امنیت شکننده و احتمال جنگ داخلی
امنیت شکننده و احتمال جنگ داخلی

گروه سیاسی حدود بیست سال از سرنگونی دیکتاتور سفاک عراق که با مشارکت مستقیم آمریکا انجام شد گذشت اما این کشور، نتوانست بدون حضور مستقیم اشغالگران، به زیست سیاسی و اجتماعی معمول و متعارَف برگردد و همواره نیز مبارزات مردمی برای اخراج اشغالگران، ادامه داشت تا این‌که در نهایت به نتیجه رسید و اشغالگران بخش […]

گروه سیاسی

حدود بیست سال از سرنگونی دیکتاتور سفاک عراق که با مشارکت مستقیم آمریکا انجام شد گذشت اما این کشور، نتوانست بدون حضور مستقیم اشغالگران، به زیست سیاسی و اجتماعی معمول و متعارَف برگردد و همواره نیز مبارزات مردمی برای اخراج اشغالگران، ادامه داشت تا این‌که در نهایت به نتیجه رسید و اشغالگران بخش اعظمی از خاک عراق را ترک کردند و انتخابات اخیر در این کشور نخستین انتخاباتی بود که تقریباً در غیبت قوای اشغالگر انجام شد.

یک روز پس از ۱۰ اکتبر -۱۸ مهرماه- عدنان جلیل، رییس کمیسیون مستقل انتخابات عراق، در یک کنفرانس مطبوعاتی در بغداد گفت: «بررسی نتایج انتخابات پارلمانی به پایان رسید و نتایج شمارش دستی آرای ۳۶۶۸۱ شعبه اخذ رای (که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند) ۱۰۰ درصد با شمارش الکترونیکی آرا یکسان بود.»
جلیل خاطرنشان کرد: «طبق نتایج اعلام شده جریان صدر با ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان در صدر نتایج قرار گرفت،
«تقدم» به رهبری محمد الحلبوسی، رییس پارلمان در رتبه دوم قرار گرفت و ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری المالکی، نخست وزیر سابق در رتبه سوم است و باقی گروه‌ها نیز درصدی از کرسی‌ها را به خود اختصاص دادند.
همچنین عنوان شد که هیچ یک از ائتلاف‌های سیاسی، میزان آرای لازم برای تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان باشند، کسب نکردند لذا ائتلاف میان گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت ضروری است و جریان صدر به‌رغم کسب بیشترین کرسی‌ برای تشکیل کابینه جدید، نیاز به ائتلاف با سایر گروه‌های پارلمانی دارد.
این نتیجه موجب اعتراض دیگر گروه‌های شیعه ازجمله ائتلاف فتح به رهبری هادی عامری شد و به تخلفات متعدد شکایت داشتند اما پس از بررسی برگ آراء ، این تخلفات اثبات نشد و کمیسیون آن را تأیید کرد.
اعتراضات به نتایج انتخابات پارلمانی عراق که بیشتر از سوی گروه‌های شیعه صورت گرفته بود، موجب شد که کمیسیون انتخابات بخشی از صندوق‌های رأی را بازشماری کند.
کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق نهم آبان اعلام کرد که با بازشماری دستی بیش از ۱۴ هزار صندوق رأی که شامل ۲۵ درصد صندوق‌ها است، نتایج انتخابات تغییری نکرده است.
عماد جمیل، عضو تیم اطلاع‌رسانی کمیساریای مستقل انتخابات عراق، در گفت‌وگو با شبکه رسمی عراق گفت که همه اعتراضات به انتخابات پس از اعلام نتایج اولیه از سوی گروه‌هایی که رأی نیاوردند مطرح شد و تا پیش از آن کسی از تخلف در رأی‌گیری و تقلب صحبتی نمی‌کرد.
وی گفت که ۱۴ هزار و ۶۲۱ صندوق رأی در سراسر کشور که معادل ۲۵ درصد صندوق‌هاست به صورت دستی بازشماری شد و تغییری در نتایج پیش نیامد.
این عضو کمیساریای عالی مستقل انتخابات تأکید کرد که بعد از ساعت ۱۸ هیچ برگه رأیی به هیچ صندوقی انداخته نشده و دستگاه‌ها خود به خود از کار افتاده‌اند.
این اظهارات در حالی مطرح شده که گروه‌های معترض به نتایج انتخابات با انتشار اسنادی تأکید کرده‌اند که فیش‌های ارائه شده به تشکل‌های سیاسی از صندوق‌های رأی نشان می‌دهد که بسیاری از صندوق‌ها بعد از ساعت ۱۸ و گاه تا چند ساعت بعد بسته شده است.
در نتیجه این اختلاف نظر به دعوت برخی گروه‌های شیعه و اقدام به راهپیمایی انجامید و در دو روز گذشته، بغداد را به ناآرام‌ترین پایتخت منطقه تبدیل کرد گویا که اسیر چهل دزد داستان‌های «اَلف لَیلَ و لَیلَه» شده است و حملاتی نیز به محل استقرار «مصطفی الکاظمی» صورت گرفت که خوشبختانه به نخست‌وزیر عراق آسیبی نرسید.
در درگیری‌های اخیر بخشی از نیروهای حشد‌الشعبی فعال بودند اما اتفاقاً در همین موقعیت‌ها امکان حضور دشمنان بالاست تا ضمن صدمه به کشور و ایجاد شکاف در میان صفوف مردم، به این شایعه دامن بزنند که گروه‌های شیعه سر سازگاری با هم ندارند و تنها هدف‌شان کسب قدرت و باقی‌ماندن در قدرت است.
البته جمهوری اسلامی ایران نیز واکنشی مناسب نشان داد و ضمن محکوم کردن حمله به مقر نخست‌وزیری، گروه‌های عراقی را به خویشتن‌داری دعوت کرد.
مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق در توئیتی با طرح درخواست به دست گرفتن زمام امور توسط ارتش نوشت «اقدام تروریستی علیه مقام بلندپایه کشور، هدف گرفتن آشکار عراق و ملت آن است.»
مقتدی صدر از ارتش و نیروهای امنیتی عراق خواست زمام امور را تا بازگشت اوضاع به حالت عادی به دست گیرند.
گروه رسانه‌ای امنیتی عراق بامداد یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سوء‌قصد به جان الکاظمی با حمله یک پهپاد بمب‌گذاری شده به محل اقامت وی در منطقه سبز بغداد با شکست روبرو شده است این در حالی است که ابوعلی العسکری مسئول امنیتی گردان‌های حزب الله عراق، طرح سوء قصد به جان نخست وزیر این کشور را یک حرکت نمایشی دانست.
مرور این حوادث نشان می‌دهد اوضاع در کشور همسایه غربی، اوضاعی شکننده است و به انبار باروتی شباهت دارد که هر لحظه ممکن است به انفجار برسد و نکته مهم این است که این بار نه پای مستقیم متجاوزان و اشغالگران که ناشکیبایی گروه‌های هم‌فکر و همسو در تشدید آن موثر است.
از دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران که هم با گروه صدر ارتباط خوبی دارد و هم با سایر گروه‌های شیعه که این روزها به نتیجه انتخابات اعتراض دارند، توقع داریم با میانجیگری فرصت را از دست گروه‌های سیاسی فرصت‌طلب بگیرد و اوضاع شکننده عراق را به آنها یادآور شود و اجازه ندهد این کشور مهم و استراتژیک برای ایران، در ورطه بحران‌های امنیتی و جنگ داخلی پیش برود.