ماهور مهراد / راهآهن ایران در پنج حوزه تاریخی، اجتماعی و سیر در طبیعت حائز اهمیت است و این موارد، قابلیت تبدیل راهآهن به یک هدف عمده گردشگری را فراهم آورده است. بر همین اساس «گردشگری ریلی» دو سه سالی است که به شکل جدیتری باب شده است. «گردشگری راهآهن ایران» در این میان […]
ماهور مهراد /
راهآهن ایران در پنج حوزه تاریخی، اجتماعی و سیر در طبیعت حائز اهمیت است و این موارد، قابلیت تبدیل راهآهن به یک هدف عمده گردشگری را فراهم آورده است. بر همین اساس «گردشگری ریلی» دو سه سالی است که به شکل جدیتری باب شده است. «گردشگری راهآهن ایران» در این میان با هدف معرفی تاریخ صنعت ریلیِ ایران انجام شده که هدف اصلی آن علاوه بر آشنا کردن مخاطب با کلیت راهآهن و جذابیتهای آن، ارائه تصویری از وضعیت اجتماعی و اقتصادی و فرهنگ کار در کشور ایران در زمان احداث و بهره برداری راهآهن است. به همین علت هم در این نوع گردشگری توجه خاصی به مدارک مکتوب و تصویری از نخستین سالهای ساخت راهآهن و همچنین آثار فیزیکی به جا مانده در حاشیه مسیر راهآهن دارد، تا از این طریق تجربهای منحصر بفرد را در اختیار مخاطب خود قرار دهد. بنابراین در این نوشتار، هرگاه درباره گردشگری ریلی سخن می گوییم منظورمان با گردشگری راهآهن متفاوت خواهد بود. درباره توسعه قطارهای گردشگری باید گفت که چندی پیش یک مسیر گردشگری ریلی تعریف شد که براساس آن، گردشگران، مسیر تهران- سوادکوه را با قطار طی و در مسیر، از جاذبههای گردشگری دیدن میکنند.
در همین ارتباط، مدیرکل برنامهریزی و نظارت بر خدمات شرکت راهآهن ایران با اشاره به تعریف ۱۳ نقطه گردشگریِ شناسایی شده در این خط ریلی گردشگری و حضور لیدرهایی برای راهنمایی گردشگران تصریح کرد: برخی از جاذبهها در این منطقه وجود دارد که فقط از طریق قطار میتوان آنها را دید؛ مانند «آبشار بیشه». علی کاظمیمنش با بیان اینکه بعد از راهاندازی خط ثابت گردشگری در مسیر تهران-سوادکوه مسیرهایی نیز به مناسبتهای خاص برای مکانهای خاص مانند «اندیمشک» ویژه نوروز طراحی و اجرا شده، ادامه داد: «آخرین توری که با هدف گردشگری در یک مسیر راهاندازی کردهایم تور «تهران- بادرود» است. در این مسیر، گردشگران ساعت ۴:۳۰ صبح از تهران سوار قطار میشوند و در مسیر بادرود، به ابیانه و کویر و در نهایت بادرود میروند و آخر شب نیز به تهران بازمیگردند.»
گفتنی است که قطارهای گردشگری خارجی مانند «راهابریشم» و «عقاب طلایی» در طول دو سه سال گذشته رونق گرفته است و ۲۳ قطار گردشگری بینالمللی در دو سال گذشته وارد کشور شده و برای نخستینبار است که گردشگران از چهار قاره دنیا با ریل به ایران میآیند. درواقع گردشگری با قطار یکی از امنترین و پاکترین سفرها محسوب میشود که کشورهای مختلف درصدد هستند آن را توسعه دهند.
چرا گردشگری راهآهن مهم است
از جمله ویژگی های گردشگری راه آهن، راحتی و امنیت سفر است. تردد بیش از ظرفیت جاده ای شمال عموما در روزهای تعطیل و آخر هفته، از جمله نگرانی های تورگردانان و گردشگران در این مسیر زیباست. قطار علاوه بر راحتی نسبی در هنگام حرکت، به لحاظ زمان بندی و پیش بینی مسیر بسیار دقیق تر و منظم تر از وسایل نقلیه ای جاده ایست.
قطار همیشه به عنوان وسیله حمل و نقل از نقطه ای به نقطه ی دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. ولی گشت یک روزه، همراه با این وسیله ی دوست داشتنی و سبز، و بازدید از همه جذابیتهایی که تحت عنوان کلی جذابیتهای راه آهن معرفی میکنیم، ورود به دنیای جدیدی از تجربه ی سفر است.
این در حالی است که مدیرعامل راهآهن کشور، اخیرا گردشگری ریلی را از اهداف اجرای مسیرهای جدید دانسته و از راهاندازی خط ریلی تهران-استانبول خبر داده است. سعید رسولی همچنین در مراسم افتتاح راهآهن میانه-اردبیل گفت: امیدواریم با تکمیل خط ریلی اردبیل شاهد رشد صنعت توریسم استان باشیم. رسولی گردشگری ریلی را باعث حرکت مولد اقتصادی و ایجاد اشتغال میداند.
گفتنی است که حوزه ریلی یکی از مهمترین زیربخشهای توسعه حملونقل بینالمللی است و در همین راستا خط ریلی تهران-وان و تهران-آنکارا امسال به بهرهبرداری رسید و به گفته مسئولان ریلی و بر اساس آمارهای موجود از آژانسهای مسافری و گردشگری، در همین مدت کوتاه استقبال مناسبی از آن شد.
این در حالی است که معاون گردشگری وزیرمیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز اخیرا با بیان اینکه توسعه گردشکری داخلی و خارجی به عنوان اولویت مهم کشورمورد توجه جدی قرار گرفته است، گفت: در توسعه گردشگری نمی توان نقش راه آهن را در جابجایی گردشگران داخلی و خارجی نادیده گرفت.
ولی تیموری افزود: برای توسعه گردشگری کشور حمل ونقل ریلی و برنامه ریزی های شرکت راه آهن در ایجاد انگیزه بیشتری در این بخش، برای ما نقطه قوت بزرگی است. چراکه در یک شهر و روستا به عنوان مقاصد گردشگران داخلی، امکان ساخت فرودگاه وجود ندارد، لذا در این مناطق استفاده از قطارهای مسافری برای گردشگران داخلی بسیار اجتناب ناپذیراست و باید در این بخش از خدمات شرکت راه آهن استفاده بیشتری شود.
معاون گردشگری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآورشد: تحلیل های ما نشان می دهد که مقصد ۹۰ درصد گردشگران داخلی شهرهای کوچک و روستاها هستند وعموما اقشارمتوسط جامعه برای انجام سفرهای گردشگری در کشور تمایل بیشتری دارند.
تیموری سپس از برنامه های راه آهن در توسعه گردشگری داخلی و خارجی قدردانی کرد و گفت: سیر قطارهای مناسب می تواند در توسعه گردشگری در کشور بسیار تاثیرگذار باشد و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی گردشگری کشور از هرگونه برنامه ریزی و اقدامات راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این زمینه حمایت می کند.
گفتنی است که بخش گردشگری یک حوزه فرابخشی است و تنها یک سازمان و یا دستگاه اجرایی در این بخش وظیفه ندارد، بلکه خدمت به مردم و گردشگران یک وظیفه عمومی است تا مردم با یک خاطره خوشی سفرهای خود را انجام دهند.