امکان حمل مستقیم غلات از کشتی توسط قطار، پس از ۱۵ سال
امکان حمل مستقیم غلات از کشتی توسط قطار، پس از ۱۵ سال

  زهرا ایران‌شاهی / در حمل‌ونقل کشور همواره اولویت با حمل‌ونقل ریلی است و باید این سهم در کشور از طریق بنادر شمالی و جنوبی تقویت شود. اگرچه این هدف، تحت تاثیر انعطاف خدمات حمل ونقل جاده ای قرار گرفته اما در طول سال های اخیر هم از طرف جامعه ریلی و هم بخش دریایی […]

 

زهرا ایران‌شاهی /

در حمل‌ونقل کشور همواره اولویت با حمل‌ونقل ریلی است و باید این سهم در کشور از طریق بنادر شمالی و جنوبی تقویت شود. اگرچه این هدف، تحت تاثیر انعطاف خدمات حمل ونقل جاده ای قرار گرفته اما در طول سال های اخیر هم از طرف جامعه ریلی و هم بخش دریایی کشور تلاش های بسیاری برای حمل کالا از طریق ریل از مبدا و مقصد بنادر صورت گرفته است.
تا به حال از مجموع کل عملیات حمل و نقل ریلی در بنادر، سهم بندر شهید رجایی پنج ویک دهم با پیش بینی جهش حمل ریلی برای امسال، بندر امام خمینی(ره) ۵٫۳ دهم ، بندرامیرآباد ۲درصد که امسال رشد ۴درصدی را در این زمینه تجربه کرده و بندرخرمشهر۰٫۴ درصد بوده است که بر این اساس کشور، نیازمند برنامه ریزی منسجم به منظور افزایش این ارقام است.
این در حالی است که مدیرعامل راه‌آهن خبر داده است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، پس از ۱۵ سال حمل مستقیم غلات از کشتی توسط قطار به مقاصد مختلف فراهم شد.
سعید رسولی اظهار داشت: با برنامه‌ریزی انجام شده توسط راه آهن و همکاری ارزشمند سازمان بنادر و دریانوردی، گمرک، شرکت بازرگانی دولتی و شرکتهای حمل و نقل ریلی، از امروز تخلیه محموله اولین کشتی (به نام Summit Succes ) به قطار به صورت مستقیم، در بندر شهید رجایی آغاز شد.
وی با بیان اینکه وزن محموله این کشتی ۷۰ هزار تن است افزود: این محموله به سیلوهای شهرهای کرمان، یزد، اصفهان، تهران و مشهد حمل خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی حفظ کیفیت غله به دلیل حذف تخلیه و بارگیری مکرر و توقف در انبار، کوتاه شدن زمان حمل این کالای استراتژیک و کاهش تلفات و سوانح جاده‌ای را از جمله مهمترین مزایای روش حمل مستقیم غلات برشمرد.
وی ادامه داد: صرفه‌جویی در مصرف سوخت، کمک به حفظ محیط زیست، ارتقاء بهره‌وری شبکه و ناوگان راه‌آهن کشور و عملیات بندری و به طور کلی افزایش سهم حمل ریلی کشور، از دیگر مزیت‌های حمل مستقیم محمولات از کشتی به قطار است.
بنا بر این گزارش در گذشته محموله کشتی‌ها بوسیله کامیون به محوطه‌های داخل بندر حمل و تخلیه می‌شد و پس از صرف زمان قابل توجهی جهت انجام تشریفات گمرکی و بندری و انبار، بخشی از آن کالا مجدداً توسط قطار بارگیری و به سمت مقاصد حمل می شد.
گفتنی است که در شیوه جدید، با حضور مسئولان بندر و گمرک و سایر دستگاه‌های ذیربط، محموله به صورت مستقیم از کشتی به داخل واگن بارگیری و به سرعت از بندر به سمت مقاصد مختلف، از طریق شبکه گسترده ریلی حمل می‌شود.
این در حالی است که سازمان بنادر به دنبال توسعه فعالیت های ریلی در بندر شهیدرجایی است که براساس هدف گذاری انجام گرفته استفاده از حمل و نقل ریلی و تلاش هایی که راه آهن در این زمینه انجام می دهد، در بندر شهید رجایی نیازمند مشارکت همه دستگاه ها، صاحبان کالا و انجام اقدامات مطالعاتی است که طبق اظهارات مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، تعمیرات اساسی خطوط ریلی، اصلاحات ترافیکی معابر مشترک جاده با ریل و همچنین ایجاد سیستم زهکشی درخطوط ریلی با هدف جلوگیری از خوردگی و پوسیدگی ریل در خطوط جدید از مهمترین اقدامات در این حوزه است.
این در حالی است که هم اکنون نیز فعالیت تخلیه و بارگیری به شکل مستمر و البته با نرم مناسب در بندر شهید رجایی در حال انجام است که تخلیه یک فروند کشتی حامل گندم به میزان بیش از ۶۹ هزار تن یکی از آنها است که براساس برنامه ریزی صورت گرفته بین سازمان بنادر و راه آهن جمهوری اسلامی ایران، عمده بار این کشتی به طور مستقیم با قطار بارگیری (پس از ارزیابی های گمرکی) و به مقصد نهایی ارسال می شود.
همچنین طبق تفاهم نامه ای که سال گذشته بین سازمان بنادر و شرکت راه آهن صورت گرفت، حمل بار ریلی به عنوان مهمترین اهداف حمل ونقلی امسال، افزایش خواهد یافت و همچنین تا پایان فروردین ماه ۵ کشتی گندم در بندر شهیدرجایی پهلو خواهد گرفت و مقرر شده بخش عمده محموله ها از طریق حمل و نقل ریلی وارد کشور شود.
اما در این میان، از جمله برنامه های سازمان بنادر و دریانوردی که با همکاری شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران مدنظر قرار گرفته است، افزایش سهم حمل و نقل ریلی کالاهایی است که به بنادر کشور وارد یا از آن خارج می شوند. از جمله اقداماتی که در این زمینه انجام شده هم بهبود و ارتقا زیرساخت های ریلی بنادر کشور است و با تعامل صورت گرفته با شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به واسطه برنامه های مدیریتی و نرم افزاری، شاهد افزایش سهم حمل و نقل ریلی برای کالاهای وارد شده به بنادر یا خارج شده از آن ها خواهیم بود.
گفتنی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا، ممکن بود عملیات حمل و بارگیری کالا به تعویق بیفتد اما وزیر راه و شهرسازی کشورمان در روزهای گذشته خبر داد که همه بنادر ما مملو از بار است و قطارها و کامیون ها در بنادر برای بارگیری کالاهای اساسی در صف هستند.
وی با بیان اینکه پروتکل های وزارت بهداشت در حمل و نقل عمومی و در پایانه ها، ایستگاه های راه آهن، بنادر و فرودگاه ها اجرا می شود، گفت: در کنار ضد عفونی انواع ناوگان شامل هواپیما، کشتی، قطار و اتوبوس حتی چمدان‌های مسافران ضدعفونی می شود.