امکان افزایش ظرفیت محور راه‌آهن جنوب  تا ۷.۹ میلیون تن
امکان افزایش ظرفیت محور راه‌آهن جنوب  تا ۷.۹ میلیون تن

  ماهور مهراد / هفته گذشته در خلال جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان لرستان که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، ساخت و توسعه پروژه راه‌آهن درود- خرم‌آباد مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه تصمیماتی برای تسریع روند ساخت پروژه احداث راه‌آهن درود-خرم‌آباد-اندیمشک به طول ۳۶۷ کیلومتر اتخاذ شد. عملیات اجرایی قطعه […]

 

ماهور مهراد /

هفته گذشته در خلال جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان لرستان که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، ساخت و توسعه پروژه راه‌آهن درود- خرم‌آباد مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه تصمیماتی برای تسریع روند ساخت پروژه احداث راه‌آهن درود-خرم‌آباد-اندیمشک به طول ۳۶۷ کیلومتر اتخاذ شد.
عملیات اجرایی قطعه درود-خرم‌آباد به طول ۱۱۴ کیلومتر از اواخر سال ۹۲ و اوایل سال ۹۳ شروع شد و تاکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز خبر داده است که در دهه فجر امسال هفت پروژه به ارزش ۳۹ میلیارد تومان در اداره کل راه‌آهن لرستان افتتاح شده است.
سعید رسولی درخصوص پایان عملیات بازسازی خط آهن محور جنوب با حضور وزیر راه و شهرسازی در سفر به استان لرستان اظهار داشت: پروژه‌های آماده افتتاح اداره کل راه‌آهن لرستان در دهه مبارک فجر در سال ۹۸، هفت پروژه به ارزش ۳۹ میلیارد تومان بوده است.
وی ادامه داد: این پروژه‌ها شامل بازسازی خط بلاک قارون – بیشه به طول ۱۷ کیلومتر، احداث سکوی جدید و بازسازی سکوهای یک و دو ایستگاه، محوطه سازی خیابان دورود، ساماندهی نما و سکوی ایستگاه‌های رودک، دربند و مومن آباد، تعمیرات اساسی نمازخانه‌های ایستگاه‌های راه‌آهن تنگ هفت و بیشه، احداث دیوار، زیباسازی محوطه و نصب پل و پله برقی زیرپل وحدت ایستگاه دورود، احداث دیوار گارد بالاست، حدفاصل ایستگاه‌های رودک تا ازنا و اصلاح شبکه برق ایستگاه راه‌آهن کشور بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: در راه‌آهن منطقه لرستان و با پایان عملیات بازسازی خط آهن محور جنوب در منطقه لرستان و زاگرس به طول ۲۹۰ کیلومتر شاهد یک تلاش و افتخار بزرگ از سوی همکاران‌مان بوده‌ایم که قابل قدردانی و تشکر است.
این در حالی است که راه آهن درود-خرم آباد به‌عنوان بخشی از پروژه های ریلی استان لرستان، یکی از پروژه‌های بسیار سخت و پیچیده به لحاظ فیزیکی است؛ به طوری که از ۱۱۴ کیلومتر مسیر راه آهن درو-خرم‌اباد بالغ بر ۱۸ دستگاه تونل به طول ۳۱ کیلومتر و ۲۰ دستگاه پل خاص به طول ۳ کیلومتر است. مسائل ژئوتکنیکی و زمین شناسی با توجه به اینکه باید این پروژه در منطقه زاگرس اجرا می‌شود از مشخصات فنی پیچیده‌ای برخوردار است.
درواقع این برای اولین بار در حوزه زیرساخت ریلی با احداث چنین احجامی مانند تونل‌هایی به طول۴۵۰۰ متر و ۳۷۰۰ متر روبرو می‌شویم که قابل مقایسه با تونل‌های در دست بهره‌برداری نیست. ضمن اینکه اینگونه پل‌ها و تونل‌ها مسائل خاص خود در زمینه‌های‌ ایمنی و بهره‌برداری را دارند.
گفتنی است که برای تکمیل این پروژه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان مورد نیاز است. بنابر این زمان تکمیل پروژه ارتباط مستقیم با تامین منابع مالی و اعتبارت دارد. در بودجه سال ۹۸ اعتباری معادل ۲۷ میلیارد تومان در نظر گرفته شد که برای سال ۹۹ با ۶۰ درصد افزایش به ۴۵ میلیارد تومان افزایش یافته است تا پروژه با شرایط مناسب تری توسعه یابد.
این در حالی است که معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در ادامه سخنان خود درباره تکمیل محور ریلی راه‌آهن جنوب که بخش مهمی از آن از لرستان می گذرد نیز گفت: راه‌آهن سراسری ایران در سال ۱۳۱۷ به بهره‌برداری رسید و در سال ۱۳۳۵ روسازی خط آهن محور جنوب اصلاح شد که بعد از آن هیچگونه اتفاق و عملیاتی روی این محور انجام نگرفت.
وی تصریح کرد: با برنامه‌ریزی انجام شده در این دولت از سال ۱۳۹۲ تا امسال که عملیات بازسازی خط آهن محور جنوب به پایان رسید، کل خط برداشته شده و زیرسازی و روسازی راه‌آهن این منطقه احداث شد. این مساله در حالی رخ داد که این راه‌آهن یک خط راه‌آهن گرم بود و کار با مسدودی‌های کوتاه و در شرایط بسیار دشوار و سخت انجام گرفت.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به این‌که این خط آهن و منطقه‌ای که در آن قرار دارد دانشگاه راه‌آهن به حساب آمده و به خاطر ابنیه موجود در آن شرایط خاصی دارد، اظهار داشت:‌ با انجام ۲۹۰ کیلومتر بازسازی اساسی و نوسازی در این محور شاهد افزایش سرعت و ارتقای ایمنی در آن هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: ظرفیت این محور ۵.۷ میلیون تن است که در حال حاضر ۵.۲ میلیون تن از آن عبور می‌کند اما تقاضای موجود در آن ۷.۹ میلیون تن بوده که قابل افزایش است.
وی ادامه داد: همان‌طور که مقام عالی وزارت تاکید دارند واریانت دورود – خرم‌آباد و اندیمشک می‌تواند به رفع گلوگاه ظرفیتی این محور که یک منطقه استراتژیک است، کمک کند. در ارتباط با پایانه‌های لجستیکی و پارک لجستیک در اندیمشک و این منطقه، آمادگی لازم جهت افزایش ظرفیت وجود دارد که در صورت نیاز و اعلام از سوی وزیر راه و شهرسازی انجام می‌گیرد.
گفتنی است که راه‌آهن دورود- خرم آباد- اندیمشک ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. ۱۰۴ کیلومتر آزاد راه در استان احداث شده و ۱۲۰ کیلومتر در دست احداث است. به‌طور کلی هم ۵۱۰ کیلومتر چهارخطه۱۲۰ با میلیارد تومان اوراق مشارکت در استان لرستان وجود دارد که شامل ۶۰۰ کیلومتر راه اصلی و ۶۸ کیلومتر دیگر در دست احداث می شود. همچنین۵۷۰ کیلومتر راه فرعی در لرستان است که ۲۰۰ کیلومتر دیگر در دست احداث است.