با اشاره به اینکه عربستان پرواز پشتیبان را نپذیرفته است، گفته بود: همه تلاشمان را میکنیم تا پروازهای حج با تاخیر حداقلی انجام شود.
با این وجود، هنوز نیمی از زائران به حج اعزام نشدهاند که افزایش مدت زمان تاخیرها در پروازهای حج، اعتراض رئیس سازمان حج و زیارت که هماکنون در مکه حضور دارد را برانگیخت. سیدصادق حسینی گفت: تاخیرهایی در برخی پروازها ایجاد شده که پذیرفتنی نیست و درحال رایزنی با هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران هستیم تا این تاخیرها به حداقل برسد.
این تاخیرها آنچنان که رییس سازمان حج و زیارت اشاره کرده است در برنامه حج برخی زائران تاثیر گذاشته و از مدت زمان حضور آنها در شهر مدینه یک روز کم کرده است.
با این حال، غلامرضا رستمیان ـ مسؤول عملیات حج شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ـ گفته است که میانگین تاخیر پروازهای حج امسال نسبت به دورههای قبل خوب و حتی ایدهآل است!
به گفته او، میانگین تاخیر این پروازها ۷۵ دقیقه بوده است که یک پرواز در این میان تاخیری بیش از هشت ساعت داشته است.
تاخیر این پروازها درحالی رو به افزایش رفته که هنوز فرودگاههای عربستان با ازدحام پروازهای حج و شلوغی جمعیت مواجه نشده است و این نگرانی وجود دارد که با افزایش پروازها در آستانه مناسک حج، مشکل تاخیرها نه تنها برطرف نشود که طولانیتر هم شود. هرچند مسؤول عملیات حج شرکت فرودگاهها، تاخیر پروازهای حج تا کنون را بیشتر به مشکلات ناوگان هوایی، از جمله نقص فنی نسبت داده است تا فرودگاههای عربستان.
معاون راهآهن اعلام کرد
جزئیات توافق ریلی برای ترانزیت پنج میلیون تنی
معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران جزئیات توافق سه جانبه ایران – قزاقستان – ترکیه برای ترانزیت پنج میلیون تنی ریلی را اعلام کرد و گفت: تعرفههای این ترانزیت مشخص شده و درآمد ارزی مناسبی برای ایران خواهد داشت.
مرتضی جعفری در گفتوگو با ایسنا، درباره جزئیات توافق سه جانبه صورت گرفته ریلی میان قزاقستان – ایران – ترکیه برای ترانزیت کالاها و محصولات مختلف، اظهار کرد: موضوع حمل کالای ترانزیت طی سالهای گذشته در دستور کار شرکت راهآهن بوده است و هر سال هم بخشی جابهجا کردیم. در سال گذشته رکورد ترانزیت را با جابجایی یک میلیون و ۹۱۳ هزار تن زدیم که عدد بزرگی بود و در هیچ سالی چنین رکوردی نداشتیم اما با وجود همه مشکلات این اتفاق افتاد.
وی با اشاره به اینکه حملونقل بینالمللی و ترانزیتی بر اساس توافق چندین کشور اتفاق میافتد و یک کشور به تنهایی نمیتواند ترانزیت انجام دهد و حتما باید با دیگر کشورها به توافقاتی دست پیدا کند گفت: در سال قبل با توجه به توافقات خوشبختانه عملکرد خوبی داشتیم. در پروژه اخیر که همان حرکت نخستین قطار کانتینری از قزاقستان به ایران و سپس ترکیه بود، جلساتی در ماه گذشته با راهآهن قزاقستان داشتیم تا بتوانیم کریدور قزاقستان به سمت ایران و ترانزیت از ایران را راهاندازی کنیم. این ترانزیت میتواند نهایتا به مقصد ترکیه و سپس اروپا حرکت کند یا اینکه به سمت دریای عمان و خلیج فارس باشد.
معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به توافقات صورت گرفته درباره نوع کالاها و تعرفهها ادامه داد: حدود سه هفته گذشته این توافقات به امضاء طرفین رسید و مقرر شد کار را عملیاتی کنیم و با پیگیریهای صورت گرفته هفته گذشته اولین قطار از قزاقستان، به ایران رسید و نخستین قطار کانتینری بود که از قزاقستان اعزام شد و از مسیر ریلی ایران به ترکیه حرکت کرد. این قطار شب گذشته از ایران خارج و به ترکیه رسید. از سوی دیگر بر اساس برنامهریزیهای صورت گرفته قرار است این ترانزیت تداوم داشته باشد و بارهای متعددی به مقصد ترکیه و بندرعباس به همین شکل ارسال شود.
جعفری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در توافقات صورت گرفته آیا بارهای صادراتی ایران نیز در قالب این کریدور جابجا خواهند شد؟ گفت: بله بارهای صادراتی بر اساس این توافق در بستر این کریدور ارسال میشوند. البته در سال گذشته یک میلیون و ۹۱۸ هزار تن بار از ایران و از طریق مرزهای ریلی به آسیای میانه، ترکیه و اروپا صادر شد البته بارهایی که به بنادر جنوبی ارسال و از طریق بنادر صادر شده در این آمارها به عنوان صادرات ریلی محسوب نمیکنیم و به عنوان بار داخلی در نظر گرفته میشود.
وی همچنین درباره اینکه چه کالاهایی از طریق مرزهای ریلی صادر شدهاند؟ اعلام کرد: آهنالات، مصالح ساختمانی مانند سیمان، سرامیک، محصولات کشاورزی مانند خرما، کشمش، سیبزمینی و غیره بوده است که به کشورهای آسیای میانه مانند ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان، روسیه و ترکیه صادر شده و البته اندکی هم صادرات به پاکستان نیز انجام شده است.
معاون بازرگانی و بهره برداری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه این توافق چندجانبه از ماههای گذشته در دستور کار قرار گرفته و نهایی شده است، گفت: بر اساس توافق صورت گرفته سه جانبه، مقرر شد پنج میلیون تن ترانزیت در سال اول انجام شود. البته اینکه تا چه حد به این هدف برسیم بستگی به همکاری و تلاش طرفین دارد و ایران به عنوان کشور واسط در زمینه ترانزیت عمل میکند یعنی باید کالا ارسال شود تا بتوانیم آن را عبور دهیم. البته قطعا این میزان افزایش
خواهد داشت.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر:
قرارداد بلندمدت اپراتوری بندر چابهار با هندیها تعیین تکلیف میشود
معاون برنامه ریزی و توسعه مدیریت و منابع سازمان بنادر و دریانوردی از پیگیری برای رفع موانع امضای قرارداد ۱۰ ساله واگذاری اپراتوری بندر چابهار با طرف هندی خبر داد.
حسن بیک محمدلو در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره همکاری ایران با کشورهای منطقه در خصوص بندر چابهار اظهار کرد: یکی از سیاستهای اصلی دولت سیزدهم تعامل با همسایگان است. یکی از کارهایی که در دوره جدید سازمان بنادر و دریانوردی پیگیری میشود، پیگیری ارتباطات با کشورهای همسایه و استفاده از ظرفیتهای آنها در ایجاد ترافیک بار و بهره مندی از این مجموعهها در کریدورهای شمال-جنوب و شرق به غرب است.
وی افزود: سازمان بنادر درصد زیادی از آن را با هماهنگی دستگاه سیاست خارجی بر عهده خواهد داشت؛ ما کلیه ظرفیتهایی که میتوانند کشورهای CIS برای سرمایه گذاری و مشارکت د ر این کریدور را فراهم کنند، آماده کردهایم؛ طبعاً باید هم ویژگی قیمت و سرعت مورد توجه واقع شود؛ قراردادی با هندیها داریم که پیگیریهای زیادی برای فعال شدن این قرارداد داریم.
معاون مدیریت و برنامه ریزی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: از حضور کشورهای دیگر هم برای مشارکت در توسعه کشور به هر نحوی استقبال میکنیم و زمینه آن را با قوانین و مقررات موجود، فراهم خواهیم کرد.
وی درباره قرارداد موقت اپراتوری بندر چابهار با هندیها اظهار کرد: این قرارداد یک بحث حقوقی دارد و در حال رسیدگی حقوقی به آن هستیم؛ موضوع آن، تعیین مرجع رسیدگی به اختلافات احتمالی ایران و هند در خصوص قرارداد واگذاری اپراتوری بندر چابهار به شرکت هندی است.
بیک محمدلو یادآور شد: بحث بر روی متن قرارداد است و از آنجایی که یک قرارداد بین المللی است، در مجلس در دست بررسی است.
وی در خصوص انتقال بار روسیه به هند از طریق ایران گفت: در سفر آقای نوواک معاون نخست وزیر روسیه به تهران، تقاضای عبور بارهای خود از مسیر ایران را داشتند؛ اما نکته مهم این است که به سرعت تمهیداتی بیندیشیم که اتصال بنادر شمالی به خط آهن با تکمیل مسیر رشت-آستارا را فراهم کنیم؛ همچنین اجرای راه آهن چابهار-زاهدان تسریع شود.
عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه از ورود سایر سرمایه گذاران در توسعه بندر چابهار استقبال میکنیم، ادامه داد: ولی این مسأله به معنی حذف هندیها از بندر چابهار نیست.وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا قرار است چینیها جایگزین هند در توسعه بندر چابهار شوند؟ گفت: چنین بحثی وجود ندارد.