امضای ۳ سند مشترک بین ایران و ترکیه جهت افزایش همکاری‌های ریلی
امضای ۳ سند مشترک بین ایران و ترکیه جهت افزایش همکاری‌های ریلی

  زهرا ایران‌شاهی/ راه‌اندازی قطار مسافری تهران – آنکارا و تهران – وان، برقراری قطار گردشگری بین ایران و ترکیه، توافقات تعرفه‌ای به منظور تعدیل تعرفه‌ها و ایجاد صرفه اقتصادی برای صاحبان بار، توافق در مورد حرکت واگن‌های CIS از طریق ایران به ترکیه و نیز شفاف‌سازی صورت‌های مالی دو کشور در حوزه ریلی؛ مهمترین […]

 

زهرا ایران‌شاهی/

راه‌اندازی قطار مسافری تهران – آنکارا و تهران – وان، برقراری قطار گردشگری بین ایران و ترکیه، توافقات تعرفه‌ای به منظور تعدیل تعرفه‌ها و ایجاد صرفه اقتصادی برای صاحبان بار، توافق در مورد حرکت واگن‌های CIS از طریق ایران به ترکیه و نیز شفاف‌سازی صورت‌های مالی دو کشور در حوزه ریلی؛ مهمترین مسائلی است که تا الان بین مسئولان راه‌آهن ایران و ترکیه مدنظر قرار گرفته است.
پیش از این در سال ۹۸ در اجلاس دو جانبه راه آهن ایران و ترکیه بین مسئولان دو کشور که در تهران برگزار شد، عمده محورهای مورد بحث موضوعات تعرفه‌ای و مسافری بود و مسئولان مربوطه در مورد اتصال خط ریلی از چشمه ثریا به کارس موافقت کردند و پیشنهاد افزایش حمل و نقل ایران–ترکیه تا یک میلیون تن مطرح شد. علاوه بر این تعیین تکلیف خط مسافری تهران–آنکارا و تردد واگن‌های کشورهای حوزه CIS به ترکیه از دیگر مسائلی بود که در دستور کار قرار گرفت.
در این جلسه همچنین تعرفه‌های حمل بار بین ایران و ترکیه نهایی و قرار بر این شد تا با توجه به مطالعات انجام شده ظرف مدت شش ماه نشستی بین مسئولان ایرانی و ترکیه‌ای برگزار شود. علاوه بر این پیش نویس تفاهم نامه بین شش کشور ایران، ترکیه، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان در ارتباط با تردد واگن‌های کشورهای حوزه CIS به ترکیه آماده شد و ایرانی‌ها اعلام آمادگی کردند تا همکاری‌های لازم را در این رابطه انجام داده و در این زمینه با حضور در جلسه‌ای در کشور ترکیه طی دو ماه آینده تصمیم‌گیری شود.
حال با گذشت دو سال پس از نشست دو جانبه راه آهن ایران و ترکیه در تهران، بخش باری با قوت کار خود را انجام می دهد اما به دلیل شیوع کرونا بخش مسافری با موانعی مواجه شده است.
راه اندازی قطار مسافری تهران–آنکارا و تهران– وان از اوایل تیر ماه سال گذشته به تعداد هفته‌ای یک قطار از مهمترین مسائلی بود که مورد توافق دو کشور قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا به صورت هفته‌ای یک قطار از تهران به آنکارا و بالعکس اعزام شود و علاوه بر این با وجود سیر یک قطار از تبریز به وان توافق بر این شد تا از اوایل تیر ماه یک قطار دیگر نیز به صورت رفت و برگشت از تهران به وان به صورت هفته‌ای یک بار، تردد کند.
موضوع دیگر مورد توافق مسئولان دو کشور برقراری قطار گردشگری ایران و ترکیه بود که این موضوع نیز مورد توافق طرف ایرانی و ترکیه‌ای قرار گرفت و تصمیم بر این شد تا قطارهای گردشگری ترکیه به ایران و بالعکس اعزام شوند.
حالا مدیرعامل شرکت راه‌آهن از امضای ۳ سند مشترک بین ایران و ترکیه خبر داد و اظهار کرد که این توافق در راستای به حداکثر رساندن ظرفیت حمل بار و مسافر بین دو کشور به امضاء رسیده است.
سعید رسولی، به‌منظور افزایش همکاری‌های ریلی بین دو کشور ایران و ترکیه، سه سند مشترک را در راستای به حداکثر رساندن ظرفیت حمل بار و مسافر بین دو کشور به امضا رساند.
رسولی بر ضرورت گسترش همکاری‌های ریلی بین دو کشور دوست و همسایه ایران و ترکیه تأکید کرد و افزود: طی تفاهم و همکاری‌های فی‌مابین، در حوزه راه‌آهن، ما رکورد حمل بار را در شرایط کرونا شکسته‌ایم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن اظهار کرد: طی ۹ ماه سال جاری بیش از ۵۰۰ هزار تن جابه‌جایی بار داشته‌ایم که این میزان تا پایان سال به ۶۰۰ هزار تن خواهد رسید و این یک رکورد بسیار خوبی است.
وی از توافق با طرف ترکیه‌ای به‌منظور تقویت کریدور شرق به غرب؛ از چین، افغانستان، پاکستان به ترکیه از طریق کشورمان خبر داد و تصریح کرد: به امید خدا هم مسیر چین به اروپا از شاخه جنوبی و هم ترکیه – افغانستان و ترکیه – پاکستان و همین‌طور اتصال بنادر جنوبی ایران به ترکیه موضوعاتی است که با امضای این سند، سرعت خواهند گرفت و عملیاتی خواهند شد.
رسولی تأکید کرد: انتظار می‌رود که کریدور فرا ملی موسوم به خط آهن استانبول – تهران – اسلام‌آباد با اتصال راه‌آهن بین چین و ترکیه به پروژه راه جدید چین متصل شود.
گفتنی است که تلاش ها برای احیای پروژه راه آهن و قطار کانتینربر «اکو» بین ایران و پاکستان و ترکیه طی سال های اخیر حاکی از وجود دورنمای اتصال این مسیر ریلی به پروژه راهبردی کمربند و راه چین (جاده ابریشم جدید) هم است.
در همین زمینه نیز دهمین نشست بلندپایه کارگروه طرح ارتباط ریلی اسلام‌آباد-تهران-استانبول با نام ‹قطار اکو› بتازگی به صورت مجازی با حضور مسوولان مربوطه در سازمان همکاری اقتصادی (اکو) و با محوریت تسریع در احیای مجدد این طرح منطقه‌ای ریلی، برگزار شد. سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان نیز طی نشست خبری هفتگی خود در اسلام‌آباد ضمن تایید بر برگزاری دور تازه مذاکرات مسوولان قطار باری اکو از احیای مجدد آن در سال جدید میلادی خبر داد.
در این حال پایگاه خبری «نیکی آسیا» در گزارشی نوشت: دولت های ایران و ترکیه و پاکستان در سال ۲۰۲۱ یک سرویس ریلی فراملی مرتبط کننده استانبول، تهران و اسلام آباد را احیا خواهند کرد. انتظار می رود که راه آهن فرا ملی استانبول – تهران – اسلام آباد (ITI) از طریق ایجاد یک اتصال ریلی بین چین و ترکیه موجب ارتقای به هم پیوستگی با ابتکار کمربند و راه چین (BRI) شود.