سارا ایرانی /
سواحل مکران در توسعه محور شرق و تکمیل زنجیره حمل و نقل اهمیت ویژهای دارد. بهویژه در شرایط تحریم که توسعه این بخش می تواند همه کشور را از نظر اقتصادی قوی کند. بر همین اساس عملیات اجرایی آزاد راه از بندر چابهار به عمق کشور در اولویت سازمان بنادر و دریانوردی در سال جاری قرار گرفته است تا ورود و خروج کامیون تسهیل شود. اتصال به شبکه ریلی هم از اولویت های امسال این سواحل هستند.
درواقع سواحل مکران می تواند نقش ویژه ای را در آینده مبادلات دریایی ایفا کند. علاوه بر توسعه سواحل مکران، در حال حاضر به رغم شیوع کرونا، در حوزه عملیاتی با رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی ۲۴ ساعته و شبانه روزی فعالیت ها را پیش می بریم. اقدامات اولیه برای توسعه خط آهن چابهار نیز انجام شده و کارگران مشغول کار هستند. ضمن اینکه بر اساس همین اقدامات جایگاه لجستیکی ایران از ۱۶۰ به ۶۹ ارتقا پیدا کرده است.
گفتنی است که قرار است از ۸۳ دستگاه تجهیزات استراتژیک دریایی و بندری پیشبینی شده برای کل بنادر، بخش عمدهای به توسعه سواحل مکران اختصاص یابد.
حالا معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه جانمایی کلی برای ساخت دومین بندر اقیانوسی کشور در سواحل مکران انجام شد، گفت: این بندر در استان هرمزگان با محوریت جذب کشتیهای کانتینری با اندازه بزرگ ساخته میشود.
محمد راستاد درباره احداث دومین بندر اقیانوسی در سواحل مکران، اظهار داشت: مطالعات فازِ شناخت برای تعیین مناسبترین جانمایی این بندر در سواحل مکران انجام دادهایم و به جمعبندی کلی رسیدهایم.
وی با بیان اینکه که کار در دست مطالعه است، ادامه داد: بندر جدید خصوصیاتی که دارد این است که به مسیرهای اصلی تجارت جهانی نزدیکتر است، این بندر خارج از خلیج فارس و در سواحل مکران قرار دارد و از نظر موقعیت طبیعتاً پیش از تنگه هرمز است.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با احداث این بندر ما به اعماق بیشترِ آب دسترسی بهتری داریم و بنابراین با حداقل هزینه میتوانیم پذیرش بالاترین سایز کشتیها را داشته باشیم و این موجب میشود، بندر ما در سواحل مکران مزیتهای مناسبی از نظر پذیرش کشتیهای سایز بزرگ داشته باشد.
در حالی که دسترسی به بنادر جدید مهمترین اصلی است که می تواند رونق به بنادر را تضمین کند، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همین ارتباط گفته است: ما نیمنگاهی هم به این موضوع داریم که در آن نقطه جانمایی شده برای بندر جدید، دسترسی مناسبی به انواع مدلهای حملونقل وجود داشته باشد، یعنی به شریانهای اصلی جاده و راهآهن با حداقل مسافت متصل شویم و از این طریق بندری بزرگ و اقیانوسی داشته باشیم.
وی ادامه داد: انتظار داریم این بندر یک هاب برای ترانزیت و ترانشیپ در منطقه باشد که در طول سواحل مکران ایجاد میشود.
بندر جدید متناسب با میزان تقاضا برای واردات، صادرات، ترانزیت و ترانشیپ کالا
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه آیا این بندر جدید ظرفیتهای بندر چابهار را تحت تأثیر قرار نمیدهد، گفت: خیر، یکی از مواردی که مدنظر سازمان بنادر و دریانوردی قرار دارد این است که ایجاد ظرفیت متناسب با رشد تقاضا داشته باشیم، یعنی ما متناسب با رشد تقاضا به گونهای ظرفیتهای جدید را ایجاد میکنیم که ظرفیت مازاد آن چنانی نداشته باشیم تا بنادر دیگر تحت تأثیر منفی قرار گیرد، به هر حال ما بندر شهید رجایی به عنوان مهمترین بندر کشور را داریم و بندر چابهار را داریم که اخیراً توسعه دادهایم، بنابراین بندر جدید به نحوی در افق زمانی و اجرا برنامهریزی میشود که متناسب با میزان تقاضا برای واردات و صادرات و ترانزیت و ترانشیپ کالا باشد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این سؤال که آیا این بندر جدیدِ سواحل مکران کانتینر و فله خواهد بود؟ گفت: تلاش ما بر این است که روی بخش کانتینر در این بندر تمرکز بیشتری داشته باشیم در نقطهای که مدنظر ما برای احداث بندر است، فاصله نزدیکی با کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب در سواحل مکران دارد، البته به واسطه عمق زیاد، برای مواد معدنی و کالاهای اساسی هم قابل استفاده خواهد بود.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان دارد نام نقطهای که قرار است بندر جدید احداث شود، اعلام شود؟ گفت: فعلاً هنوز نقطه تدقیق نشده است، اما آنچه مسلم است این بندر در محدوده سواحل مکران و در استان هرمزگان خواهد بود.
راستاد یادآور شد: سواحل مکران نقش ویژه و استراتژیکی در مبادلات دریایی در آینده خواهد داشت.
بنابراین گزارش، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی پیش از این درباره احداث بندر اقیانوسی در سواحل مکران گفته بود: در سواحل مکران به دنبال ایجاد یک بندر بزرگ اقیانوسی هستیم و مطالعات فاز شناختی آن را انجام داده ایم و نقاطی را به صورت کلی ارزیابی کردهایم.
به گفته راستاد، زمانبندی در این رابطه بستگی به روند تقاضا و استفاده از ظرفیت های موجود دارد و سرمایهگذاری باید به گونهای باشد که بلافاصله بتوانیم از زیرساختهای ایجاد شده بهرهمند شویم و پیش بینی ما این است که عملیات اجرایی بندر جدید در این جغرافیا، به پنج سال زمان نیاز دارد.
گفتنی است که طبق آمار سازمان بنادر و دریانوردی، سال گذشته علیرغم همه تحریمهایی که متوجه صنعت حملونقل دریایی و کشتیرانی شده بود، حدود ۱۵۰ میلیون تن کالا در بنادر کشور تخلیه و بارگیری شد که رشد ۶ درصدی را نسبت به سال ۹۷ نشان میدهد. ورود کشتیهای اقیانوس پیما به بنادر ایران هم رشد ۸ درصدی به دست آمد و از نظر واردات محموله های غیرنفتی که بخش عمدهای از آنها کالاهای اساسی هستند، شاهد افزایش ۲۵ درصدی فعالیت در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ بودیم.
لینک کوتاه : https://jomlehonline.ir/?p=109536